HTC Sensation Zwart Review

Roy4D 3 augustus 2011, laatste update op 11 augustus 2011, 4.536 views

HTC Sensation Zwart

Pluspunten

• Mooi design, zowel body als Sense interface
  • Ontzettend veel mogelijkheden met Android
  • Goede video-opnamen

Minpunten

• Foto's vallen in vergelijking met de video's lichtelijk tegen
  • Bij normaal-veelvuldig gebruik batterij snel leeg
  • Batterij/shutdown probleem

Hierbij mijn eerste review hier op Tweakers :) Kritiek/tips altijd welkom.

Algemeen
Ik heb de HTC Sensation nu iets langer dan een maand in gebruik. Ik heb hem gekregen bij een abo van Vodafone(80 euro bijbetaald). De verpakking waarin ik de telefoon kreeg was klein en simpel, geen overdreven grote doos. Ik kreeg er de standaard zaken bij, zoals slechte oordopjes, een quick-start guide, oplader, etc. Geen bijzonderheden hier.

Design/bouwkwaliteit
Persoonlijk vindt ik de Sensation er erg goed uit zien. De achterkant is stylish vormgegeven en bijna de gehele body is aaneengesloten. Wanneer je de achterkant los haalt, merk je hoe stevig de hele telefoon is, want ook de klep die je los haalt, blijft zijn stevigheid behouden en is nauwelijks te buigen of in te drukken. Ondanks een aantal berichten over krakende behuizingen, heb ik hier geen last van, ook al heb ik de telefoon meerdere keren losgehaald.

Het scherm is lekker groot en weergeeft alles in geweldige kwaliteit. De kleuren zijn realistisch en niet tÚ verzadigd, zoals ik dat op de Galaxy S II wel vind. Ik kan geen duidelijke pixels ontdekken en alles is dan ook goed scherp. Wel is het door de grootte van het scherm even wennen om de telefoon op een fijne manier vast te houden.

Interface
Ik had nog nooit met een Android toestel gewerkt en ik was zeer benieuwd naar de openheid van dit systeem. Tot nu toe ben ik nog steeds erg blij dat ik voor dit toestel heb gekozen, ik vindt Android + de HTC Sense interface erg lekker werken. Er kan naar eigen smaak apps worden ge´nstalleerd, widgets worden geplaatst, etc. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat ik mijn telefoon zo kan gebruiken en inrichten als ik wil.

De apps die je er van HTC(of Vodafone?) gratis bij krijgt hadden van mij niet gehoeven, maar desalniettemin is een vooraf ge´nstalleerde agenda of Twitter-app natuurlijk handig wanneer je deze liever niet zelf nog eens op wilt zoeken!

De indeling van je home-screens kun je natuurlijk helemaal zelf bepalen en met behulp van een alternatieve launcher kun je alles nog veel meer naar je eigen wens aanpassen. Denk dan aan de grootte van je icoontjes, het aantal home-screens, scherm-overgangen etc.

Qua uiterlijk vind ik de interface helemaal top. De 3D overgangseffecten tussen de home-screens zijn een lust voor het oog, het terugkeren naar je home-screen ziet er leuk uit en ook de vele live-wallpapers die je kunt downloaden blijven een mooie toevoeging.

Hardware/snelheid
De Qualcomm MSM 8260 1.2 Ghz Dual Core waar de telefoon op draait is vrijwel altijd snel genoeg om aan mijn wensen te voldoen, zoals zonder haperen door menu's scrollen, foto's laden of games spelen. Er zijn echter wel eens momenten dat ik het idee heb dat -ie toch iets teveel hooi op zijn vork krijgt. Zo af en toe moet hij even nadenken over bijvoorbeeld hoe mijn home-screen er ook alweer uit zag ;) Dan is er een lichte hapering van een seconde, maar hierna werkt alles weer zoals het hoort: lekker snel.

