Aplus 102B Review

gjalte001 30 augustus 2011, laatste update op 30 augustus 2011, 339 views

Aplus 102B

Pluspunten

• Mooie compacte kast voor een lage prijs (meestal standaard inclusief een erg goede, stille voeding).
  • Voldoende voedingsaansluitingen + 2 USB poorten en geluidsaansluitingen aan de voor/bovenrand.
  • Kast met voeding biedt voldoende mogelijkheden om er een krachtig, veelzijdig systeem in in te bouwen.

Minpunten

• Tussensteun soms te laag voor de processorventilator.
  • Bedieningsknop voor CD-ROM/DVD heeft relatief zwakke constructie.
  • Het is een compacte kast: je moet er niet tegenop zien om soms wat moeilijker bij sommige aansluitpunten/schroefjes te komen, vooral als je later nog wat wilt wijzigen. Vaak moet dan eerst het voorfront er weer af en de CR/ROM speler naar voren schuiven om het moederboard goed te kunnen bereiken.

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik heb deze kast gekocht in combinatie met een ASUS P8H67-I de luxe mini ITX moederbord en Intel Core i5-2500 (LGA 1155) processor.
De kast werd geleverd compleet met de TAGAN 300W voeding TG300U33 II (specificaties: 80 Plus® certification, "Smart and Silent" fan control [S²FC] and active power factor correction [99% PF])
(NB: het lijkt erop dat soms ook kasten zonder voeding verkocht worden; dus even goed opletten!)
Ervaringen:
1) Door de plaatsing van de processor op het ASUS mini ITX moederbord (sterk naar links) kwam deze precies onder de steun terecht die ook als zijsteun voor DVD speler dient. Deze bleek net 1 mm te laag uit te komen voor de meegeleverde Intel processorventilator. Ik heb de zijsteun een beetje bewerkt met een hamer; daarna paste dit wel. Voor de meeste andere mini-ITX moederborden zal dit probleem zich niet voordoen.
2) De plastic knop die indirect de knop van de CD-ROM/DVD speler bedient, is een zwak punt van de kast! Ik heb hier aan de binnenkant een plastic plaatje op moeten plakken om deze het drukvlak te vergroten en de bediening van mijn Samsung B123L Blue-ray speler goed te laten verlopen.
3) Er is geen plaats gereserveerd voor een extra harde schijf of, in mijn geval, een 2,5" SSD schijfje voor de opstartpartitie. Echter onder in de kast, naast de ingebouwde voeding is nog voldoende ruimte om deze te plaatsen. Alleen moet je dus een beetje improviseren voor de bevestiging.

Al met al: een momenteel erg gunstig geprijsd kastje (¤ 30 !!!) met een goede voeding ingebouwd, waar je een veelzijdig en krachtig systeem in kwijt kunt.
Mijn systeem: Intel Core i5-2500, OCZ SSD Solid3 120 GB (SATA-3), WD Caviar Green 2TB SATA-2, Samsung B123L DVD R/W Blue-ray speler, 8GB SoDimm, Artic F8 PWM Casefan (niet echt nodig achteraf) poorten: 4x USB 2.0, 2x USB 3.0, 1 x e-SATA, HDMI, DVI-D, Wifi 802.11n en Bluetooth ingebouwd. Besturingssysteem: Windows 7 -64 bit

Heb jij ook een Aplus 102B?

Pentium i5-2500 (LGA 1155) processor
Zou wel erg snel zijn voor een pentium :)

Overigens zouden enkele foto's leuk zijn van zowel de kast als de voeding(er staat niet exact welke voeding in deze kast steekt). Op de site van Tagan zelf zie ik trouwens ook geen enkel 300W exemplaar.
Pentium: is natuurlijk typefoutje! wordt hersteld!
De voeding wordt niet genoemd op de site van Tagan: waarschijnlijk is deze 300W versie speciaal voor de fabrikant van deze kast gemaakt.
Ik heb wat foto's toegevoegd

[Reactie gewijzigd door gjalte001 op 30 augustus 2011 20:46]