Specificaties Tower, 5 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone RAVEN RV02-E Review

hardware4live 8 februari 2012, laatste update op 8 februari 2012, 2.757 views

Silverstone RAVEN RV02-E

Pluspunten

• Air flow
  • Koeling
  • Bouwkwaliteit
  • Grote window
  • Strak uiterlijk
  • Fan control
  • Gemakkelijk uitneembare fan filters
  • Vijf uitneembare hard drive bays

Minpunten

• Window aan de rechterkant
  • Vier van de vijf HD drive bays zijn niet echt hot-swappable
  • Voeding zit ver weg van de harde schijven
  • Geen USB 3
  • Mounting hole voor backplate CPU cooler niet groot genoeg.

Inleiding:

Om vandaag de dag nog een gamessysteem te kunnen voorzien van goede koeling is nog steeds een behuizing met een goede air flow van groot belang. Aangezien ik niet helemaal tevreden was over de resultaten van mijn vorige behuizing de: Silverstone RV01 besloot ik mijn geld in te zetten op de Silversone RV02-E. De “E” staat voor Evolution en dit is een verbeterde versie van de RV02. De drie grootste verschillen zijn dat de drie 180 mm fans van een ander type zijn (Air Penetrators ) en de originele harddrive cage waar drie harde schijven in konden is vervangen voor vijf plastic hot-swappable bays. De tool-less 5.25inch drive bays zijn vervangen voor een met schroeven vast te maken systeem. Mijn grootste bezwaar van deze aankoop was dat de window aan de rechterkant zit terwijl mijn systeem aan de rechterkant van het bureau staat. En ook zat ik eerst te twijfelen tussen de RV02-E en de RV03. Uiteindelijk besloot ik toch voor de RV02-E te gaan omdat deze groter is en beter oogt. In deze review ga ik het hebben over de bouwkwaliteit en de mogelijkheden met deze kast. Natuurlijk komt het inbouwen aan bod en ook zal ik in de review de temperaturen tussen de RV01 en de RV02-E vergelijken.

Inhoud
  • Specificaties
  • Bouwkwaliteit en features
  • Inbouwen/kabelmanagement
  • Benchmarks
  • Conclusie

Specificaties

Model No. SST-RV02B-E (black)
SST-RV02B-EW (black + window)
Material reinforced plastic outer shell, 0.8mm Steel body.
Color Matte black
Expansion Slot 7
Front I/O Port USB2.0 x 2
audio x 1
MIC x 1
Power Supply 1 x optional standard PS2 (ATX)
Expansion Card Up to 12.2 inch
Limitation of CPU cooler 169mm
Limitation of PSU Unlimited
Net Weight 12.5kg
Dimension 212mm (W) x 503mm (H) x 643mm (D)
Extra One CP05 included for single hot-swappable SATA hard drive, additional CP05 can be purchased separately

Bouwkwaliteit en Features

De RV02-E komt heel solide en strak over en staat stevig op zijn voeten. De behuizing is volledig zwart zowel van binnen als buiten. Aan de rechterkant zit een side window die van een flink formaat is (40x29 cm). De zijpanelen bevestig je met thumbscrews in tegenstelling met de toolless schuifjes op de RV01. Er zitten maar een paar Front aansluitingen op 2X USB 2 één voor de audio en één voor de microfoon. Wel een beetje jammer dat er geen USB 3 aansluitingen opzitten.

Qua formaat is de kast vooral erg diep althans dat lijkt zo ,maar als je de RV02-E vergelijkt met de RV01 dan zie je dat dat wel meevalt, de RV01 is ook nog eens erg hoog wat je van de RV02-E niet echt kan zeggen. Daardoor lijkt de behuizing veel dieper te zijn. Persoonlijk vond ik de RV01 wel mooier dan zijn opvolger als het gaat om uiterlijk, omdat de RV01 zo’n bijzonder stealth uiterlijk heeft. Silverstone heeft voor de opvolger van de RV01 waarschijnlijk toch gekozen voor een wat degelijker uiterlijk om een groter publiek aan te spreken.

links de RV02-E aan de rechterkant de RV01

Er kunnen vijf 3,5 inch harde schijven worden ingebouwd waarvan één (de voorste) daadwerkelijk hot-swappable is. De overige vier schijven moeten aan de achterkant handmatig worden verbonden met de PSU en SATA. Het is mogelijk door het aanschaffen van extra CP05 de overige vier ook hot-swappable te maken. Ook dit is weer een beetje jammer van Silverstone dat ze de behuizing niet leveren met vijf hot-swappable drives. De harde schijven worden in een schok dempend omhulsel geschroefd waarna je ze vervolgens in de hardrive bay kunnen worden geplaatst. Een voordeel hiervan is dat ze makkelijk kunnen worden omgewisseld. De schok dempende ringen werken maar minimaal want de vibraties van mijn twee Samsung spinpoints F1’s zijn nog goed hoorbaar en voelbaar door de hele behuizing. Moet ik er wel bij vertellen dat deze schijven abnormaal zware vibraties maken. Voor een eventuele SSD zit er aan de linker zijkant van de behuizing een speciale houder om de SSD aan te bevestigen.

