Specificaties 3,6" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC 7 Pro Zwart Review

Da_maniaC 3 augustus 2011, laatste update op 4 augustus 2011, 5.561 views

HTC 7 Pro Zwart

Pluspunten

• 1. Lekker snelle Smartphone die werkt zoals het hoort
  • 2. Erg mooi design van het toestel
  • 3. Capacitieve touchscreen werkt heerlijk
  • 4. Erg scherpe display (en mooie kleurweergave)
  • 5. Build quality die we van HTC gewend zijn
  • 6. Speelt vlekkeloos 720p/1080p filmpjes af
  • 7. Toch wel prijsgunstig nu, met de welbekende 'Windows Phone' dip.
  • 8. Gebruiksgemak (met name door Windows Phone)
  • 9. Erg veelbelovend (Windows Phone heeft ongelooflijk veel potentie)

Minpunten

• 1.Toch wel redelijk groot, had best wat dunner gemogen imo. (maarja, een HTC HD7 is groter en de Iphone4 is ook niet echt kleiner ofzo...).
  • 2. Accuduur slechts 1,5 dag bij intensief gebruik (In mijn ogen een verbeterpunt, maar dat geld voor de meeste smartphones).
  • 3. Er is geen uitbreidingsslot voor bijvoorbeeld een extra MicroSD(HC) geheugenkaartje. Voor mij geen probleem daar ik genoeg heb aan 8GB ruimte, maar ik kan me voorstellen dat mensen bewust veel opslag ruimte willen hebben.

Na een aantal jaar afwachten en rondzoeken was het dan eindelijk zo ver! Ik had een waardige opvolger gevonden voor mijn HTC Touch Pro welke _echt_ aan vervanging toe was.
Hoewel de HTC Touch Pro (en meeste smartphones van die generatie) stabiele toestellen zijn lieten de gebruiksvriendelijke features en snelheid nog wel te wensen over.
Ik was erg benieuwd of dit nu eindelijk zou gaan veranderen en ik werd aangenaam verrast.....

De HTC 7 Pro
Gezien mijn gebruikerservaring met de HTC Touch Pro (mijn vorige toestel) was ik al een poos redelijk actief op fora zoals XDA-Developers. Ook hier kon je desondanks de matige promotie van Microsoft voor hun nieuwe OS erg veel positieve verhalen en ervaring opdoen over mensen die een Windows Phone 7 toestel hadden. Dit was samen met de ervaring welke ik al had met HTC apparaten voor mij genoeg reden om het toestel aan te schaffen.

Opzich waren mijn eisen niet al te ingewikkeld. Ik wilde geen iOS telefoon, ik wilde geen Android telefoon en het toestel moest wel een hardware QWERTY keyboard hebben. Dan kom je al vrij snel uit op de HTC 7 Pro. :)

Specificaties
  • GPS: A-GPS
  • Camera: 5 MP autofocus, LED flits, 720p video
  • Sensors: G-Sensor, Proximity Sensor, Light Sensor
  • Accu: 1500 mAh
  • Stand-by: tot 360 uur (2G) / tot 420 uur (3G)
  • Bellen: tot 5 u 30 min (2G) / tot 7 uur (3G)
  • Dimensies: 117.5 x 59 x 15.5 mm
  • Gewicht: 185g (incl. accu)
De verpakking + inhoud
Gelukkig heeft men bij HTC ingezien dat een mooie verpakking het product ook wat uitstraling geeft, maar moet het geen hel worden om het product uit te pakken. Dit was bij mijn HTC Touch pro nog wel zo... (trapezium/diamant vormgegeven doosje met het ene compartiment na het andere).
Gelukkig hebben ze die visie ingerolen voor een strak vormgegeven doos zonder toeters en bellen.
Wat vind je allemaal in de verpakking van de HTC 7 Pro:

• Het toestel
  • Diverse Starting guides, contactgevens en een Windows Phone starting guide
  • De bekende HTC oordopjes met schuimpjes
  • Een Mini USB-B -> USB-A cable
  • HTC USB power adapter + verloopstuk voor ENG/FR stroomnetwerk.
(Ik neem aan dat wanneer dit toestel uitgebreid in Nederland beschikbaar komt hiervoor een desbetreffende verloopstekker bij wordt geleverd).
Voor nu, was de winkel waar ik het toestel had gekocht bereid om deze verloopstekker zelf gratis mee te leveren.

