Specificaties Small form factor, 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define Mini Review

jeroen94704 8 september 2011, laatste update op 8 september 2011, 10.585 views

Fractal Design Define Mini

Pluspunten

• Mooi!
  • Goede airflow
  • Uitstekende koelingsmogelijkheden voor zijn formaat

Minpunten

• Schoonheidsfoutjes bij de HDD brackets
  • Kabelmanagement rubbers
  • Meegeleverde fans zijn op 1200 toeren best luidruchtig

Reden voor aankoop

Mijn home server/NAS, gebouwd rond een Intel Atom moederbord, woonde tot nu toe in een Recom RC-4. Dit was destijds de enige budget (19 euro!) mini-itx kast waar 5 HDD's in pasten. De lage prijs van deze kast vertaalde zich in slechte airflow en beperkte mogelijkheden voor koeling. Om eea op een acceptabele temperatuur te houden was het noodzakelijk om alle fans op volle toeren te laten blazen, wat alles behalve stil was. Zolang de server op zolder stond was dit geen probleem, maar nu moet het hele zaakje een tijdje in de woonkamer staan, en dus moest er wat aan het geluid gedaan worden zonder de temperatuur tot tropische hoogtes zou stijgen.

Mijn criteria op Pricewatch waren: Een kast waar een mini-itx bordje in kan met kabelmanagement. Dit levert verassend weinig hits op (Vorige week nog 24, op dit moment zelfs maar 16). Na lang wikken en wegen, en veel vergelijken, heb ik besloten voor de Define Mini te gaan. Redenen hiervoor waren:
  • Laagste kast die aan mijn zoekcriteria voldeed
  • Voldoende ruimte voor alle HDD's
  • Mooi design
  • Goede ervaring met Fractal Design fans
  • Goede reviews op het gebied van geluid
De Fractal Design Arc Midi is iets goedkoper, maar is een full ATX tower (en dus groter) en heeft bijvoorbeeld geen stoffilters. De BitFenix Shinobi is nog een tijdje kandidaat geweest, maar de non-window versie miste toch wat features, en de window versie scheelt in prijs dan weer niet zo heel veel met de Define Mini, die vervolgens op een aantal zaken weer voorloopt, zoals geluidsdemping.

Inbouw

De inbouw is soepel verlopen, en was met een uurtje gepiept. Natuurlijk is de kast behoorlijk ruim voor een mini-itx bordje, maar ook de andere componenten waren eenvoudig te plaatsen. Alles paste makkelijk, en er zitten voldoende schroefjes bij de kast om de componenten vast te zetten.

De kast is niet toolless, zodat je iedere HDD met 4 meegeleverde schroefjes in de trays moet installeren. De trays klikken wel netjes zonder schroeven op hun plek. Ook voor het plaatsen van de fans is een schroevendraaier vereist.

Een minpuntje was de lastig bereikbare duimschroef van het extra, verticaal geplaatst, PCI slot, waar je bijvoorbeeld de meegeleverde fan controller in kan monteren. Deze is erg strak aangedraaid, en is door de voorgemonteerde outtake fan aan de achterkant moeilijk bereikbaar:

Kabelmanagement

Het eindresultaat ziet er als volgt uit:

Het kabelmanagement kan ik samenvatten in 1 woord: Jammer! Dit is mij behoorlijk tegengevallen, maar is maar voor een klein deel te wijten aan de kast. Factoren die meespeelden:
  • Gebruik van een SATA controller, waardoor er vier SATA kabels dwars door de kast lopen
  • Te korte 4-pins mobo voeding kabel, waardoor deze niet achterlans gerout kan worden
  • Gebruik van 1 PATA HDD, waardoor er een ouderwetse flat cable door de kast loopt
  • In de kast passen ook grotere mobo's, waardoor de kabel gaten behoorlijk ver van het mobo af zitten
  • Er is niet echt een goede manier om de kabels van de fan controller netjes weg te werken
Hiervan zijn alleen de laatste twee punten waar Fractal iets aan kan doen. Andere kasten hebben meer kabel gaten die op de juiste plek zitten voor kleinere mobo's, en hebben bv een fan controller in het front panel gebouwd. En ja, die lelijke SATA kabels zouden ook nog achter het mobo langs kunnen (door het cpu koeler backplate gat), maar daar zijn deze exemplaren net te kort voor.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is op zich uitstekend. Er zitten nergens scherpe randen oid, wat ik in een kast als deze ook niet zou verwachten. Toch gaat er een ster vanaf wegens de volgende kleine puntjes:

Beschadigde lak HDD trays

De witte lak van de HDD trays is heel mooi natuurlijk, maar helaas is deze vanuit de fabriek al beschadigd door contact met de HDD cage, en staan er dus ook witte strepen op de zwarte HDD cage:

Kabel management rubbers

Dit komt in alle reviews van deze kast terug, en ook ik heb hier mee te maken gekregen: De rubbers in de kabel management gaten zitten zo los dat ze er bij het routen van de kabels om de haverklap uit komen. En ze zijn dan ERG lastig terug te plaatsen.

Luidruchtige fans

Dit had ik niet verwacht, omdat mijn ervaring met Fractal Design fans is dat ze heel stil zijn, maar de meegeleverde fans zijn op volle toeren nogal luidruchtig. Dit zijn 120 mm fans die op maximaal 1200 rpm draaien. Het zijn geen Silent Series fans, en ze maken op 1200 rpm echt VEEL meer herrie dan de Silent Series fans op 1000 rpm.

Koelmogelijkheden

De koelmogelijkheden zijn zonder meer goed te noemen. Voorin passen 2x120mm fans (1 meegeleverd) die lucht van buiten over de HDD's heen blazen. Onderin past nog 1x120mm fan voor nog meer intake. Al deze fans hebben stoffilters. Aan de achterkant is ruimte voor 1x120mm outtake fan (meegeleverd) en bovenin past nog 1x120mm of 140mm outtake fan. In het zij paneel zit helaas ook nog een 120mm grill. Helaas, want dit verstoort het strakke uiterlijk van de kast behoorlijk, en volgens mij gebruikt NIEMAND die fan positie.

Koel prestaties

De huidige opstelling in de kast is 4 case fans, waarvan 3x intake en 1xouttake. De resulterende temperaturen voor idle en load zijn bij een omgevingstemperatuur van 21 graden als volgt:

Idle

Load

De temperaturen van de HDD's blijven ook bij activiteit behoorlijk constant. Blijkbaar is de omgevingstemperatuur hierbij belangrijker dan de load. Misschien dat dit anders is bij zeer lange, zeer zware HDD activiteit, maar met deze temps ben ik voor wat ik er mee doe tevreden.

Formaat

Een opmerking over het formaat: De kast heet wel de Define Mini, maar zo mini is hij nou ook weer niet. Sterker nog, als ik nadenk over wat er in mijn desktop zit, dan is dat naast het mobo alleen maar de voeding, 1 HDD, 1 dikke videokaart en 1 optische drive. Dit past allemaal makkelijk in de Mini als je de bovenste HDD cage verwijdert (een SLI config past er niet in, maar dat ga ik toch niet doen).

Dus waarschijnlijk ga ik in de toekomst, als ik mijn server ga upgraden, het hele zaakje in een grotere kast (Zoals de Define R3) bouwen in verband met het aantal HDD's, en mijn desktop naar deze Define Mini transplanteren.

Mijn punt is: sla deze kast voor een eenvoudig desktop systeem niet over omdat er "Mini" in de naam zit.

Het doel was om een stillere kast te hebben die de server minstens net zo koel houdt als voorheen. De vorige kast was met 1x120mm en 3x80mm behoorlijk luidruchtig, en de temps (HDD en CPU) zaten allemaal rond de 45 graden idle. De nieuwe kast bevat nu 5x120mm fans (4 case fans en 1 in de voeding), en met de fan controller op "medium" om het stock case fans stil te houden komen de temps niet boven de 40 graden en is de kast bijna onhoorbaar, zelfs in een stille woonkamer.

