1. Laagste prijs
    Niet beschikbaar
  2. Kenmerken | Gebruikersreviews
  3. Willen (2) Hebben (20)

Bekijk alle reviews

Apple MacBook Pro 15" 2.0GHz (voorjaar 2011) Review

+2
TAMW
8 september 2011, laatste update op 8 september 2011, 13.267 views

Apple MacBook Pro 15" 2.0GHz (voorjaar 2011)

Changelog: 06-08-2011: plaatsing review 07-08-2011: Toevoeging aan alinea Warmte- en geluidsproductie: test met smcFanControl 08-08-2011: Toevoeging aan alinea Warmte- en geluidsproductie: test met smcFanControl 14-08-2011: Toevoeging aan alinea Warmte- en geluidsproductie: test met smcFanControl 08-09-2011: Toevoeging aan alinea Warmte- en geluidsproductie: test met smcFanControl Inleiding Elk jaar wissel ik(zakelijk al tien jaar lang) van laptop het budget ligt rond de 1600 euro ex btw (ik heb zelf volledig de vrije keuze welke het wordt) Deze laptop klasse is dus ook mijn referentiepunt en vergelijk dus met de laptops die ik in het verleden gehad heb. Ik wissel zo vaak van Laptop omdat dat een deel van mijn...

Pluspunten

  • Bouwkwaliteit
  • Magsafe
  • Bootcamp (goede Win 7 ondersteuning)
  • Accuduur
  • Mac OSX

Minpunten

  • prijs
  • touchpad knoppen ongevoelig
  • standaard 5400 rpm HD
  • slechte wifi ontvangst
  • geen verloopstukje naar DVI/VGA meegeleverd
  • soms te warm voor op schoot

Eindoordeel

3 van 5 sterren (Voldoende)
Changelog:
06-08-2011: plaatsing review
07-08-2011: Toevoeging aan alinea Warmte- en geluidsproductie: test met smcFanControl
08-08-2011: Toevoeging aan alinea Warmte- en geluidsproductie: test met smcFanControl
14-08-2011: Toevoeging aan alinea Warmte- en geluidsproductie: test met smcFanControl
08-09-2011: Toevoeging aan alinea Warmte- en geluidsproductie: test met smcFanControl



Inleiding
Elk jaar wissel ik(zakelijk al tien jaar lang) van laptop het budget ligt rond de 1600 euro ex btw (ik heb zelf volledig de vrije keuze welke het wordt)
Deze laptop klasse is dus ook mijn referentiepunt en vergelijk dus met de laptops die ik in het verleden gehad heb.
Ik wissel zo vaak van Laptop omdat dat een deel van mijn vakgebied is en ik "bij" moet blijven met de technieken en verschillende OS'en.

IK heb niet echt een voorkeur voor OSX of Windows 7 als desktop OS ik kan met beide lezen en schrijven. Mijn review gaat dus vooral over de hardware kwaliteit.

Features
Graag had ik een verloopstukje van thunderbolt/mini displayport naar DVI / VGA gratis zien meegeleverd worden. Ik heb bv nog geen beamer gezien met een thunderbolt aansluiting.
Dit soort kleine dingen zijn de kersen op de taart die ik bij een laptop in deze klasse verwacht
Wetende uit mijn vorige ervaringen met andere fabrikanten van laptops in de (sub)top klasse was dat dit altijd standaard werd meegeleverd)

Ook mis ik m'n hardisk activity led in de behuizing. Als er iets even wat langzamer gaat tijdens wat zwaardere toepassingen(en die doe ik vaak) zag je binnen een oogopslag wat op dat moment de bottleneck was. Natuurlijk zijn er zat tools die dat ook kunnen laten zien alleen kost dat je een extra handeling.

USB maar 2 poorten tja, soms net te weinig voor een pro, Als m'n muis en dongel er inzitten, kan ik m'n externe hd of ander apparaat er niet meer bij.

conclusie:
*** Voldoende: Het is het voor mij net niet, maar toch nog wel voldoende.

