Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB Review

RvL 9 januari 2012, laatste update op 9 januari 2012, 4.191 views

Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Prijskwaliteitsverhouding
  • Goede Garbage Collection voor systemen zonder TRIM
  • Ook na langere tijd in gebruik te zijn blijven de prestaties op niveau.

Minpunten

• Aggressieve Garbage Collection zorgt voor meer schrijfacties, dus theoretisch een kortere levensduur

Update 09-01-2012
Benchmark resultaten na en (klein) half jaar normaal gebruik bijgevoegd.

Update 26-08-2011
GeÔnspireerd door een andere review heb ik PCMark Vantage eens losgelaten op mijn HD en SSD. Je vindt de resultaten onder Prestaties!

Een aantal weken geleden was het dan zover: de prijs van SSD's was dusdanig ver gedaald dat ze mij over de streep wisten te trekken. Dat was ten tijde van het samenstellen van mijn computer wel anders, waardoor ik destijds af zag van een SSD.

De keuze
Na uitgebreid onderzoek in GoT topics als http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1421007 en http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1453835 ben ik uitgekomen bij de Kingston SSDNow V+100 96GB. Ik heb gekozen voor de upgrade bundle, welke geleverd wordt met een SATA kabel, brackets om de SSD in een 3,5" slot in te bouwen, een externe USB behuizing en Clone software.

De redenen om voor de V+100 te kiezen zijn vrij eenvoudig. Zo is de Kingston een stuk betrouwbaarder dan de op een SandForce-controller gebaseerde SSD's. Daarnaast is de prijs van de 96GB V+100 een stuk lager dan de prijs van veel 64GB SSD's. Zelfs de Kingston SSDNow V+100 64GB ligt hoger dan de prijs van de 96GB. Kortom de V+100 96GB heeft een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.

Eigenschappen van de Kingston SSDNow V+100
Kingston zet de V+100 in de markt als 'Ideal for corporate environments'. Op papier is de V+100 in staat tot Sequential Read Throughput van 230MB/s en een Sequential Write Throughput van 180MB/s. Op zich zeggen deze waardes niet zo heel veel. SequentiŽle snelheden zijn alleen van belang bij het lezen/schrijven van grote bestanden.

De Kingston SSDNow V+100 is gebaseerd op de Toshiba T6UG1XBG controller. Dit is in essentie dezelfde controller als op de oudere V100, maar Toshiba heeft een aantal verbeteringen doorgevoerd waardoor de prestaties zijn toegenomen.

Een belangrijke feature van de V+100 serie is de geimplementeerde vorm van Garbage Collection. Deze functie moet er, door het samenvoegen van verschillende half gevulde geheugenblokken, voor zorgen dat de SSD zijn maximale prestaties blijft leveren. Als het besturingssysteem/de opstelling het ondersteunt wordt de Garbage Collection bijgestaan door het TRIM commando. Bij andere besturingssystemen/opstellingen zoals b.v. Mac OS X en RAID opstellingen wordt TRIM echter niet ondersteunt. In die gevallen heeft de Garbage Collection van de V+100 een voordeel ten opzichte van de implementaties van de concurrentie: hij is een stuk aggressiever waardoor blokken eerder samengevoegd zullen worden en de prestaties hoger zullen blijven. In http://tweakers.net/revie...rformance-degradatie.html kun je zien hoe goed dat werkt in het geval van de Kingston. Hierdoor is de SSD uitermate geschikt voor besturingssystemen zonder TRIM en RAID opstellingen.

De aggressieve Garbage Collection heeft mogelijk ook een keerzijde: meer schrijfacties. Hierdoor is de levensduur van de SSDNow V+100 mogelijk korter. Harde bewijzen zijn hier echter niet voor, dus de tijd zal uit moeten wijzen wat het echt met de levensduur doet. Bij normaal gebruik zal de levensduur van de SSD de economische levensduur van de computer zeer waarschijnlijk overstijgen.

Prestaties
Allereerst: alle benchmarks zijn uitgevoerd met CrystalDiskMark onder een schone installatie van MS Windows 7.

De Kingston SSDNow V+100 is niet de snelste SSD die op dit moment verkrijgbaar is. Als je af zou gaan op de synthetische benchmarks van verschillende grote reviews dan zou je zelfs kunnen concluderen dat de SSD een van de langzaamste is. Mijn advies is echter om te kijken naar de reallife testen, welke meestal ook in dezelfde reviews worden uitgevoerd. Daar zien we de V+100 toch regelmatig hele goede prestaties leveren en soms zelfs concurrenten als de Crucial m4 achter zich laten.