Al met al, prima verpakking met gebruikelijke inhoud.
Hoewel de Power adapter van HTC wordt aangesloten met de USB kabel laad ik zelf mijn telefoon meestal op terwijl deze aan de PC hangt (maar iedere situatie is natuurlijk anders).

Een wat betere blik op het toestel
De specificaties van het apparaat zijn dus dik in orde. Het apparaat is heerlijk snel... in Windows Phone 7 werken alle apps vloeiend en het capacitieve touchscreen is ook echt megafijn. Je hoeft je vingers maar licht over het scherm te bewegen en het toestel reageert daar echt prima op (voelt heel snappy aan).
Wat me meteen opviel is de prettige helderheid en scherpte van het scherm, ook worden kleuren erg mooi weergegeven.

Aan de boven en onderzijde van het toestel zit een randje met gaas. Hier zit tevens de speaker (om te luisteren) en microfoon (om te spreken) achter verborgen. Ook zitten er aan de bovenkant een aantal signal LEDs en een helderheid sensor in verwerkt.
Wat overigens erg prettig is, is dat deze sensor er voor zorgt dat wanneer je een gesprek gaat voeren en het toestel aan je oor houd de display uit gaat zodra het toestel tegen je oor/hoofd aan komt. Haal je het toestel weer naar je toe, dan gaat het scherm meteen weer aan.

Het toestel heeft 7 "hardware buttons" (buiten het keyboard).
Aan de bovenkant de welbekende aan/uit knop (hiermee wordt het toestel ook uit slaapstand gehaald).
Aan de linkerzijkant vind je een + / - button voor de volumeregeling en aan de rechterzijkant zit een knopje waarmee je de camera kan bedienen (wanneer de camera applicatie is gestart)
Op de voorkant van het toestel zijn 3 aanraakgevoelige toetsen aanwezig welke je helpen te navigeren door de telefoon (lees: het OS).
Wanneer je één van deze drie toetsen aanraakt volgt er een subtiele vibratie zodat je kan voelen dat de toets werd aangeslagen.

Het hardware keyboard van het toestel is ook erg prettig. De toetsen zijn groter van bij mijn vorige toestel (de HTC Touch Pro) en staan een klein beetje uit elkaar. Ook is het erg makkelijk om een toetsaanslag te doen, terwijl dit bij de Touch Pro toch gevoelsmatig meer moeite kostte.

Het toestel heeft ook nog een slide mechanisme om natuurlijk het keyboard tevoorschijn te toveren en het scherm te kantelen.
De manier waarop het scherm wordt gekanteld is nogal bijzonder (verschillende reviewers hebben dit aangetipt als een nieuw ontworpen mechanisme door HTC, wat erg goed werkt).
De slide beweging gaat hierdoor erg soepel en voelt erg solide aan, ook is het gewoon praktisch om het scherm ietwat naar je toe gekanteld te hebben. Het is nog steeds mogelijk om het scherm niet te laten kantelen, je kan het scherm dan simpelweg iets minder ver uitschuiven waardoor het recht blijft staan.

(Foto met dank aan Techradar.com).

De binnekant/achterkant van het toestel en connectoren (I/O)
Op de achterkant van het toestel merk je in 1 oogopslag dat het toestel de build quality en standaarden van HTC hoog houd. Een deel van het toestel word bekleed door een metalen klepje met een geborstelde (brushed) look. Het sluit naadloos aan op het geheel, maar ik zeg bewust klepje omdat achter dit metalen plaatje de accu wordt gehuisvest, alsmede de SIM kaart. Ook vind je de lens van de camera (met flitser LED) op de achterzijde.

