Specificaties HTPC - Bekijk alle specificaties

Zalman HD160XT Review

Frits Boelema 3 mei 2007, laatste update op 17 november 2015, 6.507 views

Zalman HD160XT

Pluspunten

• Mooi uiterlijk.
  • Uitgebreide aansluit mogelijk heden.
  • Zeer goede afwerking.
  • Aluminium kast.
  • LCD touch screen werk goed.
  • Computer in en uit schakelen via afstandsbediening.

Minpunten

• Zeer matige software.
  • Ventilatoren te luidruchtig.
  • Temperatuur regeling niet oscilleert.
  • Mogelijk heden van afstandsbediening iets te weinig.

Ik gebruik de Zalman HD160XT sinds 2007-04-01 voor mijn media center. De gebruikte mediacenter software is “Media Portal”.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast is mooi afgewerkt en past goed qua uiterlijk goed tussen stereoapparatuur. Let wel op: de kast is erg diep, bij mij moest de achterwand uit het tv-meubel. Het LCD-scherm is duidelijk en het touch screen werkt prima. De aansluiting en op de voorzijde zijn keurig weggewerkt.

Inbouw- mogelijkheden en aansluitingen
Er past zowel een ATX als een μATX mainboard in. Er is voldoende ruimte voor 5 harde schijven en een DVD recorder. LCD + Touchscreen 800 x600 pix is ingebouwd. Headset , microphone USB, firewire en slots voor memory modules aansluiting aan de voorzijde.

Koelingsmogelijkheden
Standaard zitten er 4 ventilatoren in de kast: 2 achter 1 in de zij wand en 1 in de bodem. Je zou in de zijwanden eventueel nog 2 ventilatoren kwijt kunnen. De Ventilatoren maken naar mijn idee te veel geluid, dit ligt gedeeltelijk ook aan de temperatuurregeling. (Dit als de kast voor een media center gebruikt)

Installatie- gemak
De harde schijven en DVD speler zitten in een eenvoudig te verwijderen bay. Doordat het een desktop is kun je overal goed bij. Het LCD scherm heeft een VGA aansluiting en kan eenvoudig via een meegeleverd slot door de achterwand in de grafische kaart gestoken worden.

Modbaarheid
De kast is van aluminium, je hebt dus mogelijkheden om de modden, maar dat lijkt me niet nodig.

Voeding
Er zit standaard geen voeding in deze kast, die moet je er bij kopen. Let hier bij op want de ruimte is beperkt. Wil je grotere voedingen plaatsen (bv Antec Phantom 500) dan zal de bodemventilator verplaatst moeten worden.

Software / afstandsbediening
De bijgeleverde software (Mpay zini) is een min punt;
Het ziet er in eerste instantie leuk uit, maar is verre van perfect.
Mplay zini heeft de volgende functies:
- Regelen van de Afstandsbediening.
- Temperatuur regeling / sturing van de 2x2 ventilatoren.
- Status scherm op het LCD-touchscreen.

De afstandsbediening werkt op zich goed. De software is berekend op media center 2005 of vista. Ik gebruik echter media portal en kon zonder al te veel moeite de belangrijkste functies instellen (via key shortcuts) zodat ik deze software bijna geheel alleen bedienen kan met de afstandsbediening. Er zitten naar mijn mening iets te weinig mogelijk heden op de AB en software hiervoor is slechts beperkt configureerbaar. Een tweede minpunt van de AB ontdekte ik toen ik de kast in de woonkamer zette:Hij reageert op de afstandsbediening van mijn Harman Kardon versterker; bij gebruik van deze AB gebeuren er op mijn media center allerlei onverwachte dingen. Ik ga dus een andere afstandsbediening (logitech 895) gebruiken.

Wat goed aan de afstans bediening is dat je de computer er mee aan en uit (of stanby, hybernate, restart) kan schakelen. De regeling van de ventilatoren is rond uit slecht te noemen: Je kunt kiezen tussen “automatisch” en handmatig in stellen van de ventilatorsnelheid. Bij het handmatig instellen kan kiezen voor een aansturing tussen 0 en 100%. In automatisch bedrijf schakelen de ventilatoren tussen uit en een van te voren ingestelde waarde. Tijdens het schakelen worden de ventilatoren telkens naar kort 100% gestuurd wat een erg storend geluid maakt. Bovendien oscilleert de regeling erg snel, zodat de ventilatoren steeds aan een uitgaan. (De sensoren op een andere plaats bevestigen help weinig). Op mijn gewone PC heb ik een Matrix Orbital Display met temperatuur regeling (software: LCDC ); deze werkt traploos en de ventilatoren zijn bijna niet te horen. Standaard draaien de ventilatoren op hum minimum snelheid en als het nodig is (tijdens het gamen) gaan ze sneller lopen. Vergeleken hiermee is de Zalman temperatuurregeling waardeloos.