Prestaties
Standaard een 5400 rpm schijf meeleveren bij een laptop van 1700 euro. Apple shame on you!
Een high end laptop en dan een low end schijf meeleveren, Een ssd is echt een must wil je optimaal van deze laptop profiteren.

De laptop is bij levering direct gemod, er is een 128 GB SSD samsung ingekomen en 500 GB 5400 rpm "apple" HD is op de plek van de superdrive gekomen. De superdrive(zo noemt Apple de DVD speler) is naar een externe behuizing verplaatst. Deze set heb ik gebruikt

Hij is nu triple boot op de SSD staan Lion en Windows 7 op de 500 GB "apple" HD staat Snow Leopard.
Om mijn bestanden(documenten/foto's/vm's enz) vanaf elk OS in read/write mode te kunnen benaderen heb ik een grote exFAT partitie gemaakt op de 500 GB schijf.

Externe superdrive + Macbook zelf
http://img560.imageshack.us/img560/1632/machv.jpg

Optibay, HDcaddy
http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/43741/18219.jpg

Hier een simpele performance test van de 500 GB "Apple" HD
http://img41.imageshack.us/img41/111/screenshot20110806at103.png

Hier van de door mij geplaatste SSD
http://img832.imageshack.us/img832/953/screenshot20110806at102.png


De wifi ontvangst is niet echt super, op mijn kantoor heb ik gewoon bijna geen ontvangst terwijl ik dit met oa mijn vorige laptop wel had. Deze verbinding is met de Macbook onwerkbaar geworden.

Even een heel snel testje gedaan laptops staan naast elkaar, halverwege onderling gewisseld.
De Dell is van mijn vrouw mijn vorige Laptop(welke veel betere ontvangst had dan de MBP) staat op kantoor dus die kan ik niet testen op dit moment
Grotere screenshots onderaan deze review voor wifi "ontvangst" benchmark

Testopstelling:
http://img9.imageshack.us/img9/8885/dsc4766c.jpg

Je ziet ook dat de Dell nog ander netwerk ziet wat de MBP niet ziet:

http://img405.imageshack.us/img405/5672/macwifi.jpg

http://img9.imageshack.us/img9/7002/wifidell.jpg

deze Dell van 5 jaar oud doet het z'n 5 db beter en heeft ook niet van die negative uitschieters naar beneden zie 23:35:30 gaat de MPB naar -70

conclusie:
De CPU en GPU prestaties zijn uitstekend, Maar door de standaard meegeleverde 5400 rpm schijf en mindere wifi ontvangst blijven de prestaties op 3 sterren steken.

Beeldkwaliteit
Prima kwaliteit behalve de spiegelingen, als ik nu moest kiezen had ik wel het ontspiegelde scherm gekozen, die standaard glossy begint me steeds vaker te irriteren, dat is m'n eigen fout geweest maar met dit glossy scherm blijft m'n beoordeling hierdoor steken op **** goed.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Laptop voelt zeer solide aan, zeker de onderkant welke echt totaal niet tordeert.
beeldscherm scharnier had van mij wel wat stroever gemogen.
De magsafe aansluiting is echt top, voedings adapter is mooi klein.
conclusie: **** Zeer goed

Ergonomie
Als je touchpad niet(standaard instelling) op tap mode staat moet je toch vrij hard op linker of rechter knop drukken. Je hoort en voelt de klik wel maar OSX of Win 7 registreren geen klik. (bij meerdere MBP's ervaren dus niet exemplarisch, en ja ik weet dat je links of rechts onderin moet klikken)
Op het harde klikken na werkt het touchpad subliem.

conclusie:
Als het klikken goed was was het een ***** zeer goed geweest, aangezien je de linkerklik toch zeer vaak gebruikt blijf de beoordeling hangen op een *** voldoende.

