OCZ Solid 3 SATA III 2.5" SSD 120GB Review

gjalte001 12 oktober 2011, laatste update op 12 oktober 2011, 4.854 views

OCZ Solid 3 SATA III 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• Snelheid (blijft natuurlijk voor een deel subjectief)
  • Prijs: duidelijk een stuk goedkoper dan de OCZ Vertex III serie
  • Formaat: 2,5" (zo klein dat ik hem in een willekeurig deel van de kast heb kunnen plaatsen.)

Minpunten

• Veel firmware updates in korte tijd.
  • Bij de OCZ SOLID serie wordt geen verloopbracket naar 3,5" meegeleverd!

Ik kon zelf nergens enige reviews over dit SSD type vinden, vandaar deze (wat beperkte) review. Ik hoop dat ik jullie daar iets mee help.
12 oktober 2011: Review herzien: uitgebreid met AHCI, alignment en firmware update ervaringen en overzichtelijker ingedeeld,

Reden aanschaf
Het is een niet al te dure en toch snelle SSD met SATA600 aansluiting.

Verpakking
De 2,5 inch SSD werd geleverd in een klein doosje van 15 x 12,5 x 1, 5 cm. Past eigenlijk gewoon door de brievenbus. Gelukkig had de leverancier er nog even een grote doos omheen gedaan, zodat hij niet met een klap op de deurmat kon vallen.
Er wordt geen SATA-kabel, voedingskabel of verloopbracket naar 3,5 inch meegeleverd bij dit budgetmodel.

Installatieinstructie
De meegeleverde handleiding is heel erg beperkt. Komt neer op:
"Sluit de SSD aan op de SATA III aansluiting op het moederboard en sluit de voeding aan. Doe het systeem aan en formatteer de schijf onder “Mijn Computer” met de Quick Format option."
Dat is dus wel erg kort door de bocht voor een schijf die je als bootschijf wilt gaan gebruiken.
Ik heb dus de Tutorials op de website van OCZ gebruikt voor het monteren en detecteren van de SSD en de installatie van Windows 7. Deze zijn op zich helder, maar zaken als alignment, AHCI etc. worden daar niet besproken (wat mij achteraf dus extra werk heeft opgeleverd).
Ook stond op de website dat de firmware van OCZ niet geüpgrade kon worden als de SSD als bootschijf in gebruik is. Dat is bij mij wel het geval, dus heb ik dat in eerste instantie achterwege gelaten.

Montage
Omdat er in mijn kast maar ruimte is voor 1 3.5 inch schijf en ik deze gebruik voor de grote dataschijf, heb ik de kleine SSD onder in de kast geplakt en geaard door 1 schroefgat met een aardedraad met de metalen kast te verbinden. (Zit nu bovendien vlak bij een case-fan, dus warm zal hij nooit worden.)

Installatie besturingssysteem
De installatie van mijn Windows 7 upgrade editie liep fantastisch snel, totdat hij weigerde het licentienummer te slikken. Uiteindelijk Microsoft gebeld en die meldde dat ik toch echt eerst weer mijn Windows XP Professional moest installeren voordat ik de Upgrade kon gebruiken.
Dat dus grondig gedaan inclusief formatteren (had ik dat maar niet gedaan, achteraf gesteld) en nu liep de installatie wel.
Na installeren Crystal Mark gedraaid (zie eerste plaatje), maar deze viel wat tegen.

Inschakelen AHCI
Met dank aan de terugkoppeling op het forum: de matige resultaten bleken te komen doordat ik geen AHCI had ingesteld.
AHCI gemakkelijk ingesteld door eerst het register van Windows 7 aan te passen en daarna de optie in de BIOS aan te zetten; bij het starten werden de AHCI drivers meteen geladen en na een herstart werkte alles meteen goed
Zie de tweede Crystal Mark Benchmark met AHCI (duidelijk een hele vooruitgang) + ook de eerste AS SSD Benchmark.

Schijf alignment
Nu bleek het probleem dat doordat ik met Windows XP nogmaals een format had gedaan, de alignment verknoeid was (zie de melding in de AS SSD Benchmark). Herinstallatie van Windows 7 inclusief formatteren bleek geen verandering te brengen. Vervolgens hen ik conform Computer Totaal artikel “SSD weer als nieuw” met Active@Kildisk de SSD weer in fabrieksnieuwe toestand proberen te brengen; mislukte ook weer. Na formatteren met Windows 7 nog steeds geen goed alignment. (Ik ontdekte pas later dat ook in de OCZ Linux updatetool ook een optie zit om de schijf leeg te maken; ik heb daar dus geen ervaring mee).
Hierna had ik een nieuw probleem met de SSD. Het scherm “bevroor” zo nu en dan. Erg storend.

