Canon Pixma MG6150 Review

Beatboxx 24 augustus 2011, laatste update op 24 augustus 2011, 3.119 views

Canon Pixma MG6150

Pluspunten

• Design
  • Wifi-mogelijkheid
  • Veel papierformaten

Minpunten

• Kwaliteit documenten valt iets tegen

Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Canon Pixma MG6150

Ik ben sinds twee uurtjes de trotse eigenaar van een Canon Pixma MG6150. Allereerst excuses voor het ontbreken van foto's, maar de batterij van mijn fototoestel was leeg en mn iPhone 4 is gejat... Ik zal proberen alles zo goed mogelijk te beschrijven, aangevuld met foto's van Google Images. Ik ben niet zo'n ervaren schrijver, dus tips zijn van harte welkom!

De Verpakking

De printer zit stevig verpakt tussen piepschuim, en met veel, heel veel plakkertjes aan alle kanten. Zeker is dat het omhullende plastic niet los schiet ;). In de doos zit verder:
  • Een breed scala aan handleidingen
  • Mat-glans foto-papier voor uitlijning van de printkoppen
  • 4 10x15 foto-papiertjes (Waarschijnlijk met de gedachte dat gebruikers ze vaker kopen)
  • 5 Cartridges
  • Een power-cable
Dit zit er allemaal bij, maar er zit geen USB-Kabel bij. Niet dat ik die echt mis, maar er zijn vast mensen die geen/slecht draadloos hebben en dus gewoon USB willen gebruiken. De handleidingen zijn bijna overcompleet, echt alles staat beschreven. Ook in het Nederlands, da's ook een pre.

Features

Draadloos

Erg belangrijk voor een printer, wat kan hij allemaal? Tegenwoordig hebben we steeds meer laptop's, we schrijven een bestandje tijdens het koken, op de bank voor de TV beantwoorden we snel een mailtje. Kortom, we worden steeds mobieler. Het is dan ook handig dat je niet bent gebonden aan één plek om te kunnen printen. Dat dacht ook Canon. Je kan de printer makkelijk aansluiten op je router, via draadloos of via ethernet. Draadloos werkt erg goed, hij verbindt net zo goed als een gemiddeld 801.11N-netwerkkaartje.

Webpagina

Een leuke gimmick, als je naar $localip van de printer gaat kom je op de webpagina. Leuk, maar ik zie het nut er eerlijk gezegd niet van in. Picture(Klik voor vergroting)(wel zelf gemaakt overigens):

Network_interface_Canon_M6150

Scannen

Er zit ook een scanfunctie op. Volgens verschillende reviews is deze behoorlijk goed. Ik heb hem zelf helaas nog niet getest. Zodra ik dit gedaan heb volgt er vast een beschrijving van mijn ervaring :9

CD'tjes

Deze printer kan ook CD'tjes bedrukken. Ook dit heb ik nog niet geprobeerd, dat zal later komen.

Design

Over smaak valt niet te twisten. Toch is het duidelijk dat Canon tijd heeft genomen voor het design van deze printer. Ik vind 'm eigenlijk best mooi. Maar meningen verschillen, dus ordeel zelf maar:

~[grey]BRON[/]

Printsnelheid

Ook zeer belangrijk is de printsnelheid. Ik heb getest hoelang de printer doet over het printen van zwart-wit, en van kleur.

Testopstelling:

In elke test staat de afdrukkwaliteit is steeds de standaard ingestelde. In de eerste test heb ik 20 pagina's met tekst, gegenereerd door lipsum.com. Lettergrootte 11, lettertype Calibri. Dit zijn immers de standaard instellingen van word. Ik mat de snelheid met de timer van een iPod, elke pagina is één rondje.

In de tweede test mat ik hoelang de printer doet over een mix van plaatjes, lettertypen en lettergrootten. Ik nam weer tekst, gegenereerd door lipsum.com, maar met koppen ertussen, ene paragraaf iets kleiner, stukjes tekst onderstreept, en een mix van kleurtjes. Weer nam ik twintig pagina's, en het gemiddelde noteerde ik.

