Specificaties 11,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad X121e (NWS5RMH) Review

j0bro 16 september 2011, laatste update op 16 september 2011, 14.515 views

Lenovo ThinkPad X121e (NWS5RMH)

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Touchpad én druksensor in het toetsenbord
  • Goede ThinkVantage-software van Lenovo
  • Hip deksel met matte, rode alu-look
  • Zuinig; lange accuduur (6-7 uur)
  • Geruisloos!

Minpunten

• De prijs is vrij hoog in dit segment
  • De HDD is een 5400 rpm-uitvoering en geen 7200 rpm
  • Geen lampjes voor HDD activiteit, WiFi, Bluetooth, etc.
  • Bluetooth-functie zit iets te goed verstopt

Sinds 2 dagen heb ik de Lenovo ThinkPad X121e in bezit en vond het tijd om mijn eerste ervaringen te delen, dus daar gaat ie :)

Mijn vrouw en ik hebben vorig jaar een iPad aangeschaft om af te kunnen zijn van het geklier met kabels, adapters en lompe bedrijfslaptops als we casual wilden internetten in de woonkamer. Hiervoor is een tablet een prima optie, alleen miste ik de mogelijkheid om af en toe wat te kunnen knutselen. Server en HTPC beheren, beetje programmeren, Android-telefoon syncen etc.
Ik las op Tweakers een artikel over de AMD Fusion APU en de performance en zuinigheid die deze met zich meebrengt. De oplossing voor mijn situatie: een moderne, kleine maar vooral zuinige netbook.

Voor mijn werk heb ik bij redelijk wat grote klanten op ICT-projecten gezeten en zodoende gewerkt met computers/notebooks van onder meer Dell, HP, IBM (later Lenovo) waarbij de kwaliteit van IBM/Lenovo naar mijn mening altijd het sterkst was, niet alleen de hardware maar ook de erg goede software-ondersteuning.

Cashback promotie-actie
Ik heb de X121e aangeschaft in combinatie met de verlengde garantie, zodat ik aanspraak kan maken op de ¤100 cashback-actie die Lenovo op dit moment voert. Je koopt er voor ca. ¤55 een extra jaar on-site garantie bij en je krijgt ¤100 terug, dat leek mij een prima deal :) Let op: pas vanaf 30 dagen na aankoop kan je je registreren voor de actie (ter voorkoming van fraude).
Update: op 16 september 2011 is bij mij de ¤100 bijgeschreven. Dit is exact 30 dagen ná de registratie, die ook weer 30 dagen na de aankoop was.

Unboxing
Als je de kleine doos uitpakt, vind je de ThinkPad X121e met een hippe rode, geborsteld-aluminium-look bovenzijde waarin de logo's "Lenovo" in het rood en "ThinkPad" schuin, in het zilver staan. Het puntje op de "i" is een rood powerledje dat aanstaat of pulseert wanneer de ThinkPad aan het slapen is. Zo'n zelfde ledje vind je terug in het logo op de palm-rest rechtsonder het toestenbord. De adapter is lekker compact en levert 20V bij 3,25A, oftewel 65W. Hiermee laad je de 6-cell Li-Ion accu in ca. 90 min op.

De nederlandstalige handleiding is hier te downloaden.

Toestenbord/Touchpad
De toetsen zijn licht concaaf (hol) waardoor je vingers er bij blind typen niet snel ervan af zullen glijden. De toetsen zitten op een prettige afstand van elkaar en zijn lekker geruisloos. Met de Fn-toets kun je onder de functietoetsen een reeks extra functies benaderen: Mute, Vol-, Vol+, Mic dempen, Suspend, Draadloze radio's, Webcam/VOIP, Projector, Brightness-, Brightness+, Previous, Play/Pause, Next.

Het touchpad is multitouch en je kan gestures met meerdere vingers koppelen aan het starten van custom applicaties; dubbel vinger tap, drie-vinger tap, drie-vinger swipe, pinch-zoom etc. Erg leuke optie, een beetje zoals op de Apple Macbook dus. Zoomen in de browser werkt bijvoorbeeld ook prima. Scrollen gaat zowel horizontaal als verticaal. Het oppervlak is ruw gemaakt met een noppenpatroon, wat goed werkt.

Dan zit er tussen de toetsen nog de voor Dell en IBM/Lenovo kenmerkende druksensor (bij velen bekend als de "clitoris") die naar mijn mening onmisbaar is op een netbook wanneer je deze zonder muis bedient. Ik kan met een touchpad nooit zo precies navigeren als met de druksensor. Dit is voor mij zelfs één van de redenen geweest om niet bijvoorbeeld een HP dm1-3125 te kiezen, een populair ander netbookje waar ik ook even naar heb gekeken.

Beeldscherm/GPU
Het beeldscherm is edge-lit LED, 1366x768 pixels (de beroemde HD ready-resolutie) en heeft een matte afwerking; gelukkig niet het fabeltje van "meer contrast, mooiere kleuren" maar bruikbaarheid, want geen hinderlijke reflecties. Dit was ook een selling point voor mij. De GPU is een Radeon 6310, DirectX11 met 80 streamprocessors geloof ik; deze is krachtig genoeg om Aero te draaien in Windows en kan via hardwareversnelling videomateriaal afspelen. Ik heb dit getest met XBMC en 1080p content gaat er moeiteloos doorheen. Wat me overigens opvalt is dat de ventilator lekker stil is en ook onder belasting niet irritant wordt.
De inkijkhoek is acceptabel, maar niet heel groot. Als je het scherm kantelt, verschieten de kleuren en het contrast.

Verdere uitrusting
Verder is de ThinkPad X121e voorzien van 4GB RAM (uit te breiden naar 8 GB), een 320 GB 5400 rpm HDD, WiFi b/g/n, WiMax, Bluetooth 3.0, een SDXC cardreader, een webcam, HDMI, VGA, 3x USB (waarvan 1 powered, die bijvoorbeeld je telefoon kan laden als je netbook uit staat), Gigabit LAN, een koptelefoonaansluiting en 2 redelijke speakers aan de schuine onderzijde van de palm-rests.
Wat ik echter mis, zijn een paar visuele indicators voor de draadloze radio's en hdd-activiteit. Status van CapsLock e.d. worden on-screen getoond, dus geen probleem.
Update: inmiddels heb ik de ThinkPad sleeve en de ThinkPad BlueTooth Laser Mouse los aangeschaft. De sleeve is van neopreen, rood van binnen en zwart van buiten. Prima om de X121e plus adapter in mee te nemen en stofvrij te houden. De muis is van het bekende rubberachtige antislipmateriaal dat Lenovo op alle ThinkPads gebruikt en heeft een muiswieltje dat ook links en recht klikbaar is voor 'Back' -en 'Forward'-commando's. Werkt prima op alle oppervlakken en doet het goed op de ingebouwde BlueTooth van de X121e.

Prestaties
De AMD Fusion E-350 doet zijn werk naar behoren en de toepassingen die je op een netbookje zou verwachten draaien vlotjes. Zoals gezegd werkt de Aero desktop van Windows 7 gewoon en zijn HD-films zonder problemen te bekijken. De grote klapper is uiteraard de zuinigheid van het systeem, want met een typisch opgenomen vermogen van maar 8 à 12W kan je met een volle accu 6 à 7 uur vooruit. Ik heb nu de accu op 89% staan en hij geeft nog 6:20 vooruit te kunnen. Dat zijn tablet-achtige cijfers, prima dus!

De Windows Prestatie-Index is 3,8, onderverdeeld in:
- Processor: 3,8
- Geheugen: 5,7
- Grafisch: 4,1
- Grafisch voor spellen: 5,7
- Harde schijf: 5,9

Software
Windows 7 Home Premium 64-bit, wat een prima match is met de 4GB RAM die je standaard krijgt. De goedkopere HP dm1-3125 wordt bijvoorbeeld geleverd met 2GB en Windows 7 32-bit. Tijdens de first run van Windows 7 wordt je nog even Norton AV en Office 2010 aangeboden, maar daar blijft het gelukkig bij qua cross-selling, netjes. De voorgeïnstalleerde tools van Lenovo uit de ThinkVantage-reeks voegen wel wat toe; zo zijn er AutoLock die met de webcam kijkt of er iemand is en zo niet, de computer lockt, de nuttige accu-indicator op de taakbalk, de Airbag-tool die de HDD parkeert als de netbook te hard schokt, de Update Agent die online drivers zoekt en de Screen Reader Optimizer, die het beeldcontrast zó kan afregelen dat je de ThinkPad als e-reader kan gebruiken.