Firmware upgrade
Na nogmaals lezen van de instructie van firmware upgrade bleek OCZ een Linux tool te hebben die wel geschikt is voor SSD’s die als bootschijf gebruikt worden.
Hiermee de firmware geupgrade van 2.08 naar 2.10 en … het zo nu en dan bevriezen van het scherm was verdwenen! Hele opluchting.
Uiteindelijk heb ik de alignment goed gekregen met de Paragon Alignment Tool 3.0
(zie laatste AS SSD Benchmark)
Inmiddels is de firmware al weer toe aan versie 2.13. Dank zij de Linux tool is het ugraden daarvan erg gemakkelijk te doen.
Conclusies:
1) Als je alleen de handleidingen van OCZ volgt, heb je grote kans dat de installatie niet optimaal gebeurt.
2) OCZ heeft (nog) veel firmware updates, maar het lijkt zeker zinvol om die te installeren. Hun LInux updatetool (branden op een schijf) is voldoende handig in gebruik

Ben zeer nieuwsgierig naar de levensduur; dat is tenslotte naast de prestaties erg belangrijk! Heb daarover tot dusverre geen reviews of ervaringen kunnen vinden, en omdat de Solid serie als een soort low budget versie is uitgebracht... afwachten dus nog maar even.

Heb jij ook een OCZ Solid 3 SATA III 2.5" SSD 120GB?

Welke instellingen staan er in je bios? Je rept dat gelijk alle instellingen goed staan. Ik moest aardig wat zaken verzetten in mijn bios (en daardoor dus ook windows opnieuw installeren).

Daarnaast meten we energie verbruik doorgaans niet door te voelen ;) Dit zal toch echt met een meter moeten gebeuren. En dat jij stelt dat hij niet warm wordt doordat er een fan naast hangt.... goede conclusie, daar zijn fans toch ook voor bedoeld :)
Hoi muppet99,
Ik heb de tekst in het stukje even aangepast: de temperatuurwaarneming was zonder fan; doorgaans kun je wel waarnemen of iets "een beetje" of duidelijk heet wordt. Ik had natuurlijk een thermometer er tegenaan kunnen houden.

Over jouw vraag over de BIOS: Mijn ASUS moederboard heeft alles automatisch ingeregeld; dat was dus erg gemakkelijk. BOvendien was het een schone, nieuwe installatie van Windows 7, waarin alle benodigde instellingen (geen defragmentatie etc.) voor een SSD schijf meteen goed staan (dit in tegenstelling tot bijv. Windows XP).
Wel heb de SSD-schijf op de SATA/600 bus gezet en de andere harde schijf en de DVD-writer beide op de SATA/300 bus. Dit om de SSD zo optimaal mogelijk te laten aansturen (Ik had iets gelezen over dat de SSD op "0" moest en de harde schijf niet op "1", maar op "2" etc., maar ik moet toegeven dat dit bij mij iets was als de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt, dus ik heb daaraan een eigen interpretatie gegeven.
Daarnaast de SATA instelling handmatig gewijzigd van IDE naar AHCI (wel later, maar zonder dat er nieuwe Windows7 installatie nodig was).
Als je aangeeft welke BIOS instellingen je graag wilt weten, dan kijk ik die even voor je na.
Waarvoor was de hernieuwde Windows installatie nodig bij jou?

[Reactie gewijzigd door gjalte001 op 1 september 2011 20:59]

Native IDE in je bios?

Wellicht dat ahci een oplossing biedt voor je prestaties ;)
Hoi Vigilans,

Bedankt voor jouw tip. Bleek ik toch nog de SATA settings op IDE te hebben staan i.p.v. AHCI. Heb inmiddels de register setting in Windows 7 aangepast, de BIOS setting gewijzigd en de AHCI driver voor W7 geladen.
Ik heb nu de meting opnieuw gedaan en kom nu i.p.v. 300 op 450 MB/s. Dat is een stuk dichter bij de verwachte Sequential Read van 500. De Sequential Write van 300 is nog wel een stuk lager dan de verwachte 450 MB/s.
Dit is wel een hele beperkte review. Een meting is toch wel het minste dat je kan doen, er zijn speciale testen hiervoor om je SSD te ontzien.
Hoi tinoz,

Kun je aangeven welke test dat dan is? Dan wil ik natuurlijk die wel eens draaien?
Google eens op Crystal Mark.

