Specificaties 18,4" (1680x945), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite P500-1D7 Review

xcllant 12 september 2011, 718 views

Toshiba Satellite P500-1D7

Pluspunten

• Snel, stil, prettig en verlicht toetsenbord, goed geluid van de Harman Kardon speakers, robuust, mooie zwarte pianolak=achtige uitvoering, regelmatige updates via Toshiba voor en van allerhande zaken.

Minpunten

• Gewicht, geringe kijkhoek van het scherm, geringe accucapaciteit (Toshiba had dit apparaat beter van een zwaardere accu kunnen voorzien).

Ik heb deze "laptop" sinds januari 2011 en hij bevalt bijzonder goed. Ik heb het woord laptop niet voor niets tussen aanhalingstekens geplaatst. Hij weegt maar liefst 4,4 kg. en dat betekent simpelweg, dat het apparaat niet bepaald geschikt is als laptop maar meer dient als mijn "mobile office".

Een ander praktisch nadeel: ga maar eens op zoek naar een laptop-tas of rugzak voor een scherm van 18,4". Daarin heb ik me echt op verkeken. Het formaat van het scherm is echter heerlijk om mee te werken. Met daglicht is het scherm iets moeilijker leesbaar en de kijkhoek is ook niet bijzonder groot. De kleuren zijn echter schitterend en scherp en gestoken. Ik kan uren achter het scherm werken zonder dat het vermoeiend wordt.

De robuustheid is extreem te noemen. De P500 is al een keer gevallen op een betonnen trap, waardoor het plastic in ÚÚn hoek is gekraakt maar verder functioneert nog alles naar behoren.
Inmiddels is er door een onverlaat ook al een hele beker koffie over heen gegaan maar zelfs dat was geen probleem. Een paar toetsen die plakten. Maar na het loshalen van de toetsen en het schoonmaken met een vochtige doek, kon ik gewoon weer verder.

Mensen zijn elke keer verbaasd als ze de weergave van afgespeelde YouTube films of MP3's horen. De Harman Kardon speakers zijn goed genoeg.

Het verlichte toetsenbord werkt snel en prettig.

Het enige vervelende: de regelmatige mededelingen van Toshiba. Dit kan je gelukkig uitzetten of de´nstalleren.

Ik ben geluidstechnicus van beroep en mij wordt weleens verbaasd gevraagd waarom ik geen Macbook gebruik. Ik vind dit apparaat zeer goed aan mijn eisen voldoen. Ik gebruik programma's als Smaart, CoolEdeit en WaveLab zonder problemen. Daarnaast staan verschillende off line programma's van mengtafelfabrikanten op de P500 en dan is het bijzonder prettig werken met een dergelijk groot scherm. Ik maak mijn voorinstellingen voor een bepaald type mengtafel en hang het geheel daarna aan elkaar en het werkt.

Door zijn grootte en de diverse gadgets, is het niet vreemd dat de accu niet al te lang meegaat. Ik gebruik het apparaat dan ook eigenlijk alleen maar met een vaste spanning.. Vergeet na gebruik vooral niet het netsnoer weer mee terug te nemen want het is geen standaard euro netsnoer. Je kunt er dus niet even snel eentje bij de buurman lenen..

Ik heb de P500 zelfs in een aantal theatershows gebruikt. Ook daar waren er geen problemen omdat de Toshiba bijzonder stil is.

Conclusie: ik ben zeer gelukkig met de Toshiba P500

Heb jij ook een Toshiba Satellite P500-1D7?