Specificaties 5x Ethernet 1Gbps - Bekijk alle specificaties

D-Link DGS-1005D Review

hardware4live 8 augustus 2011, laatste update op 8 augustus 2011, 3.659 views

D-Link DGS-1005D

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • De Prijs
  • Energie zuinig
  • Compact
  • Stabiele verbinding

Minpunten

• Haalt niet eens 90 MB/sec.
  • Geen user interface

Features Score: 3

Om de apparatuur van mijn bovenverdieping te voorzien van een bedraad netwerk te voorzien was het nodig om een switch aan te schaffen. Mijn eisen waren dat het de switch Gigabit ondersteund, minimaal 5 poorten heeft, het liefst een beetje zuinig is en niet te prijzig. Al snel kwam ik uit op de DGS-1005D van D-link. Het model van de switch is trouwens al twee keer vernieuwd. Het huidige design/model wijkt daarom af van het model wat ik in deze review laat zien, maar de specificaties zijn het zelfde.

Specificaties

(volgens D-link)
Goedkope Gigabit oplossing voor kleine (thuis)kantoren en het midden- en kleinbedrijf
Vijf 10/100/1000 Mbps Gigabit poorten op Cat.- 5
Datatransportbesturing volgens de IEEE 802.3x standaard
Plug-and-play installatie
Eenvoudige pc-installatie
9,600Bytes Jumbo Frame ondersteunt
Quality of Service 802.1p QoS (4 prioriteitsniveaus)
Kabel diagnostiek functie
Green Ethernet Technologie

De praktijk

De DGS-1005D is zeer eenvoudig in gebruik te nemen. Je sluit de switch aan op het netwerk en that’s it! Op de switch zitten status ledjes die aangeven per poort of het een Gigabit (groen) verbinding is of een <100Mbit (oranje) is. Ook kun je er aan zien of een aangesloten apparaat uitstaat en naarmate er meer verkeer is knipperen de ledjes sneller. Allemaal heel eenvoudig maar efficiŽnt. De DGS-1005D maakt gebruik van Green Ethernet. Dat wil zeggen dat een poort in standby gaat wanneer het aangesloten apparaat op die poort uit staat om op die manier energie te besparen. De switch doet verder zijn werk volledig stil en blijft redelijk koel. Qua stabiliteit heb ik ook niets te klagen, Ik heb namelijk nog nooit last gehad van dat het netwerk uitviel. Wat wel jammer maar logisch is voor een switch van deze prijsklasse is dat er verder geen instellingen zijn te aan te passen in een interface. De switch is ook lekker compact en kan zowel liggend als staand worden geplaatst.

De snelheid

Om de snelheid te meten heb ik de tool AIDA32 gebruikt. Ik heb de snelheid gemeten tussen mijn pc en laptop die allebei rechtstreeks via cat6 zijn verbonden met de switch. Hier zien we dat de gemiddelde snelheid 87 MB/sec bedraagt. Dit is zeker niet snel te noemen en het viel me ook erg tegen eerlijk gezegd. Maar buiten dat is er ook te zien dat de snelheid aardig stabiel is.

Benchmark test met AIDA32

De DGS-1005D is stabiel, compact zuinig, goedkoop en makkelijk in gebruik. Maar ga je voor snelheid dan kun je beter een paar tientjes extra uitgeven aan een krachtigere switch. Aangezien mijn NAS hogere schrijfsnelheden en leessnelheden heeft dan dat de DGS-1005D aan kan is dit voor mij niet echt een goede aankoop geweest. Als je toch geen apparatuur heb die niet over de maximale snelheid van de switch heen gaat dan kan ik deze switch zeker aanraden.

Heb jij ook een D-Link DGS-1005D?

De grootste ergernis van de eerste versies van dit model van D-Link (een aantal jaar geleden) was dat je snelheid terugviel naar 100 Mbit als je er iets aanhing dat geen Gbit kon (bv. een MFP). Daar zat je dan met je Gbit router :) Neem aan dat dit hier wel opgelsot is?

