Hercules DJ 4Set Review

twi$ted 17 augustus 2011, 2.554 views

Hercules DJ 4Set

Pluspunten

• eigen geluidskaart
  • geen latency
  • werkt out-of-the-box
  • value for money

Minpunten

• lay-out mag spannender
  • beperking in standaard software

Kwaliteit Score: 4

Jaren lang heb ik met veel plezier een beetje gehobbyd in de muziek. Aanvankelijk beschikte ik over een set van 2 technics platenspelers die later uitgebreid werd met 2 pioneer cdj-1000 MK3 cd spelers. De hobby werd echter een beetje te duur en ik had er bijna geen tijd meer voor. Als je zelf nog wel eens een setje wil draaien moet je ook uren in de discotheken uithangen (de gemiddelde bedroom dj weet wel waar ik over praat) en als je inmiddels de 30 gepasseerd bent, een kind hebt en een drukke baan dan moet je gewoon zaken gaan wegstrepen. Ik heb echter wel duizenden nummers gekocht op plaat of als mp3, dood zonde om daar nooit meer iets mee te kunnen doen. Ik was dus opzoek naar iets niet te duurs wat een beetje vergelijkbaar was qua werking met de pioneer cd spelers om zo af en toe nog te kunnen knallen. Na veel zoeken was voor mij de keus gevallen op de dj 4set van Hercules.

de doos

De doos inhoud is een beetje karig, uiteraard zit er de console in, een usb kabel, boekje en cd met driver en software. Geen tas, ik dacht dat die er wel bij zou zitten, maar volgens mij zit die dus alleen bij de grotere broer, de MX4

aansluiten

Aansluiten is simpel, usb kabeltje verbinden, drivers en software installeren en gaan met die banaan!

Eerste indruk

Na het opstarten van de virtual dj software beginnen alle lampjes op het console te branden en kan je beginnen met spelen. De draaiweerstand van de platter voelt fijn aan, niet heel veel anders dan wat ik gewend ben van de CDJ-1000, wel is de benadering van de scratch functie heel anders. De pioneers hebben een touch sensitive platter, er zit een soort capacitief scherm aan de bovenkant die de start/stop triggert. Hercules heeft een pressure sensitive platter maar i.p.v. een oplossing zoals een resistief scherm (wat bijvoorbeeld de goedkopere denons hebben), beweegt de hele platter een beetje mee naar beneden/schuin. Ik moet zeggen, het is een goede oplossing. de platter is gevoelig genoeg, maar dit betekent wel dat als je de rand van de platter aanraakt en iets te veel naar beneden duwt het start/stop mechanisme van de scratch ook wordt geactiveerd. De knop om scratch aan of uit te zetten zal dus door mij veel gebruikt worden!

De faders voelen goed aan, genoeg weerstand en ook de potentiometers hebben een lekkere degelijke weerstand, al vind ik ze wel een beetje aan de kleine kant en zijn ze van hard plastic gemaakt (maar je kan ook niets anders verwachten voor dit geld! De knoppen zijn allemaal van hard plastic en allemaal de zelfde formaat en kleur. Dat is een beetje jammer, de que en play knop mogen toch wel een beetje verschillen van de rest

bouwkwaliteit

Misschien zet het bovenstaande verhaal je een beetje op het verkeerde been, want er is wel heel erg veel plastic in gebruikt. ja, dat is waar maar ja een CDJ is ook voor het overgrote deel van plastic! Het is dus niet per definitie zo dat het apparaat daardoor uit elkaar valt. Het console is stijf en voelt gewoon stevig aan. Niets mis met een beetje plastic!

De software

Hercules levert Virtual DJ LE bij de console. Hoewel op diverse sites hier op af wordt gegeven (het is immers een "gecastreerde" versie) kan ik zeggen dat voor het overgrote deel van de bedroom dj's de software voldoende functionaliteit bied. Wel merk ik een klein verschil op tussen software en de CDJ 1000, wanneer ik muziek laad in de software dan lijkt er een aantal milliseconden stilte voor de muziek te zitten. In de software zet ik dus telkens handmatig de cue naar het begin van de eerste maat, dit was iets wat ik bij de CDJ 1000 nooit last van had.

final thougts

Al met al een leuk apparaat voor een super prijs. Eigen geluidskaart, geen latencies, werkt out-of-the-box en doet ook nog eens wat 't beloofd! Met de prijs in je achterhoofd is er niet heel veel aan te merken op dit apparaat... is er dan echt niets te klagen? jawel, de knopjes hadden ze ff spannender moeten maken en ik mis de master tempo knop of een manier om snel de pitch te scalen... maarja als je een CDJ 1000 gewend bent

Heb jij ook een Hercules DJ 4Set?

Om de stlte aan het begin van de muziek de nek om te draaien:

Ga naar Options -> General, en zet 'Auto Cue' op 'Always'. Dan zet VDJ altijd een cue-point op het eerste moment waar er muziek begint :)
Nette review. Op welke besturingssystemen werkt de software?
Ik gebruik 't op Windows Vista 32 bit, maar volgens de specs is 't geschikt voor XP, Vista en 7 (32 & 64 bit). Moet wel opmerken dat je admin rechten nodig hebt om de zaak te laten draaien (ik gebruik eigenlijk alleen mijn gebruikers account, maar om dus te draaien moet ik inloggen op admin)
Ik heb de 4Set zonder problemen op OS X 10.6 gebruikt. Op 10.7 heb ik het nog niet geprobeerd.

Het is inderdaad een fijne set als je niet heel veel geld uit wilt geven aan DJ apparatuur en af en toe toch de DJ uit wil hangen. ;)