Zoals eerder gezegd heeft de V+100 een theoretische sequentiŽle leessnelheid van 230MB/s en een schrijfsnelheid van 180MB/s. Belangrijker is echter hoe snel een SSD random reads en random write uit kan voeren omdat het merendeel van de alledaagse lees/schrijfacties hieruit bestaan. De random snelheden vind je echter niet terug in de specificaties. Daarom heb ik een benchmark uitgevoerd met CrystalDiskMark (CDM). De resultaten:
Kingston V+100 96GB, Intel RST, PPM on

Hierboven zie je de resultaten van de V+100 in een verse installatie van MS Windows 7. Er zijn geen tweaks uitgevoerd. Alleen de Intel Rapid Storage Technology (RST) drivers zijn geÔnstalleerd. Mooie waardes, maar hoe verhoudt zich dit t.o.v. een conventionele harde schijf? Hieronder vind je de resultaten van een Samsung Spinpoint F3 1TB harde schijf:
CrystalDiskMark Samsung Spinpoint F3 1TB

Zoals je kan zien zijn de waardes van de SSD met name op het gebied van random reads/writes vele malen hoger. Aangezien hier de prestatiewinst kan worden gehaald wordt het voordeel van een SSD meteen duidelijk.

Update: ik heb ook PCMark Vantage eens losgelaten op zowel de HD als de SSD. De resultaten vind je hieronder.
SSDHD
HDD - video editing using Windows Movie Maker121,62849,852MB/s
HDD - Windows Media Center182,522100,794MB/s
HDD - adding music to Windows Media Player92,8348,543MB/s
HDD - application loading101,5774,759MB/s

Wat betekent dit nu in de praktijk? MS Windows 7 die minder dan 30s opstart (t.o.v. een dikke minuut voorheen). Daarnaast heb ik gekeken naar de opstarttijd van GIMP 2.0: 3s als GIMP geinstalleerd is op de SSD tegen 8s als deze op de HDD is geÔnstalleerd.

Ten opzichte van andere SSD's doet de V+100 het ook zeker niet slecht. Voor een overzicht van een (aantal) benchmarkresultaten van andere tweakers kun je hier eens kijken.

Prestaties Tweaken
Een beetje tweaker probeert natuurlijk het beste uit zijn hardware te halen. Ik heb uiteraard ook geprobeerd het beste uit de SSD te halen.

Er zijn in de eerder genoemde topics en op internet veel verschillende tweaks te vinden. Een daarvan is het uitschakelen van Intel PPM, een driver die de processor aanstuurt, d.m.v. een aanpassing in het register. Hierdoor zijn de resultaten van een SSD een stuk te verbeteren. De resultaten van hetzelfde systeem, maar nu met Intel PPM uitgeschakeld:
Kingston V+100 96GB CrystalDiskMark

Over de gehele linie nemen de prestaties toe als Intel PPM uitgeschakeld wordt.

Let wel: het uitschakelen van Intel PPM brengt ook nadelen met zich mee. Er lijkt niet bekend te zijn wat de exacte gevolgen zijn van het uitschakelen van Intel PPM. De processor, in mijn geval een Intel Core i5 750, kan niet meer in volledige idle state gezet worden. Hierdoor is de idle temperatuur een stuk hoger. Dit kan gevolgen hebben voor het geluidsniveau van je systeem aangezien fans ook sneller gaan draaien. Daarnaast vertellen sommige bronnen dat Intel Turbo Boost niet meer werkt, maar hier heb ik zelf geen bewijs voor gevonden. Het uitschakelen van Intel PPM is dus een afweging die ieder voor zich moet maken.

Ik heb Intel PPM op mijn systeem weer ingeschakeld: de rust van de SSD werd teniet gedaan door het harder gaan draaien van mijn fans. Daarnaast zijn de verbeterde prestaties waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de processor niet in idle state gaat. Als in een reallife situatie de SSD echt aan de bak moet, is de processor zeer waarschijnlijk ook niet idle, dus de vraag is of Intel PPM buiten de synthetische benchmarks ook verschil uitmaakt.

De Kingston SSDNow V+100 96GB levert veel voor relatief weinig. Het is de eerste SSD die in positieve zin de magische grens van §1,00/GB doorbreekt. Daarnaast zijn de reallife prestatie ook nog eens heel behoorlijk. Er zijn weliswaar snellere SSD's te krijgen, maar ik vind het prijsverschil niet opweging tegen de performancewinst.

Prestaties na een half jaar
Een klein half jaar na aanschaf was ik benieuwd wat dit half jaar gebruik en bijna een verdubbeling van de data nu met de prestaties van het SSD heeft gedaan.Tot mijn vreugde kan ik melden dat de Kingston ook na een half jaar normaal gebruik en 28GB extra vulling gelijkwaardig blijft presteren. Hieruit blijkt dat de agressieve garbage collector en TRIM hun werk kennelijk goed doen.

Uiteraard zijn er ook screenshots die deze resultaten bevestigen:
Kingston V+100 96GB, na half jaar (RST 10.6.0.1022)

Ook heb ik na een half jaar de Intel RST drivers eens bijgewerkt en gekeken of dat op performance vlak nog iets uitmaakt. Na meedere runs, waarvan er 1 hieronder is weergegeven, blijkt dat als er al performancewinst is, deze in het geval van de V+100 minimaal is:
Kingston V+100 96GB na half jaar (RST 10.8.0.1003)

Er zijn voorafgaand aan deze benchmarks geen optimalisaties of iets dergelijks uitgevoerd: gewoon PC opstarten en testen.

