Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB - Bekijk alle specificaties

Asus K52JU-SX006V Review

banus19 3 oktober 2011, laatste update op 3 november 2011, 1.124 views

Asus K52JU-SX006V

Pluspunten

• Temperatuur (blijft zeer koel)
  • Snelheid (excl. hdd)
  • Scherm geeft mooie kleuren

Minpunten

• Snelheid hardeschijf is om te huilen
  • Plaatsing van de 0 knop op numpad
  • Kijkhoek van het scherm niet altijd even goed

In april (net na een tentamenweek) kreeg ik vakken waarbij ik regelmatig een computer nodig zou hebben. Mijn ervaring leerde dat een computer op school opzoeken (Hogeschool Rotterdam) niet altijd even makkelijk is. Daarom kwam ik tot het besluit een laptop te gaan kopen. Deze moest aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • 13,3 tot 15,6"
  • prijs 400 - 500 euro
  • moet Inventor en Autocad kunnen draaien (niet te grote tekeningen)
  • moet een spelletje kunnen draaien (cod4 etc)
  • minimaal core i3 processor, geen intel HD graphics, 4gb geheugen
  • geen ACER o.i.d. (liefst 2 jaar garantie)
De keuze
Na heel veel onderzoek op internet kwam ik uit bij de Asus K52 serie of de MSI CX623. Het verschil hiertussen was de videokaart: in de MSI zit een G310-M en de Asus heeft een HD 6370. Ook waren er laptops op de markt met de nieuwe Fusion CPU's. Het kiezen was erg moeilijk.

Uiteindelijk heb ik dus voor de Asus K52JU gekozen: een I3 380 M processor, 4gb geheugen en een redelijke videokaart voor mijn gebruikers doeleinden. Ik vond de Asus er zowieso veel mooier uitzien, en het asus 'power4gear' leek me erg interessant. Ook vond ik het leuk om voor een Intel processor te kiezen, aangezien ik daar helemaal geen ervaring mee heb (mijn desktop heeft een AMD Phenom II X2 550 BE). Tevens vond ik de Asus veel mooier dan de MSI.

Uitpakken
Ik had hem besteld bij notebookshop (ook gelijk zo'n hoes mee besteld). Twee dagen later was hij binnen, top service! :) Hij zat verpakt in een mooie bruine-kartonnen doos met groot ASUS erop. Accu zat er los bij.

Ook een adapter erbij natuurlijk, maar daar viel me één ding op: het snoer van het stopcontact naar de adapter is echt super kort! 40 cm. schat ik zo ongeveer, terwjil 1,5 meter misschien een beter idee had geweest. Het snoer van de adapter naar de laptop heeft wel een goede lengte (zo'n 1,5 meter).

Nog een nadeel is dat er geen windows 7 recovery dvd bij zit, dit staat al op de hardeschijf geinstalleerd (hierdoor mis je dus iets van 5gb).

Installeren
Boekje doorgelezen, accu erin geklikt en aangezet. Windows ingesteld zoals de stappen dat vroegen. Draaid als een zonnetje! :)

Gelijk programma's als Office 2007, daemontools, Inventor & Autocad 2011 en CoD 4 erop gezet. Ging allemaal gewoon zoals het hoort :) Eventjes CoD4 gespeelt: ging erg goed! Kon hem niet op de hoogste instellingen spelen, maar op de resolutie 1280x720 zag het er allemaal goed uit en het speelde vloeiend.

De hardeschijf
Toen ik de laptop kocht had ik al in m'n hoofd om er een SSD in te gaan bouwen, ik heb namelijk van meerdere mensen gehoord (ook klasgenoten) dat die hardeschijven van tegenwoordig de boel flink bottlenecken. En na een maand of twee kreeg ik hier ook last van... Het opstarten ging zo traag.. Duurde zeker 2 minuten voordat de hardeschijf was uitgerateld en ik Chrome kon openen.

Als de laptop eenmaal aan stond, werkte die wel vlot! :)

Daarom heb ik deze week (voor de mensen die dit later lezen dan september) een SSD erin gezet. Een Crucial M4 128 gb. Een nadeel is dat de laptop een SATA II aansluiten heeft, terwijl de SSD een SATA III aansluiting. Hierdoor kan de SSD qua seq. lezen niet zo'n volle gang gaan, maar 250 mb/s is nog steeds een zeer goede snelheid.

