Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router Review

PauseBreak 8 november 2007, 4.864 views

Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Gemakkelijke installatie
  • Goede beveiligingsmogelijkheden
  • Stabiele verbindingen, zowel bedraad als draadloos.

Minpunten

• Matig bereik wlan.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Na alweer een hele tijd gebruik te maken van een Linksys WRT54G, vind ik dat ik het product lang genoeg in mijn bezit heb om er een goed onderbouwde mening over te hebben.
Het product heb ik destijds gekocht omdat ik er al vaker mee had gewerkt en het product had zichzelf al bewezen. Daarbij wist ik al vrij goed mijn weg te vinden in de diverse menu's, alhoewel het de eerste paar keren ook niet moeilijk was om mijn weg daar in te vinden.
Het instellen en configureren van de WRT54G is een eitje en verliep zeer vlot. Na een krap kwartier (ook in verband met de aanmeldprocedure van Chello destijds) was het volledig up & running, enkel het draadloze deel moest nog geconfigureerd worden.
Wat ik met name prettig vind is dat het setup systeem zowel door beginnelingen als door gevorderde gebruikers goed begrepen kan worden. Bij vrijwel iedere instelling is een uitleg, hetzij in het menu van de router zelf, hetzij in de handleiding.
Het configureren van de draadloze verbinding was iets lastiger, mede doordat ik me bewust was van de slechte beveiliging die WEP encryptie bied. Het probleem lag niet bij de WRT54G maar bij de laptop van mijn vader, die geen ondersteuning bood voor WPA beveiliging. Na lang wikken en wegen heb ik besloten dat hij dan maar pech had en heb de router geconfigureerd om gebruik te maken van een WPA beveiliging en MAC Address filtering.
Nadat dit alles gedaan was en de WPA keys ook in de laptops waren gezet, besloot ik om de verbinding te testen door draadloos te gaan gamen.
Het instellen van de verschillende beveiligingsopties is overigens vrij simpel en wordt mijns inziens helder genoeg uitgelegd.
Op zich is het erg goed mogelijk, ware het niet dat het niet altijd even stabiel is wanneer de router zich, fysiek gezien, op een gelijke - of lagere hoogte dan jijzelf bevindt. Het signaal blijft dan op zich wel goed maar de snelheid fluctueert nogal, wat zich in een hoge packetloss vertaalt. De oplossing hiervan was simpelweg een zgn. 'paraplu' opstelling te gebruiken. Dit houdt in dat de router hoger geplaatst is dan de laptops. De draadloze verbinding is veel stabieler geworden en gamen gaat vrij fatsoenlijk, wel is de ping hoger dan wanneer ik via een draadje game maar dat was te verwachten. Tot dusverre heb ik dus ook niks te klagen over de stabiliteit van de verbinding. Die is gewoon goed, zeker in vergelijking met de Sitecoms die we hiervoor gebruikten.
Het draadloze bereik is voldoende maar niet goed. In de tuin bijvoorbeeld heb ik geen bereik, ook niet dicht bij het huis en waar de router geplaatst is. Nu besef ik me dat door een aantal meter beton/steen/cement het signaal degradeerd maar dit is toch wel jammer. Gelukkig is er wel overal in huis voldoende bereik, het zou alleen fijn zijn wanneer er ook buitenshuis bereik zou zijn.
Al met al vind ik het een goed product en ik zou het ook zeker aanraden wanneer iemand op zoek is naar een stabiele, draadloze router.
Update 8/11/07:
Sinds twee weken viel de WLAN verbinding steeds frequenter weg totdat deze op een gegeven moment geen enkele verbinding meer accepteerde. De router is er mee opgehouden en vervangen door een D-Link DIR-655, die geschikt is voor het aankomende glasvezel.

Heb jij ook een Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router?

Ik gebruik de 54G V5 (..) met een externe buiten richtantenne over een afstand van ca 50m dan is er aan de andere kant in huis nog voldoende signaal voor laptop en USB wlan.
Ik vind het opgenomen vermogen van de router ook belangrijk. Maar dat zul je zelf moeten meten want ik vond daar geen informatie over. ( opgegeven 12V 1A voeding maar dat is niet het echte opgenomen vermogen) Deze router staat nl 24x7x365 uur per jaar aan.

Deze router heeft behoorlijk sterke RF storing op o.a. kortegolf 10-30HMz gebied en mogelijk ook daarbuiten. De meegeleverde schakelende 12V adapter doet dat ook maar die heb ik al vervangen.
Ik heb ook stabiliteit problemen (gehad?) soms werkt het maanden goed en dan ineens is er geen verbinding meer mogelijk. Power cyclus helpt soms dan . Maar soms moet een reset worden gedaan.. Het gaat trouwens nu al heel lang goed zonder reset.
Het signaal is dan uitsteken maar er is geen verbinding mogelijk ik las iets over het niet doorlaten van DHCP packets zoiets zou het kunnen
Ik weet niet of deze radiofrequente storingen ook de werking van de router be´nvloeden. Waarschijnlijk niet in de 2,4GHz band dat zal wel voldoen aan RFI normen ??
Maar deze router gebruiken in de buurt van gevoelige Hoogfrequent ontvangers is beslist af te raden. Ik ga hem nog eens open breken om een mogelijke oplossing te vinden. Voordeel is dat deze 54G een TNC/rev connector voor een externe antenne heeft.
Advies: WRT54GL met aangepaste firmware. Hiermee kan het bereik worden verbeterd en is de stabilieit ook nog een stukje beter. De WRT54GL is ongeveer even duur als de WRT54G.

[Reactie gewijzigd door praseodymium op 5 juni 2007 20:30]

Dat heb ik hier inderdaad meer gezien. De WRT54GL is een router waar ik me op dit moment in aan het verdiepen ben aangezien de WRT54G sowieso vervangen gaat worden. Echt een goede reden heb ik daar niet voor, behalve dan dat 3rd party firmware niet kan draaien op de mijne (het is een V5.1).
Bedankt voor de tip, ik zal er naar kijken :)
Misschien is het handig om hier een daar een enter tussen je verhaal te doen, en misscien een kopje te maken. Dit zou de leesbaarheid zeker ten goede komen. Verder wel duidelijk verhaal!

Groeten
Als je een antenne plat en een antenne omhoog zet, dan verbeterd dat het bereik aanzienlijk. Heb namelijk dezelfde router, en heb absoluut geen probleemen met het bereik, zelfs achteraan in de tuin (hemelsbreed 13 meter) is het signaal prima.
Ik gebruik overigens firmware versie 7.0.0.4.
Ook voor de WRT54G kun je aangepaste firmware krijgen waardoor je beter bereik hebt ;-)