Specificaties 5GHz WiFi + 3G-router - Bekijk alle specificaties

LevelOne WBR-6801 Review

VorCha 13 september 2011, laatste update op 17 november 2015, 1.152 views

LevelOne WBR-6801

Pluspunten

• goedkoop
  • licht
  • usb powered
  • simpel
  • betrouwbaar

Minpunten

• default security open
  • niet alle usb dongels schijnen ondersteund te worden

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
De afgelopen jaren had ik met mn XS4ALL dongel en een italiaanse sim van TIM een umts verbinding opgezet als ik op vakantie was. Dit jaar ging ik echter niet alleen op vakantie en leek het mij handig dat er meerdere mensen de UMTS verbinding konden delen. Een 3g/UMTS USB Dongel router leek mij de ideale oplossing

Ik had een aantal wensen, namelijk;
  • zo draagbaar mogelijk
  • Wifi met WPA2 encryptie minimaal
  • compatible met Huawei E180

power & portability
Na wat gepuzzel in de Pricewatch kwam ik de WBR-6801 van Leve-One tegen. Wat me onder andere opviel was dat dit apparaatje USB powered kan zijn. Daarmee kun je hem dus ook gebruiken als je hem koppelt aan de USB poort van een laptop. Hiervoor is een 2 x USB naar 1 x USB mini mee geleverd. Ik heb het echter ook al gebruikt met 1 USB poort aangesloten en het apparaat krijg voldoende stroom.
Het apparaatje weegt echt vrijwel niets en neem je zo mee.

configuratie
De setup interface van de router spreekt voorzich en is kinderlijk eenvoudig om in te stellen. Let op! verander het admin wachtwoord direct. Met de WPS knop is er zo een verbinding gemaakt en is het modem kwetsbaar. Daarnaast is de default instelling geen beveiliging voor WiFi. Ik heb nog geen reset mogelijkheid gevonden.

ervaring in ItaliŽ
De UMTS verbinding in Italie was soms even weg, een simpele herstart van het routertje is dan voldoende. Na dat ik hem in NL ook getest heb met de UMTS verbinding van XS4ALL lijkt me dat de verbindingsproblemen in Italie te wijten waren aan TIM en niet de router.

dongel ondersteuning
Ik had in mijn zoektoch naar de ondersteuning voor mijn USB dongel gevonden dat deze prima werd ondersteund. Andere dongels schijnen echter niet altijd te werken, wellicht met firmware updates wel.

Al met al een heel fijn en simpel apparaatje

• Huawei E180

Heb jij ook een LevelOne WBR-6801?

Komt in orde, ik ga er nog even wat meer aandacht aan besteden
Wat mist er aan deze review? Ik ben een beetje verbaasd over de waardering tot nu toe
Nou, wat foto's en spec's zijn altijd wel fijn. :)
Dag VorCha,

Ik heb een WBR 6801 gekocht en wil die gebruiken met T mobile internet standaard, als wifi hotspot naar 3G mast.
De stick is Huawei INT 4 (E532), T mobile 10 Euro/mnd.

De WBR werkt goed als wifi via wifi in woning.
De Huawei 3G werkt op laptop, via T mobile manager.

WBR + Huawei kom ik niet op 3G internet.

Graag advies.

mvg
wil mastop
wil@mastop.net
Ik zie je stick niet op de compatibilty list (http://download.level1.co...lity%20List_%20V200a2.pdf). Dat heb ik van te voren opgezocht voor mijn stick.
Wellicht dat een firmware update toch een oplossing biedt.
Heb je al gemaild naar Level1?

[Reactie gewijzigd door VorCha op 19 juni 2012 16:39]

Dank voor reactie.

De firmware update is al uitgevoerd waardoor ook de E352 van Huawei verscheen.

Ik vermoed dat de T mobile manager er tussen zit.
Bij een laptop kom je door tussen komst van de manager op internet 3G, door aan te geven dat je op internet wilt en verschijnt internet.
Volgens T mobile is de manager niet te omzeilen.

De stick wordt gezien, omdat een groen lichtje even brand op de stick bij aansluiten.

mvg
T mobile kletst maar wat als ik het zo hoor.
Heb je wel een wifi verbinding met WBR? Zo ja, kun je dan op de configuratie pagina komen?
Elke provider heeft z'n eigen instellingen om een 3G verbinding op te zetten en automatisch werkt niet altijd.