Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Cordless Desktop MX5000 Laser Review

nAFutro 31 mei 2007, 682 views

Logitech Cordless Desktop MX5000 Laser

Pluspunten

• Strakke vormgeving
  • Stille aanslag toetsen

Minpunten

• Connecteren via blue tooth
  • Software.

Baah wat een produkt...
Deze desktopset hebben we vandaag op het werk binnengekregen voor een werkplek in een vergaderzaal, ik heb me vandaag bezig gehouden met het instaleren van die desktop set (wat een kl*** dag ;))

Eerst een stukje over de Ergonomie: Het toetsenbord typt echt goed, de aanslag is erg licht en maakt weinig geluid. Over de MX 1000 muis ben ik ook erg te spreken, normaal heb ik het niet op de Logitech muizen omdat ze net niet fijn in mijn hand liggen maar deze is goed vormgegeven voor een gemiddelde\grote hand. De muis weegt niet veel voor een draadloze muis. Het gewicht van het toetsenbord is eigenlijk wel een gemiste kans, het toetsenbord is erg licht, maar er moeten wel 4x AA batterijen in en dat maakt het samen redelijk zwaar.

De set bied behoorlijk wat extra functionaliteit boven een normaal toetsenbord/muis setje, MAAR heb je daadwerkelijk een toets nodig welke je webcam start, messenger opent en zelfs een aparte toets om de status van messenger te bekijken/wijzigen... beetje BS naar mijn mening, ik zie liever knoppen die echt iets doen met de features van Windows of Office. Waarom is er bijvoorbeeld geen knop waarmee je per direct het configuratiescherm kunt openen of de eigenschappen van het keyboard bijvoorbeeld. Die koppelverkoop van Logitech met hun webcam komt me echt de strot uit. Gelukkig heeft dit setje niet een sneltoets naar een voordefineerde webshop... Het touch sensitive gedeelte van het toetsenbord voor volume, zoom en media is wel erg sjiek gemaakt en het werkt ook goed. Daarnaast is dit toetsenbord ook nog een van de weinigen met een display voor extra informatie. De features hiervan heb ik nog niet onderzocht, basis dingen zoals het volume welke je kunt wijzigen worden zichtbaar etc.

Het toetsenbord is relatief klein gebleven ondanks de extra knoppen die erop zitten. De hoogte van het toetsenbord waar je je handen neerzet is ongeveer 1 cm hoog, de normale toetsen steken er een halve centimeter uit. De extra functietoetsen zijn erg laag ingezonken in het toetsenbord, dit oogt mooi naar mijn mening.

De bouwkwaliteit is op het moment van schrijven goed. Het toetsenbord kraakt niet als je het oppakt etc, wat wel een heel erg slecht ding is is de onderkant van de bijgeleverde muis. De muis ligt niet 100% vlak op de tafel, volgens mij zijn de voetjes niet gelijk gelijmd ofzo want als je muis van links naar rechts probeert te laten wankelen merk je duidelijk dat deze los komt aan 1 kant. Dit mag natuurlijk niet gebeuren bij een setje van + 133 euro (special price only for us ;)). Maar omdat dit setje bij ons gebruikt gaat worden in een vergderzaal zal de bouwkwaliteit tot het uiterste getest worden leert de ervaring :D We shall see, ik update de survey wel als het ding kapot is.

En dan nu de software.... samengevat in 2 woorden: uiterste slecht. De volledige software is te downloaden vanaf de logitech website, de installatie weegt al meer dan 100MB!
Ik ben vanochtend begonnen om de set te instaleren op een computer welke al blue tooth had via een linksys usb dogle, op dat systeem heb ik met geen mogelijkheid verbinding kunnen maken met zowel het toetsenbord als de muis. De vergaderzaal pc kunnen wij gelukkig snel voorzien van een verse installatie en dat is dan ook maar hetgene wat we gedaan hebben. Het bizarre is dat het toetsenbord na de installatie van Windows, voor de installatie van de software, wel verbinding kon maken met de bijgeleverde dongle. Die dongle heeft nog nooit contact gehad met het toetsenbord, in hoeverre dit als veilig gestempeld mag worden weet ik niet...
Het grappige was natuurlijk wel dat de verbinding met het toetsenbord uiteraard weg viel toen ik de software ging installeren... :s Na een half uur wachten en 3x herstarten begon het te werken.

Wij lachten ons dood toen we hoorden dat onze inkoop voor deze set 133 euro excl BTW heeft betaald voor deze set, in de pricewatch is deze set te koop voor een euro of 70. 70 is niet een slechte prijs voor een blue tooth set.

~[UPDATE]
De software van Logitech werkt ontzettend slecht op een systeem waar de gebruiker geen administrator rechten heeft, de autoupdate functie is niet uit te schakelen en meld zich bij elke reboot. Dit probleem was niet op te lossen door de NTFS security te verhogen of in het registry volledige rechten te geven. Wat hielp was de executable te hernoemen :)

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop MX5000 Laser?