MSI 970A-G45 Review

cedal 8 oktober 2011, laatste update op 11 maart 2012, 2.476 views

MSI 970A-G45

Pluspunten

• OC Genie II
  • Genoeg PCI (e) Sloten
  • overweldigend aantal USB sloten
  • USB 3.0
  • CD met drivers die vlekkeloos (!) geïnstalleerd worden
  • Clickbios II

Minpunten

• Geen onboard Video
  • Als men gebruik maakt van 4 reepjes geheugen met koelvinnen past dat niet met een grote CPU Koeler. Bij 2 gaat dat wel.
  • MOSFETs zijn een keer kapot gegaan. 'Military Class'???

Layout Score: 5
Featureset
Het moederbord heeft een goede featureset. Dit komt mede door de voldoende USB aansluitingen, zowel achter (8, waarvan 2 USB 3.0) als intern (2×3=6). Daarnaast is er ruimte voor 2 grafische kaarten én een geluidkaart. ook heeft de MSI 970A-G45 vier ddr3 geheugensloten en kan zo maximaal 32GB aan geheugen aan.

Helaas heb ik wel moeten constateren dat er geen onboard video-chip is en dat vind ik best wel spijtig. Ik moest namelijk even wachten op mijn grafische kaart bij mijn bestelling. In nood heb ik er een van een vriend geleend die er nog een in de kast had liggen. Mijn fout dus dat ik dat niet wist.

Dit moederbord ondersteunt ook enkele RAID-modi, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Layout
Het moederbord zit qua layout goed in elkaar. Doordat er een normaal PCI slot boven het PCI-e x16 slot zit kan er een geluidskaart (of netwerk/wlan) boven je videokaart of videokaarten, want zoals gezegd bied dit moederbord ruimte aan twee videokaarten.

Voor sommige mensen is het handig om te weken dat Corsair Vengeance geheugen (of elk ander geheugen met koelvinnen) gewoon past in combinatie met een Scythe Mugen 2 Rev B.
Toch kunnen er dan maar 2 reepjes geheugen in want één van de vier geheugensloten komt helaas wél onder het koelblok van de Mugen 2. Toch is dit niet erg als met gebruik maakt van twee reepjes (Dual Channel) geheugen.

Prestaties
Omdat ik geen vergelijkmateriaal heb moet ik het moederbord een voldoende geven, en dat betekent dus niet dat het slechte prestaties levert.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb nog geen enkele instabiliteitsproblemen gehad. Ook nog geen BSOD's of andere dingen. Ook OC Genie werkt Stabiel

Overklokbaarheid
Op sommige van MSI's moederborden zit OC Genie. Op deze zit die feature dus ook en dit houdt in dat met een enkele schakelaar je hele computer automatisch overgeklokt kan worden.
Nu zijn er 2 OC Genies die je kan enablen in de BIOS: namelijk OC Genie en OC Genie Lite. Het is even lezen om te weten welke je voor jouw doeleinden het beste kunt gebruiken, maar hier komt het op neer: Als men OC Genie Lite activeert wordt je hele computer overgeclockt. Ook geheugen en je videokaart dus. Wanner je echter alleen de gewone OC Genie activeert kan je alles handmatig overclocken.

Voor de ervaren overklokker zijn er verder ook tal van settings die je kunt veranderen in de BIOS.

Compatibiliteit
Ik heb tot op heden met mijn configuratie geen enkel probleem gehad met compatibiliteit. Alles werkte de eerste keer vlekkeloos (op een niet werkende HDD na, want dat lag aan de schijf. Met een vervangende HDD werkte alles vlekkeloos).

Ondersteuning door fabrikant
Bij het moederbord zit een cd met alle drivers. Ik heb deze gelijk na mijn windows installatie geïnstalleerd en ik had meteen goed geluid en de USB ingangen werkte ook prima.

Edit 1: OC Genie verhaal aangepast. (1-9-2011)
Moederbord werkt nog prima. geen instabiliteitsproblemen gehad en geen Blue Screens of Death.

Ook heb ik later een Razer Lycosa (toetsenbord) en een Razer Deathadder (muis) gekocht. dezen werken prima. In de BIOS kan je het menu ook met de muis besturen maar met de Razer Deathadder is de y-axis tegenovergesteld. Boven is dus onder en vice versa.

Update 8-10-2011
Ik heb het moederbord moeten terugsturen omdat de MOSFETs kapot zijn gegaan. Dit bij normaal gebruik. Dat mag nooit gebeuren naar mijn mening en al helemaal niet als MSI adverteert met ´Superstabiel´ en ´Military Class Components´ etc.

Voor jullie die niet weten wat MOSFETs zijn: de MOSFETs regelen de hoeveelheid energie die de CPU krijgt, en zijn zeer belangrijk voor het bord. Zonder werkende MOSFETs boot je CPU en dus je computer niet.

Update November 2011
Het nieuwe moederbord is binnen! Geen problemen tot nu toe gehad (12 december) en een leuke bijkomstigheid: ClickBios 2!!!

Clickbios 2
Op het moment dat je je bios opent zie je als eerste scherm bovenin je systeemeigenschappen en clockfrequenties+temperaturen. Het ziet er allemaal heel gelikt uit en het navigeren door de opties is echt zeer makkelijk. Het werkt allemaal nog steeds hetzelfde als met een oude bios, hoewel je nu ook de temperaturen en fanspeeds gelijk kan zien en de Grafische Interface ziet er mooi uit. Ik vind het een pluspunt!

