Logitech Harmony 525 Advanced Universal Remote Review
Ik heb nu een paar maanden deze universele afstandsbediening van Logitech in huis. Ik gebruik hem om mijn TV (een goedkope Finlux 32" breedbeeld) en mijn HTPC (MythTV op Ubunutu Edgy met Hauppage PVR-350) te bedienen.
De Logitech Harmony 525 is de goedkoopste uit de reeks en dat is te merken. Alhoewel alle belangrijke functies aanwezig zijn, is er duidelijk geld bespaard op de bouw. De randjes zijn niet overal even recht en hij kraakt wat als je er wat meer druk op komt te staan. Hij is erg plastic.
Toch mag dit de pret niet drukken. De lijst met features is buitengewoon. Dit zijn de belangrijkste:
Dubbele IR-zender
Omdat er twee Infrarood LEDjes zitten, zend hij een breed signaal uit. Dit zorgt er voor dat de ontvangst veel hoger is dan bij de meeste afstandsbedieningen.
LCD-scherm
Monochroom met blauw backlight. De verlichting van de knoppen is ook blauw en dat geeft in het donker een mooi effect. De knop 'Glow' laat het geheel oplichten, en is makkelijk te vinden.
USB-aansluiting
Om hem te configureren via de pc. Zit op een ietswat rare plaats zo vooraan. Het rubbertje dat de poort afsluit voor stof blijft niet goed zitten.
Bewegingssensor
Als je de Harmony een tijdje heeft stilgelegen...
Pluspunten
* Ondersteuning apparaten * Activiteiten inprogrammeren * Ontvangst
Minpunten
* Bouwkwaliteit * Niet uit te zetten * Batterijverbruik
Eindoordeel
De Logitech Harmony 525 is de goedkoopste uit de reeks en dat is te merken. Alhoewel alle belangrijke functies aanwezig zijn, is er duidelijk geld bespaard op de bouw. De randjes zijn niet overal even recht en hij kraakt wat als je er wat meer druk op komt te staan. Hij is erg plastic.
Toch mag dit de pret niet drukken. De lijst met features is buitengewoon. Dit zijn de belangrijkste:
Dubbele IR-zender
Omdat er twee Infrarood LEDjes zitten, zend hij een breed signaal uit. Dit zorgt er voor dat de ontvangst veel hoger is dan bij de meeste afstandsbedieningen.
LCD-scherm
Monochroom met blauw backlight. De verlichting van de knoppen is ook blauw en dat geeft in het donker een mooi effect. De knop 'Glow' laat het geheel oplichten, en is makkelijk te vinden.
USB-aansluiting
Om hem te configureren via de pc. Zit op een ietswat rare plaats zo vooraan. Het rubbertje dat de poort afsluit voor stof blijft niet goed zitten.
Bewegingssensor
Als je de Harmony een tijdje heeft stilgelegen en je beweegt hem, dan vliegt de backlight aan. Buitengewoon handig!
IR leer poort
De software controleert of je de juiste apparaten hebt aangevinkt, door steekcontroles uit te voeren met de originele afstandsbediening. Ook kan de software het juiste apparaat leren herkennen door een paar apparaten in te voeren (mocht je niet precies weten welk apparaat je hebt).
Software
De software is groot en log, maar ongelooflijk handig. Je hebt een online profiel, waarmee je dus altijd en overal bij je instellingen kan. De instellingen van de apparaten komen via internet binnen, dus ELK apparaat met IR is te bedienen.
De software biedt je ook de mogelijkheid om knoppen die op de Harmony missen als zijnde een fysieke knop, alsnog in te programmeren. Deze verschijnen dan in je display.
Activiteiten vrijelijk te programmeren
De zogenaamde Activities zijn reeksen van commando's die je remote moet uitvoeren. Bijvoorbeeld 'Watch PVR' zet je TV aan en op het videokanaal en haalt je HTPC uit slaapstand. Ook kan je instellen dat als je naar je PVR kijkt je met de volumeknop de versterker of tv bedient ipv die van je PVR. Eindeloos veel mogelijkheden dus.
Oordeel na verloop van tijd
Ik ben deze afstandsbediening altijd blijven gebruiken. Twee vrienden van me hadden hem ook, maar die zijn weer terug bij hun originele afstandsbedieningen. Ik ben van mening dat dit ding echt is wat het avderteert te zijn, en dat het heel handig is. Of dat ook voor jou geldt is natuurlijk maar net de vraag. Ik denk dat het in het dagelijks gebruik toch niet eenvoudig genoeg is voor je oma om te gebruiken.
Overigens is de afstandsbediening helaas niet uit te zetten en verbruiktie best wat stroom. Om deze reden heb ik een stel sterke oplaadbare batterijen moeten kopen en de originele afstandsbedieningen nog om indien nodig toch mijn apparatuur te kunnen bedienen.
Heb jij ook een Logitech Harmony 525 Advanced Universal Remote?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (15)
Nu druk bezig om ervoor te zorgen dat alle activiteiten werken zoals ik het wil
Verder fijn apparaatje
Echter nog een puntje: het ding vreet batterijen.
Kan er zelfs de lampen mee bedienen!
De degelijkheid voor dat geld is wel okee, en de software mocht wat eenvoudiger, veel te langdradige instelprocedures.
Overigens vind ik de degelijkheid wel meevallen!
Wat wil je voor die prijs
Owja klein nadeeltje, alle apparaten moeten altijd op standby staan wil je de functies handig kunnen gebruiken, anders is hij meteen ontregeld
[Reactie gewijzigd door Caris op 23 juli 2024 08:26]
Ook ik heb de harmony 525 aangeschaft.
Nu heb ik al 2 sets aan batterijen verbruikt in 2 weken. Is dit normaal of doe ik soms wat verkeerds. Ik las al dat oplaadbare batterijen gebruikt kunnen worden. Worden deze dan ook geladen door middel van de usb???
Groet,
Thierry
gebruik geen gewone batterijen om op te laden of de boel ontploft
als ik de verhalen zo hoor koop ik morgen ook maar ff een setje oplaadbare batterijen
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 08:26]
maar wij hebben een apparaat thuis waarmee je kan meten hoe vol de batterijen zijn, nu blijkt dat er de hele tijd maar 1 batterij leeg is!
dus misschien handig om hier op te letten?!, en kijken welke batterijen er leeg zijn?
Het kost enige tijd voordat je hem precies goed geprogrammeerd hebt, maar dat vind ik niet erg. Je verbeterd na een aantal dagen weer wat en zo wordt het langzamerhand een steeds handiger apparaat.
Het gebruik verlangt wel een iets andere denkwijze dan met je array van afstandsbedieningen. Eerst aangeven wat je wilt doen, en daarna staan alle knoppen goed.
Het feit dat de instellingen opgeslagen worden bij Logitech is ideaal. Ik had een probleem en een mailtje gestuurd. De volgende dag antwoord en ze hadden de instellinge gewijzigd. Ik hoefde alleen nog maar de instellingen naar de afstandsbediening te downloaden!! super service
Ik heb niet de problemen met het grote batterijen gebruik. In het afgelopen jaar 2 keer de batterijen moeten vervangen, dus dat valt wel mee.
Overigens, over de constructie en stevigheid van het apparaat ... Het is niet de stevigste, maar dan ook de goedkoopste. En hij is altijd nog een stuk steviger dan menig standaard afstandsbediening
[Reactie gewijzigd door Bascy op 23 juli 2024 08:26]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn