Specificaties 120GB 2.5" (SATA-300) @ 270/130MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel 320 120GB Review

fevenhuis 25 november 2011, laatste update op 27 november 2011, 664 views

Intel 320 120GB

Pluspunten

• Betrouwbaar
  • Goede support
  • Performance blijft op een bepaalt nivo
  • AES-128 Encryptie

Minpunten

• Matige prestaties voor een SSD

Dit is een review gericht op het gebruik in een performance desktop systeem.

Ik ben overgeschakeld naar Intel omdat ik BSOD's bleef houden met mijn OCZ Vertex 2 schijven. De reden omdat ik een Intel had genomen was omdat de Crucial M4 pas net op de markt was en het voorgaande model (C300) was ook niet geheel zonder problemen, naar wat ik vernam uit de forums. Een tweede reden is natuurlijk dat ik nog op SATA2 zit en ik weinig baat heb bij een SATA3 SSD.

Ik heb geen BSOD's meer met de Intel, maar ik moest wel dezelfde workarounds gebruiken om de SSD in conbinatie met HD Intel Raid configuratie werkend te houden. Dat houdt o.a. in dat in powermanagement de schijven niet uitgeschakeld mogen worden.Maar het lijkt erop dat dit voor alle Intel/Raid + SSD configuraties moet gebeuren ongeachte het merk van de SSD schijf. ik geloof overigens wel dat de harde schijven zichzelf gelukkig wel uitschakelen via de interne hardware powermanagement.

De prestaties zijn redelijk, maar de lees prestaties zijn toch beduidend minder dan de Vertex 2. De schrijfprestaties zijn dan weer beduidend beter met de Intel. Van de schrijfprestaties bleef met de Vertex 2 na verloop van tijd weinig meer over, maar dat had ik afgevangen door de tijdelijke bestanden op mijn Raid0 array te zetten. Maar ook de IOPS van de 120Gb versie van de Intel 320 zijn weinig indrukwekkend: 38K IOPS / 14K IOPS

Windows boot ging snel in het begin maar dat is inmiddels ook al niet meet zo, applicaties gaat ook niet zo snel voor een SSD schijfm aar wel sneller dan een SSD. In de benchmarks scoort de Intel verder wel goed, maar dat is toch maar een gedeelte van het verhaal heb ik gemerkt. Grote bestanden kopieŽren gaat over het algemeen sneller op een Harddisk Raid0 array.

Over het algemeen gaf de Intel 320 toch niet echt de prestaties die je van een SSD zou verwachten waar de Vertex 2 dat over het algemeen wel gaf (met uitzondering van de schrijfprestaties en de BSOD's).

De problemen met de OCZ lijken dus bij alle Sandforce SSD's voor te komen, ik had uitvoerig onderzoek gedaan op forums etc.

De garantie van 5 jaar (alleen op de Retail en Reseller schijven) is natuurlijk uitzonderlijk, maar als je echte prestaties zoekt is dit toch niet de juiste keuze.

Heb jij ook een Intel 320 120GB?

Reviews door de redactie

1 van de voordelen van deze schijf is natuurlijk de mogelijkheid tot full disk encryption. Wat in een laptop, zeker in een bedrijfsomgeving, erg handig is. Veel SSD hebben deze mogelijkheid niet.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 25 november 2011 16:44]

veel typ/taalfouten.
In de huidige staat 1 ster voor de moeite en dat het toch een klein beetje toevoegt op tweakers
Je hebt nu eigenlijk alleen maar verteld dat de intel je beter bevalt dan de Vertex 2. Daarnaast roep je dat dit beter gaat en dat beter gaat, maar zonder enige toelichting/benchmarks/bewijzen. Je vertelt eigenlijk een beetje "oud nieuws". Ook ik vind dit niet echt een review.

By the way, je hebt echt wel baat bij een SATA3-SSD op sata2-poorten hoor. Het gaat zich vooral om de IOPS he, en zo'n crucial M4 heeft een betere random read/write en iops dan de vertex 2. Je kunt het aantal MB/sec berekenen dat een SSD bij een bepaalde operatie (512K, 4K random etc) nodig heeft.
IOPS = (MBps Throughput / KB per IO) * 1024
MBps = (IOPS * KB per IO) / 1024
Bron: http://www.ssdfreaks.com/...r-calculate-iops-from-mbs

Pak de specs van de Crucial M4 er maar eens bij en reken het maar eens uit. Dan zul je zien dat voor veel operaties geldt dat het max aantal IOPS misschien NET over de bandbreedte van SATA3 heen gaat.
Ja ik begrijp dat er wel baat bij een SATA3 schijf is maar niet veel. De Crucial M4 met de Vertex 2 vergelijken is verkeerd, dan moet u met de Vertex 3 vergelijken. Maar de Crucial M4 en de Vertex 3 heb ik dus niet en daar heb ik dan ook niets over te zeggen.

Theoretische calculaties en benchmark hypothesen zeggen verder weinig over de werkelijke prestaties van schijven. De werkelijke prestaties worden nog altijd door de gebruikte hardware bepaalt en benchmarks geven ook alleen maar een indicatie en zijn zeker niet het hele verhaal. Dat heb ik wel geleerd met het kopieŽren van grote bestanden.

En inderdaad wat ik voornamelijk aanhaal zijn mijn persoonlijke ervaringen in het gebruik met de schijven. De Vertex 2 presteerde op lees nivo wat ik van een SSD zou verwachten en de Intel 320 heeft dus een wat gebalanceerde performance wat resulteert in wat matige lees prestaties.

Nou zijn er zat mensen die zeer tevreden zijn met het verschil met een laptop schijf. Ik denk dat in het algemeen gebruik van zware professionele applicaties het verschil van een enkele Intel 320 en een Raid0 array van twee recente desktop schijven over het algemeen niet zo groot is.

Sinds de prijzen van harddisks zo dramatisch gestegen zijn is dat verhaal wellicht niet zo interessant momenteel, maar wellicht dat deze situatie binnenkort weer veranderd.