Philips VOIP8551B Review

erny 15 augustus 2011, laatste update op 18 augustus 2011, 3.605 views

Philips VOIP8551B

Pluspunten

• Goed geluid
  • Makkelijk in gebruik
  • leuk en praktisch design

Minpunten

• Reactiesnelheid in menu mag iets sneller
  • handset volume op maximaal wat laag

Kwaliteit Score: 5
Samenvatting:
Een leuk uitziende telefoon, makkelijk te bedienen en installeren die doet wat beloofd is: Bellen over de vaste lijn en over Skype met, boven verwachting, goed geluid. Een aanrader!

Reden aankoop?
Om goedkoop naar vaste nummers te bellen in binnen- en buitenland met Skype Europe a +/- 7 euro p.m. icm een vaste lijn voor 112 + 0800 en 0900 nummers.
Dit alles zonder tussenkomst computer en vanaf 1 telefoon

Doos inhoud:
Alles komt in een compacte doos met een korte gebruiksaanwijzing o.a. in NL en een CD-rom met uitgebreide gebruiksaanwijzing.
- 2 handsets (speciale actie - normaal 1 handset)
- 1 antwoordapparaat/basisstation
- Ethernet kabel
- Meerdere kabels en connectors om op oude/nieuwe telefoon lijnen aan te sluiten

Installatie:
Ongelooflijk snel en makkelijk – binnen 5 minuten kon ik bellen!
1) kabels tussen basisstation, router en telefoonlijn geplaatst, handsets en basisstation aan het stroom
2) Land, Taal, datum en tijd instellen, Skype naam en password invoeren -> Klaar voor gebruik!

Menu
Voelt intu´tief aan en daardoor overzichtelijk en makkelijk

Geluid:
Kwaliteit ligt boven mijn verwachting. Ik gebruikte al een normale Philips dect set en ik bel veel over de speaker/handsfree. Deze set werkt nog beter dan mijn vorige en over Skype bellen geeft geen verschil met over de vaste lijn. Zuiver, mooi geluid over de speaker. Nog een voordeel is dat de speakers aan de zijkanten zitten dus als de telefoon op voor- of achterkant ligt, komt het geluid er goed uit. Over de handset zelf is er ook prima geluid en op maximaal volume voldoende luid voor in een rustige kamer. Wellicht net wat te zacht bij veel geluid om je heen.

Design: alles ziet er m.i. leuk en modern uit. Wat ik niet door had bij bestellen is de kleurcombinatie. Voor alle apparaten geldt: voorkant is zwart met zilverkleurige lijn en achterkant is wit.

Mogelijkheden:
- Contacten invoeren werkt prima en je kan deze contacten beschikbaar maken op alleen Skype of vaste lijn of op beide. Wel alles met +31 etc invoeren want Skype heeft de landcode nodig.
- Bellen over welke lijn? Je kan een standaardlijn instellen naar keuze (SKype of Vast) of de telefoon vraagt bij elk gesprek welke lijn je wil gebruiken. Op het moment dat je een contact selecteert, kan je ook kiezen over de niet-standaard lijn te bellen.
- Geen Skype Chat/SMS op deze telefoon.

Antwoordapparaat: Deze heb ik niet gebruikt.

Verbeterpunten (alleen details...):
- Herhaal laatste nummer verwijdert de landcode dus dat werkt niet met Skype. Wel kan je met 1 toets naar de geschiedenis gaan en dan het nummer herhalen
- Browsen door menustructuur wat traag
- Contacten met een vaste lijn toegevoegd voor Skype in Telefoon zijn niet automatisch beschikbaar in Skype op de computer.
- Waarom moet je nog bij installatie de tijd en datum instellen als je al verbonden bent met internet en het land bekend is?

Heb jij ook een Philips VOIP8551B?

Kan me goed vinden in jou bevindingen, heb hem nu 1 jaar in gebruik en het is echt een van de betere Skype toestellen als het op het geluid aankomt.
Mooie prijs heb je betaald met 2 handsets.
Erny, kun je mij even laten weten waar je hem gekocht hebt, ik wil er nog een bestellen voor thuis maar wil dan ook 2 handsets hebben en in de pricewatch lijst staat overal 1 handset meegeleverd.
Philips VOIP8551B + Een gratis handset VOIP8550B voor 139 euro bij http://www.decttelefoonshop.nl/

Succes, Gr, Erny
Heb deze handset ook en ben er ook zeer tevreden van.
Zelfde opmerking over het volume van de handset.
Prima review.

Mvg,
Joris
(http://www.routerjanitor.com)
Let op: deze telefoon heeft een belangrijk minpunt, staat ook op de site bij philips:

"Vraag
Kan ik mijn VOIP-telefoon gebruiken met een maandabonnement?
Antwoord

Nee, deze functie wordt niet ondersteund door VOIP855. VOIP855 ondersteunt momenteel alleen Skype Credit (prepaid)."

Dat betekent dat je niet kunt bellen via skype-out, maar alleen via skype-prepaid!

Nou ja, er is een workaround: als je wilt bellen door direct een telefoonnummer in te toetsen, werkt het niet. Maarrrrr, als je een contact aanmaakt en dan via dat contact belt, werkt het weer wel. Kostte me wel even om daar achter te komen.
Ja dat staat idd op de Philips site maar klopt niet met mijn ervaring.
Ik bel al maanden zonder problemen met een Skype (out) maand abonnement.

Verder kan ik gewoon een telefoonnummer intoetsen (met landnummer +31) en direct bellen (over skype lijn die als standaard staat ingesteld) zonder een contact aan te maken.
@Enry: klopt, ik heb het nu ook ontdekt. Door het volledige nummer in te toetsen kan ik inderdaad bellen. Is wel wat onhandig, maar het werkt.
Jammer dat hij geen sip en Skype kan. Lijkt me dat de hardware het probleem niet moet zijn.