Warmte en geluidsproductie
Laptop is lekker stil maar wordt toch te warm/heet aan de onderkant waardoor het op schoot oncomfortabel wordt. De voedingsadapter wordt ook heel erg heet maar hier heb ik verder geen probleem mee.

conclusie Met wat surfen en filmpjes kijken wordt hij toch oncomfortabel warm/heet op schoot aangezien ik regelmatig doe is dit voor mij toch wel een flink nadeel, je gaat jezelf en de laptop in vreemde posities brengen om maar niet de onderkant te raken. Hierdoor blijf het voor mij steken op
*** voldoende

Edit 07-08-2011: Op dit moment ben ik met smcFanControl v2.3 aan het testen om hem wat minder warn/heet te krijgen, waardoor het hopelijk wat comfortabeler wordt om hem op schoot te houden. Ik heb de "default" fanspeed voor de linker en de rechter fan naar 3000 rpm ipv 2000 rpm gezet. De tijd zal leren wat dit voor gevolgen voor de temp en accuduur heeft.

http://img641.imageshack.us/img641/6595/screenshot20110808at163.png

Edit 08-08-2011:
Voorlopige voorzichtige conclusie het lijkt iets beter te gaan met de "schoot" temp, mijn gevoel zegt dat de accuduur toch wel merbaar iets korter is(wat theoretisch natuurlijk niet meer dan logisch is)
Voorlopig blijf is het zo maar even proberen, updates volgen.

Edit 14-08-2011:
De voorlopige voorzichtige conclusie uit de vorige edit lijkt te kloppen, de laptop is nu wel warm maar het is te verdragen, optimaal is het nog zeker niet maar wel een verbetering. De accuduur lijkt ook heel iets korter.

Mobiliteit en Accuduur
Laptop is redelijk dun (mijn vorige Dell z600 was nog wel dunner) accu gaat gemiddeld bij mij z'n 4 uur mee bezigheden dan: Wat surfen en filmpjes kijken, helderheid staat op ong 85% os Lion)
Dit is prima is al komt het niet in de buurt van de geadverteerde tijd van 7 uur.
Uiteraard is de 7 uur te halen alleen in real life wordt het vrij lastig.
conclusie:
Laptop is licht en "klein" accuduur is ook prima maar niet meer dan ik met mijn vorige laptops haalde daarom *** goed


Prijs
Welbeschouwd is de prijs voor wat je krijgt echt veel te hoog.
Het ziet er mooi uit en werkt goed maar excelleert nergens wat de hoge prijs zou moeten rechtvaardigen.
conclusie:
Als er standaard een 256 GB SSD in had gezeten was het **** goed nu ** slecht


Eind Conclusie
Op zich ben ik er redelijk tevreden mee, Dit wel pas na plaatsen SSD.
Om hem echt "af" te maken komen er dus nog wel wat kosten bij:

SSD 128GB 185,- Euro (http://tweakers.net/price...470-series-ssd-128gb.html)
Optibay+Externe superdrive behuizing 65,- (http://hdcaddy.com/product.php?id_product=11)
Ontspiegeld glas 150,- Euro (Apple optie)

Totaal komt dit dus uit op 2100,- Euro

En met dit eindbedrag kom ik toch ook tot de conclusie: overpriced

Alle afbeeldingen

Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15" 2.0GHz (voorjaar 2011)?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (52)

52
51
29
2
0
9
Wijzig sortering
Het is jouw mening en daar heb je goed recht op, en ik zal je nooit vertellen dat je ongelijk hebt. Toch wil ik wel eventjes in gaan op een paar zaken:

Er zitten gene linker en rechter knoppen op het touchpad. Er zit 1 grote knop die inderdaad aan de bovenkant moeilijker in te drukken is dan aan de onderkant. Maar ik kan het als je rond het midden drukt met geen mogelijkheid zwaar of moeilijk noemen en vraag me erg af waarom je hier problemen mee hebt. Ik druk de knop soms wel per ongeluk in omdat 'ie best licht is, als ik gewoon probeer te tappen.

