OCZ Vertex 3 120GB Review

Henkenator68NL 2 december 2011, laatste update op 12 mei 2012, 12.154 views

OCZ Vertex 3 120GB

Pluspunten

• Zeer snel
  • Pretaties zijn geweldig
  • Snel Booten
  • Applicaties worden razend snel geladen
  • Foto en Videobewerking gaat zeer snel

Minpunten

• Beschrijving in verpakking is erg mager
  • Firmware Update kan niet met SSD's waar het OS op zit

Review OCZ Vertex 3 120 Gb

;)

[u]UPDATE: 12 mei 2012, na vol gebruik van deze SSD na ruim een half jaar ben ik nog steeds zeer tevreden, ik onderschrijf mijn conclusies nog steeds. Zie Foto's van recente Benchmark Tests.
Het betreft de laatste compiliatiefoto onderaan in de review!

Aan de review toegevoegd testresultaten op nieuwe Asus Crosshair V Formula met AMD Phenom x6 1100T BE, u]
Dit is mijn eerste review, ik ben een hobbyist, geen opgeleidde ICT-er, dus ik hoop dat jullie niet vallen over allerlei "kleinigheden" die mogelijk niet geheel kloppen.

Mijn doel: Achterhalen of het zinvol is een oudere PC van de nieuwste SSD'd te voorzien en welke voordelen je daar uit haalt.

Mijn Game PC (circa 2 jaar oud) heb ik voorzien van 2 x OCZ Vertex 3 SSD's van 120 Gb. Deze in RAID0 in gebruik als Opstartdisk. Dit blijkt 1 van de beste Upgrades die ik de afgelopen jaren heb aangeschaft!! Dit terwijl door mijn Mobo met SATA2 ( 3 Gb/s) slechts de helft van de theoretische snelheid gehaald wordt.... Bovendien ben ik met deze SSD's ook meteen voorbereid op een toekomstige upgrade.

De betreffende Game PC: Case: Cooler Master HAF X, PSU: Xilence 1000 Watt, Mobo: Asus Rampage Extreme, CPU: Q9550 core2quad @3612 MHz, MEM: 4x 2Gb GEiL 1333@1480 MHz, GPU: 2x Radeon 6870 Crossfire, SSD: 2 x OCZ Vertex3 120Gb in RAID0, HDD: 2x Samsung Spinpoint 1 Tb in RAID0, HDD: Samsung Spinpoint 1 TB, HDD: WD 10EARS 1 Tb, Watercooled CPU & Mobo, OS: Windows 7 Ultimate: Versie 6.1.7601,
SupremeFX X-FI Soundcard, G15 Keyboard, G500 Mouse, Surround Soundset, Momo RacingWheel, G35 Headset, Thrustmaster Flightstick

In de oude opstelling draaide mijn besturingssysteem op het "speciale" Asus Rampage Extreme Speeding HDD: 2 x HDD Samsung Spinpoint 1 Tb. Die zou net zo snel als RAID0 moeten zijn.... Niet dus, zelfs trager dan 1 HDD (maar dat even off topic).

Ik heb verschillende "snelheidstests" gedaan:
CrystalDiskMark 3.0.1 x64
AS SSD Benchmark 1.5.3784.37609
PCMARK Vantage 64bit

De resultaten zijn zonder uitzondering verrassend.

De verpakking: SSD's zijn netjes in een goede verpakking geleverd, er zitten brackets bij om de 2,5" SSD's in 3,5" bays te monteren. Qua beschrijving in de verpakking kan ik niet anders zeggen dan: héél summier. Ik wilde bijvoorbeeld weten welke firmware versie er op de SSD's zat, dat kun je nergens vinden (voor zover ik heb kunnen vaststellen). Dat terwijl indien je een OS in RAID0 op de SSD's wilt installeren je de firmware niet kunt updaten met de OCZ tool daarvoor. Dat kan alleen als je ze als additionele drive gebruikt.... beetje vreemd als je bedenkt dat de meeste kopers toch voor een snelle opstart schijf gaan en dus op de SSD hun OS willen installeren....

