Samsung SMT-C7140 Review

Oceria 3 juli 2012, 14.552 views

Samsung SMT-C7140

Pluspunten

• Goede beeld kwaliteit
  • Goede opname mogelijkheden
  • Goede integratie met andere Samsung apparaten

Minpunten

• Persoonlijke instellingen worden niet onthouden
  • Matige documentatie
  • Online support matig
  • Betrouwbaarheid/bouwkwaliteit van dit specifieke apparaat

Geluidskwaliteit Score: 3
Vlak voordat KPN bekend maakte dat ze ook BBC1 en 2 gingen doorgeven, besloten ik en mijn britse partner over te stappen op kabel, om (juist ja) BBC1 en 2 te ontvangen.

We waren gewend aan een Topfield 5300 en wilden weer opname mogelijkheden. We kozen daarom voor de 7140c van Samsung, omdat we ook al een Samsung TV hadden.

In de doos
De ontvanger zit goed verpakt en wordt geleverd met een handleiding in verschillende talen, een korte coax kabel en de afstandsbediening.

Installeren
De afstandsbediening kan ook Samsung TV's of andere anynet apparaten bedienen. Omdat wij al een programmable remote hadden, werkte dat echter tegen ons: de remote zet beide apparaten omstebeurt aan, en dan zal het apparaat dat het eerste opstart het andere apparaat weer uitzetten, omdat Anynet "Toggle power" gebruikt. Altijd leuk om te gokken welk apparaat de ander uitzet ;) Omdat onze TV ook op andere apparaten aangesloten is en de remote dus moet bepalen of de TV aan of uit gaat, hebben we Anynet uitgezet. Voor de meeste mensen met een Samsung TV is dit echter erg handig: de PVR remote kan ook de TV volledig bedienen.
De CI interface, de HDMI en USB aansluitingen spreken voor zich, maar de ethernet aansluiting wekt vragen op: het is niet mogelijk om het internet op te gaan via de interface en updates gaan OTA.
De interface is redelijk duidelijk en de PVR kan zichzelf redelijk snel instellen. Het uitgangsvolume is echter niet in te stellen en gaat na een cold start direct weer naar 50%. Dit is lastig als je het volume via HDMI via de TV naar je stereo doorlust. De digitale uitgang heeft wel een fixed volume.
De handleiding is niet bijdragend tijdens de instellingen: er worden alleen open deuren ingetrapt en er is niets te vinden over de internet aansluiting.

Kijken
De recorder kan niet alleen een digitaal signaal in SD en HD weergeven, het is ook mogelijk om een analoog signaal weer te geven. Geen idee waarom je dat zou willen. De beeldkwaliteit van het digitale signaal is in ieder geval prima, het geluid is goed te noemen. Van kanaal veranderen gaat ongeveer net zo snel als mijn oude Topfield en sneller dan mijn TV.
Het is mogelijk om meerdere favorieten lijsten te maken, zodat je bij het kanaalzwemmen niet langs ongewenste kanalen komt. Jammer is wel dat de volledige lijst elke koude start weer geselecteerd wordt, zo belangrijk zijn jouw favorieten dus voor Samsung. Wel zijn radioluisteren en TV kijken van elkaar gescheiden, bij het zappen ga je dus niet door naar de radiozenders, zoals bij de Topfield.
Het EPG is redelijk overzichtelijk en aanpasbaar aan je smaak. Wel valt op dat het EPG soms programma's niet weergeeft als je op die zender gaat staan, terwijl het programma wel weer zichtbaar wordt als je op een ander kanaal gaat staan. Fijn is dat de huidige zender verkleind in de bovenhoek links blijft afsprelen, je kunt dus door het EPG bladeren zonder werkelijk te zappen. De Timer is uitgebreid instelbaar voor eenmalig, dagelijks, op werkdagen, in het weekend, of wekelijks een programma bekijken. Bijna alles is hier gedekt. De PVR geeft een signaal in beeld als je programma van keuze is begonnen, hij schakelt niet automatisch over. Evenmin schakelt de PVR aan, als hij uitstaat terwijl een voorgeprogrammeerd programma is begonnen.

