Specificaties Full HD met 12x opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic HDC-SD900 Zwart Review

MRTNbos 19 augustus 2011, 3.219 views

Panasonic HDC-SD900 Zwart

Pluspunten

• Prima low-light prestaties
  • SD-kaart opname (geen getob met bandjes meer)
  • Handmatige modus is uitgebreid. (in mijn beleving, wellicht dat een prof hier anders over denkt)
  • Uitstekende steady shot mogelijkheid

Minpunten

• opladen via de camera
  • de prijs is aan de hoge kant (wellicht dat de prijs/kwaliteit verhouding uitstekend is, maar daar kan ik niet veel over zeggen)
  • De sluitertijd kan in de foto modus niet heel lang ingesteld worden

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 5
De afgelopen paar jaar gefilmd met een geleende camera op Digital8 bandjes. Hierop miste ik toch de widescreen modus. Ook de kleurruis bij donkere situaties en het overzetten van het bandje naar de pc was niet zo geweldig. Uiteindelijk maar de stoute schoenen aangetrokken, 3x geslikt en de camera aangeschaft.

Extra's:
Sinds het aanschaffen geen seconde spijt gehad! Ik heb als extra momenteel een 32GB sd kaartje voor een kleine 50euro gehaald en het filterset van panasonic. (bestaand uit een lensdop, MC filter en een nd8 filter.) Op mijn verlanglijstje staat nog een extra (grote) batterij, maar aangezien deze nog niet van andere merken te verkijgen zijn wacht ik hier nog even mee. Tot de SD700 heeft panasonic heel lang 1soort batterij gehanteerd voor de videocamera's, maar helaas is bij de SD900 een nieuwe aansluiting verzonnen...

Filmen:
Als er genoeg licht is, is het filmen van standaard omgevingen een eitje. De camera op automatische stand zetten en klikken. Wil je wat andere effecten dan kan je met 1x drukken de camera op handmatig zetten en kan je het diafragma en sluitertijd zelf instellen. (zelf in de vakantie een zon's opgang, ondergang en de maan gefilmd...dit heeft wat spelen nodig met de instellingen maar je kan hier erg leuke beelden van schieten. Voor de zon's opgang was het ND8 filter een uitkomst!)
Bij weinig licht is het beeld nog acceptabel. Op een gegeven moment heb je gewoon niet genoeg licht meer en moet je consessies gaan doen. Als vergelijk:in een huiskamer met normale verlichting aan kan je nog prima filmen, ga je naar sfeerverlichting dan krijg je toch echt donkere plekken en hier en daar wat kleurruis. Nu heb ik wel met de oude sony DV camera een vergelijking gemaakt en in dat opzicht is het beeld kwa kleurruis stukken beter!

Nightshot:
Op de oude camera's kom je nogal de nightshot modus tegen: het tekst spreekt dan van 0lux maar het beeld wordt dan wel groen. (infrarood filter d8 ik). Deze modus heb je bij de SD900 niet. Er is wel een andere nacht stand. In deze stand wordt opgenomen met een lage framerate, dus snelle bewegingen filmen of snel zoomen etc resulteren in vreemde beelden. Ik heb het idee dat de camera erg lang middelt in deze mode. Voordeel van deze mode is wel dat het beeld er enorm helder uitziet en in kleur!! (Ik zag in de huiskamer op het display van de camera zaken die ik met het blote oog niet meer kon waarnemen!)

Foto's:
Je kunt tijdens het filmen foto's maken. Flitsen of speciale instellingen zijn dan niet mogelijk maar het is wel een erg leuke toevoeging die wij vaak gebruiken. Daarnaast is er nog een speciale foto-modus op de camera. Ook hier kan je kiezen uit een auto of handmatige modus. Beide bevallen me zeer, hoewel voor nacht foto's (zoals sterren) dit toestel niet geschikt is: de sluitertijd is minimaal 1/2 sec...en dan heb je bij een heldere nacht nog steeds 1groot zwart vlak. Maar voor mezelf zeg ik dan: het is een filmcamera, geen fotocamera.

Opname modus:
De camera heeft veel opname modus. Ik heb er tot nu toe maar 2gebruikt: de 1080/50P mode voor snelle actie beelden en voor de rest altijd de HA mode. (dit is na de 1080/50P de hoogste mode). Bij 1080/50P gaat het wel erg snel met je sdkaart ruimte. Op de HA mode is dit echter prima. Uit mijn hoofd kan ik op het 32GB sd kaartje ongeveer 4uur kwijt. (deze getallen staan ook in de handleiding en lijken aardig te kloppen).