Kortom, ook nadat de Kingston SSDNow V+100 voor langere tijd in gebruik is blijven de prestaties goed.

Heb jij ook een Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB?

Een goeie in depth review die alle hoofd punten wel bespreekt, daarvoor chappeu! :) Ik ben zelf ook weer eens aan het orrieteren voor een SSD en kom telkens, ivm de prijs, weer bij de Kingston SSDNow V+100 terecht (inmiddels ook besteld) Nou wilde ik nog weten hoeveel ruimte je nog effectief overhoud van de 96GB in windows, en is dat voor je Win7 OS met 1 of 2 spelletje, photoshop etc. wel genoeg?

[Reactie gewijzigd door yassine op 25 augustus 2011 19:30]

:) Dank je

Ik heb nu, na installatie van Windows 7, Office (Word, Excel, Powerpoint, Access), GIMP, virusscan, firewall, wat klein grut en 1 spel op 31GB van de 89Gb
Merk je nou eigenlijk bij normaal gebruik eigenlijk heel veel verschil kwa snelheden tussen bijvoorbeeld de crucial m4 en deze? Want overal word de m4 aangeraden. en mijn volgende MOBO toch sata 600 gaat ondersteunen.
Dat is een goede vraag. Aan de ene kant is de m4 inderdaad wat sneller. Aan de andere kant is het de vraag wat je daar in de praktijk van merkt.

Zeker als je 'm op een SATA-600 aansluit is de m4 een pak sneller. Vanuit dat oogpunt zou ik ook zeggen, ga voor de m4. Deze is overigens vanaf 128GB ook prijstechnisch het meest gunstig :)
Heb er zelf ook een aangeschaft, maar wacht nog tot hij geleverd wordt. Heb laatst een Vertex2 in een 4 jaar oude laptop geplaatst, waardoor deze nu weer razend snel is. Omdat mijn desktop SATA2 heeft en de V100+ gunstig geprijst was er maar een aangeschaft. :)
De Vertex 2 had ik zelf niet zo snel gekozen vanwege de lage betrouwbaarheid van de SandForce SF1200 controller. Ik hoop dan ook dat jij een van de weinige betrouwbare exemplaren te pakken hebt ;)
Op dat moment was de Vertex 2 erg gunstig geprijsd en ik tot op heden heb ik totaal geen problemen. Wel gelijk de laatste firmware geflasht.
Laatst ook een V+100 aangeschaft. Maar bij mij liggen de read-snelheden allemaal hoger, en de write snelheden, met name de random (i.e. 4K en 4K QD32), allemaal lager. Namelijk op respectievelijk 20.14 en 20.37. Nu heb ik begrepen dat de 4K QD32 zwaar wordt bepaalt door de CPU (welke bij mij na het weekend wordt vervangen door een i5 2500k). Maar hoe zit dat met de 'normale' 4K?
Een van de dingen die ik als eerste deed met deze SSD was het uitschakelen van de Windows indexering. Dit zorgt al voor een reŽle snelheidswinst bij het opstarten en laden van toepassingen. Maar ik hoor nu voor het eerst over Intel PPM en RST? Hoe heb je dit uitgeschakeld en waar heb je de info hierover gevonden. Google was niet al te behulpzaam... :P

(Guide om eventuele tweaks uit te voeren:
http://www.ocztechnologyf...Ultimate-Tweaks-Utilities-* )
Intel RST drivers zijn de Rapid Storage Technologies drivers. Dit zijn op het moment de beste drivers die je voor de moderne(re) Intel chipsets kan nemen.

Intel PPM is een stuurprogramma voor je processor. Hoe dit uit te schakelen kun je wel terug vinden in een van de topics die ik noem in m'n review (http://gathering.tweakers...message/36404082#36404082 bijvoorbeeld). Persoonlijk heb ik het aan laten staan. Het is leuk voor benchmarks omdat je processor niet in idle state gaat (en dus meer verwerkingskracht beschikbaar heeft als hij niets staat te doen), maar in de praktijk zal het niet of nauwelijks voorkomen dat je processor uit je neus staat te eten als je SSD op volle toeren draait.

Overigens heeft het uitschakelen van de Windows indexering niet heel veel toegevoegde waarde meer. De oudere generatie SSD's, met name met JMicron controller, wilde nog wel eens lastig gaan doen door deze indexering. De huidige generatie heeft daar volgens mij geen last meer van.

Maar je hebt het over het opstarten van applicaties. Bedoel je dan niet Superfetch? Dat zorgt bij HDD's voor een snellere opstart door zaken alvast te laden, o.b.v. eerdere 'ervaringen' van Windows. Op SSD is het alleen maar een last inderdaad.

Overigens, als je Windows 7 vers op je SSD installeert staan de meeste van deze zaken (Superfetch, schijfdefragmentatie op de SSD) vanaf de installatie al uit. Nog belangrijker is het dat je partitie meteen aligned is.

[Reactie gewijzigd door RvL op 30 augustus 2011 22:59]