Wijging/toevoeging 040911: Op het Forum van OCZ kwam ik een thread tegen, die een oplossing biedt voor het updaten van je Firmware als je ook je OS op die SSD draait. In de thread wordt aangegeven hoe je via een bootable usb stick met een Linux versie de Update Toolbox van OCZ kunt runnen. Ook garanderen ze niet dat je data kompleet blijft. WEl eerst goede backup maken. Ik heb de oplossing getest en het werkt inderdaad. Link http://www.ocztechnologyf...olid3-Revo-and-Ibis-SSD-s. Wel wat omslachtig maar het werkt wel.

Installatie: Eerst de brackets gemonteerd en daarna de SSD's in de 3,5"bays gemonteerd. Sata en power kabel aansluiten. Starten maar. Eerst als JBOD naast de andere HDD gehangen, firmware gecheckt (was de meest recente, dus mzzl). Daarna Raid drivers op USB sticky. SSD's als RAID0 configureren. Booten op WIN7 installatie CD, OS installeren op nieuwe RAID array. Ging allemaal voorspoedig. Booten op SSD's en klaar. Van bootmenu tot volledig gereed bureaublad binnen 30 seconden (voorheen ruim 3 minuten (beetje te veel meuk geïnstalleerd)). Van reboot naar volledig klaar bureaublad binnen 1 minuut.

Daar werd ik al erg blij van :)

Dan wat toepassingen installeren (office, games e.d.). Opstarten klik, klaar daar staat 't programma. IE openen: klik klaar... Super.

CrystalDiskMark Benchmark Results: Zie foto 1 voor de resultaten

De verschillen zijn overduidelijk! Van de oude SETUP (OS WIN7 Ultimate) op Speeding HDD naar nieuw SETUP (OS WIN7 Ultimate) op Vertex 3 in RAID0 , verbeteringen van respectievelijk:

[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/SSD%20Benckmark%20Test%20Tabellen/Tabel1.jpg[/url]

Dergelijke verbeteringen zijn enorme vooruitgangen. Procentuele prestatie verschillen tussen nieuwe en oudere types processors zijn volgens mij zelden zo groot, als je dat tenminste op deze simpele wijze vergelijken mag.

Nu de resultaten van PCMARK Vantage:

Tabel 2:

[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/SSD%20Benckmark%20Test%20Tabellen/Tabel2-small.jpg[/url]

Ook hier zijn de verbeteringen enorm.

De resultaten van AS SSD Benchmark Test:
Zie Foto 2 voor de resultaten.

De uitslagen zijn duidelijk: De OCZ Vertex 3 verslaat verreweg alle standaard HDD's (in welke configuratie dan ook). Het verschil in score tussen 2 HDD's in RAID0 en 2 SSD's in RAID0: 52 respectievelijk 804 punten, een verbetering van 1546%.

Conclusie: De OCZ Vertex 3 levert waar voor zijn geld, makkelijk te installeren en werkt als een trein. Voor iedereen die een goede en slimme upgrade voor zijn PC zoekt een perfecte keuze. Dit geldt zekere ook voor de iets oudere PC's met SATA2, uiteraard zullen nieuwere PC's met SATA3 nog meer profiteren van een dergelijke upgrade. Je krijgt een flitsend reagerende PC, super snelle boot, het bewerken / renderen van videobeelden gaat razend snel, programma's openen meteen. OCZ mag wel iets doen aan de summiere informatie in de verpakking. Een ander nadeel is natuurlijk wel dat je behoorlijk veel meer per GB moet betalen dan bij standaard HDD's, een behoorlijke geldbuidel is dan wel nodig.

Tabel 3:

[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/SSD%20Benckmark%20Test%20Tabellen/Tabel3-small.jpg[/url]

Vanwege de prijs en de beschrijving is de algemene boordeling "GOED".