Als je een review wilt schrijven, zeker op Tweakers.net, word er toch wat meer van je verwacht. Foto's van bijv. unboxing, inbouwen, etc.

Maar ook dat je dus een aantal tests runt, om te laten zien hoe de disk presteert onder jouw systeem, misschien omdat je ergens zelf nog een bottleneck in je systeem hebt. Hoe zijn je ervaringen met het wegschrijven van grote bestanden, laden van je OS, etc.

Fijn zou het zijn als je die bevindingen dus kan onderbouwen met aantoonbare meet resutaten. Iedereen kan namelijk een korte review schrijven en aangeven dat het een goed/slecht product is (mening), maar graag zien we ook wat meer tastbare feiten.
Hoi Nazanir,

Ik heb enige Crystal Mark resultaten toegevoegd. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
He Gjalte001, bedankt dat je de moeite neemt voor het schrijven van een product ervaring, alle ervaringen, tot in de puntjes in detail of niet zoals die van jou zijn meerwaarde voor een eventuele koper van het product.
Laat je niet gek maken door al die ongelooflijke domme reacties, opbouwende kritiek daargelaten.
Kan iemand mij vertellen wat nu precies het verschil is tussen deze Solid 3 en een Agility 3?
Met name aantal write IOPS
Hoi Tweakers2010,

Ik heb (volgens mij ergens op tweakers.net) een vergelijking gezien waarbij de IOPS tussen de Vertex 3 IOPS, de Vertex 3 (normaal), de Agility 3 en de Solid 3 stonden vermeld. Ik heb de volgorde vermeld in neergaande performance zoals ik dacht dat ze daarin vermeld stonden (dus onder voorbehoud!). Zoals de prijs nu is, zou ik nu op basis daarvan waarschijnlijk voor de Agility 3 kiezen, omdat deze na mijn aankoop in juli inmiddels onder de prijs van de Solid is gedaald.
Hoe kan je deze SSD nu 5 sterren geven voor betrouwbaarheid?
Ten eerste heb je de SSD pas sinds augustus en kun je dat nog niet weten, ten tweede zijn de problemen/onbetrouwbaarheid met de Sandforce controllers van de OCZ SSD's toch algemeen bekend. Ze zijn tot nu toe zeer onbetrouwbaar gebleken, zeker in vergelijking met de Crucial M4's en de meeste Intel's.
Natuurlijk hoeft jouw SSD niet kapot te gaan, maar 5 sterren geven voor betrouwbaarheid kan echt niet imo
Mr_Size,

Ik heb tot tot dusverre in het geheel geen problemen gehad met de SSD en heb daarom de 5 sterren gegeven. Maar je hebt gelijk: de betrouwbaarheid kan ik nog onvoldoende beoordelen op deze korte termijn. Ik zal die classificatie weglaten totdat ik hem langer in gebruik heb.
31K BAD --> betekent offset in aligment. Dit kun je verhelpen en had bij mijn Kingston SSD een zeer grote invloed op de performance. Zie mijn review van de Kingston V100+ 96GB
Bedankt voor de tip.
Ik heb inmiddels om het probleem te verhelpen al een keer de gehele SSD leeggemaakt met de methode die in het Computertotaal artikel "SDD weer als nieuw" stond (met de tool Active@ KillDisk), maar dat mislukte, want na het leegmaken en opnieuw formatteren met Windows 7 had ik weer dezelfde verkeerde alignment (geen idee waarom). Ik ontdekt pas later dat ook OCZ een eigen Linux tool heeft voor het updaten van de firmware van een bootdisk met daarbij een erase functie, maar ik heb er tot dusverre tegenop gezien om voor de derde keer weer alles opnieuw te installeren... Ik zal zeker jouw review even bekijken; kan zeker helpen om me over de streep te trekken.
Inmiddels de alignment verbeterd met de Paragon Alignmenttool die jij had aanbevolen. Zie bijgestelde review.
Het enige vreemde is dat na gebruik van de Paragon tool de Windows Prestatie Index in de war lijkt te zijn: mijn PC scoort daar nu op bijna alle punten veel lager. Maar de AS SSD sore is veel beter, dus daar ga ik maar vanuit.
Je moet juist zo weinig mogelijk schrijf- en wis acties doen bij een SSD!
Dan moet je 'm onder je bed leggen.