Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE40D5000 Review

A4-tje 19 augustus 2011, laatste update op 19 augustus 2011, 18.931 views

Samsung UE40D5000

Pluspunten

• Vormgeving
  • Aansluitingen
  • Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak (E-manuel)
  • Netwerk mogelijkheden

Minpunten

• Samsung PC Share Manager
  • Geluid niet helemaal geweldig
  • Geen harde aan- en uitknop

EDIT: In verband met digitale tv heb ik wat stukken aangepast. Oude tekst die voor mij niet mee van toepassing is is doorgehaald of verwijderd. Nieuwe tekst is onderstreept.

Edit2: Toegevoegd t.a.v. content streamen van pc naar tv.

Algemeen:
Aangezien mijn oude CRT (ja er zijn nog mensen die die hebben/hadden :) ) nu echt op was ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe tv. Al snel was de keuze Samsung of Phillips, mede ingegeven door de prijs/kwaliteit van de laatste serie van deze fabrikanten. Uiteindelijk toch voor Samsung gegaan vanwege de prijs en (voor mij) wat kleine pluspunten t.o.v. Philips.

De tv is nu 1 week in bezit en de lange termijn is dus moeilijk in te schatten, maar toch even de eerste indrukken van de tv. Bij vragen en zelf gevonden dingen zal ik de review aanpassen als dat nodig is.

Uitpakken en installeren:
- Monteren van de voet blijft altijd een beetje gepruts doordat je het scherm moet optillen, makkelijkst met z'n tween te doen.
- Aangesloten (analoog, Digitale TV aangevraagd)
- Zenders laten zoeken (Analoog ong. 3 minuten, digitaal <1 minuut)
- Klaar.

De zenders staan denk ik nooit in de volgorde die je wilt hebben maar dat is natuurlijk aan te passen. Ik heb snellere methodes voor verplaatsen op andere tv's gezien maarja, als het goed is doe je het niet zo vaak.

Uitstraling:
Ik vind het een mooie tv. Niet te dikke bezel en een mooie rechthoekige voetplaat wat veel beter in mijn interieur past dan rond. De tv is mooi strak zonder ronde vormen en heeft geen zichtbare knoppen op de rand zitten, deze zijn allemaal aan de zijkant verborgen. Het merk staat niet echt groot in het midden van de onderste bezel en is niet storend aanwezig. De tv en toebehoren voelen stevig aan en dat werkt altijd in het voordeel van de kwaliteitsbeleving.

Beeldkwaliteit:
Helaas kijk ik dus nog analoog maar het digitale is reeds aangevraagd en die zal ik sowieso nog toevoegen als ik dat het aangesloten.
Analoog valt de kwaliteit een beetje tegen, je ziet dat kleuren toch niet helemaal fris worden weergegeven en dat de algemene kwaliteit wat minder is. Ondertussen digitale tv van ziggo (koop de module en kaart in de winkel want via ziggo gaat dat niet snel komen...). Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met de beeldkwaliteit. Eigenlijk het bekende verhaal: "Waarom heb ik dit niet eerder gedaan". Maar dat komt voornamelijk omdat ik bij anderen nooit zulk helder en scherp beeld heb gezien. Kleuren zijn standaard al redelijk goed (subjectief) en behoeven nog maar weinig aanpassingen.
Film (DVD en MKV) speelt hij prima af, de beeldkwaliteit is dan prima; zoals ik verwacht van een tv van dit merk. Foto's zien er zo het kan nog beter uit. ze zijn super scherp en de kleuren komen goed over.
Nadeel tijden het kijken kan het reflecterende scherm zijn. zorg dus dat er geen lichtbronnen achter je staan tijden het kijken.

Geluid:
blijft meestal een beetje behelpen bij platte tv's in deze prijsrange; de kwaliteit is redelijk tot goed. handige feature van de tv is dat hij verschillende geluidsstijlen heeft waaronder spraak,film en normaal.
spraak is wel eens handig bij nederlandse series waar niet echt duidelijk gesproken wordt, film maakt het geluid wat zwaarder (minder hoge tonen) en normaal is normaal ;)

Contrast en helderheid:
Sowieso is dit natuurlijk altijd goed in te stellen en blijft het een beetje persoonlijk wat lekker kijkt qua helderheid. Leuke gadget is dat je kan kijken wat het verbruik is t.o.v. LCD-tv's (hmmm, raar; altijd lager ;))
Contrast is erg goed en zwart is ook echt zwart. doordat het een randbelichting blijft blijven nuances in zwart moeilijk voor de tv om weer te geven. Toch is dit beter dan bij menig (nieuwe) tv die ik het gezien (gevoel).

Ghosting:
Mij niet opgevallen bij het kijken naar film. Bij het kijken naar een voetbalwedstrijd valt het me niet op dat er ghosting aanwezig is; gewoon een strak beeld.

Aansluitingen:
De tv is onder andere voorzien van de onderstaande aansluitingen, een volledige lijst is hier te vinden.
4x HDMI
1x USB 2
1x CI+ Slot:
1x Scart
1x Ethernet (LAN) (100Mbit)

Aansluiten op netwerk:
Tv kan je via Wifi (dongle in de USB-poort nodig) of via je LAN aansluiten. TV haalt zelf zijn IP-adres en andere benodigde gegevens op op de router en is dan terug te vinden en je kan meteen een firmwire update uitvoeren (er was een nieuwere toen ik hem kocht).
Om dingen af te spelen moet je Samsung PC Share Manager installeren om aan te geven welke bestanden de tv mag afspelen. Vervelend hieraan is dat je dus echt de bestanden moet aanwijzen en niet wegkomt met een map of schijfstation. Heb je wat nieuws dan moet je dit dus eerst toevoegen voordat je het op de tv kan afspelen. Als je je tv bedraadt op je netwerk wil aansluiten kan het voorkomen dat je wel je draadloze apparatuur ziet binnen het netwerk maar je vaste verbindingen niet. Dit ligt in alle gevallen aan je router. Heb je een Huawei van Online (zoals ik) dan heb je pech en werkt de bedrade kant alleen met een ander modem. Let dus goed op of je modem beide varianten tegelijk ondersteund!
aan het afspelen zitten een aantal nadelen:
Subs worden niet afgespeeld als deze er niet hard inzitten en niet exact een gelijke bestandsnaam hebben als de file van de film.
Je kan niet heen- of terugspoelen als je via het netwerk kijkt.
DVD-rips (Audio- en video-TS dus) werkt niet lekker (juiste aflevering selecteren bv).

Natuurlijk zijn de voordelen dat het op zich makkelijk werkt en de beeldkwaliteit blijft erg goed (afhankelijjk van je rip natuurlijk). Wel blijf ik gebruik maken van mijn mediaplayer om films/series te kijken.

Overig:
De tv beschikt over E-manuel waarmee je dus aanwijzingen op je tv krijgt hoe je iets moet instellen. werkt erg goed en is redelijk gebruiksvriendelijk.
Afstandsbediening is goed en heeft een aantal shortcut-toetsen (geluidsstijlen, schermformaat, enz.) wat even wennen is maar wel handig.
Je kan een app downloaden zodat je je mob als afstandsbediening kan gebruiken, werkt erg goed en snel.
Afspelen van content op je mobiel kan goed en makkelijk (Iphone 4 en Samsung Ace).
De tv heeft geen harde aan- en uitknop, het verbruik is misschien maar 0,2 Watt maar toch...

Conclusie:
Ik ben erg tevreden met mijn nieuwe tv. Goed beeld en geluid is aanvaardbaar. Als alles goed werkt kan hij alleen maar beter worden qua kijkplezier.

Heb jij ook een Samsung UE40D5000?

PC Share manager heb je helemaal niet nodig, het voegt helemaal niks toe aan Windows Media Pleyer van Win7. Voor de D-modellen heeft Samsung trouwens de software Allshare PC beschikbaar en dat werkt ook met C-modellen. Hetzelfde als PC Share manager (dus troep) maar dan in een ander grafisch jasje.