De schijf was zeer makkelijk in te bouwen (staat in de handleiding van de laptop beschreven). Toen kwam een probleem om de hoek zeilen: ik heb er geen windows DVD bij gekregen! :( help! :o

Gelukkig kreeg ik een paar gouden tips hier. Hierdoor heb ik gewoon weer windows 7 home premium x64 kunnen installeren met de serial-number die op het stikkertje zat.

Wat een snelheid! De laptop staat, vanaf het indrukken van de aanknop, in 20 seconden aan! Echt een geweldig groot verschil. Ik kreeg de laatste tijd namelijk gewoon een hekel om m'n laptop aan te zetten, nu is dat gelukkig weer helemaal weg :) Eventjes op buienradar kijken? Nu is dat echt eventjes! _/-\o_

Ik raad dus ook aan, stel je een duurdere laptop wil kopen, naar een iets goedkopere laptop kijken en er een ssd in bouwen!

Inventor 2011 en AutoCAD 2011
Een aantal mensen verklaarde me voor gek dat ik deze programma's op m'n laptop wilde gaan gebruiken, maar als je tekeningen niet al te groot zijn gaat het prima! Als je tekeningen niet groter dan +- 500 parts zijn gaat het prima (Voor school is het dus echt een goede oplossing dan een computer van daar te pakken).

Voor een project heb ik dit filmpje gerenderd met m'n vaste PC en deze laptop. Voor 38 seconden film deed m'n desktop (2x 3.1 ghz) er 20 uur over, mijn laptop deed over dezelfde rendering er 23 uur over.

Het toetsenbord
Gewoonweg super! Alle toetsen doen het nog na die paar maanden, en ik vind dat het toetsenbord erg fijn typt. Alleen zit de 0 op het numpad érg onhandig. Je drukt heel snel op het pijltje naar rechts ipv. de 0.

Ook werken alle functie knoppen fijn.

Touchpad
Ook prima. Het touchpad is van een beetje bobbelig materiaal gemaakt waardoor je vinger een heel klein beetje aan het touchpad 'plakt'. Hierdoor moet je (vind ik) relatief veel kracht leveren om je muis te bewegen. Maar hier wen je na twee dagen al aan! Ook het scrollen werkt erg fijn.

Power4Gear
Hierover ben ik zeer te spreken: je kan 4 dingen instellen (max performance, entertainment, multimedia en battery saving). Je kan ze naar eigenwens instellen (hoe erg dat de processor belast mag worden, brightness, wat er gebeurt met accu het niveau etc).

Accuduur
Hoe lang de accu mee gaat, ligt eraan wat je aan het doen bent. Als je hem op 'quit office' mode zet in Power4Gear, dan kan je zo'n 3 uur tekstverwerken. Maar op high performance een spel spelen, houdt die maar anderhalf uur vol. Dat de laptop het zo lang vol houdt op de energiebesparende modi, verbaasde mij een beetje!:)

Temperatuur en geluid
Dit is helemaal boven verwachting: de onderkant van de laptop wordt niet warmer dan lauw (terwijl ik wel eens met een macbook uit 2008 op m'n schoot heb gezeten, jezus die wordt heet!) Het toetsenbord wordt helemaal niet warm (een enkele graad warmer dan omgeving). Echt super! _/-\o_

Het scherm
Het scherm is opzich prima, als het zonnetje er pal op staat zie je het niet heel goed, maar als je dan de brightness op 100% zet kan je het nog goed lezen. De kijkhoek is niet heel goed, als mensen mee willen kijken klagen ze al snel dat de kleuren niet kloppen..

Mijn conclusie:
Als je een laptop zoekt in dit budged, zeker kopen!! Als je nog wat extra geld hebt, koop er gelijk een SSD bij want daardoor werkt hij zoveel prettiger!!

Top laptop van Asus! _/-\o_

Heb jij ook een Asus K52JU-SX006V?

de reden warrom je er geen dvd bij krijgt is omdat de laptop met f9 een recovery kan draaien!
Ja dat wist ik, maar wel lastig als je een hardeschijf gaat veranderen :P
Nette review, waar je kort je mening laat horen maar ik denk dat je hem nog wel even goed moet doorlezen ;)