Daarnaast raad ik je aan met 2 vingers te tap/clicken voor right click. Omdat er geen zichtbaar punt is waar de 'right click' activeert lijkt mij het erg irritant om daar over te moeten gissen.

Je batterijduur is erg laag. Als je veel youtubet of andere video-files bekijkt snap ik het, en hoewel een SSD + HDD combo wat meer stroom trekt, hoor je simpelweg met gemak 6 uur te halen met normaal gebruik. Apple is juist erg hard bezig geweest om de 7-uurse batterijduur echt goed mogelijk te maken in real life. Je brightness is wat hoog, maar dan nog. Misschien moet je even clicktoflash in Safari/Chrome installeren. Of, draai je stiekem Windows, wat veel zwaarder is voor de batterij?
Het "probleem" met de batterijduur zit in de softwarematige power management van Apple. Deze zit in OS X ingebouwd, en je kunt er als gebruiker niets aan veranderen. In Windows kun je nog wel eens een "power plan" kiezen, bijvoorbeeld "High Performance", of "Balanced" of "Maximum battery life". In OS X wil Apple dit "gebruikersongemak" wegnemen door het zelf te doen. Een Mac staat dus altijd op "ondemand". Alleen als de laptop niets doet, haal je 7 uur. Als je tussendoor filmpjes gaat kijken en een beetje gaat browsen, dan duikt de batterijduur terug naar 4-5 uur. En met Photoshop o.i.d. duikt het nog harder naar beneden.

Eigen ervaring volgt. Met mijn Lenovo Thinkpad X201 tablet, met Windows 7 x64 kan ik die power plans wel instellen. Er ontstaat merkbaar verschil bij de "Maximum battery life" stand, want Windows Aero gaat uit (transparante vensters e.d.), maar het belangrijkste is dat de Core i7 naar power savings gaat. Continu draaien op 1.2 GHz kost gewoon minder energie dan op 2.13 GHz of meer werken. En de harddisk gaat ten slotte ook in een stroombesparende stand, het OS zorgt ervoor dat data in batches opgehaald wordt. De laptop wordt er merkbaar langzamer door, maar de batterij gaat dan 4 uur mee. Op "High performance" gaat de batterij twee uur mee. Als ik niets doe, dan haalt de accu pas de geadverteerde 5,5 uur.
je kunt onder osx gewoon kiezen wanneer de HD in sluimerstand gaat het beeldscherm en of je de prestaties of besparend of beste te zetten.
Redelijke review, heb toch een paar opmerkingen ;)
1) Het warm worden tijdens het surfen ligt hoogstwaarschijnlijk aan adobe flash player of aan Lion zelf. Je leest op veel fora dat mensen problemen hebben met een warme Macbook Pro na de upgrade (SL -> L) of gewoon tijdens het surfen. Heb je toevallig Flash Player geïnstalleerd?
2) Dat van die ongevoelige knoppen, dat begrijp ik toch niet helemaal. Ik heb hier verschillen soorten laptops staan en heb nooit een verschil gemerkt. Ook nog nooit last gehad van het niet registreren van een klik: met welke laptop vergelijk je de kracht die je nodig hebt om te klikken?
3) Ik heb ook last van een zwakke ontvangst van WiFi, maar heb nog nooit last gehad van prestatieverlies hierdoor. Heb jij toevallig last van prestatieverlies hierdoor?

Ik kan me wel vinden in je argumenten, maar uiteindelijk: je weet bij Apple waar je aan begint. Je moet niet bij Apple zijn voor een goede prijs/hardware verhouding. Je kiest voor een perfecte samenwerking tussen software en hardware en vooral... het design ;)
1. Met SL wordt/werd hij ook warm(mischien wel iets minder als Lion, maar dit is een gevoel en wil dit niet als feit presenteren) Flash heb ik geinstalleerd.