De Silversone Raven series maken gebruik van 90 graden moederbord bevestiging waardoor alle expansion kaarten verticaal komen te staan, en de lucht verticaal door de behuizing verplaatst. Dit idee is gebaseerd op het stack effect en positieve luchtdruk met andere woorden warme lucht stijgt uit zich zelf al op en er is dus dan ook nog maar weinig voor nodig om de kast goed te koelen. Dit klink allemaal heel logisch en het verbaast mij ook dat andere fabrikanten niet aan de haal zijn gegaan met dit innovatieve idee.
Er zitten drie 180 mm fans aan de onderkant die frisse lucht aanzuigen van onder de behuizing en die naar boven blaast. Vervolgens verlaat de warme lucht aan de bovenkant de kast, om dit boven het CPU koel blok iets te bespoedigen zit er ook nog één 120 mm fan aan de boven kant van de kast. Deze configuratie bevorderd het stack effect en zorgt ervoor dat de warme lucht met een hoog tempo de kast verlaat. Er zitten drie andere 180 mm fans in dan de originele RV02, namelijk de Air Penetrators . Deze nieuwe fans presteren aanzienlijk beter dan de fans in de RV02 omdat het lucht beter wordt gebundeld in plaats van verspreid. Hier is ook een filmpje van op Youtube te zien. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de werking/demonstratie: http://www.youtube.com/watch?v=8m8fC809TK0

De drie onderste fans zijn ook nog apart van elkaar in snelheid te verstellen, namelijk Low en High. De knopjes hiervoor zitten vlakbij de 120 mm fan wat totaal niet praktisch is want je moet de boven klep eerst verwijderen om hierbij te kunnen. Deze knopjes hadden ze dus beter kunnen plaatsen bij de Front aansluitingen. In de Stand Low (750 rpm) zijn de fans stil maar in high wanneer de fans draaien op 1200 rpm zijn de fans wel erg lawaaierig. Een voordeel is natuurlijk wel dat je ze afzonderlijk kan instellen, dus wanneer je videokaart heel erg heet wordt dan kun je de fan die daar onder zit op high zetten en de rest op low laten.

Onder alle drie 180 mm fans zitten een stoffilters die gemakkelijk te verwijderen zijn. Ook zit er voor de fan van de PSU een stoffilter, deze is net zo gemakkelijk te verwijderen.

Inbouwen/kabelmanagement

Het inbouwen van de PSU was weer eens wat anders dan ik gewend was. Want deze wordt verticaal ingebouwd daaromheen moet nog een band om de voeding op zijn plaats te houden en aan de onderkant moest nog een plastic houdertje worden vastgeschroefd voor versteviging. Het moederbord was een eitje omdat er genoeg ruimte voor is. Ook zit er een gat op de plek van de CPU voor het gemakkelijk bevestigen van de CPU backplate. Nog een voordeel van dat het moederbord 90 graden gedraaid is dat mijn zware videokaart hangt aan de schroeven van de PCI Expansion sloten. Hierdoor gaat de kaar dus niet schuin hangen zoals je wel eens bij andere behuizingen ziet waar een zware videokaart horizontaal hangt. Na het vervangen van mijn i7 920 met een 2600K bleek het mounting hole die bedoeld is om het plaatsen van een CPU cooler backplate te vereenvoudigen niet meer van nut te zijn. Het gat blijkt dus dus niet goed berekend te zijn op verschillende socket moederborden. Hierdoor moest ik het hele moederbord er uit halen om de backplate van de CPU cooler te kunnen plaatsen. Een beetje jammer dus dat het geen nut meer heeft.

