Specificaties Socket 775 met Intel G965 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5B-VM Review

MikkieMaus 6 juni 2007, 1.334 views

Asus P5B-VM

Pluspunten

• goede mogelijkheden instellen fan-speed (oftewel behoorlijk stil)
  • quick-connectors voor het snel loshalen en terugzetten van power, reset, speaker etc.etc.-connectors zijn erg handig (vooral als je problemen met je mobo hebt)

Minpunten

• brakke BIOS update software
  • niet werkende CrashFree Bios3 Utility
  • slechte ondersteuning van Asus

Layout Score: 4
Ik heb begin 2007 dit moederbord gekocht en tot afgelopen week geen problemen mee ondervonden. Tijdens een BIOS update onder Windows kreeg ik een blauw scherm en vervolgens weigerde het moederbord nog enig teken van leven te geven.

In de handleiding staat dat in geval van een mislukte BIOS update de Crashfree BIOS3 Utility in werking treedt maar niets van dat alles. Minpuntje dus... en uitermate vervelend als je denkt daarop te kunnen vertrouwen..

Vervolgens op de Asus site mijn probleem gemeld en gevraagd of ik er nog iets aan kan doen want een mobo uit je PC halen is niet het fijnste werk. Hierop zou ik binnen 48uur een antwoord ontvangen. Niet dus.

Op internet zijn diverse meldingen van dit fenomeen te vinden, ik ben duidelijk niet de eerste of enige die dit overkomt. Het is dus vrij bizar dat Asus de optie om de bios van dit moederbord (overigens schijnt het bij de hele P5B serie voor te komen) te updaten via hun Update Utility niet heeft geblokkeerd of iig een waarschuwing geeft over de risico's ervan. Overigens schijnt het probleem zich ook voor te doen wanneer je de BIOS update met een floppy in DOS.

Wat betreft positieve punten: de afgelopen dagen heb ik ontdekt dat de quick-connectors zeer handig zijn bij het verwijderen van power, reset, speaker, usb, etc. connectoren. Verder geeft de BIOS, wanneer ie het doet tenminste, aardig wat mogelijkheden om de fansnelheden in te stellen, hetgeen de PC aardig stil weet te krijgen.

Maar overall vind ik de brakke bios update software in combinatie met de slechte ondersteuning van Asus en de onterecht gewekte schijn van zekerheid door de CrashFree BIOS3 Utility zoveel zwaarder wegen dan de positieve punten dat ik een volgende keer zeker voor een ander merk zal gaan.

Heb jij ook een Asus P5B-VM?

Ik krijg nergens fatsoenlijk fan speeds ingesteld met dit bordje helaas..
er zit ook een cd-rom bij het moederbord waar ook een bios opstaat. Stop die cd erin en dan kan je vanaf dos dat bios erin flashen
Ik heb mijn ASUS P5W DH ooit ook doodgeflasht, maar dat heb ik kunnen redden door de BIOS file op een USB-stick (FAT32 of 16) te zetten. Vervolgens heb ik de computer weer opgestart met de stick in een willekeurige USB-poort, en na een paar seconden begonnen de lampjes op de stick te knipperen en was hij het BIOS (dit keer wel succesvol) aan het herflashen. :)
Helaas werkt die CrashFree BIOS3 dus niet op mijn bord. Ik heb idd met de cd-rom geprobeerd maar niks. Ook bij bv. verwijderen geheugen geeft het mobo geen krimp (normaal gesproken moet ie gaan biepen dat er geen geheugen inzit).

Overigens heb ik net een vrij belachelijke response gehad van Asus (beter laat dan nooit zullen we maar zeggen), die ik jullie toch echt niet wil laten missen (het geeft aan hoe goed men daar hun produkten kent).

Dear customer,

I'm afraid your bios(chip) got damaged during the flash.
A flash is always on your own risk.
Perhaps you can buy a new bioschip at www.biosman.com

Best regards,

Asus TSD

Ter info:
1) Er staat NERGENS in de User Guide dat flashen op eigen risico is, in tegendeel, er staat juist uitgebreid beschreven welke mogelijkheden ervoor zijn;

2) Volgens de specificaties zou de CrashFree BIOS3 moeten opstarten bij een foute flash dus het mobo werkt niet volgens de specificaties;

3) De BIOS chip zit niet in een apart socket dus valt helemaal niet te vervangen door een werkend exemplaar.
idd vrij belachelijke reactie, maar het id van een usb-stick/floppy is ook niet slecht.
Gwoon een auto-exec maken lijkt me? Kan je het pcies uitleggen MikkiMaus?

Als het niet lukt gwoon trugsturen met als reden dat hij de geest heeft gegeven, zomaar opeens :P Dat dit niet onder de garantie gaat klopt van geen kant in elk geval en anders sturen ze bij mij voortaan ook maar iemand langs om me bios te flashen, want die updates zijn er niet voor niets!