Specificaties Single core @ 2,2GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon 64 3500+ Boxed Review

antonboonstra 17 maart 2008, 1.373 views

AMD Athlon 64 3500+ Boxed

Pluspunten

• door C&Q en prima undervolt mogelijkheden erg zuinig
  • daardoor erg stil met standaard koeler
  • goedkoop. Intel heeft voor 60 euro niet iets gelijkwaardigs

Minpunten

• overklokmogelijkheden (volgens reviews) in vergelijking met Core 2 Duo's

Deze processor heb ik bij Azerty gekocht met een specifiek doel. Namelijk om te gebruiken i.c.m. een Asus M2A VM HDMI moederbord als web- en fileserver. Mijn eisen waren dat de processor goed te onderklokken en ondervolten was, om zo een zuinig en stil systeem te krijgen. Aangezien deze processor op 65 nm en met SOI is gebakken, waren mij verwachtingen hoog.

Standaard loopt deze processor op 2200 MHz @ 1,40 V, met C&Q op 1000 MHz @ 1,10 V. Met behulp van RMClock heb ik de voltages weten te verlagen naar 2200 MHz @ 1,10 V en 1000 MHz @ 0,80 V! Zelfs op 1200 MHz draait het systeem nog stabiel bij 0,80 V. Hierdoor neemt m'n systeem idle slechts 36,8 W en is superstil. De processor koeler draait eigenlijks nooit harder dan 200 rpm en daardoor onhoorbaar.

Overklokken nog niet geprobeerd, aangezien dit ook niet mijn doelstelling is.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 3500+ Boxed?

Met een goed koelblok en een efficiŽnte voeding met temp gestuurde 120mm ventilator, kan je gewoon volstaan met een Scythe Ninja / Infinity, zonder ventilator. Als je +/- 4 schijven in de kast hebt hangen, de 120mm even doorlinken naar nog een 120mm als intake. Heb je direct dezelfde in als outtake. Bij weinig flow werkt dit het beste voor een continue transport van frisse lucht.

Wat ik verder nog afvroeg, kan je met RMclock bij standaard AMD 64's ook tussenwaardes nemen als performance on demand? Ik gebruik namelijk Opterons, die dit zowiezo kunnen. Vandaar dat ik me dit afvroeg. Gaat lekker, muisklikje voor een ander profiel etc.

[Reactie gewijzigd door Hardware Junk op 2 juli 2007 13:20]

ter aanvulling op vorig bericht:

3 noctua 120mm fans@800rpm (1x intake, 1x outtake, 1x in psu) koelen perfect alles in mijn kast:

X2 5000+ BE @3,2GHz (passief met Scythe Ninja)
HD3850 (passief met Accerlero S1)
4 geheugenlatjes (666@800Mhz)
5 hdd's (Samsung spinpoint)

besluit: passief koelen is vandaag de dag helemaal niet moeilijk meer, ook al heb je een zwaar systeem.
Dit kan ook bij AMD 64's en dit heb ik dan ook zo ingesteld. Standaard op 1 GHz @ 0,80V, bij belasting 1,6 GHz @ 0,95V.
Standaard kent de AMD 64 alleen min/max. Leuk dat je de tussenwaardes dan ook in stapjes kan doen, zoals dit bij PowerNow! reeds mogelijk was.

Best liev als je het aan het monitoren bent.

Mijn profiel:

1.00 GHz 1.000V
1.20 GHz 1.050V
1.40 GHz 1.100V
1.60 GHz 1.175V

Switched per clocktik :)

Powersaving: 1.00 GHz 1.000V
Maximal Performance: 1.80 GHz 1.225V

Deze week komen 2x HE modellen binnen. Ook eens kijken hoe laag ik nu echt kan gaan (ik kan lager dan 1.000V maar nog niet ingesteld).
Heb je de Watts ook gemeten wat die niet-underclocked deed ?
Afgenomen vermogen van het gehele systeem:
41,5 W bij 1000 MHz @ 1,10 V idle
58,6 W bij 2200 MHz @ 1,40 V idle
81,5 W bij 2200 MHz @ 1,40 V full load (7-zip benchmark)

[Reactie gewijzigd door antonboonstra op 9 juni 2007 11:46]

Korte review maar wel erg leerzaam. Ik vind het een prachtige prestatie :)