Creative Zen V Plus 1GB Review

Moortn 21 september 2007, 3.266 views

Creative Zen V Plus 1GB

Pluspunten

• Mooi design
  • Klein
  • Goede kwaliteit muziek
  • Makkelijk te installeren
  • Eenvoudig menu

Minpunten

• Filmpjes worden een enorm groot bestand
  • Je kan alleen opladen doormiddel van een USB poort in de computer, of een lader van ¤30 van creative zelf (andere werken niet)

Geluidskwaliteit Score: 4
Reden voor aanschaf van deze speler
Omdat m'n oude mp3 speler stuk was, en ik zowieso wel 1 wou met wat meer geheugen, besloot ik een nieuwe te kopen van onder de 80 euro. Mijn eisen waren: Een accu die lang meegaat, 1Gb opslag ruimte en goede kwaliteid geluid Ik dacht eerst aan de Ipod shuffle die ¤79 is. Maar omdat deze geen scherm heeft en alle nummers door elkaar speelt viel deze al snel af. Ook zag ik de SANDISK Sansa Express. Maar omdat ik meer vertrouwen heb in Creative, en hier ook al een groot topic over was besloot ik toch maar de Creative Zen V Plus 1Gb te kopen, die op dixons.nl in de aanbieding was van ¤99 voor ¤69.

Inhoud van de verpakking
De verpakking ziet er degelijk uit, en alles zit goed stevig verpakt. In een doorzichtig doosje zitten de kabels en in het midden de Mp3 speler. Daarboven op zit een zilveren kartonnen doosje, die je uit kan klappen. Hier zitten de handleiding, software, reclame en service nummers in.

Getting started!
Op de USB kabel staat groot geschreven dat je eerst de sofware moet installeren voordat je de Mp3 speler aansluit. Omdat dit er zo op staat dat het lijkt alsof de mp3 speler anders kapot gaat (Natuurlijk onzin), heb ik dit maar gedaan. Als je de CD-rom in de CD-speler doet start hij automatisch op, en je kan de software installeren. Halverwege moet je de Mp3 speler aansluiten, en de PC moet daarna opnieuw opstarten. Als de computer weer aan is krijg je een product registratie scherm zodat je hulp kunt krijgen als er iets fout gaat. De mp3 speler laad nu automatisch op (die van mij was al half vol :S) en na normaal 6 uur zou hij volledig opgeladen moeten zijn. Daarna kan je met de software die is bijgeleverd vanalles op de speler zetten; Van muziek tot filmpjes en je email contact personen (waar dat ook voor nodig mag zijn).

Eenmaal aangezet
Als je de mp3 speler aandoet verschijnt er na 5 seconden het menu. Deze is overzichtelijk en je weet meteen waar alles voor staat.
Om muziek te luisteren ga je naar muziekbibliotheek, waar je een kan kiezen welke nummers, albums, muziek van bep. artiesten wil luisteren. Als je alle nummer kiest staat alles op alfabetische volgorde. Bij "systeem" kan je de instelling wijzigen, en de EQ aanpassen, basboost aan/uit zetten en een maximale volume bepalen voor als je denkt dat je hem anders te hard zet.
De accu gaat volgens creative 14 uur mee, maar ik heb em nog niet zolang aangezet.

Muziek kwaliteit
Als je de grote oordoppen in je oor hebt gekregen en je gaat muziek luisteren, klinkt dit zeer goed. Je hoort veel meer details dan op de computer (getest met Creative inspire 5300+Ac97).
Ik heb niks met de EQ gedaan, en basboost uitgezet want dit is (voor mijn muziek) niet nodig, maar dit is natuurlijk altijd anders.

Filmpjes
Een groot nadeel hier, alle video bestanden worden veeel groter en de FPS word omlaag gehaald naar 15. Ook is de resolutie maar 128x128. Lange video's gaan er dan ook niet op passen (kwa ruimte), en als het wel lukt, ziet het er niet uit. Dus als je video's wil kijken, koop dan een portable dvd speler ofzo, maar niet deze.

FM radio
Deze is zeer goed. Je kan 32 voorgeprogrammeerde zenders erin zetten, en de kwaliteit is goed. Geen ruis of wegvallende signalen. Maar ook dit zal niet overal hetzelfde zijn.

Als ik iets ben vergeten ofzo, zet het dan aub in een reactie hieronder. Updates zullen volgen als ik meer ervaring met dit apparaat heb. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben :)

21-9-2007:
Heb de Mp3 speler nu 5 maand en ben er nog steeds tevreden over. Tijdens de vakantie veel gebruikt, en geen vastlopers (las ik op forum) gehad. De accu gaat ook lang mee, tenzij je vaak het beeldscherm aanzet. Ik heb wel andere oordopjes gekocht, omdat die van creative toch wel belachelijk groot zijn, en na een tijdje niet lekker meer zitten. Met de nieuwe oordoppen (Sennheiser MX350 klinkt de muziek nog beter. Er zit veel detail in het geluid, bij zowel dance als pop muziek. Verder heeft de MP3 speler ook geen zichtbare/hoordbare/voelbare last gehad van de griekse zon, dus naar mijn mening een zeer goed apparaat.

• Windows XP media center 2005
  • Windows XP Media Center 2005

Heb jij ook een Creative Zen V Plus 1GB?

Volgens mij hebben wij dan een andere speler of jouw speaker-setje is niet al te best, maar mijn mening is het geluid van de bijgeleverde oortjes ronduit dramatisch te noemen. Geen bass, de oortjes zitten niet comfortabel, en vooor de rest is het ook niets...
De oordopjes moet je bij 80/90% van alle mp3 spelers vervangen om mooier geluid eruit te krijgen.
Kun je het display goed lezen bij zonnig weer?
Bij mijn MicroPhoto is dit namelijk zeer slecht.
Bij mij (V Plus 4GB) valt 't wel mee.

Lezen bij zon that is ;)
Ik hoor dit veel mensen zeggen en het is ook logisch dat oordoppen van 30 euro beter zijn dan doppen van deze speler.

Maar geluid kan je niet zo een twee drie vergelijken, plus jouw oren zijn waarschijnlijk anders gevormd dan andere mensen en misschien zelfs beschadigd (de bassen bv).

Who knows, voor iedereen anders.
@Groever
Ja ze zijn wat groot, maar dit is het 2e setje oordopjes dat ik heb gehad; De vorige was van packard bell en deze is echt beter dan die. Maar ik heb dus geen ervaring met andere oordoppen. Bij joop--the future hoor ik genoeg bass, maar het is wel anders dan met gewone speakers (Niet echt dreunend, gewoon kloppend :P )

@Slitch
Ik heb em pas sinds gister dus echt zon heeft de mp3 nog niet gezien, maar ik heb hem nu even tegen het licht buiten gehouden en recht onder een lamp, en bij beide keren kan ik nog redelijk goed zien welk nummer er op het schermpje staat