Maar wat mij betreft is deze aanschaf elke cent waard geweest.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Groeten Henkenator68NL

Toegevoegd ATTO Disk Benckmark Results:
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/ATTO-results-1.jpg[/url]

Dit lijkt consistent met andere uitgevoerde test. Link naar grotere weergave ATTO results:

15 oktober 2011;Voortgangsverslag:
Tot op heden geen enkel probleem met de Vertex 3.
Scores blijven onverminderderd goed.
Geen "random freezes" of wat dan ook
In tussen de firmware geüpdate naar versie: 2.13 (d.m.v. bootable usb stick met linux).
Mijn conclusie: nog steeds dezelfde als bij het schrijven van deze review!

++++++++++++++++++++
Toevoeging/update: 02-12-2011
Sinds kort heb ik mijn systeem geupgrade:
Nieuw Moederbord: Asus Crosshair V Formula van Republic of Gamers editie
Nieuwe Processor: AMD Phenom x6 1100T Black Edition (3330 MHz en unlocked multiplier).
Opmerking: Hiermee ben ik onder andere van Sata2 aansluiting naar Sata3 gegaan.

Sinds augustus 2011 heb ik de OCZ Vertex 3 SSD’s in gebruik. Zowel op mijn oude (Intel CPU met Intel Chipset) als nieuwe systeem (AMD CPU en AMD Chipset) hebben nimmer enige storing ervaren. De “Random Freezes” waar ik zoveel over heb gehoord heb ik nooit ervaren. De SSD’s heb ik steeds van de nieuwste firmware voorzien en ook dat verliep zonder enig probleem. Ik las onlangs dat de met RMA geretourneerde SSD’s van OCZ rond de 10% lag. Volgens OCZ is een niet onaanzienlijk deel daarvan gebaseerd op “paniekvoetbal” van de gebruikers en bleek er niets aan te mankeren. Mijn initiële conclusie onderschrijf ik nog steeds volledig.

De meeste testen die ik eerder heb gedaan op mijn oude systeem heb ik ook op mijn nieuwe systeem uitgevoerd. De overgang van het oudere naar nieuwere systeem met Sata3 controllers beloofde toch een flinke toename van de Read en Write snelheden van de SSD’s.

Dit blijkt bij de CrystalDiskMark test maar ten dele waar te zijn. De Sequentiële Read snelheden bij de Seq. en 512K test zijn fors omhoog gegaan. De Write snelheden zijn echter gedaald ! Voor de 4K test zijn de Read en Write snelheden nagenoeg gelijk gebleven. Bij de 4K test met een QD32 komt echter de meest merkwaardige daling in snelheid tevoorschijn. Van 274 naar 209 MB/s respectievelijk 286 naar 160 MB/s. Waar dit door veroorzaakt wordt is mij nog niet duidelijk. Wellicht is er door wat Tweaks hier en daar nog wat te verbeteren, maar dat moet ik nog verder uitzoeken.

Bij de AS SSD Benchmark test zijn der verschillen tussen aansluiting op Sata2 en Sata3 wel behoorlijk groter. Op alle fronten is de RAID0 opstelling op de Sata3 poorten sneller, op de Seq. write snelheid na (was 245 MB/s en is nu 181 MB/s). Al met al is een stijging in de score van 804 naar 1274 “punten” in mijn ogen fors.

Ook de ATTO Disk Benchmark Test laat een enorme stijging in Read en Write snelheden zien. Vanaf de 1024 blokken zijn de Read snelheden bijna 900 MB/s en de Write snelheden tegen de 800 MB/s! Dit is voor een Tweaker als ik toch erg leuk, hoe sneller hoe beter toch? ;)

Ik weet dat dergelijk Benchmarks niet alles zeggen, maar ze zijn in ieder geval een mooie indicatie voor de prestaties.

Zie de “print screens” van de verschillende testen!