Heb jij ook een MSI 970A-G45?

@Ikheetkoen
Met fearure set bedoel ik dat het veel jaren mee zal gaan en er genoeg uitbreidingsmogelijkheden op zitten.

@Terw_Dan
Inderdaad, met dit moederbord mag je verwachten dat je een losse videokaart gaat gebruiken, maar ik heb de laatste tien jaar twee computers gehad die gewoon onboard hadden en dat kwam mij heel erg goed uit toen recentelijk van mijn ouder pc de videokaart kapot ging. Met onboard kun je tenminste nog wat browsen en surfen terwijl je wacht op een nieuwe videokaart.

OC Genie werkt als volgt op dit moederbord:
Bij het opstarten hoor je een piep (als je de interne bieper hebt aangesloten) als teken dat hij opstart. Dan druk je op <DEL> en ga je naar de BIOS. Onder de pagina overclocken staat onder andere OC Genie [disabled] en dat verander je naar enabled.
Ik heb vaker bij MSI borden gezien dat er ook een hardwarematige knop is om het in te schakelen, maar hier kan dat alleen via de BIOS (of ook via de software, daar ben ik nog niet uit)
@Terw_Dan
Nou, het lijkt me eerlijk gezegd heel sterk dat je die had. Onboard VGA zie je namelijk bijna niet meer op consumentenborden, jaren geleden (en dan heb ik het over het Pentium 2 tijdperk) zag je ze nog wel eens, daarna zijn het allemaal IGPs geworden. En dan moet de chipset het natuurlijk wel kunnen (iets dat deze chipset dus niet heeft).
Wat volgens mij ben je nu gewoon een eigenschap van de chipset af aan het schrijven op het moederbord (en gaat het dus om een IGP, en niet over onboard video).
OC Genie werkt als volgt op dit moederbord:
Wat ik wil weten, WERKT het ook daadwerkelijk. Hoe je het aan kan zetten snap ik (dat staat gewoon in de manual). Maar ik heb zelf een paar MSI borden getest met OCgenie, bij sommige werkte dit prima (de P67A-GD65 bijv), maar bij andere faalt het (de P55A-GD65 bijv).

Vandaar m'n vraag, werkt het ook, en welke resultaten haal je ermee?

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 2 augustus 2011 17:12]

Sorry voor het late antwoord.

Cinebench 11.5 geeft hogere resultaten wanneer OC Genie is ingeschakeld. Het werkt dus WEL.

Zonder (AMD x6 1090T @ 3200MHz) haal ik 5.54 punten
Met (AMD x6 1090T OC GENIE LITE ENABLED @3600MHz) haal ik 6.00 punten.
(hoger is beter)

Ik heb in de bios OC Genie Lite ingeschakeld. Bij 'Lite' overclockt hij automatisch over en bij de gewone OC Genie moet je het nog steeds zelf doen.

Als je verder nog vragen hebt: stel ze gerust.

[Reactie gewijzigd door cedal op 1 september 2011 13:03]

"Het moetebord is vrij feautureset. " (1e zin)

Wat moet dit inhouden?
Hoe is 'geen onboard video' een negatief punt? Het mag toch in lijn der verwachting liggen dat je op een consumentenbord geen onboard video hebt, dat heeft op een enkel bordje na namelijk geen enkel bord.

Hoe goed werkt OCgenie trouwens op dit bord? Dat het erop zit is leuk, maar op sommige borden van MSI werkt het heel goed, en op andere borden juist totaal niet. Heb je dit ook getest?
Hoezo? ik zou juist eentje met onboard video aanschaffen als ik een pc bouw voor iemand die er bijna niks mee doet..
Maar het punt is juist, die borden zijn er nagenoeg niet. Onboard video zie je alleen op serverborden, en ik geloof dat Zotac er laatst eentje aangekondigd heeft.

Voor een standaard ding moet je gewoon iets met een IGP pakken, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de chipset en niet zozeer van 't mobo.
Heb je ook een foto'tje/overzichtje van de aansluitingen op de achterkant? Bedankt!
kan ik even niet zo snel voor je maken want ik heb geen zin om al mn kabels er uit te pluggen.

Even makkelijk is om je door te verwijzen naar de website van MSI waar de verlangde foto ook staat: http://nl.msi.com/product/mb/970A-G45.html''edit:

edit:
Wat ik trouwens ook niet echt snap (en me niet in verdiept heb) is waarom er een rs232 uitgang op lijkt te zitten... Een ingang voor rs232 is het in ieder geval niet :/
Op de website van MSI staat in ieder geval niets over die aansluiting

[Reactie gewijzigd door cedal op 2 september 2011 11:11]

Ik dacht dat ik foto's had toegevoegd :?
Razer Deathadder muis werkt niet goed in Eufi/BIOS: y axis is tegenovergesteld.
=
bios opniew flashen zonder ingestoken muis is dat als het goed is opgelost.
maar waarom zou het niet out-of-the-box werken?
Kan toch niet de bedoeling zijn dat je zelf de bios moet gaan flashen?
Geupdate.
Moederbord teruggestuurd naar Afuture.
Fans draaien halve seconde bij opstarten, pc stopt daarna. (hierom)