HP Pavilion dm1-3200sd (LS125EA) Review
Beste Mensen,
Afgelopen zaterdag heb ik heb ik mijn ASUS 1015PEM acceptabel aan een vriend kunnen verkopen. Ik was blij na een ervaring van 3 maanden. Ik had grote moeite met de beperkte grafische prestatie en snelheid van de ASUS. Ik had er al 1 Gb bij geprikt en ook nog een SDHC kaartje van 4Gb met 30 Mb snelheid als readyboost.. Het bleef allemaal te langzaam en het beeld te klein.
Natuurlijk had ik al rondgekeken en mijn oog laten vallen op de 12inch modellen met de AMD chipset, sowieso hebben die een streep voor op de Intel processors. Dus besloten bij Mycom in Amstelveen een HP DM1 3200 op te pikken. Het eerste wat ik heb geprobeerd is een full HD film afspelen, super.
Het bleek dat er een 32bit Windows op was geïnstalleerd. Das...
Pluspunten
Is tie snel? Genoeg snel dat wel voor een laptopje voor er bij en om een filmpje af te spelen. Ik ben daar erg tevreden over. Is tie zwaar, nee helemaal niet. Mooi? Ik vind van wel.
Minpunten
De HP software van de site installeert echt niet zonder problemen. Sommige downloads stoppen zomaar ergens middenin zonder verdere bericht geving, helemaal niet profie. De functietoetsen F1 /m F12 werken direct alsof je de Fn toets ingedrukt houd. Kan je aanpassen n de BIOS. Raar klepje voor de vaste utp verbinding. Blijkt in de praktijk niet erg omdat draadloos erg goed werkt op 150Mb. Mousepad moet je aan wennen, ik had liever wat anders voor gehad, maar kan er wel mee omgaan. Ik heb er een BlueTooth muis er bij, dat wel.
Eindoordeel
Afgelopen zaterdag heb ik heb ik mijn ASUS 1015PEM acceptabel aan een vriend kunnen verkopen. Ik was blij na een ervaring van 3 maanden. Ik had grote moeite met de beperkte grafische prestatie en snelheid van de ASUS. Ik had er al 1 Gb bij geprikt en ook nog een SDHC kaartje van 4Gb met 30 Mb snelheid als readyboost.. Het bleef allemaal te langzaam en het beeld te klein.
Natuurlijk had ik al rondgekeken en mijn oog laten vallen op de 12inch modellen met de AMD chipset, sowieso hebben die een streep voor op de Intel processors. Dus besloten bij Mycom in Amstelveen een HP DM1 3200 op te pikken. Het eerste wat ik heb geprobeerd is een full HD film afspelen, super.
Het bleek dat er een 32bit Windows op was geïnstalleerd. Das niet goed voor de toekomst, al mijn machines draaien Windows 64bit. Effe een Windows cd'tje naar een harde schijf gekopieerd met xcopy en booten maar via een USB poortje, het installeerde zonder problemen. Activeren via de automatische service van Microsoft zonder verdere moeilijkheden. Het activeringsnummer staat onder de achterkant. De achterkant, of onderkant van de PC trek je er makkelijk af als de batterij niet is geplaatst. Kan je ook makkelijk de harddisk vervangen of nog wat geheugen bij prikken.
Wat raad ik anderen aan? Het hangt er van af wat je wilt. Vergeleken met de ASUS 1015 PEM is het werkelijk een verademing, alles werkt goed, een goede Windows versie, het scherm is groot genoeg, de schijf is snel en groot genoeg. Ik ben er blij mee.
Toevoeging 26 mei 2012:
Quickweb werkt: Bij het opstarten F5 = Wereldbol indrukken en voila, Quickweb komt op. Is het handig? Dat laat ik dan weer aan ieders beoordeling.
Heb jij ook een HP Pavilion dm1-3200sd (LS125EA)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (14)
Ik gebuik de laptop ongeveer voor 6+ uren voor ik weer oplaad. Ik heb dan nog tussen de 0,5 en 1,5 uur over Dat is redelijk constant. Als er veel diskactiviteit is wordt het verbruik hoger, maar in de praktijk komt dat op een laptop weinig voor.
Je weet dat er binnen kort een nieuw model uitkomt? Verder is het nu verkrijgbare model DM1 4000SD met een snellere processor uitgerust, jammer voor mij maar een kans voor jou!
Succes, Cees
Toch bedankt, heb deze net gekocht.
Tja, er staat op Tweakers.net een heel goed review waarin behalve deze pc ook de vergelijkbare Sony, Lenovo en Asus 1215B aan de orde komen. Das een goede ondergrond voor vergelijkingen. Op dat review is mijn keuze ook gemaakt. Wellicht kan je dat nog bekijken alhoewel we het al eens zijn dat de HP de beste keuze is.