De snelheid is denk ik wel afhankelijk van je netwerkkaarten (drivers, CPU, ...). Heb je al is geprobeerd om Jumbo Frames op beide machines aan te zetten?
Dat heb ik wel geprobeerd maar daar gaat de snelheid alleen maar van achteruit.
De harde schijf kan ook geen bottleneck vormen want dat is een OCZ vertex 3.

Wat betreft de processoren:
PC cpu: core i7 920
laptop cpu Intel Core i7 2630QM

Dit is gewoon de maximale snelheid die gehaald kan worden met deze switch
Nee hoor. Ik haal hier makkelijk over de 100MB/s. Waarschijnlijk is de schijf in je laptop te traag, of je NAS. Wat voor NAS is het?
Dat vind ik knap!
Het heeft niets met de snelheid van de schijf van de laptop te maken. Met de test lees ik van de pc af. en in de laptop zin een SSD. Ik heb de test ook gedaan tussen twee pc's dat resulteerde in de zelfde snelheden.
NAS: Synology DS411+

[Reactie gewijzigd door hardware4live op 8 augustus 2011 14:58]

maandagmorgen modelletje wellicht?
Waarschijnlijk kan je laptop of desktop gewoon niet sneller.
Dat lijkt mij sterk. Bestandsoverdracht van mijn NAS naar mijn pc zit ook ongeveer op 87MB/sec. terwijl de opgegeven leessnelheid van de NAS 105MB/sec is. Ook heb ik niet de allerminste hardware thuis ;)

[Reactie gewijzigd door hardware4live op 8 augustus 2011 13:59]

Zojuist zelf twee van deze swiches aangeschaft. Heb al 112 MB/s (=896mbit) met een hdd transfer gehaald over een afstand van 15+ meter. Dit signaal ging van een pc naar de switch, naar de volgende switch, naar een andere pc.

edit even met een tool getest: +- 920 Mbit bij gebruik van twee switches en 3 kabels (cat5e).

Uit een test van hardware.info blijkt ook dat alle switches vrij wel even snel zijn (allemaal 900-920 mbit). Verschil zit er wel in het stroomverbruik en daar blinkt dit product uit.

Die 87mb/s ligt dus niet aan de switch maar aan je bekabeling of het gebruikte apparaat. Let op dat je voor gigabit internet een cat 6 kabel nodig hebt of op zijn minst een goede cat 5e. Als ik de reacties zo lees dan heb je een SSD, dan moet je het dus in je kabel zoeken. De klasse staat erop gedrukt. Daarnaast mag je eigenlijk zelf geen stekkertje aansluiten (professioneel gebruik is de kabel dan afgekeurd). Overigens heb ik zelf wel custom stekkertjes.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 21 april 2012 19:41]

87MB/s is snel zat voor cheapo gigabit apparatuur.
precies wat jij zegt, je mag ook niet veel meer van een switch binnen deze prijsklasse verwachten ;)
Ik heb deze switch ook, om precies dezelfde redenen en ben eveneens zeer tevreden.
De snelheid heb ik niet getest, maar voor mij is 't snel genoeg.

Als er iets is wat je als nadeel zou moeten noemen, dan is 't zijn gewicht.
Hij kiepert nogal makkelijk achterover als er 5 kabels ingeprikt zitten :+

Inmiddels kom ik op zolder poorten tekort, dus deze gaat binnenkort naar de meterkast verhuizen. Hij mag blijven tot'ie 't bijltje erbij neergooit!
Kan ik dit apperaat ook voor mijn home cinema gebruiken?

Ik heb bij mijn tv 1 internet aansluiting, maar ik heb staan:

tv
receiver
playstation 3
mediaplayer

Deze hebben allemaal een internet aansluiting. Is het mogelijk dat ik deze apparaten er ook mee aansluit?