Hier nog een impressie van de binnekant van het toestel:

De HTC 7 Pro heeft aan de bovenkant van het toestel een 3,5mm Jack aansluiting zitten voor oordopjes of een koptelefoon. Voor mij een hele verademing aangezien ik een aantal jaar met een USB mini verloop kabeltje heb moeten werken voor op mijn Touch Pro (vond dat echt afschuwelijk).

Aan de linker zijkant van het toestel bevind zich Mini USB-B aansluiting om het toestel op te laden of op de PC aan te sluiten (Ik hoop dat hier in de toekomst nog een nieuwe cradle voor uit komt, ik vind dat voor thuis altijd wel handig).

Accu / Accuduur
Om het dan meteen maar even over de accu te hebben.
De HTC 7 Pro heeft een 1500 mAH sterke accu. Deze heeft gemiddeld een laadtijd van 3,5 á 4 uur.
Wanneer de accu is opgeladen gaat de telefoon zo'n 2 dagen mee als je echt rustig aan doet.
Bij normaal gebruik (af en toe bellen, af en toe een spelletje/internetten) zal dit wat minder zijn en wordt dit al snel 1,5 dag (vrij normaal voor huidige smartphones).

Toestel afmetingen in verhouding
In de eerste instantie moest ik nogal wennen aan de afmetingen van de telefoon. Tegenwoordig is het vrij gebruikelijk en ik kan ook niet echt zeggen dat ik de afmetingen nadelig vind tegenover mijn Touch Pro welke toch enige gelijkenis deelt met een baksteen (Hij was blokkeriger en het scherm was kleiner).
Het grotere scherm is een verademing, zowel qua kijkgenot als qua gebruiksgemak. Windows Phone 6 - 6.5 komen niet eens in de buurt bij de 'finger friendlyness' van Windows Phone 7.
Om je nog een idee te geven wat het toestel qua afmetingen doet in verhouding tot anderen:

v.l.n.r.: HTC 7 Pro, Touch Pro 2, Blackberry Torch en de HTC HD7.

Beginnend van bovenaf: HTC 7 Pro, HTC Touch Pro 2, Blackberry Torch en de HTC HD7.

Windows Phone 7

Het besturingssysteem (Windows Phone 7) op de telefoon is erg gebruiksvriendelijk. Het menu werkt met tiles (tegels/pictogrammen) die je helemaal naar wens kan instellen (welke applicaties je wil zien en op welke plek).

De Phone App
Om te kunnen bellen op de telefoon is er natuurlijk een 'Phone' mogelijkheid aanwezig. Deze functionaliteit heeft men ook verwerkt in een tile (lees: app/programma). Bij het openen wordt eerst een korte lijst met reeds gepleegde oproepen weergegeven maar met een enkele druk op de knop kan men kiezen om de contactpersonenlijst te raadplegen of traditiegetrouw een telefoon nummer in te voeren :) :

Over het internet browsen met Windows Phone
Microsoft heeft getracht om de internet browser (explorer) in Windows Phone dezelfde functionaliteit en mogelijkheden mee te geven als de Desktop variant.
Ik moet zeggen dat dit tot nu toe uitstekend is gelukt! Er is geen enkele website welke ik tot nu toe heb bezocht welke niet correct wordt weergegeven of langzaam werkt.
De browser snelheid van de HTC 7 Pro (en daarmee dus eigenlijk die van Windows Phone 7) is echt uitmuntend.
Pagina's laden eindelijk weer snel zoals het hoort (dit was op de vorige generatie smartphones wel eens anders).

De zogeheten 'Pinch to zoom' functionaliteit welke meerdere smartphones tegenwoordig kennen werkt ook lekker snel en soepel, het is zo erg makkelijk om volwaardige websites te bezoeken en ze naar je eigen hand te zetten waardoor je hetgeen dat je wil bekijken of lezen makkelijk kan zien.
In de aankomende update voor Windows Phone 7, genaamd Mango zal men ook html5 support toevoegen!