Kabelmanagement is 10x beter dan de RV01. Er zitten voldoende gaten langs het moederbord om alle kabels door heen te halen. Ook zijn er inhammen waar je tie-wraps door heen kan doen. Er worden al een paar kabelrapers meegeleverd. Wel miste ik op bepaalde plekken van deze inhammen waardoor ik te veel kabels moest vast binden op de zelfde plekken. Hierdoor ontstonden dikke bulten met kabels met als gevolg de zijpaneel niet goed meer wil sluiten. Wat ik ook als minpuntje heb is dat de voeding en de harde schijven zover uit elkaar zitten dat ik extra voedingskabels nodig had om alles te verbinden.

Benchmarks

Om aan te geven hoe goed deze behuizing daadwerkelijk koelt heb ik een vergelijking gemaakt tussen de RV01 en de RV02-E.

De test is uitgevoerd met de volgende hardware:

CPU: Intel Core i7-920 revision D (stock settings)
Videokaart: Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5
Power Supply: Cooler Master real power M620

De kamer temperatuur was 22 °C
CPU test: prime 95 15 minuten Large FFT s
GPU test: 20 min Heaven benchmark Fan speed 40%

Uit deze test valt op te merken dat de RV02-E aanzienlijk beter koelt dan de RV01. De videokaart blijft wel tot 16 graden koeler en de CPU tot 8 graden koeler! Ook zien we dat de temperatuurverschil van de RV02-E tussen de fan speed low en high geen groot verschil maakt, tot maximaal 2 graden. Persoonlijk vind ik dat voor 2 graden dat extra lawaai niet waard.

De RV02-E is een echte aanrader! De behuizing is stevig, heeft een goeie kabelmanagement en koelt extreem goed! Ik denk dat vooral de verbeterde 180 mm fans het grote verschil maken tussen de RV02 en de RV02-E. Er valt maar weinig op aan te merken, behalve dan dat de side window aan de verkeerde kant zit (traditioneel is aan de linkerkant) en de voeding nogal ver weg zit van de harde schijven/dvd drive. Dat zijn maar kleine dingen als je kijkt naar de positieve eigenschappen.

Heb jij ook een Silverstone RAVEN RV02-E?

Mooie Review!

Misschien heb je me zelfs overtuigd een raven1 aan te schaffen!
Dat was niet mijn bedoeling als je kijkt naar de prestaties dan kun je beter de RV02-E hebben. Ga je puur voor de looks dan bevalt de RV01 misschien wel beter.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat je eerste Air Penetrator fan de geest geeft. Bij mijn RV02-E zijn er al twee kaduuk: spontaan afgebroken fanblades. En dat schijnt vaker voor te komen...

Had jij geen problemen met het inbouwen van de PSU? In de kast komt dan in één hoek een soort steuntje voor de PSU. Ik moet die wat uitvijlen omdat het anders niet zou hebben gepast... :P

En wat de harde schijven betreft... yup. Ik heb Samsung Spinpoint F3 schijven. Maar ik heb echt maatregelen moeten treffen omdat de hele kast akelig resoneerde... zo van "mmm.... mmm... mmm... mmm... mmm..."

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 8 februari 2012 23:21]

Ik heb er met het inbouwen van de van de PSU ook problemen gehad met dat steuntje, en qua harde schijven ik heb ze weggedaan ik heb alleen nog een SSD erin zitten :P dus geen last meer van resonantie
Zeer fijne en nette review , die mij heeft overgehaald om deze kast ook maar eens te gaan bestellen. ;)

Vind het een erg mooie kast en een keer wat anders met het gedraaide moederbord , vooral dat de videokaart niet meer door kan hangen spreekt me aan , nu hangt mijn 6970 in mijn CM 690 Advanced namelijk wel wat door.

[Reactie gewijzigd door HouSeMaFia.nL op 7 september 2011 09:19]

Bedankt, je zal zeker geen spijt krijgen van je aankoop.
Mooi review, zelf ook trotse eigenaar van een Rv-02E!

1 van de fijnste kasten die ik in een lange tijd hebt gehad!
En hij koelt ook nog eens als een van de beste!
Zeer nette review. Ik denk er persoonlijk ook over na om deze kast te kopen. Dus dit helpt alleen maar in mijn beeldvorming :)
Mooie review. Wel goed dat er maar aan 1 kant een window zit.
Nette review, wat doe je met je rv01?
Review Update:
kleine update gedaan over de mounting hole

[Reactie gewijzigd door hardware4live op 19 oktober 2011 15:56]

Ik heb ook een keer een silverstone kast gekocht TJ nog wat, grootste miskoop ooit. Mijn mobo paste er niet eens fatsoenlijk in, en scherpe randen overal. Voor mij geen Silverstone meer.
Jammer dat de foto's niet meer werken.