Opnemen
De Timer voor opnames is al even uitgebreid en geeft de mogelijkheid om zelf te bepalen hoever van te voren en tot hoe lang na het programma door te gaan met opnemen. Erg goed. De PVR start opnames, ook als hij uitstaat. Tijdens het kijken krijg je van te voren een melding waneer een opname gaat starten en wanneer de opname is gestopt. Indien een opname meer ruimte nodig heeft dan er beschikbaar is, krijg je bij het instellen van de opname een waarschuwing.
Er zijn verschillende opname mogelijkheden voor ad-hoc opnames, maar die staan evenmin goed beschreven in de handleiding. Gewoon op de record knop drukken werkt gelukkig wel gewoon zoals verwacht.

Terug kijken
De bibliotheek houd in chronologische volgorde bij welke opnames je hebt gemaakt. Van elke opname wordt bijgehouden waar je was met kijken, daardoor kun je een opname stoppen en later weer hervatten. Je krijgt dan een nette pop up welke vraagt of je door wilt gaan of van af het begin wil kijken. De beeldkwaliteit is natuurlijk gelijk aan "live" beelden.
De PVR biedt natuurlijk ook timeshifting en dit werkt probleemloos.

Overige
De PVR maakt tijdens gebruik weinig geluid: de harddisk is stil, wel hoor je de fan soms een beetje. Dit is echter verre van storend. De Interface geeft veel informatie: als je op de info knop drukt, krijg je eerst een informatiebalk over het huidige programma, waarbij een verkleurende achtergrond aangeeft hoe ver gevorderd het programma is. Met de pijltjes toetsen kun je in die informatiebalk kijken wat er momenteel op de andere zenders wordt uitgezonden, zonder te zappen. Met nog een druk op de knop wordt meer informatie over het huidige programma gegeven en met nog een druk op de knop krijg je meer technische informatie over o.a. de signaal kwaliteit.
Een paar dingen vallen op:
  • De PVR echt heel lang nodig heeft om op te starten. Je krijgt verschillende schermen te zien, voordat het beeld doorkomt.
  • In de standby stand gaat het apparaat soms aan. De TV schakelt dan niet in (er wordt geen signaal over HDMI doorgegeven), maar de USB aansluiting komt onder spanning te staan waardoor harddisks nodeloos opspinnen. Ook wordt er dan een puls op de coax uitgang gegeven, wat weer storing geeft op andere ontvangers die op deze uitgang zijn doorgelust.
  • De klok wordt niet continue weergegeven in het display in standby stand.
De SMT C7140 van Samsung is een PVR welke een goed beeld geeft en goed integreert met andere Samsung apparaten. Het is een gemakkelijk te gebruiken apparaat, hoewel er een paar verbeterpuntjes zijn (o.a. het onthouden van instellingen, de documentatie). De oorspronkelijke prijs van ver boven de 200,- is wat te hoog, maar voor 170 koop je een goede PVR.

Dat de Samsung toch geen hogere score krijgt, komt omdat mijn exemplaar na 10 maanden van niet heel intensief gebruik defect is geraakt. Dit kan natuurlijk exemplarisch zijn, maar mijn ervaring met andere aparatuur van Samsung (o.a. een Star GTS-5230) is dat de bouwkwaliteit nog wel eens matig kan zijn. De mijne is in ieder geval nu ter reparatie aangeboden.

Het eerste defect bleek door een loszittende harddisk kabel veroorzaakt te zijn. Vreemd voor een apparaat dat tien maanden heeft stil gestaan, maar goed.
Momenteel is het apparaat weer defect aan het gaan. Het beeld wordt regelmatig onderbroken. Een andere (veel goedkopere) decoder blijft echter probleemloos beeld doorgeven. Aan het signaal ligt het dus niet. De score voor betrouwbaarheid is daarmee nog een puntje naar beneden gegaan. Daarmee is ook de totaal score omlaag gegaan, waardoor ik dit apparaat niet meer kan aanbevelen.

• Samsung LE32A456
  • Meridian 551
  • Logitech Harmony 785

Heb jij ook een Samsung SMT-C7140?

Hartelijk bedankt voor de review!

Ik lees elders op internet ook reviews waar ook geklaagd word over de degelijkheid van het product ( http://www.kieskeurig.nl/...ews/899512/dick_s/5158971 ) e daarom denk ik dat ik toch liever even verder kijk.
Hoi, bedankt voor je review.
Hoe lang is eigenlijk 'heel lang' bij het opstarten?

[Reactie gewijzigd door griphus op 29 augustus 2011 02:01]

Ik heb de stopwatch er nog niet bij gehad, maar als hij deze week weer terug is zal ik eens een tijdmeting doen.