Specificaties 11,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad X121e (NWS5RMH) Review

W.Wonderland 14 juli 2011, laatste update op 14 juli 2011, 2.905 views

Lenovo ThinkPad X121e (NWS5RMH)

Pluspunten

• compleet en makkelijk upgradable systeem.
  • Grote accu
  • mat scherm

Minpunten

• dode pixel.
  • Helaas geen USB3

Sinds vandaag de Lenovo X121e (P/N NWS5RMH) in mijn bezit.
Een korte opsomming van de features omdat er nog weinig te vinden is over deze netbook.
Doel van deze zeer beperkte "review" is om andere informatie te geven welke op dit moment nog niet online te vinden is.

In de doos
De overdoos (33x25x12cm) bevat:
  • De ThinkPad
  • Een Levono 63Wh accu (11.1V x 5.16A)
  • Netsnoer
  • Adapter (65W 20V)
  • Manuals
Hardware
Hardware zoals omschreven in de specs&afbeeldingen.
Heel kort samengevat:
  • AMD E-350 (dual core 1.6GHz)
  • 4GB DDR3 RAM
  • MAT 11.6 inch scherm (1366x768)
  • 320GB HD (Hitachi HTS543232A7A384)
Aansluitingen
Links op het apparaat:
VGA, ventilator uit, HDMI, USB, Gigabit netwerk en Audio.
Rechts op het apparaat:
slot, power, USB, owered USB en Cardreader (zonder afdek plaatje)

Windows Prestatie Index
Basis score 3,8 (bepaald door laagste score)
Processor 3,8
Geheugen 5,7
Grafisch 4,2
Grafisch (spellen) 5,7
Primaire harde schijf 6,7

Het geheel / de kast / intern
De kap/bovenkant van het apparaat is rood.
Op zowel de kap als toetsenbord vlak is het puntje van de i (ThinkPad) een rode led welke aan staat of lanngzaam oplicht in standby
één van de USB porten is powered.
4GB is één plaatje DDR3 (SODIMM) er is ruimte om een tweede te plaatsen.
komplete "technische ruimte" is bereikbaar door slechts 3 schroeven los te draaien,
hierna heb je toegang tot de harddisk, geheugen, wifi module, 2e slot (leeg) met 2 loze antennes,
Voordat de accu geplaatst is is er toegan tot wat het lijkt een SIM slot, waarschijnlijk mogelijkheid tot plaatsen 3G modem.

Software
OS: Windows7 Home Premium (taalselectie tijdens eerste opstart)
Tijdens de setup wordt alleen gevraagd of je Norton en Microsoft office 2010 wilt gebruiken.
Voor de rest zie ik staan "Free Skyoe and Video calls", "Lenovo ThinkVantage Tools", "Lenovo Device Experience" en in IE the binq toolbar.

foto's
vier foto's van achtereen volgens
  • De kap
  • intern na verwijderen onderplaat
  • maximale openingshoek
  • rechts / links

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X121e (NWS5RMH)?

Lenovo biedt op het moment 2 verschillende X121e modellen aan, een NWS5RMH met AMD CPU met rode cover, en een NWN6UMH met Intel CPU en een mat zwarte cover.
Ik zie dat je een hd hebt met 5400 rpm, had deze niet met 7200 rpm hd geleverd moeten worden? Zou je willen vertellen van waar je dit hebt besteld en hoeveel het je heeft gekost. Ik weet niet precies hoe je dit kan zien, maar ik zou ook graag willen weten of deze ding standaard geleverd word met Bluetooth 3.0, dit staat nergens vermeld behalve bij de persberichten als optie.

Niet vergeten gebruik te maken van lenovos cashback actie http://www.lenovo-promotions.com/
HD is inderdaad een en 5400 rpm type, wat het had moeten zijn?? (tweakers specs zitten er vaker naast) Op de Lenovo site kan ik niets vinden.
Besteld (opgehaald in mijn geval) bij ComputerPirates A'dam (huidige prijs Zie pricewatch (+/- €450)).(dindsdag middag besteld, woensdag Middag binnen en vandaag (donderdag) opgehaald)
Bluetooth 3.0 zit er bij mijn weten niet op en alle 3.0 porten die ik gezien heb zijn intern van blauw plastic.
Cashback ben ik van op de hoogte, maar om eerst garantie bij te kopen en vervolgens een iets hoger bedrag retour te krijgen (ik weet het nog niet (Cashback zou je ook kunnen lezen als en-en maar zo werkt het volgens mij niet))