Linux-compatibiliteit
Ik heb Ubuntu 11.04 Live via een USB-pendrive gedraaid en de outputs van dmesg, lshw, lspci, hdparm en lsmod hier verzameld. Geluid, WiFi, Bluetooth, X.org, suspend/resume, het werkt allemaal. Ik heb zo gauw geen fouten kunnen vinden, maar ik heb dan ook niet uitvoerig getest, wellicht later met een dual-boot setup ;)

Let op!
1. Op bijna alle specificatiepagina's staat dat er een 7200 rpm HDD gemonteerd zou zitten. Dit is niet waar, je krijgt een 5400 rpm Hitachi-schijf, de TravelStar Z5K320.
2. Bluetooth staat standaard uit en is lastig te vinden! Om Bluetooth te gebruiken druk je in Windows op Fn+F5 en klap je de onderste helft van het dialoogvenster open. Hierin kun je vervolgens WiFi en Bluetooth aan- en uitzetten. Bij mij werd pas hierna de Bluetooth-stack geïnstalleerd en het stuurprogramma geladen.
3. De kleuren van het beeldscherm kunnen er 'uitgebeten' uitzien, bij hoge helderheid kunnen details verloren gaan in heldere gebieden. Daarbij fluctueert de helderheid (brightness) automatisch op basis van de beeldinhoud. Dit alles wordt veroorzaakt door een instelling van de AMD/ATi driver. Zet om van al deze ongemakken af te raken Vari-Bright uit in de PowerPlay-instellingen van het AMD Vision Engine Control Center. Met de instelling uit is de kleurweergave enorm verbeterd, een goede testpagina is Google Maps!

Changelog
Ik heb mijn aanvullingen en wijzigingen op de specs doorgegeven bij de redactie en inmiddels is de betreffende specificatiepagina bijgewerkt. Toegevoegd/aangepast zijn Bluetooth 3.0, bijzonderheden, capaciteit van de accu en het toerental van de harde schijf.
31-07-2011: tip toegevoegd aan "Let op!" over de Vari-Bright-instelling.
13-08-2011: Downloadlink handleiding toegevoegd.
16-09-2011: Update toegevoegd over ThinkPad accessoires en bijgeschreven cashback.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X121e (NWS5RMH)?

Voor iedereen die de x121e overweegt; er is ook een versie zonder OS (NWS5QGE) voor rond de €400 en als je gebruik wil maken van de cash-back optie is er ook een bundel (pricewatch: Lenovo Thinkpad X121e (NWS5RMH) + 1 jaar aanvullende garantie) voor rond de €500.
Die zonder OS staat niet op tweakers. Waar heb jij die dan gezien? Alvast bedankt.
Op http://nl.hardware.info/p...ecategoriseerd/#u:NWS5QGE Alleen MaxICT wordt genoemd en op dit moment nog een verwachte levertijd van 2 weken...
Opvallend veel duitse hits met dat type nummer, mischien duits type (toetsenboard) zonder OS?
Bij Lenovo staan de laatste 2 letters in de partnummers voor de landen waar ze verkocht worden. In Nederland is de toevoeging MH (MultilangualHolland) en voor Duitsland is het GErman. Voor deze NWS5QGE kan je er dus van uitgaan dat er een Qwertz toetsenbord op zit.
Ah oke, dus als ik het goed begrijp zouden we in NL de NWS5QMH moeten hebben voor de DOS versie?
Mijn versie is niet specifiek Nederlands, maar inderdaad eerder meertalig. Tijdens de first run van Windows 7 krijg je ook gewoon de keuze voor welke taalpakket je wil hebben, dus Nederlands is niet standaard.
Uit welke talen kun je kiezen bij MH (MultilangualHolland)?
Goede review, vooral de Linux test kan ik waarderen. Ik gok dat deze mijn trouwe atom netbook gaat vervangen (de SSD die hierin zit gebruik ik dan wel om de 5400 rpm schijf te vervangen)

1 vraagje, bij minpunt staat dat de prijs vrij hoog is, maar met de cashback valt dit toch wel mee? Of bedoel je vergeleken met andere soort netbooks (intel etc)?
Je hebt natuurlijk gelijk, inclusief de cashback heb je een zeer goede deal te pakken met deze netbook (netto €396,50), alleen de normale straatprijs is één van de hogere tussen vergelijkbare netbooks. Ik vind echter de ergonomische voordelen en de bouwkwaliteit dit wel waard.
Mooie review inderdaad. Ik ben zelf van plan om er ook een aan te schaffen en er Ubuntu 11.04 op te zetten als primair OS (zou zeker niet meer zonder kunnen) dus is het voor mij belangrijk dat linux goed draait. Maar dat ziet er allemaal veelbelovend uit.

Zit alleen nog te twijfelen of ik em nu maar meteen zal bestellen of toch nog maar even te wachten tot de prijs nog iets daalt, of dat er misschien nog ietwat andere versies uit komen (andere schijf ofzo), al heb ik geen idee of dat reël is.
Je kunt 100 euro cashback krijgen, als je 1 jaar extra on-site garantie meebestelt.
Ja dat is een mooie deal, helemaal als die ook geldig is voor de versie zonder OS want die staat in duitsland al zelfs voor minder dan 375 online:

Heb je waarschijnlijk wel een Duits toetsenbord :).
Ik kwam dit artikel nog tegen. Alleen jammer dat het niet mogelijk is naar Nederland.

Ik denk dat deze laptop voor deze prijs een behoorlijk goede set features heeft. Je noemt zelf al de bouwkwaliteit, daar moet je bij Lenovo voor bijbetalen. Het zit in de details als het toetsenbord en de mogelijkheden van het touchpad, en ook nog een rode trackpoint. Genoeg netbooks kosten iets minder, maar bieden dit alles echt niet.

Verder een goede review, alles wat je wilt weten staat er duidelijk in. Het voegt ook iets toe dat je ook Linux-tests hebt gedaan, veel tweakers zullen meteen Windows eraf gooien en Linux gaan gebruiken.

Als je er nog foto's bij doet, dan is de review zeker 4 sterren waard :)
Inmiddels 2 foto's bijgevoegd, kon ik mooi even weer mijn GIMP-skills op botvieren 8-)
Mooie review!

Heb zelf de Thinkpad Edge 11 met intel i3-380um en ben het eigenlijk wel op alle punten met je eens! Heb alleen het vermoeden dat de AMD E-350 toch iets zuiniger met zn stroom omgaat, maar goed, ik doe zo'n 5u op een lading (nooit echt gemeten trouwens) wat ik acceptabel vind.

Bouwkwaliteit en de kietelaar ( :P) zijn idd zeer sterke punten van Lenovo!
Op GOT heb ik gelezen dat er maximaal een hard-disk van 7mm in kan. Dat vind ik jammer omdat je daardoor beperkt wordt bij een mogelijke upgrade van je hard-disk.

Goed review trouwens!
Dat klopt inderdaad. Intel verkoopt er een paar van 7mm maar die lijken wel overal uitverkocht te zijn.
Ben zelf al een tijdje op zoek naar een aardige netbook. Na het lezen van de review (uitstekend!) en verhalen over hoe goed Lenovo wel niet is, ziet deze er geweldig uit om schoolwerk te maken plus natuurlijk makkelijk internetten.
Maar nu blijkt dus dat er ook nog ongeveer 40 euro van de prijs af kan door iets extra's te kopen(!), dan moet ik hem toch zeker wel bestellen?

Heb echter nog wel een paar vragen:

Is het bekend hoe men de cashback ontvangt? Wordt dit simpelweg door Lenovo overgemaakt naar de koper zijn bankrekening?

Kan de netbook ook nog een beetje games (bijvoorbeeld 'Minecraft' of 'Age of Empires' etc.) spelen?

Zit er misschien ook een microfoon(poort) ingebouwd? (de microfoon van mijn headset werkt niet meer.)

bedankt!

[Reactie gewijzigd door xjoep op 22 augustus 2011 15:55]

Er is inderdaad een microfoon ingebouwd (plus webcam, dus handig voor skype / chat / teleconferencing).

De netbook is primair niet voor games bedoeld, aangezien je geen zware hardware krijgt. De hardware is vooral bedoeld voor een lange accuduur. Echter, op energieprofiel 'Performance' is een niet al te zwaar spel prima te spelen. Ik heb geen 3DMark gedraaid nog, misschien is dit nog wel een nuttige aanvulling om te doen.