Het touchscreen reageert altijd goed op mijn aanraking en werkt erg intu´tief. Browsen op het web en door de interface werkt allemaal zoals je het zou verwachten. Wel vond ik het persoonlijk wennen om op een touch-toetsenbordje te typen, vaak genoeg druk je namelijk op de verkeerde letter. Na een maand gebruik ben ik hier echter wel aardig aan gewend.

Verder heb ik gemerkt dat de onderkant van de telefoon(bij de touch-knoppen) wel eens goed warm kan worden bij langdurig spellen spelen of andere intensieve taken. Had gelezen dat hier de core zit. Niet tÚ warm om je druk over te maken naar mijn mening.

Batterij
Dit is duidelijk mijn minpuntje in deze review. De batterijduur is naar mijn smaak erg kort. Na een dag hier en daar wat internetten, een beetje Facebooken of Twitteren, een aantal keer kort een spelletje doen, een paar smsjes sturen, is de batterij ook echt leeg(Wifi altijd aan, 3G vrijwel niet). Ook wanneer ik de scherm-helderheid op zo'n 30% zet trek ik er slechts 1 Ó 2 uurtjes extra uit. Nu is een dag voor smart-phones vrij normaal, maar mijn vriendin, die een iPhone 4 gebruikt kan er toch een aantal uren langer mee vooruit bij ongeveer dezelfde bezigheden.

Camera
De foto's die de Sensation maakt zijn voor mensen met een stevige grip goed te noemen(zie onderaan deze review). Bij een kleine beweging zal er echter gauw een iets wazigere foto ontstaan. Ik heb foto's vergeleken met (weer) een iPhone 4. De foto's op de iPhone lijken scherper dan die van de Sensation. Ook lijkt de iPhone beter gebruik te kunnen maken van situaties met weinig licht. De dubbele led op de Sensation is in het pikkedonker zorgt dan wel weer voor mooiere belichting dan de iPhone.

De touchknop om de foto mee te schieten had ik persoonlijk graag in een fysieke vorm gezien, of anders de mogelijkheid om deze op een fysieke knop in te stellen. Ik kan zelf soms moeilijk Ún de telefoon stevig vasthouden Ún de foto schieten.

Qua video-opname schaart deze telefoon zich onder een van de besten. Het geluid dat erbij wordt opgenomen is niet bijzonder, maar de 1080p 30fps video is echt erg goed! De framerate blijft hoog, dus weinig springende beelden. Bij minder licht natuurlijk ook iets minder goede opnamen.

Overig
Of het ligt aan de hardware, een bepaalde ge´nstalleerde app, of aan Android, dat weet ik niet, maar ik heb al een aantal keer een vreemde shut-down gehad: Mijn batterij was volledig opgeladen, en midden in de nacht heeft de telefoon zichzelf uitgezet. Toen ik hem 's ochtends weer aan wilde zetten, bleek de batterij zo leeg te zijn dat hij eerst weer aan de netstroom moest. Tot nu toe dus alleen 's nachts gebeurd en binnen +- 6 weken 4 keer.

Bij aankoop van een Sensation is een hoesje zeker aan te raden, aangezien je zo'n mooi toestel en vooral het grote scherm graag mooi wilt houden. Zelf gebruik ik een simpel leren hoesje met een pull-up cord. Ideaal! Leuk om te weten: de randen van het scherm van de Sensation zijn iets verhoogd, waardoor er minder kans is op krassen wanneer je de telefoon met het scherm naar beneden op tafel legt.

Het Vodafone netwerk lijkt soms erg weinig bereik te hebben wanneer ik 'm uit m'n broekzak haal, van 0-2 streepjes. Toch heb ik nog geen oproepen of smsjes gemist/later binnen gekregen. De soort van deathgrip waar deze telefoon ook enigszins last van schijnt te hebben, heeft bij mij ook nog niet voor problemen gezorgd. Pagina's laden altijd zoals het hoort!

