Creative Mouse Fatal1ty 1010 Review

Thijs_O 4 juni 2007, 1.167 views

Creative Mouse Fatal1ty 1010

Pluspunten

• Extra knoppen die zonder software werken
  • Goedkoop
  • Verwisselbare gewichtjes
  • Makkelijk tussen DPI-standen switchen

Minpunten

• Linkermuisknop stopt na 2 maanden met goed werken
  • Afwijkend ontwerp kan slecht uitpakken

De Creative Fatality 1010 muis. Vorig jaar heb ik deze bij een abonnement op de Power Unlimited 'gratis' als welkomsgeschenk gekregen. Zo blij en trots als ik er toen mee was - ik had immers een hele goede en luxe muis in huis - zo enorm baal ik er achteraf van. Waarom? Simpel: het dubbel-klik probleem. Maargoed, eerst even de muis in z'n algemeen beoordelen. natuurlijk.

Ergonomie
De Fatality muis heeft een afwijkend ontwerp ten opzichte van de doorsnee huis-tuin-en-keuken muis. Ten eerste is de muis kleiner dan een normale muis, en is-ie breder en korter dan andere muizen. Dit betekent dat mensen met grote handen waarschijnlijk weinig baat zullen hebben bij de 1010. Ook is de muis eigenlijk bedoelt voor rechtshandigen, maar ik kan hem als linkshandige prima gebruiken. Ziet er voor buitenstaanders misschien typisch uit, maar het werkt goed voor me.

Functionaliteit
De muis heeft meerdere extra knoppen. Twee, om precies te zijn. Een extra duimknop en eentje die rechts van de rechtermuisklik-knop zit. Standaard werken die als 'backward' en 'forward'. Functionaliteit waar ik na al die tijd erg aan gehecht ben, en ook veel gebruik. Dan is er nog een extra knop, waarvan ik niet weet of-ie standaard overal aanwezig is, maar dat is het klikken met je scrollwiel. Standaard zorgt dit ervoor dat ik in bijv. Firefox een nieuw tabblad open. Ook een functie die ik veel gebruik. Met de software kan je de drie knoppen legio andere functies toewijzen, maar daarvan maak ik geen gebruik. Ohja, je krijgt ook drie gewichtjes erbij van 3.5, 11 en 32 gram. Leuk voor de extremist, maar ik merk weinig verschil.

Helaas heeft de Fatal1ty 1010 een afwijking die in mijn ogen onder meerdere subonderdelen van de survey past maar ik drop hem hier even. De muis heeft namelijk als euvel dat de linkermuisknop heel slecht reageert. Ofwel hij werkt totaal niet, ofwel hij registreert een twee, drie of zelfs vierdubbele klik. Dat betekent dat je nooit met je muis een stuk tekst kan selecteren door te 'slepen' met je linkermuisknop ingedrukt, en als je op een link drukt krijg je veelal drie nieuwe vensters. Het is zelfs zo erg, dat ik gedwongen ben om m'n toetsenbord (numerieke gedeelte) als linkermuisknop te gebruiken af en toe. De oorzaak van dit probleem ligt bij de bouwkwaliteit waarover later meer.

Precisie
De muis heeft drie modi, 400, 800 en 1600 dpi. Er zit een knop onder je scrollwiel waarmee je dit kan wijzigen. Deze heeft ook een ledje eronder die elke stand met een andere kleur representeert. Erg handig voor de mensen die vaak switchen. Ik gebruik in 80% van de gevallen gewoon de middelste stand.

Vormgeving
Zoals ik onder 'ergonomie' al zei heeft de muis een duidelijk ander ontwerp dan de gewone muis. Hoe dat bevalt kon je onder hetzelfde kopje ook al lezen. Zelf vind ik dat de muis er wel aardig uit ziet, met de ledjes van de dpi-switcher, het Fatal1ty-logo met wit ledje verlicht. De kleurcombinatie van afwisselend glimmend en mat zwart met donkerrood is ook goed gekozen. Al met al erg netjes.

Bouwkwaliteit
Tja, de muis zit aardig in elkaar. Dat wel. Maar de reden dat ik de bouwkwaliteit zo slecht beoordeel is te wijten aan het dubbele-klik probleem. Dit blijkt namelijk te komen omdat bepaalde onderdelen in de muis afslijten, waardoor e.e.a. dus niet meer goed werkt. Meer informatie daarover valt wel te googlen. Natuurlijk is het normaal dat slijtage voorkomt, maar dan pas na veel langere tijd. Ik had het al na 2-3 maanden. Kortom, het hele probleem is te wijten aan de bouwkwaliteit.

Drivers en ondersteuning
Tja, zoals gezegd krijg je netjes een driver-cdtje erbij waarmee je na installatie alle knoppen kan instellen qua functies, en menig gebruiker zal hier ook gebruik van maken om z'n muis naar eigen wens in te stellen. Ik vind de standaardfuncties van de muis - die ook werken zonder installatie van de software! - echter prima dus heb de hele software na de eerste keer 'proberen' nooit meer gebruikt.

Hier kan ik simpelweg geen concreet antwoord op geven omdat ik de muis als welkomsgeschenk heb gekregen. Echter, ik zie de muis nu voor 20 euro in de pricewatch staan. Tja, normaliter zou ik kunnen stellen dat dat een goede prijs is voor een muis als deze, maar door het bij iedereen voorkomende dubbelklik-probleem is deze muis eigenlijk onbruikbaar.

Heb jij ook een Creative Mouse Fatal1ty 1010?

Inderdaad een bekend probleem van deze muis.
De creative 2020 heeft dit probleem niet meer geloof ik.
Alleen de 2020 is een laser muis en behoorlijk wat duurder.
Valt mee; volgens de pricewatch is de meerprijs slechts 10 euro. Echter, ik meen in mijn zoektocht naar dit probleem destijds ook wel reacties tegengekomen te zijn waaruit bleek dat dit probleem zich nog steeds voordoet bij de 2020. Maar dat weet ik zo een, twee, drie niet zeker.