Bedankt voor je reactie, Groeten Cees
Verder wel tevreden, prima ding.
Afgelopen zondag deze laptop gekocht en uiterst tevreden! Enige grote nadeel voor mij, net als voor jou, is dat deze met 32bit is geleverd. Nu is het jou gelukt om x64 erop te krijgen. Ik vroeg me af hoe je dit precies gedaan hebt. Had je nog een windows 7 liggen of heb je deze ergens gedownload.
Groet Robin
Tot mijn verbazing was er een geheugenslot vrij. Er zit dus 1 reepje van 4GB in. HP.nl claimt dat het maximum ook 4GB is. Op internet al gezien dat hij in de USA wel met 8GB verkocht is. Daar heet de laptop dm1z. Dus net even naar Computerland en voor EUR 24,95 een 4GB DDR3 SODIMM gekocht... Works like a charm!
Waarschijnlijk claimt HP.nl die maximale 4GB, omdat ze de laptop leveren met 32-bits Win7, maar onder Windows 7 x64 werkt 8GB dus prima!
[Reactie gewijzigd door Da_Vinci op 25 juli 2024 16:46]
Groet Robin
Het is illegaal om links te geven naar te downloaden ISO's van "betaalde" software.
Er zijn via Google wel officiele links te vinden naar ISO's van webshops die W7 digitaal verkopen, maar volgens mij is het ook illegaal om die te gebruiken, tenzij je daar een licentie hebt gekocht.
In dit geval weet ik niet exact hoe het zit. Bij mijn legaal aangeschafte versie van Ultimate en Professional zitten namelijk een 32-bit en x64 DVD in de verpakking en kun je kiezen. Microsoft staat dit dus toe. Dat verklaart ook waarom Cees geen probleem heeft met x64 installeren en activeren met het licentienummer dat bij de dm1 zit. Zolang je maar 1 licentie hebt draaien.
Je moet dus aan een DVD of ISO zien te komen van W7 Home Premium x64 in de taal die je wil om het licentienummer van de dm1 te gebruiken.
Hier een reactie op de aangegeven vragen:
Wireless snelheid is bij mij als ik binnen bereik ben steevast 150Mb op mijn Netgear WNDR3700 router. Iets verder weg, op de eerste verdieping zakt het naar 120Mb. In de tuin wordt het 54Mb dicht bij huis. Tweede verdieping is aan/uit knipperlicht waarvoor ik dan maar een repeater (2e hands voor 7 euro gescoord) heb geinstalleerd.
64Mb Windows installeren heb ik gedaan door een oude schijf via usb op mijn grote computer aan te sluiten. Met xcopy en de juiste switches (even via Google opzoeken) , via cd cmd prompt heb ik een installatie cd van een eerder aangeschafte Windows 7 64Bit versie op deze schijf gecopieerd. Die harde schijf wil op de DM1 wel booten. Het is me nog niet gelukt met SDHC kaartje op te starten. Installatie was toen een fluitje van een cent. De drivers is niet erg compleet maar na wat speurwerk heb ik het meeste van HP er weer opstaan. Activatie gaat dan via de telefonische procedure zonder een probleem. Het te gebruiken Windows 7 nummer staat onder de zwarte bodemklep.
Extra geheugen kan ook, er is immers een slot vrij. Niet dat het nodig is want je gebruikt nooit meer dan 2Gb is mijn ervaring. Afijn ik had nog 1Gb liggen en die heb ik er maar bijgeprikt werkte direct.
Veel plezier allemaal!
Groeten,
Cees
Gebruik Microsoft's eigen USB DVD tool om een iso bootable te maken vanaf USB-stick (werkt misschien ook wel voor een SD kaart).
Klik
Beschrijving: hier
Bij mij werkte de .exe niet direct in W7. Toen heb ik WinRAR gebruikt om hem uit te pakken. Dan de .msi gestart.
Geheugen:
De laptop draait wel degelijk sneller met 8GB en mijn ervaring is dat W7 wel degelijk meer dan 2GB gebruiken wil als het kan.
[Reactie gewijzigd door Da_Vinci op 25 juli 2024 16:46]
Die lage wlan-snelheid is wel een serieus nadeel vind ik, dus ben serieus aan het kijken hoe ik dat kan oplossen.
Overigens is er een nieuwe versie van de AMD CAtaclyst driver te downloaden die de boel nog wat beter laat draaien. http://sites.amd.com/us/g...ges/radeon_win7-32.aspx#3
Sorry voor de late reactie. Ik heb even gekeken en bij mijn computer zit er een Ralink RT5390 802.11b/g/n WiFi Adapter. Werkt prima. Ik denk er over toch maar 4Gb bij te prikken.
Bedankt allemaal voor de opmerkingen, groeten, Cees
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn