Specificaties Tower, 8 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

CM Storm Enforcer Review

R_dotr 19 augustus 2011, laatste update op 20 augustus 2011, 3.149 views

CM Storm Enforcer

Pluspunten

• mooi ontwerp
  • gesloten zijpaneel
  • voorzien voor waterkoeling
  • ruime en vrije keuze om aan te passen naar eigen normen
  • veel toebehoren, zelfs snelbinders voor cable management
  • gebruiksvriendelijke montage dankzij HDD glijders en quick-lock
  • gaten en nodige ruimte voorzien voor cable management
  • USB 3.0
  • stoffilters voor luchtinlaten
  • volledig zwart

Minpunten

• hard plastic voetjes
  • misschien standaard aan de bovenzijde een ventilator voorzien

De Coolermaster Storm Enforcer, een strakke kast maar toch met een agressief uiterlijk.
Zoals gewoonlijk slaagt Coolermaster er weer in om bij hun Storm reeks telkens weer wat verassend op de markt te brengen, net als deze Enforcer.

Verpakking

Een ruime presentabele doos voorzien van voldoende informatie en productafbeeldingen. Aan de voorzijde een grote afbeelding tezamen met een futuristisch personage, productnaam en CM Storm logo.

Aan de achterzijde staan dan weer de speciale eigenschappen gepresenteerd die deze behuizing te bieden heeft.

En ten slotte aan de zijkanten bevinden zich zowel technische info waaronder afmetingen aan de ene zijde als een kleine productfoto met meertalige tekst aan de andere zijde.

Het product

Bij het openen van de doos en het uitpakken van de behuizing zie je pas hoe groot deze behuizing wel is 22,9 cm breed, 48,5 cm hoog en 52,4 cm diep.
De behuizing zit omgeven door piepschuim en een plastic zak.

Wat ook meteen opvalt is dat deze behuizing voorzien is van een deurtje, het is echter niet mogelijk deze van oriëntatie te veranderen.
Aan de voorzijde zie je dat het paneel voorzien is voor vier 5,25” sloten waarvan één is voorzien van een 5,25” naar 3,5” afdekplaatje voor bijvoorbeeld een interne geheugenkaart-lezer, FAN-controller of natuurlijk een floppydrive.

Nog aan de voorzijde bevinden zich uiteraard de power en reset knoppen alsook de hoofdtelefoon en microfoon aansluiten en de USB poorten, zoals je kunt zien is deze behuizing ook uitgerust met twee USB 3.0 poorten.
De brede strook bovenaan de power knop fungeert als power-LED die zich vlak naast de HDD-LED bevindt, ook is het zo dat de reset knop netjes zit weggewerkt achter het deurtje, deze heb je niet dagelijks nodig en het zorgt ervoor dat het hoofdpaneel er strak blijft uitzien, anderzijds is de knop groot genoeg om zonder probleem met de vinger te bedienen.

Wanneer we het voorpaneel verwijderen valt de toch wel grote ventilator onmiddellijk op, een met rode LED voorziene 200mm ventilator zorgt voor voldoende luchttoevoer mede dankzij het grote luchtrooster vooraan. Deze kan desgewenst vervangen worden door twee 120mm ventilators, alle luchttoevoerroosters zijn voorzien van stoffilters.

De bovenzijde is voorzien voor verschillende mogelijkheden, je kan er twee 120mm ventilators in plaatsen, of een 120x240mm radiator voor waterkoeling, maar evengoed is er een 200mm opening voorzien om eenzelfde ventilator te plaatsen als die op de voorzijde, standaard is op deze opening niets voorzien, ook geen stoffilter.

De achterzijde is voorzien om waterkoeling tubes door te lussen, alle sloten zijn voorzien van luchtdoorlatende rooster, 120mm OEM ventilator om warme lucht af te voeren en aan standaard ATX voeding opening.

Het zijpaneel is voorzien van een groot open plexiglas raam, hier geen storende roosters en stoffige openingen, oogt strak, én agressief dankzij de mooie lijnen in het paneel zelf.

Aan de binnenzijde is een zeer grote opening te zien ter hoogte van de CPU ook aan tactische plaatsen voor voedingskabels en dergelijke, zeer handig wanneer je een andere CPU koeler zou plaatsen, dan hoeft het moederbord er niet meteen uit, de zijkant zit een eindje van de bevestigingsplaat verwijderd wat het goed mogelijk maakt om voedingskabels goed door te halen en nadien de behuizing makkelijk terug dicht te krijgen.

Op de boden, daar waar de voeding gemonteerd wordt is een ventilatie rooster voorzien, deze is ook van een stof filter voorzien die uitgewassen kan worden indien nodig.

Er bevind zich ook een “tool less” ontwerp bij de 5,25” sloten, een eenvoudige lock en unlock setting maakt het snel eenvoudig plaatsen en verwijderen van bijvoorbeeld een optische schijf mogelijk.

op de bodem naast de voeding bevind zich ook een HDD houder voor 2,5” schijven, een veelgebruikt formaat bij SSD, kortom het formaat van een laptop harde schijf, deze is immers verwijderbaar wanneer je bijvoorbeeld die plaats nodig hebt of deze gewoon niet gebruikt en je behuizing zo strak mogelijk wil houden.

