Logitech Wireless Marathon Mouse M705 Review

MrHankey 4 augustus 2011, laatste update op 4 augustus 2011, 880 views

Logitech Wireless Marathon Mouse M705

Pluspunten

• unifying receiver
  • veel knopjes
  • leuke vormgeving

Minpunten

• goedkope materialen
  • laggy drivers
  • waardeloze scrollwiel-instellingsknop

Mijn oude muis was redelijk versleten. Een goede reden om een nieuwe te kopen.
Daarvoor speelden drie uitgangspunten een rol:
1. Unifying receiver, want ik was al in bezit van een K800 wireless illuminated keyboard. En mijn laptop heeft maar 3usb poorten.
2. Ergonomie & bouwkwaliteit, want je gebruikt een muis toch wel vaak, hè…
3. De prijs, omdat ik 70 euro voor een muis toch wel erg duur vind zocht ik naar iets in een lager prijssegment.
Er zijn door deze 3 uitgangspunten weinig alternatieven, daarom heb ik dus voor de M705 gekozen.

Ergonomie
Ik heb erg grote handen, vindt ikzelf althans. Mijn voorgaande muis was een v550 nano, ook van logitech. Deze dus. Geen ergonomisch hoogstandje, maar ik gebruikte deze muis altijd alleen met mijn vingers en vanuit de pols en dus niet met mijn hele hand en vanuit de onderarm. Dit beviel goed. De M705 is een maatje groter en daardoor muis ik nu vanuit mijn onderarm. Tot zover geen klachten, maar het is wel even wennen.
De vormgeving is wel lekker, je kan je duim goed kwijt in de uitsparing. Voor linkshandigen lijkt deze muis me niks omdat je dan met je pink in die uitsparing zit en daar dus ook de back en fwd knop mee bedient. Alle knoppen hebben de correcte weerstand in relatie tot hun gebruik. De gepolijste plastic kussentjes onder de muis glijden aardig over een stoffen muismat, maar ik had hier liever teflon gezien.

Functionaliteit
Is erg uitgebreid gezien de kosten. Er zijn twee scrollwiel-standen, met en zonder weerstand. De MMB zit onder het scrollwiel en deze kan je ook nog naar links en naar rechts bewegen. Ik had hier (ook al op mijn vorige muis) back en fwd voor mijn browser in staan wat de UI daarvan weer ten goede komt. Want je kan de back en fwd knop dan weghalen. Verder zitten er nog een back en forward knop op de zijkant (voor zoom) en een zesde knop voor applicaties te switchen. Je kan alles instellen en aanpassen via de drivers van logitech.

Precisie
Hier vindt ik de muis toch wel een beetje te wensen overlaten. Er lijkt namelijk een vertraging te zitten in de beweging van de muis en die van de cursor. Het voelt daardoor allemaal een beetje log aan. Na wat prutsen met de settings heb ik dit kunnen traceren naar de OS implementatie van setpoint (zie kopje drivers). Zonder die implementatie is de M705 nog steeds geen boegbeeld van accuratesse. Met windows e.d. valt hier overigens wel mee te werken, als je gaat gamen wordt je waarschijnlijk afgemaakt. Daarom vind ik de precisie niet meer dan voldoende. Als je hoge eisen stelt aan precisie moet je wat beters/anders zoeken.

Vormgeving
Ja, mooi dingetje.Er zijn geen lampjes of esthetische extra’s op de muis.

Bouwkwaliteit
De hele muis is gemaakt van plastic en is daardoor erg licht. De afwerking is goed, maar de muis is zeker geen luxe product. Ookal ziet het er misschien allemaal wel heel luxe uit. Daar zijn de materialen simpelweg te goedkoop voor. De knop om de scrollwielstanden aan te passen blijft soms hangen. Dit is daardoor een beetje houtje touwtje feature en had beter onderop de muis kunnen zitten.

Drivers en ondersteuning
De ondersteuning vind ik wel erg goed. De unifying receiver pakte hem gelijk op bij inschakelen, en het toetsenbord was via het logitech configuratiescherm zo gevonden. Je kan allemaal functies toekennen en instellen aan de verschillende knoppen. Enige minpunt hieraan is dat de drivers de eerdergenoemde vertraging veroorzaken. Zet ik de setpoint implementatie uit dan reageert ie al stukken beter. De drivers zijn daardoor niet meer dan een configuratie programmatje.

Ik had er eigenlijk wat meer van verwacht gezien de mooie plaatjes en hoge reviews. De M705 is een leuk muisje maar beslist geen luxe artikel. Het is net even meer dan een huis tuin en keukenmuis. Toch maken de unifying receiver, de extra knoppen en de vormgeving het best een leuke deal. Voor de casual muizer die niet te veel uit wil geven, zou ik zeggen doen.

Heb jij ook een Logitech Wireless Marathon Mouse M705?