In de derde test stond de printer in standby-modus, hij was een nacht niet gebruikt. Ik mat de tijd totdat de eerste zwart-witpagina geprint was. Ik schreef de tijd - 4.3 seconden op.

In test vier staat de printer helemaal uit (stroom eraf gehaald toen ie uit stond, dus hij stond echt uit ;)). Ik mat de tijd tussen het drukken op het aan/uitknopje en t/m de eerste zwart-wit pagina. Ik schreef de tijd - 4.3 seconden op.

Resultaten:

Printsnelheid, seconden/pagina
Text-only zwart-wit, gemiddeld 4.3
"Gemixde" tekst 5.8
Opstarten uit standby 16.3
Opstarten uit poweroff 32.1

Afdrukkwaliteit

Deze printer kan veel verschillende formaten papier afdrukken, met als grootste A4. Foto's komen extreem mooi uit deze printer, maar documenten iets minder. Niet dat de kwaliteit slecht is, dat is zeker niet zo. Maar er zit af en toe een vlekje, en de lijntjes zijn niet overal even strak. Dat kan natuurlijk ook liggen aan de "nieuwheid" van de printer.

Drivers

Op de bijgeleverde CD staan drivers, met een breed scala aan foto-afdruk-programma's, programma's voor CD-afdrukken en veel meer. De installatie neemt zo'n ±15 minuten in beslag en middels de installatie kan je ook de printer in het netwerk vinden.

Deze printer werkt goed in wat ie moet doen. De functie om draadloos te gebruiken werkt gewoon erg goed, het gaat zelfs sneller dan met m'n oude printer via USB. De kwaliteit is in orde, net zoals de stabiliteit. Ook nog leuk om te vermelden, de printer gebruikt 6 cartridge's. Dit is veel efficiënter dan bijvoorbeeld twee. Ik had vroeger één cartridge voor kleur, en daar zitten dan drie kleuren in, groen, roze en geel(Voorbeeldje). Als geel op was, maar groen en roze nog halfvol, moest je het hele patroon vervangen. Je gooit dan dus inkt weg. In de nieuwe situatie moet je nog maar één cartridge vervangen. Klinkt omslachtig, maar scheelt toch geld aan inkt!

Changelog

23-8-11 16:03 Eerste versie online
24-8-11 10:20 Printsnelheden toegevoegd
24-8-11 10:22 Typo's&fout in grafiek

Heb jij ook een Canon Pixma MG6150?

Bijzonder snelle opstarttijd bij jou. Bij mij is ie voortdurend minutenlang aan het schoonmaken (?) voor er een blaadje uitkomt. Er gaat meer inkt op in het poetsen dan in printen denk ik wel eens. Installatie was ook een ramp, ik ben Mac gewend, dus aanzetten en klaar. Zou moeten. Het was ouderwets installeren a la windows: errormeldingen, printer die het niet doet als hij het zou moeten doen en geen idee hebben waar je de oplossing moet zoeken door cryptische meldingen. Airprint zoek je ook vergeefs, kan niet. Er zit een grote zwarte cartridge in maar er wordt stevig gebruik gemaakt van de kleine zwarte. Het inktverbruik valt me tegen, de printer zelf was goedkoop (99 euro nieuw) maar dat betaal je terug in je inkt. Jammer dat Canon met eigen wifi software komt ipv aan te sluiten bij bestaande standaarden voor printen over IP. Ook is de Mac software ouder dan de windowsversie en kan die minder. Ofwel, geen Canon meer. Gelukkig scan ik veel en print ik weinig. Scannen gaat best goed.
Je MG6150 heeft andere specificaties dan degene die ik hier heb staan en zoals deze is terug te vinden op de Canon website? Waar is bijvoorbeeld je zesde inktpatroon gebleven?