Niet alleen is de kleine HDD houder verwijderbaar, zo is ook één van de twee 3,5” houders dat, achteraan eenvoudigweg twee schroefjes losmaken en door middel van de klepjes vooraan eruit schuiven.

Bij deze 3,5” houders is ook een “tool less” bevestiging van toepassing, eenvoudigweg aan elke zijde van de HDD een glijder opduwen en vervolgens de HDD in de houder schuiven die vervolgens vastklikt, je kan de HDD oriënteren zoals gewenst, de connectoren voor- of achteraan.

Accessoires

Een ruime hoeveelheid toebehoren is meegeleverd, snelbinders, een moederbord speaker, alle schroefjes en stand-off’s en een slot haakje om desgewenst te monteren voor extra veiligheid.

Een 3,5” naar 2,5” HDD adapter, HDD rails voor eenvoudige installatie, een Storm Guard om kabels door te lussen zodat deze niet gespannen staan in de aansluiting en tenslotte 5,25” naar 3,5” beugels.

Het verdict.

Heb jij ook een CM Storm Enforcer?

is het mogelijk om de rode leds uit te schakelen, net als bij die van de cm 690 II?
neen helaas is dat bij deze niet mogelijk
Raar dat er standaard geen 200mm fan bijzit voor de bovenzijde, bij mijne van Alternate zat er wel een bij.
inderdaad vreemd maar goed wat doe je eraan hé ;)
Ik heb er ondertussen wel eentje bij geplaatst.
Zijn de stock fans nog een beetje stil, of zijn het echt van die goedkope herriemakers? Ik zoek namelijk een gamekast, maar welke toch nog een beetje stille fans heeft.

Je zegt trouwens in de reactie hierboven dat je nog een fan heb geplaatst. Klopt het dat boven niet een ''standaard' 200mm fan past, zoals deze? Dat lijkt mij namelijk een goede optie...
De ventilator naar waar jij verwijst past wel, ik heb er zo eentje toegevoegd dus dat kan ik zeker bevestigen, deze ventilators zijn niet luidruchtig, verrassend stil als je het mij vraagt, al hangt dat natuurlijk af van wat je zelf gewoon bent, je hoort ze maar zeker niet storend.
Ik moet zeggen dat ik de fan(doel voornamelijk op de grote 200mm aan de voorzijde) behoorlijk hoor. Luidruchtig noem ik het zelf maar ik wil het liefst geruisloos en ben opzoek naar een vervanger.
Dit omdat de kast op mijn slaapkamer staan en ook 's nachts de pc nog wel eens aan wilt staan en vergeleken met mijn vorige case kan ik me best storen aan het geluid dat de fan produceert.

Dus misschien is luidruchtig niet de juiste woordkeuze maar zo ervaar ik het wel.
Een ander zou het misschien als 'hoorbaar' beschrijven.
De ventilator is zeker hoorbaar, er word dan ook een grote hoeveelheid lucht verplaatst, misschien kan je een weerstandje plaatsen zodat het van 12 naar 5 volt gaat, alleen weet ik niet of die dan nog voldoende vermogen levert.
Een vraagje wat betreft de cable management.
Zit hier (optioneel) rubberen stoppen/flappen bij welke de gaten van de cable management "blind" maken..?

Vind het namelijk jammer dat het gewoon gaten zijn, en niet opgevuld is met rubber!
Bij deze kast zijn ze standaard open, en er is geen onmiddellijke optie om rubberen opvulling bij te nemen spijtig genoeg, de Styker heeft dit wel.
Ik vindt het jammer dat je enkel plaatjes en uitleg hebt gepost, en niks vermeld over inbouwegemak en koelvermogen.
Inderdaad dat mis ik wel. Maar veder mooie plaatjes
Heb deze kast inmiddels een aantal maanden in gebruik!
Ben aangenaam verrast.

Heb een 200MM fan front en 200MM fan top (extra geplaatst.) CM seidon watercooler met 1x120mm fan en een GTX 780 van asus DCII. De binnentemp van de kast komt niet boven de 50 graden uit, en de fans zijn nog stil genoeg om naast te game!
Nette review! (precies wat ik wilde weten op één ding na)

...een Storm Guard om kabels door te lussen zodat deze niet gespannen staan in de aansluiting en tenslotte 5,25” naar 3,5” beugels.

Bedoel je hiermee dat je er (bijvoorbeeld) een 3,5" kaartlezer kunt inzetten zonder een gapend gat in je behuizing te hebben??

-EDIT- Ik zag het niet goed op de foto |:( ...en ik heb een unboxing op YouTube gekeken van LinusTechTips, dus nu is het duidelijk

[Reactie gewijzigd door pwillemske op 7 december 2014 20:28]