[Reactie gewijzigd door W.Wonderland op 14 juli 2011 23:05]

De x121e + de verzekering (78Y9363) maakt de totale prijs 512 euro - de cashback van 100 euro kom je uit op een prijs van 412 euro. De eigenlijk korting is dus 33 euro met als extra de aanvullende verzekering. Tsja, je moet het er voor over hebben ten slotte.
De 7200 RPM drive wordt op de meeste zo niet alle andere webwinkels mee geadverteerd.
Nog bedankt dat je dit plaatst, was wel geinteresseerd.
Ik zie op de promotions website (https://www.lenovo-promotions.com/nl/notebook) dat het alleen zou gaan om ThinkPad Edge modellen. Ik heb gisteren een x121e besteld bij 4launch, kom ik nou toch in aanmerking, met andere woorden: kan ik achteraf de extra garantie + cashback regelen?

Edit: ik zie het nu ook op de productpagina van 4launch erbij staan: https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-113165. Ben waarschijnlijk te laat, omdat ze samen gekocht hadden moeten worden.

[Reactie gewijzigd door j0bro op 15 juli 2011 13:13]

Op de promotions site staat ook iets over een cashback van 50 euro.
Misschien dat je daarvoor wel in aanmerking komt?
Die 100 euro is gewoon geldig, als je op 'modellen' klikt staat ie drbij.
Ik heb mijn X121e nu ook een dag binnen en ik kan je melden dat ik ook een 5400 rpm schijf heb (HITACHI HTS543232A7A384 SATA Disk Device) en dus geen 7200 rpm.

Ik heb mijn X121e gekocht bij 4launch te Eindhoven en ook daar staat hij geadverteerd met 7200 rpm. Ik heb de vraag inmiddels voorgelegd en wacht op hun reactie.

Bluetooth zit er gewoon op, maar bijzonder goed verstopt! In het BIOS is hierover niks te vinden, maar druk onder Windows op Fn+F5; het dialoog "Draadloze radio's" verschijnt en via een uitklapmenu kan je de Bluetooth radio inschakelen. Pas hierna worden de stuurprogramma's geïnstalleerd en verschijnt het systray-icoontje.
Dat is snel. Ik heb hem vrijdag nacht besteld en zit te hopen er maandag zelf mee te kunnen beginnen. Jammer van de schijf. Hou ons op de hoogte als je wilt j0bro.
Hoe werkt dit cashback precies. Op hun site vind ik het niet echt duidelijk worden
"Het enige wat u moet doen is één van de gekwalificeerde producten bij een Lenovo-business partner aankopen en het online formulier in te vullen Bezorg uw aankoop bewijs na 30 dagen en binnen 60 dagen na de factuurdatum om uw korting te claimen."
Die 30 dagen is zodat je niet na het aanvragen van de cashback de laptop nog snel terug stuurt en als nog de 100 euro int. Waar ik niet zeker over ben is welke winkels in de pricewatch Lenovo-business- partners zijn. Ik heb ze een mail gestuurd, maar wacht nog steeds op antwoord.
Er is ook een X121e + verlengde garantie bundel, net iets goedkoper dan de X121e en losse verlengde garantie. Zie pricewatch: Lenovo Thinkpad X121e (NWS5RMH) + 1 jaar aanvullende garantie
Hoi,

Bedankt voor je review! Ik heb wel een vraag, op internet zie ik dat alle X121e een accu hebben die uitsteekt....

Bij jou zie ik dat deze er mooi in zit? Klopt dit?

Thnx alvast voor je reactie!
Hoi,

Bij jou zie ik dat deze er mooi in zit? Klopt dit?

Thnx alvast voor je reactie!
Er zijn twee versies, één met drie cellen, die je hier ziet, en één met zes cellen, die inderdaad uitsteekt.
De x120e heeft, bij de zes cels versie, een uitstekende accu, wellicht dat je daarmee in de war bent

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 14 juli 2011 21:39]

X121e met uitstekende accu ken ik niet, die van mij (63Wh) steekt, zoals je op de boven en onderzijde foto kunt zien totaal niet uit.
Die dode pixel is gewoon meer pech als een negatief punt, alle soorten laptops zullen namelijk een dode pixel hebben, en als het er teveel zijn gaan ze de RMA in.

