NetBeans IDE Review
Voordat ik begin met de review zou ik eerst graag willen zeggen dat ik nooit alle elementen van dit uiterst ingewikkelde programma kan bestrijken, ik review alleen de basis opties. Algemeen Netbeans IDE is een software integrated development enviroment voor meerdere talen, voor alle talen zie de opsomming onderaan de review. Netbeans is gescreven in Java, dit heeft als voordeel dat het op meerdere operating systems te runnen is, dit is meteen ook het grootste nadeel van netbeans, door java is het compilen soms sloom. Setup De auteur heeft netbeans getest op windows 7 en ubuntu 11.04 "natty narwhal" (aangevinkt als linux) beide op 2 verschillende systemen, een op een gemiddelde hp550 laptop, de andere op een high-end game pc. Installatie en...
Pluspunten
Compatibiliteit met verschillende operating systems Ondersteund meerdere talen Eenvoudig uit te breiden vanuit het programma zelf
Minpunten
Prestaties/lange compile time i.p.v. tabs worden spaties gebruikt
Eindoordeel
Algemeen
Netbeans IDE is een software integrated development enviroment voor meerdere talen, voor alle talen zie de opsomming onderaan de review. Netbeans is gescreven in Java, dit heeft als voordeel dat het op meerdere operating systems te runnen is, dit is meteen ook het grootste nadeel van netbeans, door java is het compilen soms sloom.
Setup
De auteur heeft netbeans getest op windows 7 en ubuntu 11.04 "natty narwhal" (aangevinkt als linux) beide op 2 verschillende systemen, een op een gemiddelde hp550 laptop, de andere op een high-end game pc.
Installatie en interface
Qua installatie is ubuntu een stuk makkelijker, op windows moet je voor c, c++ support apart een c en c++ compiler downloaden (gcc en g++) terwijl dat op ubuntu voor je word gedaan. Na de installatie word je begroet door een splashscreen en daarna het hoofdmenu. De interface is identiek voor beide 2 verschillende os'es en ook qua prestaties is er geen verschil tussen de twee.
http://img846.imageshack.us/img846/9853/thah4x0rstartup.png
Gebruiksvriendelijkheid
Het opzetten van een nieuw project is simpel en goed te doen, je selecteerd de taal en volgt een aantal stappen en klaar.
http://img202.imageshack....ah4x0rcompatiblelangu.png
De syntax highlighting van de geteste talen (c, c++, java en php) vind ik persoonlijk niet mooi, dit valt gelukkig te veranderen. Hier zijn twee screens, een van php, de ander is van c, allebij met de standaard syntax highlighting.
http://img853.imageshack.us/img853/6981/thah4x0rphp.png
http://img200.imageshack.us/img200/1432/thah4x0rc.png
Ook is het vervelend dat in plaats van 'echte' tabs te gebruiken (zoals in MSVS of CodeBlocks) er meerdere spaties worden gebruikt, dit is vervelend om te verwijderen of om zelf te bepalen hoe je de indentation wilt hebben. Een van de sterkste punten is de mogelijkheid om plugins snel en eenvoudig te installeren, het is zo simpel als op een knop te drukken op het startscherm en de gewenste plugin te selecteren. Er staat tevens een bescrijving bij en alles is handig te organiseren op bijvoorbeeld taal.
http://img850.imageshack.us/img850/2015/thah4x0rplugins.png
Conclusie
Overall is het een uiterst goede IDE die zekers dichtbij IDE's van specifieke talen komt (en deze soms zelfs overtrefd!). Als je geen eisen stelt aan snelheid, en graag een IDE voor meerdere talen wilt zal ik je deze ten zeerste aanraden.
Compatitabele talen:
- Java
- C
- C++
- Fortran
- Clojure
- Scala
- Javascript
- PHP
- Python
vanaf versie 7.0 worden de volgende talen niet meer ondersteund:
- Ruby
- Ruby on Rails
Reacties (3)
- Tijdens het debuggen een methode veranderen en deze dan gelijk in gebruik nemen zonder alles opnieuw te starten.
- Refactoring: Het makkelijk ombenoemen van variabelen, methoden, classes, het extraheren van codeblokken tot methoden etc.
- Java GUI editor.
- XML/XSLT.
- Integratie met subversion.
- Herformatteren code: Herformattering geselecteerde code/geheel bestand. Deze maakt de code op volgens de instellingen (Alt+Shfit+F of via popupmenu).
Ook is het verstandig om de Oracle/Sun JVM te gebruiken.
[Reactie gewijzigd door RoyD op 25 juli 2024 07:48]
"It's not a bug, it's a feature"
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/421093/crop56781bed65dbd_cropped.jpeg?f=community)