2. Ik vergelijk het met bv een Dell Latitude z600 of een Inspiron 9400, Het ligt er ook aan waar je klikt ik klik namelijk meer aan de linkerkant(wel onderin natuurlijk) als je meer het midden aanhoud(ook onderin natuurlijk) werkt het wel goed. Het verkeerde vind ik dat je terwijl hij niks registeerd je wel een klik voelt en hoort.

3. Ja ik heb last van prestatie verlies op sommige plekken (waar ik met andere laptop's geen problemen had)haal ik nog maar 1/2 Mbit en valt de verbinding regelmatig weg.

[Reactie gewijzigd door TAMW op 25 juli 2024 10:32]

Als je persé MacOS wilt kun je net zo goed een Hackintosch gebruiken. Zo spaar je 50 - 75% op de hardware en heb je toch Apple's OS erop staan.

De review van Tweakers.net over Windows 7 vs. MacOS laat zien dat de verschillen minimaal zijn (qua performance). Als je geld te veel hebt kun je een Mac(book) kopen, maar naar mijn mening is dit de meest belabberde investering die je kunt doen op IT-gebied.

Daarbij is het afwachten of je een Mac-versie kunt vinden voor de applicaties die je onder Windows gebruikte.

Doordat Apple dezelfde hardwarecomponenten gebruikt (verouderd-) als iedere andere computerbouwer en het MacOS niet significant beter presteert dan Windows 7, is Apple in mijn zicht enkel een digitale p*nisverlenging voor mensen die denken speciaal te zijn en willen opscheppen over hun maandelijkse inkomen.

Bij mij maken militante Apple-gebruikers daarom geen enkele indruk. Let wel; ik heb het niet over mensen die Apple aanschaffen omdat ze het mooi vinden of omdat ze het voor het werk nodig hebben. Dat staat even los van elkaar. Smaken verschillen nou eenmaal en daar is ook niks mis mee. Ik word echter wel moe van die mensen die menen hun overpriced aankoop met handen en voeten menen te moeten verdedigen tegen normale PC-gebruikers.
Lekker bagataliseren is dit zeg. Je spaart geen 50 tot 75% uit maar hooguit 20% voor een laptop met dezelfde kwaliteit, echter van plastic. En de kwaliteit van Apple's touch pad is nog steeds ongeevenaard.

Een Hackintosh is lastig te installeren, installeert alleen maar op specifieke hardware, en is lastig te upgraden.

En OS X vergelijken met Windows 7 voor het draaien van een paar programma's is natuurlijk ook de grootste onzin. OS X heeft een UNIX shell, kan met Linux binaries overweg en OS X is vele malen meer feature-compleet dan Windows 7.

Gun mensen het gewoon die extra 20% te betalen voor iets dat direct perfect werkt en vele jaren perfect blijft werken.
"touchpad knoppen ongevoelig"
Ik heb een oudere maar heb totaal geen problemen met de touchpad.. overigens hoef je helemaal niet te 'klikken'.. heel zachtjes kort aanraken is ook een klik.

"standaard 5400 rpm HD"
Veel laptops hebben een 5400 disk.. De snellere zijn vaak kleiner en minder stil. Er is altijd een optie om een ssd erin te zetten en zelfs voor een redelijke normale verkoop prijs (ivm losse verkoop in de winkel).

"slechte wifi ontvangst"
Ik moet zeggen dat mijn mbp betere ontvangst heeft dan mijn thinkpad.

"geen verloopstukje naar DVI/VGA meegeleverd"
De meeste mensen gebruiken het scherm wat aan de laptop vast zit... mocht je dat niet willen kan je een adapter kopen.. niets mis mee. ik hoef niet te betalen voor iets wat ik niet wil gebruiken.

