Steelseries 6Gv2 (Qwerty)

Niet beschikbaar
Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Black switches - Bekijk alle specificaties

Steelseries 6Gv2 (Qwerty) Review

ApolloDrm 9 augustus 2011, laatste update op 9 augustus 2011, 5.305 views

Steelseries 6Gv2 (Qwerty)

Pluspunten

• mechanisch toetsenbord, dus lichte toetsenaanslag voldoet al
  • degelijk
  • no nonsense

Minpunten

• geen linker windows toets (maar da's opgelost nu dus)
  • belachelijk felle leds (idem)

4 van 5 sterren (Goed)
De enige reden dat ik van deze "eenvoudige" review (zonder tekst) toch een "uitgebreide" maak is om even een belangrijk punt onder de aandacht te brengen van dit bijzonder prettige toetsenbord, het ontbreken van de linker Windows key.

Voor een complete review verwijs ik je graag door naar de review van willieboy90, daar sluit ik mij volledig bij aan.

Probleem: Ontbreken van linker Windows-key

Voor mij was het ontbreken van deze toets een absolute show-stopper. Ik ga hieronder in op de oplossing. Vind je het ontbreken van de linker Windows key geen probleem, dan kan je nu stoppen met lezen. :)

Dit toetsenbord heeft wel een Windows key, maar uitsluitend aan de rechterkant van het toetsenbord. Ik gebruik veel Windows-shortcuts (Win-E, Win-M, Win-R, etc) en ben gewend dat met de linker Windows key te doen. Op de plaats waar normaal de linker Windows key zit, zit op dit toetsenbord echter een speciale Steelseries key. Deze key functioneert als de 'fn' key van een laptop, ingedrukt activeer je de media functies (volume etc) van de F1-F6 knoppen, zie http://s1.postimage.org/n4oxkhl3o/IMG_0936_Custom.jpg. Deze toets op zichzelf stuurt geen signaal naar de computer, je kunt dus niet onder Windows via een keyboard remap tool ervoor zorgen dat je alsnog deze toets als Windows key kunt gebruiken. Het is puur een hardwarematige 'modifier' key voor activeren van de mediafuncties van de functietoetsen.

De enige mogelijkheid om toch de Steelseries key te kunnen gebruiken als Windows key is door te gaan solderen op de printplaat van het toetsenbord zelf, om de Steelseries key 'door te lussen' naar de rechter Windows key. Deze hack is al eerder toegepast op een "DAS" keyboard, en staat hier goed beschreven:

Ik heb deze hack toegepast op dit Steelseries 6Gv2 toetsenbord, en deze werkt daar ook. Hieronder noem ik even de door mij geconstateerde afwijkingen / observeringen:
  • Openschroeven betreft slechts de 4 zichtbare schroeven, er zitten geen schroeven verborgen onder stickers / rubberen voetjes.
  • Het bovendeksel klikt vrij eenvoudig los, ik heb een platte schroevendraaier gebruikt tussen de behuizing aan de bovenkant waar de USB kabel uit het toetsenbord komt, toen deze losklikte ging de rest zeer eenvoudig.
  • Er zitten 3 witte 'hoedjes' los bovenop de leds van caps-lock, num-lock, scroll-lock, pas op dat die niet door de kamer vliegen als je het deksel aan de kant legt.
  • Op de printplaat zijn middels vierkantjes zeer duidelijk de toetsen gelabeled. De rechter Windows toets heeft 4 soldeerpunten binnen het kader, je moet de 2 punten hebben boven en rechtsboven van het gaatje waar het zwarte plastic door het bord heen komt. De linker toets heeft 2 soldeerpunten binnen het kader, dus dat is duidelijk.
  • Bij het leggen van de 2 verbindingen, C aan C, R aan R (elk individueel soldeerpunt is C/R gecodeerd zoals je kan zien op de printplaat)
  • Qua draad heb ik een IDE kabel gepakt (ouderwetse 40-aderige!), op de juiste lengte (+ 1 a 2cm) geknipt, vervolgens 2 adertjes eraf getrokken. Maar elk dun draadje zal voldoen.
  • Ik heb NIET zoals in de gelinkte tutorial banen doorgesneden op de printplaat. Omdat de Steelseries key geen eigen codes doorstuurt (puur hardwarematige modifier-key) is dat niet nodig. Het voordeel is dat je nog enigszins gebruik kan maken van de media-keys, na de hack kan je dus met Win-F1 t/m Win-F6 daar nog mee werken. Dat heb ik getest, volume (un)mute en volume down werkte nog bij mij. Maar omdat je tegelijk ook Windows toets indrukt met de betreffende functietoets en dit natuurlijk ook wordt doorgegeven is het niet meer helemaal optimaal, en niet alle mediakeys werkten dus zoals verwacht, dus wees gewaarschuwd.
(Nu je toch bezig bent, bonus)probleem 2: LEDjes van caps-lock, num-lock, scroll-lock zijn VEELS te bright

Bij het in elkaar zetten van het toetsenbord heb ik de 3 witte 'hoedjes' die het licht geleiden voorzien van een klein beetje koelpasta aan de binnenkant, en ze vervolgens boven op de ledjes gedrukt. Als je de hoeveelheid juist doseert kan je de hoeveelheid licht die erdoorheen komt terugbrengen tot een heel acceptabel niveau. Het beste kan je voordat je het bovendeksel weer op het toetsenbord klikt het bord even aansluiten op je PC en de 3 leds aanzetten (the light, it burns!), zodat je kan zorgen dat de hoeveelheid licht van de 3 leds ongeveer gelijk is, en op het niveau wat je zelf prettig vindt. Niet teveel koelpasta erin, want dan komt er helemaal GEEN licht meer door, obviously. In dat geval er gewoon weer iets uithalen, trial-and-error :)

Na het toepassen van deze 2 'hacks' zijn de 2 ontwerp tekortkomingen voor mij weggenomen en is dit een heel prettig toetsenbord waar ik hopelijk nog lang plezier van ga hebben!
Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Steelseries 6Gv2 (Qwerty)?

Ik heb dit bord na een paar weken uiteindelijk weggegooid omdat een van de toetsen ("L") soms meerdere keren aangeslagen werd zonder dat de toets bleef hangen of ikzelf dubbel drukte en na wat browsen kwam ik erachter dat ik echt niet de enige was met een 'register problem' op dit bord zoals sommigen het noemen en zou dit bord bij iedereen afraden.
Je laat hier nogal de indruk wekken dat er high power leds onafgeschermd direct in de ogen van de gebruiken schijnen, dat is absoluut niet het geval. Als het zo donker is dat je je monitor brightness laag genoeg hebt staan om je te storen aan deze leds zou ik eerder een lamp aanzetten, dat is pas slecht voor je ogen. Op de meeste cheapo toetsenborden zijn ze ook veel beter te zien. Deze leds geven netjes diffuus licht en uit een ooghoek is goed te zien welke locks er aan staan.
Zo ben ik blij dat ik deze review lees. Ik sta op het punt mijn TAN code in te vullen voor de bestelling. Thanks! Voor mij ook een showstopper, zeker gezien ik nog met wat andere modellen twijfelde. Liever niet gaan lopen solderen in mijn toetsenbord.
Thanks voor de info mbt het activeren van de linker key!