Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony KDL-40EX500 Review

Geertsema83 16 augustus 2011, 2.399 views

Sony KDL-40EX500

Pluspunten

• beeld
  • geluid
  • aantal aansluitingen
  • draadloze streaming mogelijk

Minpunten

• handleiding lastig bruikbaar
  • geen uit-knop (alleen stand-by)

Inbrandgevoeligheid Score: 5
De tv heeft nu een heel aantrekkelijke prijs gekregen, toen ik hem kocht was deze 800,-, maar ik baal er nog geen enkele seconden van. Ik heb hem nu bijna 1 jaar in bezit en ben er zeer tevreden over.

In combinatie met digitale televisie geeft deze een helder strak beeld, maar ook als je nog steeds analoge televisie hebt, is het een prachtig apparaat.
Ook het geluid wat uit de televisie komt is prima te noemen. Verwacht geen hoogwaardig surround geluid, want daar heb je aparte apparatuur voor, maar het geluid is helder, kraakt niet, duidelijk.
Ook bij een film en muziek komen de klanken goed uit de speakers.

Er zijn genoeg aansluitingen (voor HDMI) zijn en een mogelijkheid om Internet tv aan te sluiten via een draadloze WLAN adapter. Helaas is het aanbod niet echt interessant te noemen van Internet tv, maar je kunt er ook direct gedownloade films naar toe streamen.

Het Home menu heeft verder hetzelfde uiterlijk als het beginscherm van je PS3, waardoor mensen die een PS3 hebben het menu heel snel doorhebben. Echter ook mensen die geen PS3 hebben, zullen het menu snel begrijpen.

Een nadeel aan de huidige televisies vindt ik het ontbreken van een duidelijke handleiding. Deze bevindt zich ook bij dit model op de televisie zelf. Het is af en toe lastig om het juiste onderwerp te vinden. Als de tekst van de handleiding dan ook nog wat langer is, wordt het niet makkelijker om een eventueel probleem op te lossen.

Een tweede nadeel is dat er geen echte uit-knop opzit. De televisie kan niet verder uit dan stand-by, tenzij je de stekker eruit trekt. Het verbruik is dan natuurlijk niet heel hoog, maar de televisie blijft constant stroom vragen. Dit moet absoluut anders in mijn ogen...

Heb jij ook een Sony KDL-40EX500?

Deze TV heb ik ook, sinds februari vorig jaar (was 1 van de eersten die deze had) en ik ben er ook erg blij mee. Een paar kleine minpuntjes zijn er echter wel. Als je de TV net hebt aangezet, reageert hij nogal traag of niet op de AB, waarschijnlijk omdat hij nog staat 'op te starten' of misschien wel EPG informatie ophaalt. Zou handig zijn als daarvan een indicatie op het scherm verscheen, zodat je weet dat hij nog bezig is. Als je wat schuin voor de TV zit, is de kleurweergave toch al duidelijk minder goed, dat is jammer. En tenslotte is me meermaals opgevallen dat je Motion Flow bij bepaalde uitzendingen beter uit kunt zetten, met name bij schaatsen: je ziet dan bijvoorbeeld bij close-ups 'gaten' vallen in de benen van de schaatsers.
Maar desondanks toch een mooie TV, zeker met HD materiaal!
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om hem te laten opstarten op het HDMI-1 kanaal.
Verder heb ik er namelijk geen kabels aan hangen (alles is nl aangeloten op een hdmi switch)
Ik moet dus elke x met de afstandsbediening naar dat kanaal gaan (en wat Chill1972 al zei gaat dat best traag)
Heeft iemand voor mij de oplossing???
Was mijn eerste keuze ook, want vind de vormgeving erg mooi. Net een jaar oud, maar er is al weer een opvolger. Voordeel van Sony vind ik de voeten. Die benne niet zo hoog als andere merken hebben :)

Ik wacht nog even met een nieuwe tv, want LG schijnt eind dit jaar met een 31 inch oled-tv te komen.
Ehm, de aan / uit knop zit op de zijkant, de bovenste knop rechts!
Dan gaat hij op stand-by en niet geheel uit.