Sitecom Wireless Router 300N X3 WLR-3000 Review

Bananas34 24 augustus 2011, laatste update op 25 augustus 2011, 2.200 views

Sitecom Wireless Router 300N X3 WLR-3000

Pluspunten

• Goed bereik
  • Wireless goede snelheid
  • Bekabeld goede snelheid
  • Relatief weinig signaalverlies (RSSI)

Minpunten

• Apple apparaten verliezen verbinding en moeten 2x bevestiging van selectie netwerk
  • Dure service voor niet werkend product

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Uit snelheidsoverwegingen heb ik mijn oude Belkin Router (802.11g 54Mbps) vervangen door een nieuwe Sitecom WLR-3000 - Wifi Snelheid 300Mbps - Verbinding (wlan) 802.11b, 802.11g, 802.11n. Deze router heeft een vooraf ingestelde WPA2 key die je aan de onderkant van de router vindt. UPC, mijn provider raadt Sitecom aan vanwege de compatibiliteit.

Van de eerste router klopte de meegeleverde WPA2 key niet. Ik kwam niet in de configuratie en kon dus ook niet connecten. Met de hulplijn van Sitecom gebeld 0,50 per minuut om na 7 euro en nog wat te horen dat er geen oplossing was. Terug naar Paradigit en keurig een andere gekregen die wel connecte.

De router als volgt ingesteld:
Mode: AP
Band: 2.4GHz (B+G+N)
Channel: 6 (bekeken met inSSIDer 2.0 en wordt nauwelijks gebruikt in de omgeving)
Beveiliging: WPA2 (AES) met password

De volgende producten zijn aangesloten:
Windows Vista Desktop bekabeld
Windows Vista Laptop (Wireless -> Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network Connection)
iPhone4 (laatste OS geen jailbreak)
iPad1 (laatste OS geen jailbreak)

De Desktop en Laptop connecte prima met goede snelheden.
Het volgende probleem deed zich echter onder deze instellingen voor. Als de iPhone en iPad in stand-by gaan, verbreken ze in veel gevallen de verbinding met de router. Dan moet je tot 2x toe het netwerk selecteren en soms vraagt hij zelfs om het password. Als gasten met de iPhone willen inloggen, moeten ze 2x het wachtwoord ingeven alvorens het lukt. Van alles geprobeerd en ook hulp op het Tweakers forum gezocht en gekregen. Hier bleek dat er meer mensen met gelijke problemen kampen.

Na nog meer tests uiteindelijk terug gegaan naar Paradigit en de router geruild voor een gelijkwaardige Linksys die probleemloos connect met alle apparaten en een goede RSSI geeft (inSIDDer 2.0). In de winkel was wederom een andere klant die dezelfde router om dezelfde reden kwam ruilen.

Waarschijnlijk gaan ze met een firmware update alles wel fixen maar daar kon ik niet op wachten.

Heb jij ook een Sitecom Wireless Router 300N X3 WLR-3000?