[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/SSD%20Benckmark%20Test%20Tabellen/ASSSDBenchmarkoldandnewsystemV4.jpg[/url]

[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/SSD%20Benckmark%20Test%20Tabellen/CrystalDiskMark-V1.jpg[/url]

[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/SSD%20Benckmark%20Test%20Tabellen/ATTO-DiskBenchmark-V1.jpg[/url]

Heb jij ook een OCZ Vertex 3 120GB?

Vraagje, waarom heb je je SSD's in RAID gehangen? Het TRIM commando wordt dan immers niet ondersteunt en over het voordeel op het gebied van performance zijn de meningen ook verdeeld. Sequentieel haal je wel een grote verbetering, maar op random read/writes, waar je bij normaal PC gebruik het meeste mee te maken hebt en dus ook het meeste te winnen hebt, is die winst niet altijd aanwezig/merkbaar.
Als ik mijn ervaring mag geven (let op: n=1 ;) ): ik ben met mijn ssd stand-alone net zo snel in een volgende map van bijvoorbeeld TF2 als een medespeler met 2 ssd's in raid. Waren dezelfde ssd's (vertex 2). En bij herhaling (urenlang).
Opstarten van boot is ook bij mij met mn vertex2 minder dan 30 seconden. Bij het zien van je bureaublad is het ook direct gebruiksklaar btw :)

[Reactie gewijzigd door D-Day op 26 augustus 2011 15:38]

Ik heb de SSD's ook getest zonder RAID, Zie toegevoegde Foto.
Het lijkt te doen wat ik had gehoopt .... Snellere doorvoer van MB's. Andere test resultaten had ik niet bewaard helaas.
Ik zoek de testresultaten daarvan en dan voeg ik die toe. Thanks voor reactie
Welk testprogramma zou jij dan gebruiken om die random reads/writes te doen?
Heb alleen AIDA 64 Disk Benchmark gebruikt waarin wel die random read zat. Writes weer niet.
Zie foto 4
ATTO geeft meestal de resultaten die de fabrikanten beweren te halen
Hier bv bij de The guru of 3d
Maar Inmiddels vertelt Tweakers.net vernieuwt testprotocol voor ssd's
de "nutteloosheid" van deze testjes.. Tja gebruik het vooral als indicatie,
dat je over een half jaar kunt zeggen: "Hij is nog steeds zo snel !"
Inmiddels zijn er dan nog weer snellere op de markt gekomen ;)
Ik snap werkelijk waar niet waarom je een oud beestje zoals jouw systeem uitrust met veel duurdere Vertex 3 SSD's waar je absoluut niet van de maximale prestaties geniet, terwijl je, als je twee Vertex 2 SSD's gekocht had voor véél minder geld je dezelfde snelheid ervaring had genoten die je nu hebt ...
Typisch gevalletje van het nieuwste willen hebben terwijl je niet het onderste uit de kan kunt halen, waartegen dat met een stukje oudere techniek dit wel beter mogelijk was geweest...
Ik heb dus een Vertex 2 en pas als ik een nieuw systeem kan kopen waarin Sata 6(00) de standaard optie is voor het overgrote merendeel van mijn Sata poorten ga ik voor Vertex 3 of misschien wel 4 als die er dan is .. Heb namelijk nu 2 Sata 6(00) poorten maar die draaien buiten mijn Intel Matrix Raid manager om en dat is toch een grote min voor mij en genoeg om er niet aan te willen ..
Nu haal ik maximale performance uit mijn Vertex 2 (aangekocht vóór ze 25 mm chips gingen gebruiken) ..
Overigens nooit geen gezeik met de schijf .. zéér tevreden !

[Reactie gewijzigd door Scherpmes op 27 augustus 2011 18:05]

Volgens mij is dat een kwestie van de kip en het ei. Stelselmatig roeleer ik de componenten van mijn PC. Als er dan iets toe is aan nieuwe aanschaf, dan vind ik het leuk om te kijken naar die technology die zoveel mogelijk stappen vooruit oplevert.