Een erg goede smartphone, van alle moderne gemakken voorzien. Zeker voor de multimedia fan(zoals ikzelf) een erg goed toestel. De vele verschillende widgets en apps maken het voor ieder echt zijn/haar unieke telefoon. Voor mensen die van een groot scherm houden een aanrader, mede door het geweldig vertonen van bijv. YouTube materiaal of het maken van 1080p filmpjes. Hier en daar wat kleine oneffenheden, zoals het af en toe traag zijn van de processor. Misschien dat dit soort zaken in updates nog worden bijgewerkt, misschien niet. De shutdown + batterij drainage zal of aan mijn telefoon liggen of aan mijn apps, ik heb nog niemand gezien met ditzelfde probleem.

Update!
Een aantal foto's toegevoegd die ik heb gemaakt met de camera. Bij nader inzien mag ik niet klagen over de kwaliteit. Het is tenslotte een telefoon en geen DSLR! Allemaal gemaakt bij redelijk tot goed licht.

Heb jij ook een HTC Sensation Zwart?

Reviews door de redactie

Goede review. Kun je er nog een paar plaatjes bij doen? Helaas kun je die niet met de goede camera van de HTC maken... ;)

Je noemt dat de snelheid van de telefoon goed is, maar dat het toestel af en toe hapert. Ook wordt hij warm terwijl je hem gebruikt. Een iPhone heeft dit niet. Dit komt door een andere manier van het "tekenen" van je scherm. Je zegt al dat het toestel af en toe niet meer weet hoe het homescherm eruit ziet. Komt doordat in Android bij elke wijziging van bijvoorbeeld een menu of een homescreen, het hele scherm opnieuw tekent. Een iPhone gebruikt de 3D-technieken van OpenGL, waar de telefoon een GPU voor heeft ingebouwd. Een homescreen is gewoon een plat vlak in 3D, wat telkens met dezelfde camera-afstand wordt getekend. Daardoor is de iPhone sneller, want hij is meer geoptimaliseerd.

bron, vanaf "Animation" bijna onderaan.

[Reactie gewijzigd door roland83 op 3 augustus 2011 20:06]

Misschien een -1 beoordeling tot gevolg..

Maar Wifi / GPS is ÚÚn van de grootse accu slurpers. als je het niet nodig hebt uitzetten ! Dit kan makelijk via een standaard widget op je homescreen waar je ook snel je GPS en helderheid kan instellen.

Als je hem ÚÚnmaal gepaired hebt met een hotspot of home wifi is het aanzetten van wifi voldoende en connect deze automatisch met je netwerk. Zo doe ik het als ik thuis ben althans... buiten gebruik ik de 3G die altijd aanstaat.

Belangrijk is dat je een goede taskkiller erbij neemt en je deze goed instelt zodat background apps ook gekilled worden. Uiteraard uitzetten van diverse sync's helpen.

Maar in het algemeen is idd de accuduur naatje en heb je nog tools nodig om het een beetje te verbeteren.

Voor de rest een nette review zonder poespas en teveel copy and paste. Gewoon to the point gebruikers ervaringen. Niks mis mee.

[Reactie gewijzigd door F-I-X op 3 augustus 2011 23:44]

Bedankt voor de tips, ik heb zelf inderdaad zo'n widget op m'n homescreen en ik denk dat ik 'm toch maar eens ga gebruiken, haha. Syncs heb ik omlaag gebracht/uitgezet waar ik dat nodig vond en ook druk ik altijd wanneer ik de telefoon lock even op de ATK(Advanced Task Killer)!

Binnenkort komen er nog een paar foto's, misschien ook nog een video. Bedankt allen voor de tips/kritiek!

En angrybirds(hier onder): dat heb ik al eens geprobeerd vlak nadat ik de phone had gekocht, dus misschien dat ik het binnenkort nog eens probeer. HTC heeft deze tip zelf namelijk ook gegeven over zijn smartphones!
Je moet vooral geen taskkiller gebruiken op een android telefoon. Dit heeft namelijk te maken met de manier waarmee android omgaat met het werkgeheugen.

Hier kan je meer lezen hierover:

Bedankt voor dit artikel, dat haalt een hoop misverstanden de wereld uit! Gebruik m'n taskkiller nu niet meer. Of dit veel effect heeft op het draaien van apps, batterijduur etc, zou ik nu nog niet kunnen zeggen.
Hierbij mijn eerste review hier op Tweakers :) Kritiek/tips altijd welkom.
Tip: plaats foto's bij je review, zowel van het toestel als gemaakt door het toestel. Dat geeft de lezer een beter beeld van wat jij schrijft. Verder: duidelijke review.

[Reactie gewijzigd door breinonline op 3 augustus 2011 20:00]

goeie revieuw duidelijk, mijn zusje heeft er ook een, en ik moet eerlijk zeggen dat toen ik hem geleend had (ongeveer 2 weken) ik er helemaal geen last van had dat de batterij zo snel leeg was.
Ik deed er regelmatig spelletjes op etc. en ik kon makkelijk 2 dagen de telefoon aan laten staan voordat hij eenmaal leeg was.

Ook met de foto's (ik heb misschien wat vastere handen :P) was ik zeer te spreken, duidelijk ( tegenover een sony ericson c905 8.1 Mp camera) betere resolutie en scherpte van de foto's, natuurlijk gecontroleerd op de computer.

en de deadgrip waar jij het over hebt heb ik dan wel weer een aantal keer meegemaakt (maar dan met de startpagina: google.nl _/-\o_ ) eenvoudig op te lossen met een keer vernieuwen van de pagina.

mooie revieuw gaat zo door :D
mischien werkt dit tegen de kort accuduur:

Ik garandeer niks...

mooie review trouwens
Probeer dit anders eens om je accuduur wat te verlengen:

Ik gebruik mn telefoon voor:
1 x push exchange mail, 2x push gmail, sms, paar telefoontjes, beetje internetten thuis op de bank en natuurlijk whatsapp

Met een zo op t ook redelijk vergelijkbaar gebruiksprofiel haal ik meestal anderhalf tot twee dagen uit mn sensation ik weet niet in hoeverre dat te danken is aan de bovenstaande tip, maar goed je kunt het allicht proberen....
Voor wat betreft het accu-verbruik, kan ik je de app "data on demand" aanbevelen. Die zet de 3G verbinding aan, zodra je het toestel ontgrendeld, en werkt desgewenst ook op basis van een vooraf op gegeven schema. Maar helaas is hier nog geen WiFi variant van.
Wifi is helemaal geen grote energieverbruiker.

Kijk naar de battery monitor in Android aan het einde van de batterij (zeg maar 10% resterend) en dan zul je zien dat display grootste verbruiker stroom is, voice calls meestal 2 en WiFi staat bij mij altijd ergens onderaan, ook al staat deze permanent aan.

Auto Sync is vaak wel een energievreter.
Ik wil deze misschien gaan halen. Ik vroeg me alleen af of er nou Exchange-sync (het liefst voor meerdere servers) ingebouwd zit.
Volgens mij kan je je account invoegen bij accounts en synchronisatie. Daar staat namelijk de optie Exchange ActiveSync. Aangezien dit bij de opties zoals Gmail, hotmail, Twitter e.d. staat, ga ik er vanuit dat je dit bedoelt.
Wat bedoel je met een dag accuduur? Wanneer haal je hem van de lader en wanneer moet hij er weer aan?
Met een dag accuduur bedoel ik 's ochtends rond een uur of 7 van de lader, 's avonds rond 9/10 uur er weer aan, soms eerder(ligt natuurlijk aan wat ik met de telefoon doe). Mocht ik een dag bijna niet bellen, smsen, facebooken, etc. dan heb ik wel vrij veel van m'n accu over. Toch doe ik hem dan aan de lader, omdat ik de volgende dag anders zonder zit ;)