Opladen:
Het opladen gebeurt in de camera zelf. Dit vind ik wel een erg groot nadeel. Deze vakantie heb ik consequent gezorgt dat de camera altijd s'nachts aan het infuus hing zodat ik hier nog niet veel hinder van ondervonden heb maar als je wat langer per dag filmt is dit niet prettig. Nu schijnen er ook aparte opladers te koop te zijn, dus zodra de replica batterijen uitkomen bestel ik ook een losse oplader erbij.
Over de oplaadtijd kan ik weinig zeggen: ik sliep altijd als de camera aan het opladen was.

Steady shot:
Met de oude camera goed filmen was goed te doen met dank aan het enorme formaat van de camera. Hierdoor kon je deze met 2handen goed vast houden. Gelukkig is de SD900 niet al te klein (zoals je wel eens ziet met die 90x optische zoom camera's) zodat deze lekker stevig in de hand ligt. Als je dan nog het scherm uitklapt heb je daar ook een aardig ondersteuningspunt mee.
Er zit een feature op de camera waarbij je, als je een knopje op het touchscreen ingedrukt houd, een extra steady shot krijgt. Deze functie is echt geweldig! Ik heb opzettelijk de camera heen en weer bewogen maar het beeld blijft prima op zijn plek. (tenzij je het heel erg veel beweegt)

Al met al een erg fijne camera. Het is een aardige smak geld (voor mij dan) maar ik ben wel blij dat ik de stap genomen heb.

Heb jij ook een Panasonic HDC-SD900 Zwart?

Een vraag: pas na het verschijnen van deze camera is 1080/50p aan de AVCHD-standaard toegevoegd. Deze nieuwe standaard heet dan officieel AVCHD Progressive. De HDC-SD900 ondersteunt al wel 1080/50p maar de camera is nog niet officieel AVCHD Progressive.

Omdat de prijs van deze camera inmiddels is gedaald tot ongeveer E. 700 overweeg ik niet te wachten tot een model dat officieel AVCHD Progressive is, maar gebruik te maken van deze gunstige prijs.

Dan mijn vraag: ben je op problemen gestuit met het afspelen en editen van 1080/50p materiaal?

Bedankt.
Sorry voor de late reactie.

Kwa afspelen heb ik geen problemen gehad met 1080/50P materiaal. Mijn ervaring is wel dat je een full hd scherm moet hebben. Met een kleinere resolutie krijg ik vaak extreme blokken en andere vertekeningen. (Ook bij 1080/50i, dus dit ligt niet perse aan 1080/50P)

Met editen heb ik nog geen ervaring, simpel om het feit dat ik nog geen tijd heb gehad om te editen.
Goeie vraag, ik ben hier ook wel benieuwd naar. Heb je al iets ge-edit? :) Geen problemen met het inladen van 1080/50p in bijvoorbeeld premiere?

prima review verder :)

[Reactie gewijzigd door onok op 11 januari 2012 00:03]

Ik heb zelf de HDC-SD700, de voorloper van deze HDC-SD900. Ik herken bovenstaande review. In een notendop: een fantastische camera met waanzinnig, 'steady' beeld (op mijn 42" HD scherm), alleen low-light opnames zijn niet best (korrelig).

De meeste video edit pakketten kunnen in de native 1080/50p resolutie editten. Je komt pas voor verrassingen te staan, wanneer je je gemonteerde film wilt gaan renderen / exporteren. Ik ben nog geen pakket tegengekomen dat met dezelfde settings kan exporteren i.e.

- 1920x1080 @ 50 fps
- 384 Kbps, 48.00 Khz, 16 bits, 6 channels, AC-3
- bitrate 24~28 Mbps

De meeste pakketten gaan niet verder dan 50i. Vreemd genoeg gaat het met de standaard meegeleverde Panasonic montage software (HD Writer AE 2) wel! Echter zijn de montage mogelijkheden zeer beperkt. Ik gebruik het om van alle scenes één .mt2s file te maken.
Dit klopt niet helemaal de laatste 2 versie van Magix video deluxe kunnen dit wel.

Deze doet het perfect en zoals je vroeger met een scheef ook naar produkten van dit merk, moet ik zeggen dat ze het nu toch wel redelijk voor elkaar hebben.
Inderdaad, inmiddels ondersteunt Videostudio Pro X5 ook renderen op 50/60p echter is de bitrate altijd lager dan de camera zelf. Je zit dus sowieso met wat kwaliteitsverlies, maar ach... het blijft fantastisch beeld. Vind ik ;)