Specificaties Radiogestuurde muis en 800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless Review

tm030614 4 januari 2009, laatste update op 5 januari 2009, 2.738 views

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless

Pluspunten

• Precies
  • Scroll Wheel (vrij draaien modus) ideaal in grote documenten
  • Design
  • Zeer goede support van Logitech! Muis werd zonder problemen direct omgeruild

Minpunten

• Korte batterij duur.
  • Scroll Wheel snel defect. (zie update)
  • Drivers voor Mac OS X erg slecht!

Erg fijne muis met een prachtig design, welke goed in de hand ligt (alhoewel ik de Cordless MouseMan Wheel beter in de hand vind liggen). Werkt ook zeer precies. Gelukkig heeft Logitech niet gekozen voor een bluetooth verbinding maar een normale rf verbiding. Deze laatste werkt stukken stabieler.

Mooiste stukje techniek is naar mijn mening het erg prettig werkende Microgear scroll wheel. Met name bij lange documenten is het ideaal om in "free spin modus" te scrollen.

One-Touch search button is helemaal een uitvinding. Selecteer je woord, klik erop en Google wordt standaard ingevuld. Ideaal!

Drivers werken prettig in Windows, maar in Mac OS X is het werkelijk een ramp. Verwacht geen gelikte interface zoals in Windows, maar eerder een onoverzichtelijke en omslachtige instelmethode voor het scroll wheel. Instelling per applicatie aanpassen is "not done".

Helaas laat de bouwkwaliteit wat te wensen over.

Na ongeveer 3 maanden gebruik vertoont het scroll wheel een defect. Het scroll wheel "hangt" tussen vrij draaien en kliksgewijs draaien in.

Ook de batterij duur is te kort. Na 3 dagen gebruik voor ongeveer 4 uur per dag moet hij echt op de oplader.

Voor een muis van 100 euro vind ik dat niet kunnen.

Kleine opmerking: Waarom gebruiken fabrikanten toch altijd dat glanzende zwarte platic? Ook aan deze muis zit een zijrand van dat plastic. Je ziet er alles op, zoals vingerafdrukken en het krast zeer snel. Ook de diNovo Edge is van dat materiaal gedeeltelijk gemaakt. Jammer!

UPDATE 4-01-2009

Inmiddels heb ik met mijn tweede exemplaar ook weer problemen gehad, wederom met het scroll wheel. De 'free spin' modus werkte wederom niet goed. Het scrollwheel bleef niet vrij draaien, maar loopt telkens ergens op vast.

Hierop weer contact opgenomen met Logitech en na een aantal dagen een nieuwe MX revolution in huis (top support, dat mag gezegd worden).

Omdat de oude muis niet terug hoefde (met uitzondering van de USB receiver) deze open gemaakt om te kijken wat het probleem was. Het probleem blijkt te zitten in de rubberband om het scroll wieltje, deze wordt klaarblijkelijk uitgerekt door het draaien waardoor deze te groot wordt en los gaat zitten, met als gevolg dat hij vast loopt tijden het draaien (zie de foto, je ziet dat het rubber iets bol loopt).

Na wat zoeken op het internet en op het forum van Logitech blijkt dat meer mensen dit probleem ondervinden.

Het is natuurlijk geweldig dat de support afdeling van Logitech binnen een aantal dagen een nieuwe muis bij mij bezorgd, liever zou ik hebben dat het probleem bij de bron wordt aangepakt. De toekomst moet uitwijzen of mijn nieuwe muis dit probleem ook gaat vertonen. Het kan natuurlijk zijn dat Logitech inmiddels aanpassingen heeft doorgevoerd aan het rubbere bandje.

Heb jij ook een Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless?

Tuurlijk zit er gewoon garantie op. Het moet echter natuurlijk niet zo snel al defect zijn.

