Cooler Master GeminII Review

MooDyBLueS 29 april 2007, 2.385 views

Cooler Master GeminII

Pluspunten

• erg goede pretaties (bij juiste casefans)
  • koelt omliggende componenten ook
  • vrije keuze in casefan

Minpunten

• formaat kan in kleine kasten een probleem zijn
  • werkt niet met Corsair Dominator of OCZ Flex XLC geheugen

Koelvermogen Score: 5
Nadat ik van de standaard Intel koeler voor een dubbeltje op de eerste rang was overgestapt naar een Arctic Freezer 7 Pro, boekte ik niet echt vooruitgang. Een enkel graadje koeler en iets minder geluid, maar echt veel deed het niet. Daarom ben ik gaan kijken naar een koeler met de ideale verhouding tussen geluid en koelvermogen.

Koelvermogen
Het voordeel van deze Cooler Master Geminii is dat je zelf fans erop kan monteren en dus zelf de geluidsproductie en dus ook de koelprestaties bepaald.

Ik heb tijdelijk 2x een AVC 12cm fan in gebruik die standaard op 1650rpm draaien, daarbij 55 CFM aan lucht verplaatsen (per stuk) en 28 dB(A) aan geluid produceren. Ik gebruik ze nu in een fancontroller op net iets meer dan 800rpm en daarbij zijn ze nauwelijks hoorbaar, maar komt er wel aardig wat lucht uit.

Met mijn Core 2 Duo E6300 op standaardsnelheid, ging ik van 48/48/47 in idle (CPU/Core0/Core2) met de Arctic Freezer 7 Pro (gemeten met SpeedFan), naar 39/38/36 met de Cooler Master Geminii met 2x AVC fan op ±800rpm. Stressed komt hij niet boven de 48 graden uit nu. Hoeveel dat was met de ACF7Pro weet ik helaas niet meer, maar het zal er flink boven hebben gelegen. Het feit dat de Geminii stressed dezelfde resultaten behaald op een onhoorbaar geluidsniveau als de ACF7Pro idle op een licht aanwezig geluidsniveai, zegt genoeg lijkt mij.

Overigens staan er 2 Nexus 120mm fans in bestelling die 1000rpm doen met 22 db(A) en 42 CFM (gemeten in een review). Aangezien de AVC's nu op de helft van het toerental draaien zal de CFM waarde zijn gezakt tot tussen de 20 en 25 CFM. De koelprestaties gaan er dus flink op vooruit met de Nexus'.

Installatiegemak
De installatie is heel eenvoudig en spreekt voor zich, op één punt na: de schroeven. In de handleiding staat niet beschreven welke schroeven je moet gebruiken, dus ik had schroeven te pakken die wel passen maar ervoor zorgde dat de koeler geen contact maakte met de processor. In plaats van de bolkop (die bedoeld bleken om de fan-rail op de koeler te bevestigen), moest ik de platkop hebben. Als je het eenmaal weet is het geen punt, maar het is maar goed dat ik even keek of de koelpasta goed een afdruk achter liet op de koeler.

Compatibiliteit
De koeler is geschikt voor alle recente AMD en Intel moederborden, alleen schijnt hij niet geschikt te zijn voor gebruik met extreem hoge koelelementen rondom de CPU socket en met geheugen zoals Corsair Dominator of OCZ Flex XLC. Ik had echter totaal geen problemen op mijn ASUS P5B en verwacht dat ook niet op mijn in bestelling staande P5N32-E SLI Plus.

Modbaarheid
Aangezien het hier alleen het koelelement betreft en nog niet de fans heb je volledige keuzevrijheid. De fans zijn ook nog eens verschuifbaar fan links naar rechts, zodat je meer of minder je geheugen mee kan koelen. Erg handig als je DDR2 geheugen op 2.1-2.4V gaat gebruiken en ideaal met geheugen dat voorzien is van koelvinnen (uitgezonderd bovengenoemde).

De keuzevrijheid in fans is ook fijn, zo kan je voor LED-jes kiezen of juist standaard houden. Je kan voor erg stil gaan, of voor zo goed mogelijke koelprestaties, wat jij wilt. Ideaal!

De prijs van deze koeler ligt tussen de ¤ 30-35 en is goedkoop te noemen vergeleken met directe concurrenten als de Scythe Infinity en Zalman CNPS-9700 LED/NT. Je moet er echter nog wel 2 120mm fans bij kopen, maar de door Cooler Master zelf aangeraden fans zijn slechts ¤ 6 per stuk. De Nexus die ik heb gekozen zijn ¤ 8,50 per stuk.

