Qstarz BT-Q1000XT Review

newmikey 12 september 2011, laatste update op 12 september 2011, 2.138 views

Qstarz BT-Q1000XT

Pluspunten

• Uitermate precieze resultaten maken het taggen van foto's een plezierig werkje. De routes zien er uitstekend uit en corresponderen in hoge mate met de afgelegde trajecten. Zelfs de verschillen in rijstrook bij het autorijden tussen heen naar het werk en terug naar huis zijn zichtbaar. Bij het wandelen géén rare uitschieters en stilstaan geeft ook géén rare resultaten.

Minpunten

• Ietwat prijzig voor als je alleen een geotagger zoekt en de bluetooth niet gaat gebruiken. Software is echt niet geweldig maar daar zijn gelukkig legio opensource oplossingen voor.

Time to first fix Score: 3
Ontvangstkwaliteit Score: 5
Gekocht als vervanger voor de i-GotU GT600(waarvan ik hier een review plaatste:http://tweakers.net/produ...action-i-gotu-gt-600.html ) die ietwat teleurstelde was dit een opsteker van jewelste. Ietsje groter maar toch nog zeer compact. Bluetooth functionaliteit (niet echt nuttig voor mij) lijkt me handig voor het navigeren bijv. maar waar ik hem voor gekocht heb, krijgt deze geotagger 5 sterren met een stip en een lintje!

De opties tijdschema en snelheid alarm heb ik niet gebruikt en de irritante piepjes heb ik onmiddelijk uitgeschakeld. Even de voor en nadelen op een rij, vergeleken met de i-GotU GT600 waar ik ook een review van heb geplaatst:

De positieve punten:
1. Het apparaatje is iets minder klein dan de i-GotU maar toch nog handzaam
2. De ingebouwde accu houdt het extreem lang vol - ik heb hem niet leeg kunnen krijgen. Bovendien is dit een standaard motorola telefoon accutje, dus makkelijk te vervangen!
3. Er kunnen ongelofelijk veel z.g. tracks in het ingebouwde geheugen; je kunt dagenlang loggen
4. Je hoeft niet tussentijds te wissen, als het geheugen vol is overschrijft hij automatisch het oudste log (circular logging)
5. De gevoeligheid is prima in open terrein, maar in tegenstelling tot de i-GotU ook in het bos, tussen gebouwen en zelfs vanuit de bodem van je fototas
6. Er zit een standaard mini-USB kabeltje aan - makkelijk te vervangen bij verlies dus.
7. Hij is waanzinnig accuraat. Ik heb geen afwijkingen van meer dan 20-40 meter kunnen vaststellen!
8. Schuifschakelaar voor aan/uit/bluetooth gaat niet per ongeluk uit
9. Ook bruikbaar met BT verbinding als navigatie GPS in combinatie met bijv. een laptop of PDA

De negatieve punten:
1. Deze logger is ietsje groter dan de iGotU
2. De meegeleverde software (Windows-only natuurlijk) is gewoon bagger maar de i-GotU was niet heel erg veel beter
3. Het op de verpakking beloofde "real leather" tasje/foudraal is vullis, eerder een plastic zakje met een verdwaalde stukje afval leer

Zie hieronder het resultaat van een avondwandeling met de hond. Ik had hem het eerste stuk nog niet aanstaan - kwam ik te laat achter - vandaar die eerste "uithaal" maar verder is de hond hier een stuk blijer mee (dan bij de GT600) ;) Netjes over het bruggetje, niet door mensen hun woonkamer en over het voet/fietspad in plaats van de drukke weg!

Conclusie:
-Ondanks (of misschien wel dankzij) het niet onaanzienlijke prijverschil - de Qstarz is zo'n ¤40 duurder dan de i-GotU kan ik de eerste van harte aanbevelen. De BT-QT1000XT logt uiterst precies, is zeer gevoelig en heeft een lange adem zowel wat betreft batterij als opslagcapaciteit.

• Dell E5410 laptop
  • HP mini 210 notebook
  • Pentax K20D DSLR
  • Windows 7

Heb jij ook een Qstarz BT-Q1000XT?

Ik zit ook te kijken naar een logger icm een Canon 60D. Ik twijfel tussen deze en de GT600. Nu draai ik op Mac (iPhoto), weet jij toevallig of dat mogelijk is?