"soms te warm voor op schoot"
Klopt.. maar alleen bij hele zware tools (photoshop, videobewerking en flash).

Flash mogen ze van mij ook wel afschaffen. Zeker die lompe reclames.
het kort aanraken bij de touchpad werkt inderdaad ook maar deze optie is niet standaard ingeschakeld. Althans, toen wij vorig jaar de nieuwe laptops hier kregen was dat niet het geval.

Bij mij wordt m'n processor overigens nu 50 graden terwijl ik wat zit te surfen. M'n PC thuis wordt ook 50 graden tijdens het gamen.
"Vroeger" was de rechtermuisknop standaard ook niet actief in OS X. Gewoon één vinkje zetten in het configuratiescherm!
50 graden op een laptopprocessor? Nagenoeg geen probleem.
Logisch dat je pc thuis minder heet wordt tijdens het surfen, heb je wel eens gekeken naar het gigantische verschil in koelergrootte?
Daarbij: Airflow in een laptop is nagenoeg onbestaand, het enige wat de MBP's hebben is een kleine opening waar lucht binnenkomt en weer naar buiten gaat, de rest gaat via de behuizing.
Ja, ze kunnen warm worden, maar daar krijg je flinke prestaties voor terug.

Zelf heb ik een MBP 13" 2011 en ben er zeer tevreden mee. Met flash/films kijken wil hij ergens tussen de 60 - 90 graden worden, maar dat vind ik geen probleem aangezien de behuizing alsnog niet gigantisch heet wordt, en het apparaat erop berekend is.
SSD heb ik zelf in mijn MBP geplaatst en dat maakt hem wel een stuk sneller, daar heb je gelijk in, een 5400 RPM schijf is natuurlijk wat minder fijn.

Qua batterij: Ik haal hiermee ergens tussen de 6,5 en 7,5 uur als ik normaal werk. Met filmpjes, flash of grote programma's gaat dit naar ongeveer 5 uur, maar dat is nog steeds veel meer dan je Thinkpad, vooral als je bedenkt dat deze wel "snappy" blijft werken, wat je ook op welk moment aan het doen bent.

Het touchpad vind ik zelf prachtig en ik heb nooit last gehad van de klik.
Wel heb ik laatst gehad dat mijn touchpad vastzat, dit moest gerepareerd worden in een APR, maar na 5 minuutjes zat hij weer goed en klikt beter dan ooit tevoren (misschien een klein foutje in mijn specifieke model).
Het klikken vind ik hartstikke lekker, maar tappen werkt ook heel goed. Heb nooit echt veel kracht hoeven zetten en de gestures zijn perfect.

Helaas vind jij je MBP minder goed dan een andere laptop, ik ben juist zeer tevreden met de mijne, en tevens met OSX.
Hoe dan ook nog veel plezier ermee gewenst, want het blijven (hoe je het ook went of keert) high-end laptops, met vrij goede specificaties die perfect aansluiten op OSX.
Ja, Windows laptops hebben betere specificaties voor het geld, maar ik vind OSX perfect en Windows stukje bij beetje minder fijn werken.
Je weet dat dit een laptop van 1600 euro is...
Je mag dan toch wel een beter hdd of zelfs een sdd verwachten. en als je een ssd bij apple koopt ben je belachelijk veel geld kwijt.
en sinds wanneer is flash een zware tool?
sinds adobe het niet voor elkaar krijgt flash te optimaliseren voor osx is het een zware tool.
eens een vraagje voor die ssd te kunne plaatsen heb je gans de backplate van je MBP moeten er afvijzen en is daar door je garantie vervallen?
Als je alleen de hd wisselt voor een ssd behoud je garantie.
In het orginele apple boekje wat je bij de laptop krijgt staat zelf een handleiding hoe je dit moet doen.

Als je de dvd speler (superdrive) vervangt en een optibay plaatst vervalt wel je garantie.