Uit een review is gebleken dat de Geminii ten opzichte van de Scythe Infinity iets minder koelt met de door Cooler Master aangeraden fans. Het scheelt echter maar telkens 1-2 graden. Uit een andere test heb ik de betreffende Cooler Master case fan vergeleken met de Nexus (en andere natuurlijk) en daar bleek de Nexus stiller te zijn én een betere airflow te hebben. Dat resultaat wordt natuurlijk min of meer dubbel zo groot aangezien je op de Geminii 2 case fans moet plaatsen, met als resultaat dat de Geminii in combinatie met de beide Nexus fans minimaal even goed is als de Infinity, waarschijnlijk zelfs beter.

Het grote voordeel is echter dat deze koeler alle onderdelen rond je CPU socket ook koelt: mosfets, northbridge, geheugen, en dus ook de grote koperen koelblokken die op veel nForce chipset gebaseerde moederborden terug te vinden zijn.

Al met al dus een fantastische koeler voor een goede prijs.

Heb jij ook een Cooler Master GeminII?

Wat een bakbeest :D, die krijg ik helaas niet in mijn kastje ben ik bang :+.

Net stukje tekst en goed om te horen dat het niet alleen een koeler voor een CPU is maar ook voor overige onderdelen als je een beetje gaat schuiven.
Hai ik heb toevallig afgelopen zaterdag precies dezelfde cpu+mobo+mem in elkaar gezet, en deze koeler erop.

Fijne koeler, maar bij het monteren gebeurde het volgende: Koeler op mobo gezet, en aan de achterkant de moeren handvast aangedraaid. Toen de bijgeleverde 'dop' op de moeren gezet en daar nog een keer met de schroevendraaier aan gedraaid. Resultaat: mobo stond zo krom als een hoepel. In paniek meteen de moeren losser gedraaid en toen bleek dat de schroeven die je ziet bij jou eerste plaatje, linkse draad zijn. Die draaiden bij mij dus los en aangezien je van de bovenkant geen schroevendraaier door de koelribben kan steken heb ik daarna met een waterpomptang die schroeven weer vast moeten zetten.
Beetje gekloot van mijn kant maar verder een heel fijne koeler.
Bij CPU-Z heb ik met stock E6700 op idle 40 graden, Core1 33 graden Core2 32 graden.
Als ik de CPU-test draai van 3DMark2006 gaat de temp omhoog naar 61-57-55.
Ik heb er 2x 1200rpm Noctua 120mm op gezet.

Wat idd wel zo is, is dat de heatpipes soms zo dicht bij het geheugen zit dat je dus geen 'hoog' geheugen kan kopen.
Bij de 6400C4 strips van Corsair zit alleen een heatspreader, bij de Dominator zit daar nog eens een 'kam' bovenop en die raken je heatpipes.
Gelukkig had ik dat al gelezen ergen voor het kopen.
@dreameater

nee de koeling kan het helaas niet passief af, valt te lezen in andere surveys, maar ik vraag me inderdaad ook af in wat voor kasten dit ding zoal past (ik heb zelf een CM Centurion 5) als je zo'n ding koopt, moet hij natuurlijk wel passen :P
De GeminII kan passief werken, maar dan eigenlijk alleen met cpu's die op stock speed draaien.

Hij past in een CM Centurion 5. Hij past sowieso in alle CM kasten (behalve de Elite).
Nette survey :)

Wel handig om te vermelden, is welke kast jij hebt gebruikt. Je vermeldt namelijk wel bij de negatieve eigenschappen dat kleine kasten een probleem kunnen krijgen :z

Mijn vermoeden is dat je een Antec Solution SLK3000B of iets in die richting hebt ;)
Kan deze koeler het denk je passief af?

Oja Btw nette survey! :P
Het past maar net he ! :o Super wijs zo'n bakbeest. Mijn infinity is er niets bij. Een groot pluspunt vind ik dat die gelijk je halve mobo koelt! Nette survey ;)
Ik heb hem ook besteld. denk wel dat hij past in mijn kast, Coolermaster Ammo533.

Zitten er eigelijk standaart fan;s bij ?
Humor hoe dit inelkaar zit.Gigantische fans overall en dan bij de chipset een 3 bij 3 fan? :Y)

Wel mooi verslag gemaakt trouwens. Trekt het moederbord niet krom ofzo? Was je daar niet bang voor?
@ Krug gosens. Thx voor de info !! daar heb ik zeker wat aan, ik had hem al besteld ik durfte de gok wel te maken, ik vond dit wel een mooi alternatief voor de Big thyphoon, en hij was zelf nog goedkoper.

Ik wacht af, BG computer's stuur hem als het goed is morgen op !
Post ff je ervaringen met de P5n32 SLI :7
word ook mijn aanstaande bord miss icm met deze COOOOOOOOLER :9
Met deze koeler blijft mijn E6750 op 23c Idle, plus twee koelers op 1000rpm(staat dan 5 uren aan) Mijn Asus P5N32-e SLI wordt dan 28/29c(5 uren aan)

Stressed komt ie niet boven de 40c met Orthos.
Prima koeler dus, geen problemen mee! :D