Ik profiteer nu van de snelheidswinst van zeg 5 x zo snel (voor de vuistweg genomen getal). Als t mobo, processor en mem aan de beurt zijn dan profiteer ik nog eens van de snelheids winst van de SSD op SATA 3. Ach en iedereen heeft toch recht op zijn eigen afwijkingen ;)

Bovendien draait dat ouwe beest super.

[Reactie gewijzigd door Henkenator68NL op 27 augustus 2011 18:38]

3 constructieve opmerkingen.

De Vertex controllers zijn helaas niet betrouwbaar, lees de SSD topics voor onderbouwing. 5 sterren voor betrouwbaarheid is een beetje veel van het goede.

CrystalDisk met 1000MB testen is erg veel, je kan met veel lagere waardes testen met dezelfde uitslag. Veel schriiven naar een SSD vermindert de levensduur.

Een Q9550 @3600 is misschien iets ouder maar nog steeds een goede performer die helemaal niet onderdoet voor een Phenom II X4 op gelijkwaardige clock's.

Veel plezier met je SSD's en dat ze maar lang en betrouwbaar hun data mogen lezen en schrijven.

[Reactie gewijzigd door Zanac-ex op 26 augustus 2011 12:11]

Dat jij vindt of gehoord hebt of ze betrouwbaar zijn heeft niets te maken met de ervaring van de reviewer. Als hij er geen problemen mee heeft gehad met zijn 2 modellen kan hij toch alsnog 5 sterren geven voor betrouwbaarheid?
Ik heb al vanaf de release van Vertex2 er 1 in mijn PC hangen, die werkt nog steeds en krijgt van mij voor betrouwbaarheid dus ook 5*, terwijl je sommigen daar ook over hoort klagen.
Het gaat in deze review op zijn ervaring en niet om het algemene verhaal wat rond zou gaan op fora.
Misschien heb ik er ervaring mee?

Een bedrijf met 8000 werknemers waar er onder geen beding laptops met Sandforce controllers uitgeleverd mogen worden, only Intel & Samsung.

Geloof me dat het niet goed voor je carriere is indien de SSD van een top manager het begeeft tijdens een belangrijke presentatie aan de andere kant van de wereld.

Edit:
@below:
Niet met je eens, Proactive reageren is altijd altijd beter dan naderhand een oplossing te implementeren. In dit geval dus geen SandForce gebruiken.

Tevens, hoe kan je iets betrouwbaar noemen inden het in gebruik is sinds: Ervaring met 2 exemplaren, sinds augustus 2011

[Reactie gewijzigd door Zanac-ex op 26 augustus 2011 16:36]

dat kan gebeuren, er kunnen immers nog zoveel andere componenten stuk gaan van een laptop.

het kost je pas je carriere als je je topmanager niet goed weer op weg helpt, je moet immers denken in oplossingen, niet in problemen.
een topmanager zal het een zorg zijn wát er precies defect is, als ie maar snel met zijn werk verder kan.
Iedereen is gewend aan zoekgeraakte bestanden, falende laptops, slechte netwerk verbindingen, eigenwijze beamers enz tijdens presentaties. Het is Bill Gates overkomen dus die "topmanager" van jou redt zich ook wel.
De betreffende topmanager zal een enterprise class SSD ipv een SSD voor de consumenten markt in zijn laptop hebben als de betreffende IT afdeling het goed heeft gedaan.

Bij een hardeschijf is het niet de vraag of hij kapot kan gaan, maar wanneer en daarom is het zo belangrijk om een goed backup systeem te hebben.

Persoonlijk is mijn vertex 2 ook kapot gegaan, maar ook helaas ook veel andere hardeschijven....
Een top manager zou toch moeten weten nooit blind te vertrouwen op technologie als je een presentatie moet geven. Zelfs docenten leren dat.. ;)

OT: Deze SSD heeft natuurlijk wel een nieuwere Sandforce controller dan mijn Vertex 2 ( 120 GB ) maar die heb ik inmiddels al 13 maanden in gebruik ( Als OS schijf, met updates via OCZ Toolbox ) en geen problemen.

