ASRock N68-GE3 UCC Review

Chiel340 29 september 2012, laatste update op 29 september 2012, 2.762 views

ASRock N68-GE3 UCC

Pluspunten

• Prijs.
  • 4x DDR3.
  • Uitgebreid BIOS met OC functie's.
  • UCC functie zonder AMD chipset.

Minpunten

• Niet allemaal solid cap condensatoren.
  • VIA geluidschip werd niet direct goed gedecteerd.
  • Niet bootable via USB stick.
  • Geen USB 3.0 en SATA600.

Layout Score: 4
Voorwoord:

Mijn "oude" Athlon X2 5000+ begon mij mateloos te irriteren vanwege de sensor bug. En draaien met een Athlon X2 3800+ wou wel, maar snel was het niet. De Sims 3 (voor mijn vriendin) ging nog maar net.... Dus werd het tijd voor een nieuwe betaalbare PC. Het moest niet "high end" worden, maar alles was al snel beter dan wat ik had :P.

De doos

Op zoek naar een moederbord:

Om een goed moederbord te vinden, is het eerst altijd de vraag wat je van zo'n moederbord verwacht. Wat moet er minimaal aan functies opzitten en bij welke fabrikant ga je shoppen (AMD of Intel)? Aangezien het een budget PC moest worden, was de keuze voor AMD dan ook snel gemaakt.

Asrock:

Over Asrock verschillen de meningen, de een vindt het geweldig, de ander gaat liever voor Asus, Gigabyte of MSI. Mijn eerste ervaring met Asrock was goed (socket A, met nForce 2 chipset). Maar mijn tweede ervaring was bagger (AM2 moederbord met nVidia chipset). Dus heb ik lang lopen twijfelen... wat mij over de streep haalde was de prijs (onder de 40,-) en de goeie specificaties.

Specificaties van de Asrock N68-GS3 UCC:

Allereerst even een lijstje met wat de Asrock N68-GS3 UCC te bieden heeft:
  • Socket AM3
  • 4x DDR3 sloten (maximaal DDR3 1600)
  • mATX
  • 4x SATA300
  • 1x PCI-e 16x
  • 2x PCI
  • 1x PCI-e 4x
  • Onboard VGA (Geforce 7025)
  • nVidia chipset (nForce 630a)
  • Onboard gigabit LAn
  • Onboard VIA geluidschip
Asrock N68-GS3 UCC

Inhoud van de doos:

De doos van de Asrock N68-GS3 UCC is redelijk goed gevuld, in ieder geval met de dingen die je echt nodig bent.
  • Moederbord
  • 2x SATA kabels
  • Quick install guide
  • Handleiding
  • Driver CD
  • I/O shield
Inhoud van de doos

Wat verder opvalt is dat er ook nog "normale" condensatoren opzitten en niet alleen solid cap. Maar goed, dat is ook wel begrijpelijk, het zal wel zijn om de prijs wat te drukken.

Niets bijzonders zo te zien!

Installatie:

Het installeren is zo langzamer hand een koud kunstje geworden. Ik had voor die tijd de PC helemaal stof vrij gemaakt en wat aan het kabel management gedaan. Daarna het moederbord voorzien van geheugen en een processor met daarop een koeler. Dan het I/O shield in de kast geplaatst en het moederbord in de kast ge´nstalleerd. Aansluiten van de SATA kabels, stroom voorziening en de kabels voor audio, USB en de reset, power switch, HD en Power led. Hierna volgt altijd even een spannend momentje... zal de PC gelijk aangaan? En gelukkig, dat deed ie ook! :*)

Layout:

Daar kan ik heel kort in zijn, alles zit op de juiste plek. De voedings stekker zit mooi in de hoek op het moederbord, zodat je kabel management niet in het geding komt. De enige vreemd keus is de plaatsing van het AM3 bracket. Deze is 90 graden gedraaid waardoor mijn CPU koeler i.p.v. van naar achteren blaast, nu naar de voeding blaast. Maar met deze temperaturen is dat niet storend. Verder is het heerlijk dat dit moederbord 4 geheugen sloten heeft, i.p.v. de standaard 2 die je in deze prijsklasse veel ziet. De SATA aansluitingen zitten gelukkig boven het PCI-e 16x slot, waardoor je rustig 4 apparaten kunt aansluiten en toch ook nog een "dikke" videokaart kan plaatsen. Verder is er geen USB 3.0 of SATA600 aanwezig, maar dat mag je ook niet verwachten in deze prijs catagorie.