Zou het misschien ook niet verstandiger zijn geweest om een volledige review te plaatsen na alle mogelijkheden benut te hebben?

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 23 augustus 2011 19:51]

Dat zesde inktpatroon is verdwenen in een typo:P Verder vind ik het makkelijker de review van tijd tot tijd te updaten. Ik schrijf deze review dan ook voor mensen die op zoek zijn naar een printer en willen zien wat ie echt kan.
Helemaal goed nu v.w.b. het aantal printpatronen. :)

Zolang je review niet helemaal volledig is (het gehele scan en copy gedeelte mist nu bijvoorbeeld nog) dan kunnen de mensen die op zoek naar zo'n dergelijke AIO printer nu toch nog steeds niet zien wat ie echt allemaal in zijn mars heeft?
Of ga je dit op korte termijn nog aan deze review toevoegen?

Je review wordt nu zeer waarschijnlijk (te) laag gewaardeerd omdat deze onvolledig is en als jij straks klaar bent met je review dan verdiend deze meer sterren dan nu zichtbaar zijn. Ik wacht in ieder geval met mijn waardering tot je er klaar mee bent.
Klopt het dat deze printer kleuren-inkt gebruikt voor zwart-wit printen, zoals ik ergens anders heb gelezen?
niet dat ik weet? Er zit gewoon een zwarte cartridge in.
Nou ik heb deze printer ook en de printer vreet gewoon inkt niet normaal gewoon, ik heb nu ca 50 vellen geprint en ik ben al 3 komplete sets aan inkt verder dus 180 euro/50 pagina's kom ik op een kosten plaatje uit van 3,60 euro per vel Wowww nieuw record canon!!!!!!
Naar aanleiding van onderstaand verhaal kan ik alleen maar zeggen dat dit dus gewoon een bug in de firmware van de printer is. Als je wilt cleanen kun je dat beter zelf uitvoeren als dat nodig is en niet onnodig dingen cleanen als de printer van de stroom geweest is.
Ik gebruik de printer niet zoveel dus waarom altijd aan de stroom laten staan, verspilling dus!!

Tevens als de inkt op is , kun je met geen mogelijkheid meer scannen, lekker gebruik's vriendelijk not dus.

Dit eens nagevraagd bij canon, en wat zeggen ze
Naar aanleiding van uw e-mail over de cartridges die snel leeg gaan willen wij u adviseren om de Pixma MG6150 niet iedere keer volledig van de stroom te halen, maar gewoon in standby te laten staan.

Wanneer u namelijk de printer volledig van de stroom haalt, bv. via de aan/uit-schakelaar van een meervoudige stekkerdoos, wordt het interne geheugen van de printer gewist en kan deze niet meer onthouden wanneer er voor het laatst een reiniging van de spuitmondjes doorgevoerd werd.

Bij iedere inschakelen van de printer zal er dan telkens weer een reiniging doorgevoerd worden.
Hiervoor wordt uiteraard dan onnodig inkt verbruikt en het inktafvalbakje sneller dan verwacht vol zijn.

Daarom adviseren wij om de printer aan te sluiten aan een eigen stopcontact voor de stroomverzorging, en niet samen met de PC aan een meervoudige stekkerdoos die 's avonds volledig van de stroom gehaald wordt.

Tevens raden wij aan om bij het afdrukken van tekstdocumenten het afdrukken in grijstinten niet aan te vinken. Dan zullen er namelijk donkere en lichte grijstinten vanuit de kleurencartridges gedrukt worden.

Wanneer een tekstdocument in zwarte tekst is opgemaakt, zonder kop- en of voetteksten, logo's en afbeeldingen, zal er automatisch altijd vanuit de zwarte cartridge afgedrukt worden als "afdrukken in grijstinten" niet is aangevinkt.

De grote zwarte cartridge is enkel een pigmentcartridge die aangesproken wordt bij het afdrukken van foto's voor de afwerking (finishing).

[Reactie gewijzigd door wowi op 24 januari 2014 16:52]