Tatung V32MCGI Review

triviant 5 mei 2007, 826 views

Tatung V32MCGI

Pluspunten

• Zie boven

Minpunten

• Zie boven

- Mooie behuizing.
- Afneembare speakers.
- Brom inderdaad aanwezig als de backlight niet op 100% staat. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de PWM aansturing van de backlight. Tatung zou dit wellicht kunnen verhelpen door de PWM frequentie te verhogen buiten het hoorbare gebied, of betere ontkoppeling van de voedingspanning richting backlight en audio versterker.
- De DVT-T ontvanger integratie is niet super helaas. Het lijkt erop alsof ze een losse ontvanger hebben ingebouwd met een eigen CPU en een eigen OSD en dat dit geheel intern analoog is verbonden met de TV zelf. Dit uit zich onder andere in een wat soppige OSD weergave en het wegvallen van stukken OSD bij het inzoomen (OSD wordt dan dus ook vergroot en valt weg). De interne ontvanger heeft dus weinig voordelen.
- Het lijkt erop alsof het scherm native 1366x768 is. Ik dacht dat ik een 1366x720 TV had gekocht. Via DVI kan ik namelijk gewoon de resolutie 1360x768 selecteren op de PC en dan is alles zichtbaar en de pixel mapping is gewoon 1op1.
- Via VGA kan ik ook 1360x768 kiezen wat ook resulteert in een perfect beeld.
- De pixels zijn vierkant zoals bij een gewone PC TFT monitor. Dit in tegenstelling tot sommige andere merken LCD TV's waarbij de pixels driehoekig zijn. Driehoekige pixels zorgen bij PC weergave soms voor een wat soppiger beeld. Driehoekige weergave kan bij TV uitzendingen wellicht een voordeel hebben.
- Elke keer als ik de TV aanzet zeurt hij op automatisch installeren, ik ben er nog niet achter hoe ik dit weg kan krijgen.
- DVD playback via mijn KISS DP-1500 via SCART is prima. Ik ga nog een SCART->Component kabel bestellen, en dan kan ik de KISS via een hidden menu in 720p zetten. Het opschalen van het video beeld gebeurt dan in de DVD speler wat waarschijnlijk wat voordelen zal bieden.
- Achterop zit een optische audio uitgang, ik weet niet of deze ook op de versie zonder DVB-T zit. Kan iemand kijken of dit het geval is?
- Analoge TV ontvangst kan ik niet proberen want ik heb geen kabel TV meer...

Conclusie: er zijn nog wat dingen die beter zouden kunnen, zoals het geluid en de DVB-T ontvanger. Het geluid zal ik echter toch vrijwel altijd via mijn versterker laten komen. Verder een prachtig apparaat met een prima werkende DVI aansluiting. Speciale kabel dus niet nodig en de garantie dat je er gewoon een PC via DVI op aan kunt sluiten. HDMI aansluitingen zijn zoms wat kieskeurig heb ik begrepen.

Ik zit er toch over te denken om hem om te ruilen voor eentje zonder DVB-T. Alleen in de winkel waar ik hem heb gekocht is het prijsverschil slechts 15 euro. Ik zou dan dus geld terug moeten vragen en hem ergens anders goedkoper moeten halen.

Als jullie vragen hebben dan hoor ik het wel!

Heb jij ook een Tatung V32MCGI?