Fujitsu SL27T-1 LED Zwart Review

Hark_k 18 augustus 2011, laatste update op 22 augustus 2011, 2.647 views

Fujitsu SL27T-1 LED Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Stroomverbruik
  • Uiterlijk

Minpunten

• Speakers

Ik was op zoek naar een nieuwe monitor, een maatje groter dan m'n 22". Ik gebruik m'n pc voornamelijk voor programmeren, wat internetten en sporadisch een game. Ik hoef niet het beste van het beste, maar een fatsoenlijk scherm tegen een mooie prijs. Dat heb ik in deze monitor zeker gevonden.

In de doos treffen we wat betreft bijzonderheden aan:
- Een VGA-kabel (geen HDMI dus)
- Een audiokabel
- Papieren handleiding (324 pagina's, waarvan 10 in het Nederlands).
Alles is in ieder geval netjes verpakt in beschermfolie, niets op aan te merken.

Speakers
De monitor is voorzien van interne speakers, maar die klinken erg schel. Vergeleken met een simpel audiosetje als de Logitech Z4 die ik al had staan klinkt het geluid echt nergens naar. Mocht je dus bijv. af en toe internet radio luisteren, ga echt voor externe speakers. Op de kwaliteit van de speakers had ik min of meer al gerekend.

Uiterlijk
De monitor is strak, zakelijk vormgegeven in pianolak-zwart. Rechtsonderin zitten 7 touch buttons, waarvan er 2 zichtbaar zijn middels een tekentje in de behuizing, de aan/uit knop en die voor het OSD.
De monitor staat stevig op z'n voet, niets mis daar mee. De voet is verder eenvoudig te monteren, zonder schroeven.
Tussen de naden van het kunststof zijn hier en daar wel wat rafels te vinden maar die kun je zo weghalen.
De dikte van de monitor viel me wel op. Ik had verwacht dat deze LED-monitor zoals de meeste wat dunner was. Voordeel is wel dat de adapter in de monitor verwerkt is, geen losse dus. Iets naar achteren gekanteld staat het scherm wel redelijk tegen de muur aan in mijn geval. Daar gaat weinig ruimte verloren.
De bezels zijn aan de boven- en zijkant 20 mm breed, en onderaan 21 tot 30 mm (loopt licht rond).

Stroomverbruik
De monitor is voorzien van een Eco stand die de helderheid terugschroeft naar 50%, iets wat ik persoonlijk helder genoeg vind. Het scherm verbruikt dan 25 Watt (gemeten met Cresta RCE-1106). Met de helderheid wat opgeschroefd gaat het verbruik naar 34 Watt. Al met al best netjes.

Kleurechtheid etc.
Van kleurechtheid etc. meten heb ik weinig kaas gegeten, maar als we de collega's van hardware.info in deze review mogen geloven zit dat wel goed. Ik vind het er ook prima uitzien, punt :)

De prijs/kwaliteit verhouding is erg goed. Ik heb hem op de kop kunnen tikken voor 175 euro bij Take It Now, hij is daar enkele dagen later naar 215 euro gegaan. Ook 215 vind ik nog een nette prijs voor deze monitor, vergeleken met andere 27" (LED-)-schermen

Defecte subpixel
Helaas bevat mijn exemplaar wel 1 defecte blauwe subpixel. Hij zit echter helemaal rechts bovenin maar valt totaal niet op. Moest hem ontdekken met het programma Dead Pixel Tester :). Rood en groen doen het wel, en wit wordt licht geel. In het grijs van de scrollbalk zie je hem helemaal niet. Het scherm wordt geleverd volgens de ISO 9241-307 norm (Class I), waar dit nog onder valt.

Al met al ben ik tevreden met m'n aankoop. Vragen? Stel ze gerust.

Heb jij ook een Fujitsu SL27T-1 LED Zwart?

Heb deze monitor gister binnen gekregen. Ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit van de monitor, 27" en dat voor 175 euro inclusief verzending! (Op de site zelf van Fujitsu). Helaas was de enige review die ik had kunnen die op hardware.info, en nou deze dan :9 Het was dus best een gok naar mijn gevoel, maar heb er nog geen seconde spijt van gehad 8-)
Is het scherm zelf glimmend of mat? ben niet zo een fan van glimmende schermen omdat je jezelf ziet.
Het scherm zelf is mat.
Waarom heb je de monitor niet gewoon terug gestuurd? Koop op afstand geeft je het recht om een artikel binnen 7 dagen retour te zenden zonder opgaaf van reden. Zo'n class 1 is leuk voor de fabrikant maar voor de consument is het gewoon een ondeugdelijk product. Van die subpixel ga je vast nog last van krijgen, je weet immers dat deze er zit.
Ik zou geen enkele pixel defect accepteren hoe goedkoop of hoe mooi het scherm ook is.
Mee eens *, maar het is me het gedoe en verzendkosten allemaal niet waard. Hij zit 3mm van de rand af en je moet echt weten dat 'ie er zit. Bovendien moet je maar afwachten wat de nieuwe heeft, en hoe vaak je ze nog terug moet sturen.

* Bij de aankoop wordt je wel geattendeerd op de welbekende bedenkelijke dode pixel 'verzekering, dus je bent er wel voor gewaarschuwd. Ik vraag me af in hoeverre het juridisch gezien dan nog een ondeugdelijk product is.
Ook al is het product in perfecte staat, je hebt gewoon recht om binnen 7 dagen te retouneren,.
ik zal dit scherm n.a.v de review deze week ook even bestellen, ik zat eerst te denken aan 2x 24 inch, maar dit vervult mijn wensen ook perfect en dat zeker voor die prijs! :D
Ik ben zeer benieuwd naar dit scherm. ik wou zelf eerst een "Iiyama Prolite E2473HDS-B1 LED - 23.6'' bestellen alleen nu ik dit scherm zie is dit veel aantrekkerlijker...

ik keek nog even op de link hierboven maar hij is uit de collectie bij fujitsu? vreemd???

[Reactie gewijzigd door gabber-dt op 23 augustus 2011 10:00]

Voor die prijs toch niet zo vreemd. Een korte tijd geleden had je nog geen 24'' scherm voor die prijs.
Is inderdaad uit het assortiment :O Bij Centralpoint zijn ze ook alweer uitverkocht..
gedverderre, same here, zo'n mooi scherm en dan uitverkocht :(
dan maar op de zaak en de BTW afdragen, kost het me ook 175 XD
Zag hem voor 165 euro voordat ik naar mijn werk ging. Wilde het bestellen en was het ineens uit het assortiment! Van 165 euro naar 225 euro :(
ja en ik had dus mazzel dat ik er 4! besteld had voor 165 per stuk bij central point....1 uur later schoot de prijs ophoog..... toen kreeg ik een mailtje dat ze opwaren maar dag erna waren ze er weer....ik bellen: ja meneer niet die van u! Aangegeven dat ik niet 2 maanden ga wachten als ze voor 225 wel op voorraad zijn bij ze....dag erna kwamen ze over de brug...minipallet met 4 schermen! ha nu mijn cockpit 737 bouwen....
er zit alleen vga en hdmi op....was wel een probleem met triplehead2go die dvi is....3x hdmi kabel en 3x convertor 90,- maar ja dan heb je ook wat...FSX op 5760 x 1080 is erg mooi!