Ik heb hem zelf ook, via garantie van Logitech gekregen nadat mijn MX1000 was overleden. Moet zeggen dat ik mijn MX1000 veel fijner vond. Het scrollwieltje aan de zijkant vind ik vrij waardeloos met de beperkte functies die je eraan kan toewijzen. Ook lag de MX1000 lekkerder in de hand.

Voordeel van de MX Revolution is de batterijduur die een dag of 2 langer is. Ik doe er 5 dagen mee bij 6+ uur per dag gebruik. Mijn MX1000's waren steevast na 3 dagen leeg (in het rood en uitvallen).

Design van de MX Revolution vind ik ook wat mooier dan de MX1000, maar functie gaat bij mij wel boven de looks dus ik heb liever een MX1000. Shame dat die niet meer gemaakt worden.
Mijn MX1000's waren steevast na 3 dagen leeg (in het rood en uitvallen).
Ik heb hier ook een MX1000 maar daar doe ik wel iets langer mee als 3 dagen. Hij wordt dan wel niet 24/7 gebruikt maar drie dagen is echt wel erg kort.
Ik weet het, er zijn mensen waarbij hij het wken uithoud en bij anderen gaat ie heel kort mee. Ik denk dat ik na 3 exemplaren wel objectief kan zeggen dat de mijne gewoon niet meer dan 3 dgn meegaat.

Waar dit aan ligt.. geen flauw idee. Zou het graag willen weten maar ben er nooit iets over tegengekomen wat dit grote verschil kan verklaren.
kan het niet zo zijn dat de laser continue "aan" blijft? Die van mij komt in een soort stanby modus wat dus besparend is voor de accu.
Na een seconde of 10 schakelde het batterij indicatortje uit op m'n MX1000. Denk dus wel dat ie dat ook heeft.

Zou ook vreemd zijn als de jouwe het wel kon en de drie die ik heb niet. :)
Dan heb je dat ook lijkt me, mischien een slechte serie, heb je Logitech hier voor aangeschreven eigenlijk? Ben eigenlijk wel benieuwd wat het nu kan zijn.
Ik gebruik mijn MX1000 elke avond wel een paar uur en ik doe inderdaad minimaal 2 weken (tot wel een week of 3) zonder opladen. Ik zou er inderdaad toch eens naar laten kijken bij Logitech.
Als je meer opties wilt hebben kan je misschien hier naar kijken:

Ik heb gehoord dat je hiermee overal zo'n beetje alle opties aan toe kon wijzen. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar dat ga ik wel binnenkort doen als ik de mijne binnen heb.
uberOptions kende ik al. Helaas werkt dat progje niet op Mac OS X ;)
dat uberoptions-progje werkt zeer goed bij mij, enorme varieteit aan mogelijkheden voor 1 knop. En je kunt er programma's toevoegen, zodat je per programma knoppen kunt instellen.
aanrader
Same here, uberoptions is een ware opluchting, maar verder kan ik vrijwel niks met de muis, de G5 en de MX Revo schijnt ook de CPU toch wel 30% te belasten bij plotselinge activiteit, mijn CPU blijkt die van de Revo niet te kunnen trekken, resulteert in een spontane lag, de G5 heeft er echter geen last van.

Ik persoonlijk ben veel blijer met de G5 omdat ik een gamer ben en totaal geen last heb van het de kabel en sowieso bereid ben om het gemak van draadloosheid op te geven voor lag'-opheffing/tendoening' ten koste van ' gebruikersgemak' (alsof die kabel een last is). In het algemeen zijn de extra buttons op de MX Revo ook niet een echt merkbare toevoeging ten opzichte van de G5 die trouwens niet alleen een goede gamersmuis is maar ook allround erg geschikt is. Ik zweer heilig bij m'n G5 en geloof me, ik geef echt niet zomaar m'n ~100,- muis weg aan m'n ma! :P

+ De muis ligt niet erg lekker in m'n hand, gewoon niet gezond oftewel RSI-verwekkend als je het mij vraagt. :+
Zit er geen garantie meer op? Het lijkt me niet normaal dat je scrollwiel nu al kapot is...