De Status scherm op het LCD-touchscreen zie er leuk uit, maar je hebt er niet echt veel aan. Je kunt de temperatuur van de kast aflezen (Niet van MB, CPU of GPU). De snelheid van de ventilatoren aflezen. (niet instellen). De status van media center 2005 (ik gebruik media portal)
Mediaplayer en winamp. Processor belasting en geheugen gebruik. Netwerk belasting. Bij het aanraken van het touchscreen gaat de focus naar het programma waar je op dat moment op drukt. Je moet dus iets bedenken of de focus weer op het hoofdscherm te krijgen met je afstands bedieng.

Ik kon nergens iets vinden over plugins, of mogelijkheden hoe deze te maken. Toen ik aan het uitzoeken was hoe ik een vervanger voor de zini software kon schrijven, kwam ik er achter dat iemand mij al voor was geweest, zie http://danielrolf.com/D-HD160XT-C~Home.html

Voor 525euro voor een kast zonder voeding verwacht je goeie kwaliteit.
Wat betreft de afwerking en de meeste hardware geldt dat zeker.
Maar de koeling maakt te veel geluid en de software en de afstandsbediening vallen erg tegen.

Heb jij ook een Zalman HD160XT?

Ja goede survey!
Wel terleurstellend dat Zalman juist ventilatoren levert die luidruchtig zijn.

PS, nog 1 negatief punt van deze kast is toch echt wel de prijs.

PS2: ik denk een typo: "Voor 525euro voor een kast zonder koeling verwacht je goeie kwaliteit."

Moet dit niet zijn zonder voeding?
Hartelijk dank voor deze kritische review!

Ik lees eigenlijk alleen maar juich verhalen over deze kast..
Te mooi om waar te zijn dus allemaal. Ik ben vooral zeer verbaasd (en blij) te lezen dat de fan speed regeling niet optimaal is en dat deze kast daarom niet zo geruisloos is als wordt beweerd.

DAt wil niet zeggen dat ik deze kast niet ga aanschaffen, maar dan weet ik in elk geval de pro's en con's..

Keep up the good work!
Erg mooie review. Ik had hem ook al bewonderd in Almere bij de Mycom. even vakantie geld naar binnen halen en dan die kast halen! en voor een paar euro een fan controler.
Lingod; Ik bedoelde inderdaad “zonder voeding”.

Ik heb de software van Daniel Rolf inmiddels getest; deze software maakt het bijna helmaal af. De gui mag er dan qua uiterlijk iets minder mooi uitzien maar is een stuk functioneler dan de originele. In feite heeft de software drie functies:
- Afstandsbediening driver
- Temperatuur monitoring
- Fan controle (Temperatuur regeling)
- Display mirroring

De afstandsbediening werkt beter dan met zini software, dit komt denk ik doordat het nu rechtstreeks gaat en niet via gesimuleerde toetsaanslagen. Het werkt ook als media portal de focus niet heeft. MCE schijnt ook te moeten werken.

Temperatuur monitoring geeft niet alleen de sensoren van de kast maar ook waardes van “speedfan” aan.

De temperatuur regeling werkt stukken beter dan zini; traploos, het is nu een bijna stille kast. Je kunt zelf aangeven met welke sensoren de regelingen (Rear en Front) moeten werken en hoe zwaar elke sensor mee telt. (Ook de waardes van speedfan zoals temperatuur van CPU, Mb of harddisk)

Display mirroring vind ik persoonlijk erg handig; het hoofddisplay wordt gekopieerd naar het front display. Hierdoor hoeft het hoofd display niet aan te zijn om je pc te bedienen (met touch screen)
Het is nog niet perfect maar een heel stuk in de goede richting.
Software ontvangen, werkt perfect

[Reactie gewijzigd door falconxp op 16 juni 2009 20:12]

Inmiddels is er een nieuwe versie uit van de D-HD160XT-C software.
Het is echt aan te bevelen deze software te gebruiken als je in het bezit bent van de Zalman HD 160 XT.
De maker van de software vraagt 5 euro voor deze solfware; ik snap niet dat Zalman hier geen gebruik van maakt.

Zie ook het forum op google groups:
Weet iemand of de Card reader (gemakkelijk) te vervangen is?
Ik lees namelijk dat deze geen XD kaarten leest wat voor mij toch wel belangrijk is.
Mijn media center word ook gebruikt om vakantie fotos af te spelen als slideshow met een lekker muziekje er onder....

bij mijn behuizing zalman HD160 is was de meegeleverde cardreader ook te min maar deze was makkelijk te vervangen omdat de gehele 3,5inch bay extern was, er kan bij wijze van spreken zelfs een floppy in, zit er minder mooi uit als je het klepje opent maar is in dit geval wel fijn omdat ik er nu wel gebruik van kan maken zoals ik het wil...

graag reactie ivm de XD kaartjes die wel/niet gelezen kunnen worden met deze behuizing (of de cardreader die wel/niet vervangen kan worden)!

dank u!

verder moet ik zeggen nette review, fijne layout en bovendien erg net Nederlands !

[Reactie gewijzigd door earithramir84 op 19 maart 2009 03:32]