Volgens mij staat in de handleiding dat je de Tv bijvoorbeeld op een tafel moet neerleggen om de voet te monteren, maar goed als het makkelijk kan doe je het gewoon moeilijk. :+
Inderdaad ik kan gewoon direkt vanaf me laptop bestande afspelen via WMP en door mappen bladeren via de TV.

Dus geen Allshare of PC Share nodig.

Als ik Allshare gebruik en ik zet me laptop uit gaat ook de TV uit.
laptop via router werkt dus wel, maar bedraadt via diezelfde router dus niet... schijnen meer problemen mee te zijn (veel routers). Ben het nog steeds aan het uitzoeken en zodra ik beiden werkende krijg post ik dat natuurlijk!
allshare is de wifi variant van share manager. In feite dus hetzelfde maar dan door de lucht :)
bij deze tv moet je hiervoor wel apart een USB-dongle kopen om het te kunnen gebruiken, deze zit NIET standaard bij de tv.

wat betreft het monteren van de voet; ja zo zou dat wat makkelijk kunnen maarja, als ik dat ding uit de doos haal wil ik meteen ermee spelen en ga ik zoals 70% van de bevolking niet de handleiding doorlezen (die je van internet moet halen of via de tv moet bekijken (e-manuel). je krijgt namelijk alleen een verkorte variant waar dat dus niet in staat. Maar ik zal het zeker onthouden :)
Samsung noemt DLNA Allshare. Wat dat met wifi variant van sharemanager te maken heeft?
ze hebben dus 2 varianten:
1 voor wifi; All-share
1 voor bekabeld; share manager
Nee hoor, beide werken zowel draadloos als bedraad. Allshare PC staat genoemd bij de D-modellen en Sharemanager bij alles daarvoor.
Is echt een groot verschil tussen analoog en digitaal, want veel minder beeldruis en is ook scherper. Zeker met de huidige tv's :)
als het meezit weet ik het volgende week :-)
ondertussen wat stukken aangepast i.v.m. digitale tv :Y)
Ik kan met PC Share manager gewoon mappen delen hoor? vergeet niet om op het refresh teken te drukken als je een map toevoegd.
Ik weet hoe het werkt maar ik krijg mijn tv niet in het overzicht te zien. wel op de pc manager die ik op mijn laptop heb staan.
In het overzicht van mijn netwerkcentrum zie ik ook de tv staan maar om de een of andere reden komt die niet in pc manager tevoorschijn.
Ligt dus aan mijn modem van online, die ondersteund blijkbaar niet dat ik bedraad ook contact kan maken met de tv.. opgelost door een ander modem eraan te hangen maar ga toch maar weer terug naar mediaplayer (die weer retour kan van de slaapkamer :O )
Ja precies, en daarbij kan je ook nog altijd upgrade naar HD tv, wat natuurlijk NOG mooier is(heb het zelf!) dan zie je weer grootse verschillen tussen digitaal en hd tv(zenders)
Veel kijk plezier
Dank, en ondertussen volledig met je eens. Wereld van verschil :)
Ik vind deze tv wel een waardige vervanger voor m'n huidige sharp 32"... ik kan alleen nergens vinden of deze een 24p mode heeft? Kan niks op internet vinden daarover, de ene site zegt van wel en de ander van niet (op samsung.nl staat het ook niet)
En ik heb best veel licht inval in mijn huiskamer, wordt het dan echt storend om tv te kijken? (heb nu ook een redelijk reflecterend beeld als de zon op de huiskamer staat....)

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 24 augustus 2011 12:27]

Da's precies wat ik ook graag wil weten. Sommige A en B-series Samsungs hadden schijnbaar een nogal beroerde weergave van 24p materiaal. Ben benieuwd of de huidige Samsungs, en dan met name de D5000 serie, deze problemen achter zich gelaten hebben.
Ik heb even een privefilm die ik zal omzetten in 24p om uit te proberen. Maar als 1 van jullie nog even een link heeft naar een film(fragment) van dit format dan probeer ik die even voor jullie uit. Stuur maar even per DM naar me toe.
Ik heb deze tv ondertussen ook en ik kan in ieder geval bevestiging dat als ik mijn playstation 3 op de modus 24hz(zelfde als 24p) zet ik gewoon fullhd beeld @60hz wordt weer geven, de tv zet het kennelijk zelf weer om naar 60hz.
M.A.W de TV heeft geen directe 24p weergave?
Nou ja dat was op mijn playstation 3 als ik mijn HDX-1000 op 1080p 24hz, of 23,975 hz instel krijg ik wel bovenin beeld 1080p@24hz te zien, en het beeld doet niet raar, al kan ik niet oordelen of het echt soepel loopt heb niet echt veel 24hz materiaal op de hdx staan.
ook loop ik trouwens tegen het punt dat wanneer ik mijn antenne kabel in de ant in steek dat de tv geen signaal lijkt te vinden en mij huidige standalone hd ontvanger vind wel signaal/
Ik heb ook nog een vraag over wifi. Heb je de Tv zelf aangesloten via wifi want volgens mij kan dat helemaal niet? En zo ja, welke dongle gebruik je dan?
Ik heb mijn tv niet aangesloten via wifi (voor het streamen van HD-materiaal gebruik ik liever gewoon een kabeltje). Je kan bij deze tv een dongle kopen voor iets van € 30,-- maar ik heb gelezen op fora dat het ook met een niet samsung-dongle mogelijk is.
Even een correctie voor mijzelf. Op de Samsung site staat bij de specificaties dat je wel een dongle kunt aansluiten.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 30 augustus 2011 23:32]

Ik heb nog wel een vraagje aan jou. Je schrijft dat je een app kunt downloaden waarmee je een mobiele telefoon als AB kunt gebruiken. Welke app is dat dan? Want de app voor de Iphone of de Android is geschikt voor de 5500 en hoger. Nu bestaat de 5500 helemaal niet, maar weet je zeker dat het met een 5000 werkt?
yep is de "samsung remote" app voor Iphone. werk prima en leuk om de vriendin mee te vervelen :)
als je tv op het netwerk zit en je mobiel ook kan je via je app je tv vinden en even goedkeuren op de tv dat er verbinding wordt gemaakt. vervolgens kan je alles wat je met je afstandsbediening ook kan.

zal eens kijken hoe het met een samsung telefoon werkt, laat ik nog even weten.
Die Samsung Tv Remte heb ik zelf ook. Staat dus bij voor welke toestellen geschikt, vandaar mijn vraag of het met een D5000 ook werkt,
Ik zit me al lekker te maken voor een UE32D5000 na de verhuizing en ook wil graag weten of de D5000 werkt met de iPhone app. (oa voor het vriendin pesten stuk maar ook gewoon omdat het kek is) :+
ja, die werkt er dus mee (met de D5000). zolang je tv op het netwerk zit kan je je iphone-app daarvoor gebruiken ondanks dat de tv niet genoemd staat in de app zelf.
je doet een scan, hij vindt je tv en op de tv moet je je mobiel toestaan (ok drukken).
vervolgens kan je dus de ab laten liggen en je iphone gebruiken.
de regel van ong. 2euro per watt per jaar aanhoudende, zou me die standby-knop niet veel kunnen schelen als het puur om de kosten gaat
Even een aanvulling voor diegenen die hun fotocamera met een USB-kabeltje met deze Samsung verbinden.

Deze Samsung UE40D5000 laat toe dat je ook niet-Samsung camera's kunt gebruiken om je foto's direct vanaf je geheugenkaart van de camera te bekijken. Met de overigens prima Sony TV's had ik hier al tot tweemaal toe (Sony Bravia KDL-32BX400 en de KDL-32W5500) slechte ervaringen mee omdat deze alln merkgebonden camera's accepteerden en het beeld dus op zwart zetten.

Dus: erg blij verrast dat deze UE40D5000 de iets meer dan 1.000 foto's van mijn Canon camera zowel tamelijk snel laadde als ook keurig via de dia-showknop van de TV vertoonde.

[Reactie gewijzigd door Limoncello op 24 oktober 2011 08:24]