Ik heb net een deze muis gekocht, dus ik hoop dat het mij wat beter af gaat dan jou. Ik zal er tezijnertijd ook wel een survey over maken.
Mijne doet het weken, gebruik hem wel veel en zet hem ook nooit uit.

Ik heb ook een heel ander scroll wheel 8)7 Als je van de zijkant kijkt is het helemaal zilver/chroom, en van boven zit het rubber ingesloten door een zilveren/chromen rand... Het rubber kan erbij mij dus nooit aflopen _/-\o_
En so what, moet je hem om de 3 dagen opladen. Je zet oplader naast je pc, gaat slapen zet de muis erop. Wordt wakker en gaan met die banaan. Snap niet waarom mensen zeuren over de batterij duur van een muis:\
@The mod man
Bij mijn nieuwe exemplaar zit het rubber er ook 'in', maar volgens mij was dat vroeger bij het defecte exemplaar ook. Het rubber loopt er overigens ook niet af het wordt opgerekt door het scrollen waardoor het te groot wordt en vastloopt binnen in het scrolgedeelte.

@LeonHanewacker:
Sommige mensen gebruiken deze muis ook bij hun laptop... dan is het lastig als je hem zo vaak moet opladen. De lader staat op zolder, de muis zit/ontvanger zitten in de tas ;)

Wellicht begrijp je nu waarom sommige mensen 'zeuren' over de batterij duur van een muis :)

[Reactie gewijzigd door tm030614 op 4 januari 2009 22:34]

Heb ook een MX Revolution muis van logitech en ook ik heb een chome scrollwheel met rubber ingewerkt dat ik zeer goed werken vindt als vindt ik het lastig als ik in word aan het werken ben en ik scroll zodat die weerstand op het scrollwheel lost laat en begint te spinnen ... :P op andere momenten heb ik over dat spinnen dan wel weer geen klagen :Y)
verder zie ik in de omschrijving staan dat jouw MX revolution op RF werkt ???
die van mij dus totaal niet ... is bleutooth bij mij en die werkt naar mijn mening perfect ...
de reciever van logitech is ook eenvoudig gebruikbaar voor andere bluetooth aparatuur zoals mijn gsm.
Als mede heb ik ook geen klagen van de batterijduur ... gemiddeld laad ik mijn MX Revolution 1 nachtje om de week op en ook ik zit dagelijks al mijn vrije tijd te besteden achter mijn PC, welke in mijn geval ook een laptop is zoals hier blijkbaar nog slechter bleek te zijn.
Ik moet wel zeggen dat ik mijn MX Revolution in een desktop set heb gekocht tesamen bij mijn MX5500 toetsenbord van logitech, maar heb ook al MX Revolution muizen verkocht los staand van het toetsenbord en die waren ook allemaal bluetooth ...

Grtz
kenneth
Er bestaat geen losse Bluetooth MX Revolution muis. De enige versie MX Revolution die bluetooth ondersteund is de versie die is opgenomen in de Logitech MX5500 desktop bundle.
Ik had ongeveer 1 maand na aanschaf ook regelmatig last gehad van het stroeflopen maar ik was toen te lui om hem op te sturen dus ben gewoon door blijven scrollen.

Ben wel blij dat ik dat heb gedaan want na een paar maand deed hij het weer normaal en dat houdt hij al 9 maanden vol (klop klop).
De problemen met het aanlopen van het scrollwiel zijn al lange tijd bekend, ook hier op GoT. Ik heb er zelf al meerdere keren over geschreven bij mijn review. Zie hier: productreview: Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless review door Bor de Wollef
Het lijkt erop, voor zover ik dat tot nu toe kan beoordelen, dat het rubbertje van de nieuwe muis van een ander type is. Het lijkt iets stugger rubber te zijn of dit komt omdat hij nieuw is of omdat het echt een ander type rubber is weet ik niet. De toekomst wijst het uit.