ASRock ConRoeXFire-eSATA2 Review

ASRock ConRoeXFire-eSATA2

Pluspunten

• Prestaties
  • Features

Minpunten

• Lay-out
  • Overclock mogelijkheden

Layout Score: 2
De ConRoeXfire-eSata2, is een goed moederbord voor z'n prijs. Je hebt 4 SATA 2 aansluitingen, 4gb RAM ( tot 667Mhz ) etc. Alles wat je nodig hebt voor een goed systeem. Overklokken is hij minder voor geschikt. Ik heb even in de BIOS gekeken en echt veel opties heb je niet mbt. voltages. Je kan alleen de FSB opschroeven. Maar voor mijzelf maakt dat niet uit want ik doe niet aan overklokken :)

De aansluitingen op het moederbord/lay-out ben ik minder over te spreken. Het bord gebruikt nog steeds de oldskool 20pin-ATX connector. Deze zit trouwens echt zo'n beetje in het midden van het moederbord, en ik moest echt kloten met de kabels om mn CPU koeler vrij te houden. De aansluitingen van de Floppy en IDE kabels zitten echt op de meest domme plekken: De floppy jack zit helemaal onderaan, onder het onderste PCI slot, in de buurt van de USB en 1394 aansluitingen, echte kabelspaghetti daar. De IDE jack zit ergens rechts van het midden. Met het installeren van mn Sapphire X1950Pro ( 512mb ). Kwam de Heatsink van de kaart tegen de connecter en kabel aan. Echt proppen dus. De kabels goed aanleggen is echt een pain-in-the-ass vond ik. Later heb ik "rounded" IDE en Floppykabels gekocht. Deze zijn bij dit bord echt aan te raden in plaats van de traditionele flatcables, en ze zijn niet zo duur: ¤5 per stuk ( bij Mycom ).

Kortom. Dit moederbord is prima geschikt als je voor een goede prijs een goed Core2 systeem wilt bouwen ( zoals in mijn geval ). Het grootste pluspunt is de valueformoney. De die-hard overclocker/modder kan ik dit bord niet aanbevelen. Maarja die zal ook wel naar een duurder bord kijken. Ikzelf ben er in ieder geval tevreden mee. Na het lange bouwen van mn PC ben ik in ieder geval blij met het resultaat :P

Update: 26 november 2007.

Het bord is nog steeds in gebruik, en ik ben nog steeds tevreden. Het bord is superstabiel. Ik heb sinds de ingebruik name niet één keer een vastloper gehad.
Ik laat hem soms dagen achter een stuk aanstaan, soms de hele nacht terwijl m'n PC .avi of andere files converteert, en aan het downloaden is.

Na vergelijking met andere borden, lijkt het erop dat deze beter gebouwd zijn ( lay-out en solid condensatoren etc. ). Maar naar mijn mening doet de kwaliteit van ASRock verder niet onder de grote jongens. :)

Update: 19 mei 2008.

Het bordje is al meer dan een jaar oud. En ik had recentelijk de stock intel koeler vervangen door een Arctic Freezer7 Pro. En deze maakte nogal herrie.

Asrock hierover gemaild. Dezelfde dag kreeg ik een mailtje ( In het Nederlands! ) terug met een ISO bestand met een custom BIOS en instructie hoe ik deze op CD moest branden en hoe te flashen.
Het flashen ging in één keer goed. En de bios heeft meer functies mbt fanspeed control.

Top service van ASrock.

Heb jij ook een ASRock ConRoeXFire-eSATA2?

Is een mooi bordje, heb 'm zelf ook al een tijdje :) De 965 is vrij overbodig als je de 945 chipset hebt met z'n viermaal SATAII en PCI-E x16 :)

De floppyconnector onderaan zie je steeds meer, vooral omdat steeds minder gebruikers dat ding nodig hebben. Gigabyte en Asus doen dat ook. Met een lange floppykabel kun je 'm vaak nog wel in fatsoen vouwen.

De IDE connector had even 90 graden gedraaid moeten worden ja. M'n kabel maakt een rare hoek.

Vista draait uitstekend op dit bord, alles is compatible, zelfs met de x64 versie! :)
Ik heb dit mobo nu meer dan een half jaar en ik ben er ook erg tevreden mee. Ik heb er vorige weer een 8800GTS ingegooit en had ook het probleem van de IDE kabel. Na een beetje gepruts zit het toch allemaal goed en het draait fantatisch.
Ik had wel een probleem met mijn HDD, moest wat in de bios veranderen voordat het mobo 'm herkende.

Al met al een fijn bordje :)
hier hetzelfde probleem met de ruimte en heb veel problemen met mijn eax1950xtx kaart met de software om m bij te clocken, tevens is de processor e6600 niet verder over te clocken dan 2700mhz onder een temp van 37 graden bijrust en 48 graden bij 100% belasting. Niet echt een bord om te clocken dus.. gauw maar eens kijken naar een andere
Ik snap wat je bedoelt met een pain-in-the-ass-cablemanagement, ik ben blij dat IDE-kabels zo dun zijn. Anders was het echt een grote airflow-obstructie geweest in m'n kast :z En inderdaad de ATX-connector, icm een niet al te lange kabel past die bij mij echt op de millimeter...

Anyway, die custom bios... eventueel mogelijk om die met de medetweakers te delen? O-)