[Reactie gewijzigd door TAMW op 23 juli 2024 05:43]

Kan het alleen maar met je eens zijn eigenlijk.

Mijn MBP (of eigenlijk, die van m'n werk) presteert eigenlijk ook maar matig. Wordt erg heet maar heeft dan ook maar 1 fan (mijn eigen oudere MBP heeft er wel twee).

Een upgrade van glossy naar mat voor 150,-?!? Voorheen was dat 3 of 4 tientjes. Belachelijk zeg.
Hier zit dan ook het hogere resolutie paneel in, niet alleen de matte scherm feature. Alsnog erg duur uiteraard.
ah ok, dat scheelt. Ik zit hier nog steeds met 1440x900 (en gelukkig ook een extern scherm op kantoor).
Dat is overigens ook wel een punt bij Apple, de resoluties van de schermen zijn standaard echt veel te laag.
Een touchpad kun je in een winkel redelijk uitproberen. Echt alles uithalen wat erin zit doe je dan natuurlijk niet.

Wifi problemen kunnen duizenden oorzaken hebben. Elke laptop heeft de antennes weer ergens anders zitten, het kan zijn dat je een dual band router hebt, en de ene laptop heeft een goede g-verbinding op 2,4 GHz en de andere een matige n-verbinding op 5 GHz. Experimenteer hiermee (oa door kanalen te veranderen op de wifi router) en kijk of het verbetert.

Ik ben het helemaal met afterburn eens, als je €1700 uitgeeft, dan mag je wel verwachten dat je je heel goed hebt voorbereid!
Een touchpad kun je nauwelijks goed in een winkel beoordelen, Je moet er eerst aan wennen omdat hij altijd anders is dan je vorige en dan pas merk je echt hoe goed/enz hij is.

Het wifi bereik is gewoon minder dan andere laptops die gebruikt heb.
kanalen wissellen etc helpt niets het bereik blijft minder dan de andere laptops.

Over de €1700 zie mijn reactie op die van afterburn
Aan de ene kant vind ik dit een hele goede review, vooral om te zien dat iemand die net voor een flink bedrag een macbook heeft gekocht, kritiek kan leveren. Vaak zie je dat slechte dingen goed gepraat worden.
Maar aan de andere kant zijn er best wel wat minpunten wat je had kunnen verwachten, de hdd bijvoorbeeld, prijs kan je niet als minpunt geven ben ik van mening. Je weet dat als je een mbp koopt, je relatief veel betaald voor wat je krijgt.
Al met al kan ik je review wel waarderen! ;)
...prijs kan je niet als minpunt geven ben ik van mening...
Dat kan best. Je hebt soms bepaalde verwachtingen, en als die niet ingelost worden, dan kun je het te duur vinden voor z'n mogelijkheden. Alleen is dat hier niet het geval, hier gaat het puur om de prijs, niet om de prijs/kwaliteit verhouding.
Je weet dat als je een mbp koopt, je relatief veel betaald voor wat je krijgt.
Kolder. Apple maakt geen plastic laptops van 300 euro, Apple bedient het hogere segment van de markt. Dus vergelijk eens met de betere Sony Vaio's, Samsung's, Toshiba's, ...

En daarnaast koop je bij Apple niet alleen de hardware, maar krijg je er ook nog een iLife pakket bij. Een Mac is qua software erg compleet, er hoeft alleen nog maar een software pakket bij. Dat kan een gratis OpenOffice (kloon) zijn, of MS Office 2011 of iWork. Dat was het voor de doorsnee gebruiker, daarna ben je klaar!

Bij geen enkele test (tussen Apple en PC) wordt dit meegenomen in de vergelijking...
Toch jammer dat veel mensen de hardware bij elkaar optellen en dan zeggen dat het veel te duur is. Dat is zo. Maar bij een Mac gaat het om het totaalplaatje, niet alleen om de hardware. PCMagazine wat rond 2000 de Macs als "waardeloos" bestempelden omdat een geemuleerde versie van win98 er slecht op draaide. Appels met peren. Als je iets reviewt doe het dan helemaal goed.

