Logitech K360 Wireless Keyboard (US) Emea Gray Review
Waarom de Logitech K360? Mijn oude toetsenbord begon steeds meer kuren te vertonen, zoals een regelmatig wegvallende draadloze verbinding wat alleen opgelost kon worden door de batterijen eruit te halen. Tijd dus voor een nieuw toetsenbord, waar ik de volgende eisen aan stelde: • Draadloos toetsenbord • Geen lomp groot ding met te veel toeters en bellen • De lay-out van het toetsenbord moest US-international zijn • De toetsen moesten natuurlijk een prettige toetsaanslag hebben • Het toetsenbord mocht niet te duur zijn (natuurlijk afhankelijk van wat je ervoor krijgt, maar zeker niet meer dan 50 euro)...
Pluspunten
compact formaat chiclet toetsen die prettig werken mediaknoppen en programmeerbare function-toetsen bruikbaar in combinatie met unifying receiver, goed bereik prettig werkende software (setpoint, niet mee geleverd)
Minpunten
plaatsing van toetsen niet het meest praktisch software niet meegeleverd De afbeelding op de doos en de inhoud ervan komen niet overeen
Eindoordeel
Mijn oude toetsenbord begon steeds meer kuren te vertonen, zoals een regelmatig wegvallende draadloze verbinding wat alleen opgelost kon worden door de batterijen eruit te halen. Tijd dus voor een nieuw toetsenbord, waar ik de volgende eisen aan stelde:
- Draadloos toetsenbord
- Geen lomp groot ding met te veel toeters en bellen
- De lay-out van het toetsenbord moest US-international zijn
- De toetsen moesten natuurlijk een prettige toetsaanslag hebben
- Het toetsenbord mocht niet te duur zijn (natuurlijk afhankelijk van wat je ervoor krijgt, maar zeker niet meer dan 50 euro)
Mijn advies is dus (mocht je een voorkeur voor een bepaalde lay-out hebben), eerst navraag te doen bij de webshop voordat je bestelt, en niet op de plaatjes af te gaan. Op de doos van mijn toetsenbord is de lay-out namelijk ook anders dan het toetsenbord zelf (al zit er wel een sticker op die aangeeft dat het om de US International versie gaat).

Lay-out van de toetsen & functionaliteit
Het eerste wat opvalt aan het toetsenbord is dat hij erg compact is (38*15,5 cm). Het blok dat normaal tussen de enter en het numpad zit (de pijltjes, delete, home, etc.) is op andere plaatsen op het toetsenbord geplaatst, waardoor het toetsenbord 5 cm smaller is dan mijn vorige toetsenbord. Dit lijkt misschien niet zo veel, maar scheelt een flink stuk en het toetsenbord ziet er een stuk kleiner uit.

Het zal voor de meesten even wennen zijn dat dit blok met toetsen is weggemoffeld tussen de andere toetsen. Dit maakt het niet makkelijker in gebruik, maar na enige gewenning is het zeker niet onwerkbaar. Toch is voor mij de delete-knop, de escape en de F-toetsen vaak toch nog even zoeken. Ik kan me dus indenken dat er mensen zijn die zich er enorm aan kunnen ergeren, wees dus gewaarschuwd
De escape en de F1 t/m F12 knoppen zijn anders geplaatst: doordat ze direct boven de nummers geplaatst zijn en doordat ze niet per 4 zijn gegroepeerd is het lastig zoeken naar deze knoppen en merk je ineens hoe vaak je vooral de F4 en F5 knop gebruikt. Het is gedeeltelijk een kwestie van gewenning, maar toch blijft het iets lastiger de juiste toets op de tast te vinden dan wanneer op je toetsenbord de gebruikelijke ruimte tussen de knoppen is gelaten (ik druk nog steeds elke keer op ‘last track’ i.p.v. de Escape knop).

Het toetsenbord heeft helemaal bovenaan 6 mediaknoppen(last track, play/pause, next track en mute, volume down en volume up), en de knoppen F1 t/m F12 kunnen met behulp van de Setpoint-software een extra functie worden toegekend. Ik gebruik deze extra functie maar beperkt, omdat je om de juiste toetsencombinatie te maken vaak toch even moet kijken of je wel de goeie F-knop te pakken hebt.

Het aansluiten van het toetsenbord werkt erg gemakkelijk via de bijgeleverde unifying receiver en software. Omdat ik al gebruik maakte van een muis met dezelfde receiver hoefde ik alleen maar in de setpoint-software te zoeken naar nieuwe apparaten, en het toetsenbord was klaar voor gebruik. Het bereik van de receiver is ook erg goed, als ik op 5 meter afstand sta met 2 flinke muren ertussen werkt het toetsenbord nog gewoon.
Vormgeving / Ergonomie
Het toetsenbord is, zoals eerder al vermeld, erg compact. Toch zijn de toetsen niet kleiner of dichter op elkaar geplaatst dan bij toetsenborden met een normale lay-out. Ik vind het toetsenbord dan ook lekker typen, terwijl ik zeker geen kleine handen heb. Ook de toetsaanslag is lekker, en maakt niet veel lawaai (natuurlijk afhankelijk van je manier van typen/rammen). Het toetsenbord voelt stevig aan, is niet erg zwaar (zonder goedkoop aan te voelen), en je kan bij aankoop verschillende achtergrondplaatjes kiezen. Er zitten pootjes onder het toetsenbord die ervoor zorgen dat het toetsenbord 8 graden voorover kan hellen, wat erop neerkomt dat het toetsenbord aan de achterkant iets meer dan een cm omhoog komt.

Software
De setpoint software werkt makkelijk. Met de software kunnen verschillende functies aan de toetsencombinatie van FN met de F-knoppen worden toegekend. Standaard zijn deze ingesteld voor functies zoals browsen naar je startpagina (FN-F1), PC vergrendelen (FN-F10) of het openen van de calculator (FN-F12), en deze functies zijn in het oranje op de desbetreffende knoppen gedrukt. De functies kunnen worden aangepast, en ook het toekennen van toetsencombinaties (bijvoorbeeld CTRL-ALT-DEL) of het starten van een programma (bijvoorbeeld Microsoft Word) is mogelijk. Omdat het gebruiken van de combinatie van de FN toets met de knoppen F1 t/m F12 niet de meest makkelijke is zal ik er weinig gebruik van maken, maar voor de liefhebbers is de mogelijkheid er. Het meest bruikbaar lijkt mij het als je er een veelgebruikt programma aan koppelt, zodat het niet langer nodig is deze via het Windows-menu te openen. De software eet bij mij ongeveer 15MB geheugen, en start automatisch op bij het opstarten van de computer. Als ik de software afsluit heeft dit geen gevolgen voor het gebruik van het toetsenbord (en in mijn geval ook niet voor de muis die op de receiver is aangesloten).

Prijs & Conclusie
Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf de afweging maken of dit toetsenbord zijn prijs waard is. Ik ben in ieder geval erg blij met mijn aankoop (ik heb er inclusief verzending €23,57 voor betaald). Het is niet het goedkoopste toetsenbord dat verkrijgbaar is, maar zeker ook geen duur toetsenbord. Nog even een korte opsomming van de positieve en negatieve punten die ik heb ervaren:
Positief:
- Voelt degelijk aan
- Heeft een prettige toetsaanslag
- De installatie en werking van de receiver spreken voor zich
- Niet erg duur
- Extra (programmeerbare) functie- en media-toetsen
- De lay-out van het toetsenbord vereist gewenning
- Sommige lay-out keuzes zullen lastig blijven (zoals het vinden van de juiste F-knop zonder te kijken)
- De afbeelding op de doos en de inhoud ervan komen niet overeen
Reacties / vragen zijn natuurlijk altijd welkom in de comments! Ik zal vragen proberen zo snel mogelijk te beantwoorden. Ik heb op dit moment alleen mijn mobieltje om foto's mee te nemen, in de toekomst zal ik kijken of ik foto's van betere kwaliteit toe kan voegen.
Heb jij ook een Logitech K360 Wireless Keyboard (US) Emea Gray?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (18)
Heb het toetsenbord ook enige tijd gebruikt, maar kon niet aan het compacte ontwerp wennen. Ook vond ik het toetsenbord vrij zwaar typen (in vergelijking met Logitech Dinovo en Microsoft Wireless Laser Desktop 3000). Heb dus maar een nieuw toetsenbord gekocht voor de gewone pc en de K360 gebruik ik nu bij de HTPC. Daar is het compacte ontwerp wel geschikt voor omdat daar weinig getypt hoeft te worden en het toetsenbord makkelijk in de la van de tafel past.
Ook vind ik hem absoluut niet zwaar typen, al kan dat natuurlijk iets te maken hebben met het toetsenbord dat ik hiervoor had
Hoe zwaar het typt hangt idd voornamelijk van je referentiekader af. Touchpad is niet echt een gemis (had natuurlijk wel lekker geweest als het er wel op zat) want al had ik al een losse muis bij de HTPC. Toetsenbord wordt meer gebruikt als extra die er eerst niet was...
edit: reactie op luappul 14:04 dus.
[Reactie gewijzigd door Liabasch op 26 juli 2024 20:27]
Ik heb zelf ook dit toetsenbord maar kan niet echt zeggen dat ik bij thuiskomst verrast was met andere inhoud dan aangegeven op de doos.
Ik heb contact gehad met Logitech om te vragen welke versie van het toetsenbord er in de Nederlandse winkel ligt. Reactie hierop was dat als ik hem bij hun webshop bestelde, dat ik dan de US international versie zou krijgen. Ik weet dus niet in welke doos je hem ontvangt als je hem bij een gewone webshop besteld, maar vond het wel belangrijk dit te vermelden zodat mensen die hem bestellen erop letten en eventueel navraag doen......
Heb jij hem wel in een overeenkomende doos gekregen? En welke lay-out heeft die van jou?
[Reactie gewijzigd door luappul op 26 juli 2024 20:27]
Ik heb de mijne gewoon bij de MediaMarkt gehaald, maar hij zat dus ook in een UK doos.
Nu is het wel zo dat ik altijd oplet wat voor stickertje erop zit en niet naar het plaatje van de doos kijk.
Opletten moet hier sowieso want ik woon vlakbij België dus voor je het weet kom je met een Belgisch bordje thuis
Ja herkenbaar, dat van de layout, Logitech is daar hopeloos mee. Als je in Nederland woont kan je bij logitech alleen een NL layout krijgen (of een van de omringende landen). De US layout is hier niet verkrijgbaar. Maar ze zien even over t hoofd dat US Layout hier ook heel algemeen is en dat veel andere merken die hier ook gewoon wel kunnen leveren. Op mn werk bijvoorbeeld is er geen een (nul) keyboard met een NL layout, alles is US layout. En ook thuis heb ik alleen US layouts van verscheidene merken (inclusief logitech).
Op het NL keyboard van logitech zijn de verticale enter toets en de plek van de "\" zijn werkelijk waardeloos als je een US layout gewend bent en al helemaal als je blind typt.
En ook op de doos staat meestal de US layout maar in de doos zit dan een NL layout.
Dat ik alleen een NL layout kan krijgen weerhoudt mij dus om een Logitech hier te kopen. Gemiste kans Logitech.
Heb ook contact proberen te leggen met Logitech, is niet makkelijk om ze n vraag te kunnen stellen. En als dat al lukt krijg je alsnog te horen dat ze in Nederland geen US international hebben.
Dus wat ik nu doe als ik n keyboard van Logitech wil hebben dan vraag ik aan een vrienden of collegas als ze naar de US vliegen daar een keyboard voor me te kopen.
[Reactie gewijzigd door os12345 op 26 juli 2024 20:27]
Kort vraagje, zou je eens op willen meten hoe groot (lengte & breedte) de k360 is?
Het staat niet op de logitech site.
Ik ben namelijk op zoek naar een los toestenbord voor bij m'n laptop ter begeleiding van m''n M570 muis (unifying receiver) en dit lijkt me een mooi bordje.
(goed punt over de layout trouwens, ik kan zelf nooit wennen aan die uk layout. Altijd problemen met de \)
Dat moet prima passen in m'n laptoptas
Ik zie 't nu ook in de review staan.
Heb ik er nou gewoon overheen gelezen?
Als je even zoekt, dan is de K360 goedkoper te kopen. Sommige designs zijn zo lelijk, dat ze amper te verkopen zijn. Ik kocht zo'n lelijke K360 voor maar 16 euro. Voor die 16 euro heb ik een stevig toetsenbord met een zeer goede draadloze verbinding. Ik vind de Logitech Unifying draadloze verbinding het beste dat er is.
Ik heb even gekeken in de pricewatch onder K360, en heb nu een paarse variant voor € 11,89!!
De normale US version , en die zoek jij volgens mij.
Zelfde als Nederlandse Versie.
met lange linker shift , en horizontale enter.
De International US version , zier er uit als de UK versie die jij liet zien
dus met Korte shift en met verticale enter.
en de US international die jij liet zien is de US/NL versie
niet de International.
de layout maakt mij niet uit persoonlijk.
ik zoek de US, of US int. of NL. of UK .
maar ik wil geen glossy shit.
moeilijk zoeken.
alle keyboards zonder glossy (glazend) black zijn in andere layout op het internet.
de normale US of NL lijken allemaal glossy shit.
De US international en UK volgens mij niet.
en je wilt ook geen painted letters , zoals de K750
die wrijf je er af na tijd.
dus ik hoop dat ik een K360 met design print op de voorkant krijg , en sticker letters.
mijn Amiga heeft ook stickers ,en die zitten er nog steeds op na jaren.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 20:27]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/260395/ava60.png?f=community)
:strip_exif()/u/69343/unrealtuxsquare5si.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/390179/WP_20140716_11_23_49_Pro.jpg?f=community)