Wat nou als er bij een bedrijf juist mensen maandagmodellen van Intel of Samsung krijgen?
Als je zo zou redeneren zou alles bij aankoop betrouwbaar zijn natuurlijk, over zoiets kan je eigenlijk alleen oordelen na een bepaalde tijd of je moet speciale duurtesten gaan doen.

[Reactie gewijzigd door knightofn1753 op 26 augustus 2011 12:45]

Hey Zanac-ex Dank voor de opmerkingen. Ik heb idd bij beoordeling op betrouwbaarheid op mijn eigen (korte) ervaring gebaseerd. Ik hoop dat ik verstoken blijf van controller problemen ;-)
Zitten die controller problemen in de hardware in de SSD of??
Hoogst waarschijnlijk issues met de Firmware.

Bron1 Wikipedia
Issues

Bron2: Anandtech (die normaal altijd zeer positief is over Sandforce)
The SF-2281 BSOD Bug
Heb jij al last gehad van random freezes? Mijn vertex 3 die vind dat erg leuk |:(
Er is nieuwe firmware uit waardoor dit probleem wordt verholpen. Ik draai nu al een paar maanden de nieuwe firmware en heb sindsdien geen crashes meer meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door Weyland op 27 augustus 2011 17:00]

@Xesxen: ik heb tot no toe nog niet één keer een random freeze gehad. Welke combo: SSD, MOBO, MEM en Processor gebruik jij?

[Reactie gewijzigd door Henkenator68NL op 29 augustus 2011 11:42]

De tabellen met gegevens worden niet goed weergegeven. Ik ben bezig een oplossing te zoeken
27-08-11: Aangepast ;)

[Reactie gewijzigd door Henkenator68NL op 27 augustus 2011 09:01]

Misschien leuk om ze in de tekst te zetten (gebruik afbeeldingtags [afbeelding1], [afbeelding2] etc). Ziet de review er gelijk leuker uit.

Verder een goede review, wat mij betreft 4 sterren waard :)
gaat t zsm proberen aan te passen . Dank voor de tip!
Volgens mij is de combinatie van SSD, Moederbord (chipset) en OS bepalend voor de betrouwbaarheid van een SSD met welke controller dan ook!

Heb zelf een Vertex2 60 Gieg van oktober 2010 op een Asus P5Q Turbo (Intel P45 /ICH10R with Intel Fast Memory Access (FMA) Tecnology)) info uit Userguide!

Deze word aangestuurd door W7 dus met trimsupport!

Deze wordt dagelijks een keer of 3 opgestart. nu dus zo,n 10 maanden.

En heb in deze 10 maanden slechts één keer W7 opnieuw geinstalleerd..
Dat had meer te maken met mijn "Pietje precies" mentaliteit, dan met de onbetrouwbaarheid van de SSD.

Betrouwbaarheid controller 5 sterren dus!
leuk, maar een vertex2 heeft niet dezelfde controller als de vertex3.
Het zijn wel sandforce controllers, maar andere types.
Daarbij is het ook nog zo dat de vertex2 ook weer in verschillende 'smaken' is gemaakt die weer qua betrouwbaarheid verschillen. Dus voor jou zal het misschien wel betrouwbaar zijn, maar er zijn helaas velen die het niet hebben getroffen.

Als je het SSD betrouwbaarheidsonderzoek bekijkt zal je zien dat de sandforce controller niet de meest betrouwbare controller is.
Ik heb vanochtend hier weer problemen gehad met mijn Vertex 3. Systeem was spontaan gereboot en de SSD was niet gevonden. Stekkers van de SSD weer los gemaakt en weer vastgemaakt, rebooten, in de BIOS gaan om mijn SSD als standaard Boot HD te selecteren en hij doet het weer. Maar helaas weet ik niet voor hoe lang.