I/O shield van de Asrock N68-GS3 UCC

I/O shield:

Het I/O shield heeft een normaal aantal connectoren, niet overdreven veel, maar genoeg om een simpele PC op te zetten. Op het shield zitten nog steeds twee losse PS2 connectors (muis/keyboard). Verder een VGA poort, printerpoort, 4x USB 2.0 (dus nog geen USB 3.0) en een gigabit netwerkconnector. Vanwege de onboard GPU van nVidia, zit er dus geen HDMI of DVI poort op. Geen spannende zaken.

Bios:

Het AMI bios is uitgebreider dan ik had verwacht voor een budget bord, het eerste wat opvalt is dat er een UCC functie opzit (unlocken van eventuele extra CPU cores). Het vreemde hiervan is, dat het op een nVidia chipset zit, terwijl dat "normaal" voorbehouden is aan AMD chipsets. Asrock heeft dit er kennelijk zelf maar bij in gestopt. De UCC functie is bij mij niet van toepassing omdat ik een echte dual core heb (Athlon II X2 250 "Regor"). Verder is het overclock gedeelte nog uitgebreider dan op mijn Gigabyte GA-785GMT-UD2H. Je kan werkelijk alles los regelen. HTT clock, FSB clock, vCore van CPU en geheugen. Het geheugen zelf met divider. Wil je de PCI-e synchroon of asynchroon laten draaien etc. Hiermee was het dan ook een koud kunstje om de CPU op 3.6 Ghz te laten lopen.

Ondertussen is het moederbord voorzien van een Phenom II X2 555 Black Edition processor. Via de UCC functie werden direct de overige twee cores van de Deneb core geunlocked. Hij draait nu zonder problemen als X4 op 3.2 Ghz (in feite is het nu een Phenom II X4 955 Black Edition). Ik ga deze CPU zeker nog verder onderhanden nemen. Maar het geeft wel aan, dat dit budget moederbord perfect is voor overclocken en unlocken van AMD processoren en dat voor deze prijs.

Het bordje is nu ondertussen al een geruime tijd in gebruik en heeft tot nu toe een keer een crash gehad, waardoor de CPU weer herkend werd als een Phenom II X2 555. Na bios reset en opnieuw instellen loopt hij weer lekker. Voor de zekerheid de CPU 200 Mhz lager gezet, waardoor hij nu in feite een Phenom II X4 945 is. De crash kwam naar voren na een intensief potje Battlefield 3. Na terugklokken heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Het enige nadeel wat ik zo kon vinden is, dat je niet via USB kan booten. De enige keuze is je HD of via een DVD speler.

Ook hier een kleine update, installeren via USB is wel gewoon te doen, alleen pakt hij niet alle bootable USB sticks die ik hier heb (ondanks dat ze allemaal opdezelfde manier en met dezelfde ISO zijn gemaakt...).

Bios deel 1/7

Bios deel 2/7

Bios deel 3/7

Bios deel 4/7

Bios deel 5/7

Bios deel 6/7

Bios deel 7/7

Installatie van Windows:

Aangezien ik een bootable USB stick heb, met Windows 7 Ultimate hierop, wou ik deze graag gebruiken voor de installatie. Maar dat ging dus niet lukken. Nou ja, dan maar terug naar mijn originele DVD van Windows 7 Ultimate. Installatie ging verder soepel en snel. Na installatie werd alle hardware automatisch herkend, alleen kreeg ik geen geluid uit mijn boxen... na installatie van de driver van VIA (op de bijgeleverde CD) werkte dit wel naar behoren.

Stabiliteit:

Het bord draait sinds dag 1 stabiel overclockt op 3.6 Ghz, Prime95 stabiel. Keurig in mijn ogen. Maar voor de rest zal de tijd het leren of de PC stabiel blijft. Gamen gaat ook prima met dit bordje, de onboard gigabit LAN werkt prima in games zoals Battlefield Bad Company 2, Battlefield 3 en Modern Warfare 2. De Sims 3 draait nu ook als een zonnetje (is de vrouw erg blij mee... :P). Eigenlijk alles wat mijn eigen PC ook kan draaien werkt prima op 1680*1050 met alles op medium/high op deze PC! En dat voor een budget game PC! _/-\o_

Overclockbaarheid:

Zoals al eerder aangegeven, heeft het bios een grote keuze uit mogelijkheden om je processor te overclocken. Alle los componenten zijn apart te configureren. Hoever deze processor precies kan, weet ik nog niet. 3.6 Ghz op 35 graden met een vCore van 0,25V extra vind ik nu prima.

De Athlon II X2 250 @ 3.6 Ghz

Ondersteuning van de fabrikant:

Asrock doet hier enorm zijn best. Dat is mijn vorige keer al opgevallen. Als je hun mailt krijg je redelijk snel een antwoord terug. Verder valt het op, dat hun moederborden vaker een betere CPU support hebben dan andere fabrikanten. Daar moet je vaak maar wachten tot een bios beschikbaar is. Mijn moederbord werd geleverd met het nieuwste bios (1.30), met hierdoor dus ondersteuning tot de Phenom II X6 reeks op maximaal 95 watt. (dus de Phenom II X6 1055T en 1065T die allebei zowel op 125 watt als 95 watt te krijgen zijn).

Prijs:

Dit is het onderdeel waar ik echt heel kort over kan zijn, al kan ik er wel een lang verhaal omheen bouwen :Y) Dit is in ieder geval het beste onderdeel van het hele moederbord, want de prijs is laag. Rond de 40 euro vind je dit moederbord al in de pricewatch.

Conclusie:

Als je net als ik op zoek bent naar een simpel, goedkoop bordje met alle functionaliteit die je tegenwoordig wenst kun je aan dit bordje absoluut geen miskoop doen. Je kan de huidige generatie AMD CPU's prima overclocken en zelfs de eventuele extra core's unlocken.

[14-08-2011, spelfouten aagepakt]
[19-08-2011, nieuwe CPU geinstalleerd, Phenom II X2 555 @ X4 3.2 Ghz]
[29-09-2012, eerste "crash" gehad, stukje USB booten aangepast].

Heb jij ook een ASRock N68-GE3 UCC?

waarom is het ontbreken van Solid Caps een negatieve eigenschap? Solid caps kunnen net zo slecht zijn of zelfs minder dan non-solid caps. En dat ze niet lekken is ook een fabeltje.
Het is niet perse een negatieve eigenschap, het is meer een hype... ik ben het helemaal met je eens dat "normale" condensatoren net zo goed/of slecht kunnen zijn als "Solid Cap". Maar je komt tegenwoordig gewoon steeds meer "Solid Cap" moederbord tegen.
Leuke review.
Ik ben aan het rondkijken naar een nieuw zelfbouw PCtje, dit lijkt me daar een prima moederbordje voor!
Nooit gedacht dat je met zo een bordje nog zoveel schik kan hebben.
Top revieuw.
Je kan soms aardig wat hoor met zo'n relatief simpel bordje, valt me niks tegen ;)

Het is alleen de vraag hoe lang ze meegaan...? Ze moeten toch ergens op bezuinigen
Ligt het aan mij of zit er echt maar 1 PCI-e op?
het is een mini-atx, er zijn zelden of geen borden op dat formaat net 2x PCI-e

ot: goede review! Ben zelf ook opzoek naar een budget bordje dus mischien neem ik deze ook wel. veel dank!

[Reactie gewijzigd door xheroxkefx op 23 augustus 2011 12:31]

2x PCI 32 bit, 1x PCI-e 16x en 1x PCI-1x als je goed kijkt op de foto.
Dat je niet kan bootten via USB is echt wel jammer :(. Wel goede review, merci om te posten.
@Nactive : Je kan wel booten via USB en/of installeren via USB/External HDD. In ieder geval, het werkt op mijn AsRockje, welke trouwens een ouder model is als deze. Een tip : gebruik voor bootable installatie USB's en External HDD's WinToFlash van NoviCorp, het is gratis en werkt zonder al die rondslomp in de cmd van windows : http://wintoflash.com/home/en/ (Zorg er wel voor dat je USB/external HDD leeg is voordat je dit gebruikt)