Oja en zou je een benchmark kunnen doen of in iedrgeval een spel als UT3 Gears of war, ik vind dat namelijk intersant kan ik lekker gamen in de trein.

[Reactie gewijzigd door Gamersblood op 14 juli 2011 18:58]

Windows Prestatie Index toegevoegd hoewel dat weinig over gamen zegt.
Zelf heb ik geen spellen welke intensief gebruik maken van 3d rendering.
Hart van deze ThinkPad blijft natuurlijk de AMD E-350, welke een interne Radeon 6310 heeft.
Hier een link waar de E-350 met verschillende games getest wordt. http://www.tomshardware.c...25-nvidia-ion-2,2905.html
Hoelang kun je op een accu bij dagelijks gebruik?
Accu loop tijd kan ik op dit moment nog weinig over zeggen.
Ik ben sinds gisteren aan het updaten en software aan het installeren.
Geeft op dit moment als ik niets doe nog 6:20 aan (wel vandaag +/- 2 uur) aan het instelleren geweest.
Bij het afspelen van een youtube filmpje springt dit na een paar minuten terug naar 4:30 en loopt dan per minuut terug.
Ben je toevallig bereid een aantal bekende Linux distro's te installeren of de live versie te draaien om te kijken of geluid/wifi/video/suspend ed goed opgepikt worden?
Indien je links kan geven Linux distro's welke vanaf USB stick (bootable) kunnen draaien dan wil ik wel een poging wagen. De interne harde schijf moet de komende maand intact blijven dus daarop ga ik op dit moment niets parallel installeren.
Overigens geen verstand van Linux, behalve in het veleden een oude linux backtrack CD
Ik heb zelf geen windows, dus heb even moeten googlen naar een windows oplossing om USB sticks te maken met Linux distro's erop. Ik vond deze: http://www.pendrivelinux....-installer-easy-as-1-2-3/ , die ook aangeraden wordt door de mensen van Ubuntu. Ik ben zelf meer een Fedora gebruiker, maar Ubuntu is denk ik nog steeds de meest gebruikte desktop distro en zal restricted drivers makkelijker moeten oppikken.
Een ander handige tool voor verschillende distro's:

Ideaal, download zelf de laatste versie en installeert deze. :)
Ik zie dat in het review X121e door j0bro wat linux is getest.
Volgens zijn review werkt Geluid, WiFi, Bluetooth, X.org en suspend/resume, ik verwijs je dus door.

[Reactie gewijzigd door W.Wonderland op 18 juli 2011 12:38]

Ik zie dat jouw buitenkant rood is, was dit een keuzeoptie of zijn ze allemaal zo? Ik heb ook een x121e besteld en mij spreekt dat rood me wel aan. De foto's die er nu zijn op internet tonen echter allemaal de grijszwarte kleur aan de buitenzijde.
Volgens mij hebben ze allemaal een rode kap.
Ik heb de NWS5RMH welke overal wordt aangeboden.
Zelf ging ik uit van een zwarte deksel maar indien ik inderdaad de keus gehad zou hebben zou ik ook de rode nemen.
Vooraf heb ik nergens een foto van een kap gezien dus of er zwarte bestaan?
Er is in de reacties al meerdere malen verwezen naar een cashback van EUR 100,00 maar deze is slechts van toepassing voor de Edge. Ben bang dat degene die denken dat ze voor deze cashback in aanmerking komen nadat ze de X121e+uitbreiding garantie hebben gekocht ernstig teleurgesteld zullen worden. Mochten er inmiddels andere berichten zijn dan graag een verwijzing want ik loop voor deze X121e wel warm.
Nope, als je op 'modellen' klikt staat ie dr tussen (ondanks dat bij de omschrijving in het linkervak alleen 'edge' staat).
Als je via deze link kijkt, zie je dat de bij de te registreren producten de X121e ook staat. https://www.lenovo-promotions.com/nl/notebook
Ik denk dat dit laptopje vooral geschikt zal zijn voor nexuiz, wat ook een heel leuk spel is. Probeer maar eens is echt leuk onderweg.