Mission accomplished, zou ik zeggen!

Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Ook suggesties voor verbetering van de review zijn welkom.

Heb jij ook een Fractal Design Define Mini?

Mooi uitgebreide review. Ik heb deze kast ook sinds een paar maanden en ben er erg tevreden over.
Je opmerkingen tov de fans verbazen me lichtelijk. Ik gebruik dan ook niet de fancontroller maar heb alledrie de fans op mijn mobo geprikt en stel ze in op respectievelijk 5 (voorin), 4 (achterin), en 6 (cpu) van de 9 aan snelheid, waarbij de vanzelf hoger gaan met een target temp van 50 graden. Normaal gesproken hoor ik de kast dan absoluut niet tenzij het midden in de nacht is en verder alles uit staat (muziek / TV). Dan hoor ik een vrij prettige buzz op de achtergrond, absoluut niet storend. Het voordeel van 120mm fans tov 80mm fans in mijn optiek is dan ook dat ze een prettiger geluid geven - al is het maar de toon alleen (uitgaan van even veel "volume").
Bedankt.

Misschien is het niet helemaal duidelijk, maar als ik de fans langzamer laat draaien mbv de fan controller dan zijn ze natuurlijk ook stil genoeg. Het viel me alleen op dat het verschil tussen de maximale geluidsproductie enorm groot is, terwijl het verschil in maximaal rpm (1000 voor de Silent Series, 1200 voor de meegeleverde fans) niet zo groot is.

Het valt me nu trouwens wel op dat in de plaatjes op de website van Fractal Design de ingebouwde fans erg lijken op de Silent Series fans (7 bladen), terwijl de fans die daadwerkelijk worden meegeleverd anders zijn (11 bladen).

Vergelijk dit plaatje maar eens met mijn foto van de voorkant.

En dat roept natuurlijk de vraag op of die meegeleverde fans inderdaad maximaal 1200 rpm zijn. Ik ga hier toch eens een vraag over stellen bij Fractal.
Antwoord van Fractal Design:

The fans included are tested and adapted to ensure there is optimum airflow in the chassis and therefore have a higher RPM than the regular Silent series. When connected to the Fan controller (included) you should be able to turn the RPM down to a similar speed as the Regular silent series.
Ik heb ook een soortgelijke Fractal Design kast. Ik vind de bouwkwaliteit ondermaats. Geen enkel schroefje had eenzelfde lengte, sommige fabrieks-af vast gedraaide schroeven waren al dol. De prijs is prima, vormgeving ook. Zelfs het idee geweldig. De afwerking (bouwkwaliteit) is echt een onvoldoende.
Het is maar net waar je het mee vergelijkt. Bij het uitbouwen van de hardware uit de Recom heb ik me nog een keer lekker gesneden aan een niet afgewerkte zaagsnede. Dat gaat je bij een Fractal kast niet gebeuren. Aan de andere kant ben ik het wel met je eens hoor, de bouwkwaliteit kan beter. Maar in dit prijs segment vind je denk ik geen kast die èn mooi is èn goed koelt èn stil is èn perfect is afgewerkt.

Overigens, dolle schroeven ben ik niet tegengekomen.

[Reactie gewijzigd door jeroen94704 op 9 september 2011 09:48]

Update, ten aanzien van stof in de kast:

Het viel me op dat de HDD's langzaamaan een beetje warmer aan het worden waren. Dus de stoffilters maar eens eruit getrokken, en die zaten hartstikke vol. Even voorzichtig met de stofzuiger op de laagste stand eroverheen, en ze waren weer schoon. Stofontwikkeling in de kast zelf was nog steeds minimaal. De HDD's zitten nu weer op hun oorspronkelijke temperatuur (eigenlijk nog wat lager, omdat de kast inmiddels in een andere, koelere ruimte staat).
Ik zit heel erg te twijfelen tussen de define mini en de arc mini, ze zijn dezelfde prijs en presteren nagenoeg gelijk, dus ik heb nog een paar vraagjes voor je:
  • Heeft de opening in de sidepanel ook een stoffilter?
  • Hoe is de stofontwikkeling in je kast momenteel? Werken de stoffilters naar behoren, en zijn de openingen waar alsnog stof doorheen zou kunnen komen waar ik her en der over lees, dus toch een probleem?
  • Hoe zou jij het effect van het deurtje aan de voorkant omschrijven in termen van geluidsproductie en temparatuur?
  • Hoe stevig zijn de hengels van het deurtje? Ik heb een tijd de Silentium T02 van arctic cooling (of iets in die geest) gehad met een deurtje, en die was al behoorlijk snel kapot bij het open maken of verwijderen van het front zelf.
Ik heb net even de kast open gehad:
  • Nee, de sidepanel fan heeft geen stoffilter. De top en rear fans trouwens ook niet.
  • De stofontwikkeling is tot nu toe 0. Alle intake fans zijn gefilterd, en ik heb meer intake dan outtake (dus overdruk), dus door de kiertjes komt ook niks naar binnen.
  • Volgens mij doet dat deurtje niet zoveel voor wat betreft geluid en temperatuur. Het dempt de front intake fans een beetje, en dat is het wel. Het effect op temperatuur heb ik niet getest
  • Het deurtje voelt best solide aan. Vergeleken met het deurtje op mijn Chieftec Bigtower zeker (deze is al afgebroken). De hengsels hebben geen speling, wat bijdraagt aan het solide gevoel. Bijkomend voordeel is ook dat de power-knop aan de buitenkant zit, dus tenzij je een fervent optical drive gebruiker bent (niet waarschijnlijk in 2011) zal het deurtje niet zo vaak open hoeven.
Hopelijk beantwoordt dit je vragen. Zo niet, dan hoor ik het wel.

[Reactie gewijzigd door jeroen94704 op 19 oktober 2011 17:58]

Voor een mini-ITX moederbord vindt ik de kast persoonlijk te groot.
Ik heb zelf een mATX moederbord erin geplaatst en dan zijn alle kabels netjes achterlangs weg te werken. De kabels naar de fan controller zijn tussen de voeding en het achterpaneel, waar een opening zit, weg te werken. Via dezelfde weg heb ik ook de kabel van de front-audio op het moederbord aangesloten. Ben het met je eens dat de bijgeleverde fans, die inderdaad niet hetzelfde zijn als de Silent serie fans, nogal luidruchtig kunnen zijn op hoge toeren.

[Reactie gewijzigd door Namsan op 1 februari 2012 23:30]

Bedankt voor de review. Ik heb deze kast ook gekocht en net de hardware ingebouwd.
Echter doen de fans niks. Ik heb de bijgeleverde controller aangesloten (kan maar op één manier volgens mij), maar geen success. Ik kan draaien wat ik wil aan die draaiknop maar ze blijven stilstaan.
Zie ik iets over het hoofd, of heb ik (@#$@#) een DOA fan controller?

EDIT: ontdek net 2 fan headers op mijn moederbord en de fans zelf zijn ok!

[Reactie gewijzigd door Opperpanter2 op 29 september 2013 19:41]

Ik zie je reactie nu pas. Volgens mij zie je niks over het hoofd. Wat gebeurt er als je de fans direct op je moederbord aansluit? Zit er aan de controller een connector om hem op het mobo in te pluggen, of moet je hem direct aan de voeding hangen? Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe dit ook alweer zat.
Zoals op 29/9 al aangegeven werken de fans zelf goed :)
De controller wordt met een 4 pin molex aangesloten op de voeding.

Ik heb van FD een nieuwe controller opgestuurd gekregen (+tie rips, schroefjes, etc).
Echter nog niet aangesloten omdat de fans nu aan het moederbord hangen en dat eigenlijk wel oke is.
Als het systeem zwaar belast wordt en meer koeling nodig is, gaan ze fans vanzelf harder draaien.
Geen handmatig actie nodig :)