Waarom koop je geen Sata 3 controller, die paar tientjes maken dan niet uit. (er dan wel een nemen zonder Marvell controller).
Hallo Jantje, vervelend om dat te horen. Welke combo: SSD, MOBO, MEM en Processor gebruik jij?

Qua Sata 3 Controller:
Ik heb die overweging ook gemaakt uitaard. Mijn Huidige MOBO: Asus Rampage Extreme heeft naast de Intel (ICH9R SATA RAID Controller) opslag controller ook "het zogenaamde Speeding HDD": eigen RAID-achtige Controller die een Marvell Controller gerbuikt. Er zijn dus 2 Speeding HDD sata poorten en 6 IDE/AHCI/RAID poorten. Aangezien ik meer dan 6 HDD's gebruik, heb ik dus ook 1 Speeding HDD poort nodig. Als ik er nog een bij op aansluit dan wil het BIOS niet meer Booten. Er moet dan te veel tegelijk geladen worden om de 6 Intel RAID poorten te starten en de 2 Speeding HDD poorten. Ik denk dat het toevoegen van nog een derde controller in het BIOS dan weer problemen optreden. Overigens weet ik ook nog niet 100% of een losse Sata3 controller kaart wel in mijn Mobo past (ik heb allen nog 2 x PCIEX1 poort beschikbaar).

Iemand daar enig idee over?

[Reactie gewijzigd door Henkenator68NL op 29 augustus 2011 11:48]

AANGEPAST .. 270811 Tabellen heb ik als foto 3 toegevoegd met juiste weergave

[Reactie gewijzigd door Henkenator68NL op 27 augustus 2011 09:41]

Komop mannen, iedereen weet dat de Sandforce geen 100% betrouwbarte controller is, maar daarom is hij nog niet slecht., overigens vind ik 4 sterren nog zeer redelijk. En ja ook bij Unilever komen er alleen maar Intels en Crucials binnen ivm de "mtbf", Er zijn al een aantal OZC's retour gegaan. Prive kom ik nog wel eens bin Infromatique, vlgns. zeggen het beste Internetcomputerbedrijf van Nederland en ook zij bevestigen dat signaal. Bovendien zijn de resultaten van de Sandfort SSD's zwaar opgeklopt en maximum parformances die vrijsnel inzakken naarmate de belasting boven de 75% komt. De Intels en Crucials hebben op papier lagere waarden maar garanderen die ook onder alle omstandigheden. In de praktijk merk je naiet of nauwelijks het verschil, slechts in levensduur. Garantie Intel bv 5 jaar, Sandfords altijd 1 of 2 jaar. Dat zegt ook al wat. Waar ga je voor max. snelheid met mogelijk minder betrouwbaarheid of iets minder snelheid met duurzaamheid in na 5 jaar garantie heb jij al een nieuwere generatie gekocht! Mijn afdeling had in de 34nm 15 % uitval binnen 6 maanden en met de 25 nm nog niet gemeten maar nu al meer binnen dezelfde tijd.Ergo waar kies je voor !
In absolute zin is de sandforce geen betrouwbare controller blijkens de vele problemen die men meldt met diverse configuraties.
Wanneer de controller in een configuratie wordt geplaatsd waarvan geen problemen worden gemeldt dan zal het ding zn werk perfect blijven doen.
Conclusie,alvorens je je zinnen hebt gezet op een ssd met deze controller is het dus noodzaak het web af te struinen naar mogelijke problemen gemeld door mensen met een zelfde configuratie.
Wanneer je daar geen zin in hebt koop je inderdaad geen SF controller en verklein je mogelijke problemen met jouw config aanzienlijk.
Ik denk dat er binnenkort wel een nieuwe SF op de markt komt,alleen al om het vertrouwen weer op te krikken,al die bad publicity kost de fabrikant handen met geld.