[Reactie gewijzigd door kmsch op 25 juli 2024 10:32]

Dat vind jij misschien zo, maar deze review is zeker interresant voor mensen die een Mac willen kopen om er vervolgens Windows op te draaien. Blijkbaar toch niet zo'n goede keuze dus :)
Nee want dan streef je gewoon het doel voorbij van een Mac te kopen. Kun je net zo goed voor een Sony Vaio gaan.

[Reactie gewijzigd door 6129(15) op 25 juli 2024 10:32]

Vind het wonderlijk dat vrijwel alle negatieve punten die je noemt (muv je ervaringen met touchpad en wifi) allemaal zaken zijn die je voor aankoop wist cq had kunnen (moeten) weten, en dat je vervolgens toch 1700 euro uitgeeft. Als dat zaken zijn die belangrijk voor je zijn, waarom koop je het dan? Dan weet je toch van te voren dat je aanschaf tegen gaat vallen? Beetje dwaas allemaal.
Sommige dingen moet je nou eenmaal zelf ervaren wat voor de een wel goed is kan voor de ander het net niet zijn.

ik heb overigens geen spijt hoor.

Wel probeer ik zo objectief mogelijk te kijken (ik denk dat door de tijd heen en met de vele ervaring die ik op dit gebied heb redelijk kan)

Met de uitkomst van mijn review hebben sommige mensen het moeilijk.
En dat zijn toch eigenlijk altijd de mensen die op GOT alleen in Het "apple" gedeelte posten.
Fair enough. Ik be helemaal voor objectiviteit, maar je review kwam (mij) dermate negatief over met punten die je vooraf online zonder het ding ooit gezien te hebben had kunnen uitzoeken dat ik mij begon af te vragen waarom je het ding eigenlijk gekocht had.

Ik kan me overigens als niet-fanboy maar wel Apple gebruiker ook niet echt vinden in de punten die je noemt, maar mogelijk wordt dat veroorzaakt door een verschillende verwachtingspatrooon voor aanschaf danwel andere gebruikseisen.

Zo wilde ik 1) een UNIX systeem waar ik 2) de-facto industrie standaard software op kan draaien zonder VM of dual boot oplossingen en 3) een systeem wat ondersteund wordt door de software van mijn camera/gps/andere hardware. Dat gaf mij 1 keus, nl OS X of ik had een van de drie eisen moeten laten vallen.
Ik ben het helemaal eens met de dingen waar je je aan stoort... Mijn vorige laptop was een Unibody Macbook Pro. Zeer mooie en degelijke laptop, met een paar flinke beperkingen. vooral de warmteproductie was buitensporig hoog. Wanneer ik alleen al een document aan het typen was in een tekstverwerker, zonder internetverbinding of wat dan ook, werd de laptop veel te heet om er comfortabel mee te kunnen werken. Een 'oplossing' was dan een dienblad oid gebruiken om het werkbaar te maken. Wat me overigens op viel is dat wanneer je via Bootcamp Windows 7 draaide dat de laptop nog eens belachelijk veel warmer werd... Dan moest ik echt verplicht constant beide fans op volledige snelheid laten draaien anders zou m'n laptop in de beveiliging springen.

Ook had ik de standaard schijf vervangen door een SSD, wat de prestaties bijna verdubbelde op sommige vlakken.

De problemen die je meld met het touchpad had ik niet, of ze waren me in ieder geval niet opgevallen omdat ik vrijwel direct ingesteld had dat ik alleen wilde tappen en niet klikken.

Wanneer ik de algehele ervaring vergelijk van OSX Snow Leopard met Windows 7, samen met de prijzen en bijhorende prestaties dan is het voor mij in ieder geval duidelijk dat ik nooit meer van m'n leven een Macbook Pro koop...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn