Specificaties 11,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad X121e (NWN6UMH-BUN) Review

fraggertje 19 augustus 2011, 4.721 views

Lenovo ThinkPad X121e (NWN6UMH-BUN)

Pluspunten

• Mat scherm
  • Robuuste uitstraling
  • Krachtige & zuinige cpu
  • Lekker formaat & toetsenbord
  • Ingebouwde UMTS module voor 3G mobiel breedband!

Minpunten

• Alleen geschikt voor 7mm harddisks
  • Geen LED voor harddisk activiteit

Sinds een kleine week ben ik in het bezit van de Lenovo X121e, te weten het model met i3-2357 processor (i5 aanduiding in de specs is onjuist is inmiddels aangepast). Omdat er bijna geen reviews van dit model te vinden zijn heb ik besloten even kort een beschrijving van mijn bevindingen te plaatsen.

Zoals de lezer van deze review waarschijnlijk weet is de X121e uitgebracht in meerdere modelvarianten, te weten met AMD Fusion Single Core en AMD Fusion Dual Core E350. Het model met de Single Core (C-50) kom je bijna nergens tegen en is in mijn ogen ook niet interessant vergeleken met de nieuwste Atom modellen. Waarschijnlijk zal de keuze en twijfel dan ook vooral bestaan tussen de X121e met AMD E350 en de Intel i3 variant.

Ik heb gekozen voor het i3 model omdat ik de notebook zakelijk gebruik en de Intel processor duidelijk beter presteert dan de AMD variant. Het prijsverschil was voor mij geen groot argument aangezien ik de BTW niet hoef te betalen en er ook nog een cashback van ¤ 100 van toepassing is via Lenovo (bij aanschaf van de uitbreiding naar 2 jaar onsite garantie welke ca. ¤ 45 excl BTW kost). Bovendien vond ik ook de zwarte kap een pluspunt.

Om een goede vergelijking te maken heb ik de reviews van J0bro en W.Wonderland m.b.t. het AMD model (NWS5RMH) als basis gebruikt zodat je ze makkelijk naast elkaar kunt leggen.

In de doos
De overdoos (33x25x12cm) bevat:
De ThinkPad
Een Levono 63Wh accu (11.1V x 5.16A), 6 cells
Netsnoer
Adapter (65W 20V)
Manuals in meerdere talen (incl. NL)

Hardware
Hardware zoals omschreven in de specs & afbeeldingen.
Heel kort samengevat:
Intel i3-2357 (dual core 1.3GHz)
4GB DDR3 RAM
MAT 11.6 inch scherm (1366x768)
320GB HD (Hitachi HTS543232A7A384)
Draadloze adapter Intel WiFi Link 1000BGN
Bekabelde adapter Atheros AR8151 PCI-E Gigabit
UMTS modem Ericsson F5521GW

Aansluitingen
Links op het apparaat:
VGA, ventilatorrooster, HDMI, USB, Gigabit netwerk en Audio.
Rechts op het apparaat:
slot, power, USB, powered USB en Cardreader (zonder afdek plaatje)

Het geheel / de kast / intern
In tegenstelling tot de AMD versie van deze notebook is de kap van het i3 model zwart. Ik heb de rode niet gezien maar gevoelsmatig voel ik meer voor zakelijk zwart. In het Lenovo logo op de klep en bij het toetsenbord is het puntje van de i rood verlicht wanneer de laptop aan staat. In standby gaat dit lampje langzaam knipperen.

Wanneer je de laptop uit de doos haalt valt direct op hoe robuust de Lenovo aanvoelt. De klep is voorzien van een laagje dat stroef en zacht aanvoelt waardoor de laptop niet snel uit je handen glipt. De binnenkant is glad en voelt metalig aan. Met deze notebook kun je zakelijk goed voor de dag komen. De uitstraling is sober, no-nonsense en "ready for business".

Het toetsenbord is morsbestendig en typt erg lekker. Zoals in de andere reviews vermeld en op de foto's te zien is er ook een druksensor aanwezig waarmee je de muiscursor kunt besturen. Hiervoor is er ook een extra set knoppen (muislinks, midden en rechts) toegevoegd boven het touchpad. Ik heb deze "druksensor" niet eerder gebruikt maar het bevalt me direct erg goed. Is zeer precies, soepel en snel te bedienen.

Inwendig is er één DDR3 (SODIMM) geheugenmodule te vinden. Uitbreiding naar 8GB is dus mogelijk. De complete "technische ruimte" is bereikbaar door slechts 3 schroeven los te draaien, hierna heb je toegang tot de harddisk, geheugen, wifi module, 2e slot (leeg).

De X121e is voorbereid op UMTS gebruik. Onder de accu is een SIM slot aanwezig waarin je de sim van jouw mobiel internet provider kunt plaatsen. In apparaatbeheer is de UMTS modemadapter al aanwezig.

Beeldscherm
Eigenlijk was deze Lenovo bijna een no-brainer. Ik wilde perse een mat scherm en prestaties die boven een Atom liggen. Bovendien wilde ik een scherm van minimaal 11 inch om onderweg toch serieus te kunnen werken. Dan kom je vrij snel bij de x121e uit. Het scherm is echt heerlijk. Mooi scherp en helder (instelbaar in 15 standen) en weinig last van reflecties. Afmeting is 11,6 inch en de resolutie is 1366x768.

Software
Besturingssysteem is Windows 7 Professional, 64bit. De gewenste taal kun je kiezen bij de eerste boot. De D partitie is ca 15GB groot en bevat o.a. de Lenovo restore. Waar ik me altijd bijzonder aan kan ergeren is ongewenste software (bloatware) wat veel extra de-installatie werk betekent. Gelukkig is dit bij de Lenovo niet het geval. Bij de eerste start krijg je de keuze om de tijdelijke antivirus en Office 2010 preinstall te gebruiken. Wanneer je hier "nee" kiest wordt dit ook niet geďnstalleerd.

Verder valt op dat Lenovo de verschillende functies van de notebook mooi geďntegreerd heeft in Windows. er is een uitgebreide module voor energiebeheer (zeer uitgebreid met mogelijkheid tot automatisch oprekken accuduur e.d.) en hetzelfde geldt voor o.a. het draadloos. Dit is allemaal niet storend aanwezig.

Prestaties
Windows 7 wordt vrij snel opgestart, met name wanneer je sluimerstand gebruikt. Standby werkt natuurlijk nog beter, dit is echt instant-on. Ik heb de grafische toetsers en bellen van Windows 7 uitgezet en je merkt dat hij dan nog vlotter reageert. Dit is echt van een ander niveau dan de Atom netbookjes van de vroegere generaties.

Ik had de 320GB hd eigenlijk willen vervangen door een OCZ Vertex2 SSD die ik nog had liggen maar helaas past dit niet omdat de OCZ 9,5mm dik is en dan behuizing ruimte biedt aan maximaal 7mm dikte. Dit had ik vantevoren wel gelezen maar is wel jammer. Binnenkort even op zoek naar een SSD die wel past (hoor dat de Intel 320 past als je bracket eraf haalt).

Waarschijnlijk kun je de prestaties van Windows nog verder verbeteren door een aantal onnodige services uit te schakelen maar hier moet ik nog even in duiken.

Zoals je kunt zien aan de 3DMark score zijn er ook genoeg PK's aanwezig voor een eenvoudig spelletje nu en dan maar daar is deze notebook in principe natuurlijk niet voor bedoeld.

Windows Prestatie Index (AMD E-350 score is uit review J0bro)
Basis score 4,7 (3,8 voor AMD E-350) (bepaald door laagste score)
Processor 4,9 (3,8 voor AMD E-350)
Geheugen 5,5 (5,7 voor AMD E-350)
Grafisch 4,7 (4,2 voor AMD E-350)
Grafisch (spellen) 6,1 (5,7 voor AMD E-350)
Primaire harde schijf 5,9 (6,7 voor AMD E-350)

3DMark 2006 score
Hoewel deze notebook niet bedoeld is om te gamen zullen veel mensen zich toch afvragen of dit wel mogelijk is. Daarom heb ik even 3DMark 2006 geinstalleerd, dit is de laatste versie met de 1.20 patch.

Score (bij standaard instellingen en max resolutie 1366x768): 3014
Score (bij standaard instellingen en resolutie 1280x720): 3149

Ook heb ik als test even Red Alert 3 geinstalleerd en in de skirmisch mode draaide dit lekker soepel. Heb nog niet echt uitgebreid getest verder.

Accuduur
Er wordt in de specificaties vermeld dat de i3 ca. 7,7 uur meegaat op de accu. Ik heb de laptop nog maar pas dus heb dit niet exact kunnen uitproberen. Ik geloof echter wel dat dit vrij makkelijk te halen is wanneer je de helderheid van het scherm niet op 100% zet (deze is instelbaar in 15(!) stappen) en de CPU belasting niet te hoog laat oplopen.

Voor mijn dagelijks werk gebruik ik een HP HDX 16" notebook. Deze is na 2 uur echt helemaal leeg. Wat een verademing is het dan wanneer je met de Lenovo aan de slag gaat. Even surfen, even mailen, filmpje afspelen op tv, filmpje kijken in bed en de dag erna zijn er nog 3 uur accutijd over.

Temperatuur en geluid
Bij eenvoudig gebruik (o.a. surfen, tekstverwerken) blijft de laptop lekker koel. Als je meer vraagt (bijvoorbeeld tijdens een potje Red Alert 3) dan wordt de onderkant wel warm en gaat de ventilator ook wat harder blazen. Echter het blijft allemaal netjes en is niet te vergelijken met de normale 15,6 inch notebooks die vrij makkelijk je benen kunnen verbranden.

Ik heb wel gemerkt dat de ventilator wat onrustig kan zijn wanneer ik MSN, Outlook (Exchange HTTPS sync) en enkele internetpagina's open heb staan. Om de paar seconden hoor je dan het toerental even oplopen. Echter niet storend, heb ook nog maar weinig kunnen testen, toekomst zal uitwijzen hoe dit verder verloopt.

Mobiel internet (UMTS)
Ik heb dit notebookje voornamelijk gekocht om ook onderweg mijn klanten te kunnen ondersteunen. In het verleden heb ik dit altijd gedaan door een verbinding met mijn GSM op te bouwen via bluetooth en zo een connectie met internet te maken.

De X121e heeft echter een ingebouwde UMTS module. Zoals in de specificaties vermeld is dit een Ericsson F5521GW mobile broadband module. Als je de accu verwijdert zie je een klein slot waar een normale simcard (dus geen microsim!) geplaatst kan worden.

Ik heb de proef op de som genomen en de simkaart uit mijn mobieltje gehaald en in het slot gestoken. Je moet goed opletten hoe deze geplaatst moet worden want de eerste keer had ik hem verkeerd om. Als je de laptop op het deksel voor je hebt liggen met de accu naar je toe, dan moet de sim met het hoekje linksvoor geplaatst worden. Je hoort dan een klikje en dan zit hij zoals het hoort.

In Windows kun je naar de Think Vantage tools gaan. Hier kies je dan voor UMTS/3G connection en dan volgt er een wizard waar je de keuze hebt uit KPN en other. Wanneer je kiest voor Other komt er de melding dat activatie niet wordt ondersteund maar dit werkt wel gewoon.

Wanneer je op activate klikt moet je de pincode van de sim invoeren. Daarna communiceert de UMTS module met de sim en het netwerk, waarna de UMTS verbinding beschikbaar wordt onder Lenovo Access Connections (ook onderdeel van het Think Vantage pakket). Hier kun je dubbelklikken op de Mobile Broadband verbinding, je pincode invoeren en je bent online. Werkt heerlijk!

Bij je smartphone aanbieder kun je een duocard aanvragen. Je krijgt dan een extra sim welke je in de Lenovo kunt laten zitten. Let wel, dit is niet bij elk abonnement toegestaan. Natuurlijk kun je ook een los internetabonnement afsluiten. Dit is vaak wel een microsim dus zul je een adapter nodig hebben.

Deze functionaliteit geeft het notebook voor mij echt een meerwaarde!

Aanvullend

Cashback
Maak indien mogelijk gebruik van de cashback actie! Je koopt een uitbreiding naar 2 jaar garantie onsite voor +- ¤ 50 en krijgt daarna ¤ 100 terug van Lenovo. Twee vliegen in 1 klap. Opgelet, notebook en garantiepakket moeten op 1 factuur staan! Het garantiepakket dat je hiervoor nodig hebt heeft partnummer: 78Y9363 . Link Lenovo cashback

7mm Solid State
SSD's die om te bouwen zijn naar 7mm zijn o.a. Intel 320 en X-25 serie. Meer informatie

Foto's
Bijgevoegd enkele foto's van de x121e, ook in vergelijking met een 16 inch HP HDX en een 9 inch Acer netbook van de eerste generatie. De Lenovo zit er mooi tussenin en zal de komende tijd mijn vaste reisgezel zijn.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X121e (NWN6UMH-BUN)?

Beste Gert,

Er zit een Intel WiFi Link 1000BGN in voor de draadloze verbindingen en een Atheros AR8151 PCI-E Gigabit voor de bekabelde verbinding.

De UMTS modem die erin zit is de F5521GW van Ericsson.

Zal dit ook even updaten in mijn review.
Ah, die Ericsson-module is leuk. Die heeft ook GPS. Driver-download:

Ik heb de Qualcomm Gobi2000 GPRS/UMTS/GPS module, en alles daarvan doet het uitstekend. Het is wel een hele hoop geklooi met drivers, dus kan ik je met klem aanraden om een Windows Restore Point te maken voor je gaat installeren.

De UMTS modem die erin zit is de F5521GW van Ericsson.
Oké, hartstikke cool.

Ik kan helaas ook weinig hardware details vinden op de thinkwiki.org site, waar normaal altijd zeer veel uitgebreide info staat...
Als jij of iemand anders nog even de output van de volgende commando's in een recente Linux-omgeving (Ubuntu 11.04 live CD ofzo) zou willen posten dan zou ik dat ook erg waarderen!
ethtool -k eth0
sudo lspci -vvvnn > /tmp/output-to-gertvdijk.txt

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 12 augustus 2011 13:52]

Thanks voor de review. Zou je voor mij willen kijken wat voor netwerkkaarten erin zitten? Wired en wireless dus. Het zou wel leuk zijn als dit Intel kaartjes betreft namelijk en die specifieke info kan ik niet vinden.

En kan je ook bevestigen dat er een 3G/UMTS modem in geďntegreerd zit? Volgens de specs op webshops bevat hij deze wel namelijk.

Wat betreft de CPU is het een welkome update van de AMD inderdaad. Er zit zelfs VT-x op, maar helaas geen 'AES new instructions' dat ik wil gebruiken voor dm-crypt op Linux voor een encrypted filesystem offloading op dat deel van de CPU... en dat laatste is wel een voorwaarde voor een eventuele nieuwe aanschaf.

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 12 augustus 2011 13:31]

Gave laptop :) En een prima review.

Mijn eigen Thinkpad X201 tablet zit vol met statuslampjes, heeft deze laptop die ook? Ik zie ze op de foto's niet terug. En heb je lang moeten wennen aan het kleinere toetsenbord? En aangezien het een Lenovo is met rode Trackpoint: welke muis gebruik je vaker, de rode trackpoint of "gewoon" het touchpad?

Ik heb ook de Lenovo Power Manager op de laptop staan, en die kan vrij duidelijk van power plan veranderen (met Fn+F3). Kijk dus even of je ook een batterij-icoon op de F3 hebt staan. Mijn laptop werd geadverteerd met 5,5 uur accutijd, dat haalt 'ie nooit. Ik heb de Power Manager eigenlijk bijna altijd op "Maximum Battery Life" staan, waardoor ik de 4 uur wel haal. Op "Maximum Performance" haalt 'ie misschien een uur, als hij echt hard aan het werk moet. Maar alleen dan gebruik ik die stand. Ik heb goede ervaringen om op deze manier de batterijduur in toom te houden. Zo kun je dus keurig met een volle accu een treinreis maken van 3 uur, zonder dat de batterij leeg gaat.

Veel plezier met je laptop!
Roland,

Er zitten geen statuslampjes op de X121e. An sich geen ramp maar ik vind het altijd wel fijn om te weten wanneer de harddisk bezig is. Daarvoor hadden ze wel een ledje mogen plaatsen vind ik.

Bij F3 staat bij mij een microfoon-mute icoon. De functies die er wel op zitten zijn o.a. helderheid, volume, slaapstand en aansturing van de VGA/HDMI uitgang.

Over de power manager van Lenovo heb ik meer goede geluiden gehoord. Als de accuduur op 1 uur staat geeft hij zelf het advies om de accuduur te rekken door energiebesparing te optimaliseren maar dan wordt het scherm wel erg donker :)
Mijn Thinkpad heeft ook wel erg veel lampjes, maar die van de harde schijf had er toch wel op gemogen. Ik neem aan dat je ergens nog wel Caps Lock en Num Lock lampjes hebt? Anders is Lenovo wel erg hard aan het bezuinigen geslagen...

Ik merk wel dat sinds Lenovo de IBM-tak heeft overgenomen erg ERG veel nieuwe goede dingen zijn bedacht of zijn doorgezet, zoals de degelijkheid in het algemeen, de toetsenbordkwaliteit en de uitgebreide(re) featureset t.o.v. concurrenten, maar ze zijn nu toch wel van het klassieke IBM-design af aan het stappen. Vergelijk maar eens een oude A31p met een T61p en een destijds ultraplatte X300. Of voor mijn part mijn X201 van een jaar oud. Daar steekt het moderne ontwerp van jouw X121e wel erg... modern... bij af!
Die accu-optimalisatie (Battery Stretch) is leuk bedacht, maar dat gebruik ik eigenlijk nooit. Het is te omslachtig om het elke keer weer aan te zetten, en het geeft je op een half uur accutijd maar 5 minuten meer.
Wat het toetsenbord en de trackpoint betreft bevalt mij dit erg goed. Uit gewoonte grijp ik het eerst naar de touchpad maar gebruik ik daarna regelmatig toch de trackpoint welke eigenlijk veel lekkerder werkt. Vind het eigenlijk wel een uitkomst want touchpad is nooit mijn favoriet geweest...
Na een tijdje zul je merken dat je uit gewoonte naar je trackpoint grijpt. Dat merk je pas echt als je daarna een niet-Lenovolaptop van een ander leent, en naar de G en H toets grijpt. Dan kom je er wel achter dat daar geen muis zit... (Enkele Dell-kleintjes uitgezonderd, zoals de D420).
Heeft iemand al het UMTS van deze notebook werkend gekregen via het plaatsen van een sim?

De ThinkVantage software die is bijgeleverd lijkt alleen KPN te ondersteunen en met mijn Vodafone sim kom ik niet door de activatie heen.

Edit: het werkt nu perfect. Ik had de sim er verkeerd in gestoken... Bij Think Vantage tools zit een keuze voor UMTS verbinding maken. Hier kun je KPN en Other kiezen. Wanneer je voor Other kiest moet je de pincode van je sim invoeren en daarna wordt alles vanzelf geregeld.

Werkt echt super, binnen 5 minuten zat ik online op het netwerk van Vodafone. Aanrader!
De sim is trouwens een normale, geen micro! Dus je kunt bij je smartphone abonnement een duosim aanvragen en deze in de notebook stoppen. Let wel, dit is niet bij alle abonnementen toegestaan.

[Reactie gewijzigd door fraggertje op 19 augustus 2011 10:14]

Ik heb een passage over "mobiel internet" toegevoegd aan mijn review. Echt een enorme meerwaarde voor dit notebookje!
Ik kan bevestigen dat de AMD-versie ook een 3G-module aan boord heeft. Je hebt me op een idee gebracht, ik denk dat ik ook maar eens een duo-SIM ga regelen, goed idee!
Vreemd, mijn AMD-versie van de x121e (NWS5RMH) heeft geen 3G-module. Hij heeft wel de bedrading naar de antennes en het sim-slot bij de accu, maar de module zelf is niet aanwezig. Wanneer je de klep openschroeft zie ik onderin de wifi-module en rechts daarvan is nog een leeg pci-e minislot (volgens de service manual kan daar dus de module zitten, althans, bij het intel-model). Dus ik zou zo'n module alsnog kunnen installeren.

Weet je het dus zeker dat jij er wel een hebt? In de specificaties staat het ook niet.
Bedankt voor de deftige review fraggertje.

Wat de prijs betreft, ik vroeg mij af hoe die zich vergelijkt met MSI X350-0W1NL:
pricewatch: MSI X350-0W1NL

Deze heeft 8cell batterij, 13inch display en een ietwat oudere processor SU7300 (waarvan de i3 variant 1.5x sneller is) en 2GB, en dit voor zo’n 250€ minder.

Vergelijk CPU: http://www.cpubenchmark.net/midlow_range_cpus.html

MSI X350-0W1NL: 380€
Lenovo Thinkpad X121e (NWN6UMH-BUN): 630€

Dus vroeg ik mij af of het de moeite is om 250€ meer te betalen voor de X121e? (Een andere optie is om hem uit DE te importeren met FreeDOS voor zo’n 450€…)
Kan je misschien de HDMI port eens testen en kijken wat voor resolutie deze max kan geven? wil graag thuis op een vast en groter scherm werken met deze laptop.
Thanks!
Zal dit straks even testen maar hoge resolutie (Full HD) lijkt me geen probleem want hiervoor wordt gewoon de ingebouwde grafische chip op de i3 processor gebruikt.
Voor wie een 7 mm SSD zoekt voor in deze X121e, ik heb onlangs de Samsung 830 MZ-7PC128D gekocht en die is zonder dat ik het op voorhand wist 7 mm dik.
Dat is wel een goede tip!

Ik heb inmiddels de Crucial M4 128GB ingebouwd. Deze heeft een bracket dat zeer makkelijk te verwijderen is en wordt dan ook 7mm dik. Daarna moeten er wel kortere schroefjes in maar deze had ik nog liggen van een kapotte laptop. Als je geen schroefjes hebt kun je ook beide helften met tape aan elkaar plakken.
Bedankt voor de mooie review.
Ik wil deze ook kopen en heb nog een Lenovo dockingstation liggen. Ik las in de BBG van december dat alle X serie laptops een aansluiting hiervoor hebben aan de onderkant.

Kun jij dat bevestigen bij jouw X121e?

Alvast bedankt.
Er zit helaas geen docking aansluiting aan de onderkant.
Enige opening die er zit is voor de accu.