Multimedia (Audio/Video Afspelen)
Toen ik wat meer tijd had om het toestel verder te ontdekken besloot ik de multimedia mogelijkheden eens uit te gaan proberen. Media content wordt met behulp van de Microsoft Zune applicatie op het toestel geplaatst (hier kan men verder ook de telefoon mee beheren / synchroniseren....hierover meer verderop in de review).
Na het plaatsen van wat content op het toestel werd ik aangenaam verrast door zowel de afspeelkwaliteit van video's, de geluidskwaliteit uit de koptelefoon aansluiting alsmede het gebruiksgemak van de applicatie.

Video
De video kwaliteit is echt uitmuntend en draagt dezelfde scherpte als het hoofdmenu van Windows Phone.
Het beeld kijkt erg rustig en de weergave is lekker soepel (getest met een 720p filmpje).
De foto is slechts een indicatie want deze komt niet 100% in de buurt van de afspeelkwaliteit en doet deze (ondanks mijn vrij goede camera) zelfs te kort (Mijn camera lijkt zelfs de dotpitch of pixels van het scherm te registreren terwijl je in het echt één groot vloeiend geheel ziet).

Ik kon het niet laten om een FullHD 1080p test te doen op het toestel (en wat voor één):

Tot mijn grote verbazing wordt de Bird scene gewoon vlekkeloos afgespeeld op het toestel. :)

Audio
Het afspelen van audio werkt met behulp van afspeellijsten welke je op de Zune applicatie samenstelt alvorens deze op het toestel te plaatsen (ongeveer gelijk aan iTunes). De media content op het toestel kan je echter ook afspelen door bijvoorbeeld naar de Artist of Album weergave te gaan.
Je kan door tracks heen skippen door op het touchscreen de daarvoor bestemde knoppen te gebruiken of door simpel weg met je vinger horizontaal over het scherm te 'flicken' (volgende/vorige).
Wat opvalt is dat de search functionaliteit (het doorspoelen van een audio track) erg snel en soepel werkt, dit vind ik altijd erg prettig aangezien ik anders meteen moet terugdenken aan crappy cd-spelers of mp3-spelers welke half stotterend, langzaam in stapjes van 10 seconden door een track heen skippen. Dit is bij de Windows Phone dus dik in orde. :)

De standaard geluidskwaliteit (zonder equalizer etc) luistert ook lekkerder dan op mijn vorige toestel en is standaard al dik in orde. HTC heeft nog een gratis 'sound enhancer' app waarmee je wat extra equalisatie opties hebt om bijvoorbeeld het laag of de vocalen wat aan te dikken.
Verder was er ook totaal geen last van hickups tijdens het afspelen of heen en weer gaan tussen de muziek.

Volume control
Wat me tijdens het gebruik van deze applicaties pas opviel, was dat je lekker ergens anders mee aan de slag kan gaan op het toestel terwijl je naar je muziek luistert. Nu is dat opzich niet zo bijzonder, maar een enkele druk op de volumeknop aan de zijkant van het toestel roept de volume controls op, welke je doorgaans gebruikt om de volume's te regelen. Echter zijn hier nu ook automatisch de track informatie en control buttons van de audio applicatie in opgenomen:

Lockscreen
Ook moet ik opmerken dat het Lock screen er erg mooi uit ziet en deze eventueel zelfs te modden is naar een Semi-transparant scherm. Het scherm laat de Datum/Tijd zien, je bereik, nieuwe e-mails, gemiste oproepen en eventuele meetings die staan geplant.
Het lockscreen wordt opgeheven door het met je vinger omhoog te zwiepen. :)

Voor mensen die de ontwikkelingen van dit besturingssysteem op de voet volgen zullen weten dat er een grote update (Mango) aan zit te komen welke nog meer verbeteringen en features naar voren zal gaan brengen (waarschijnlijk wordt dat ook het moment dat Microsoft een grootschalige reclame campagne zal gaan starten gevolgd door fabrikanten van de Windows Phone toestellen).

Ondanks dat het OS momenteel al erg snel en gelikt werkt zijn er hier en daar namelijk nog wat kleine 'nags'.
Over stabiliteit zijn er eigenlijk geen klachten te vinden, maar de kleine dingetjes zijn bijvoorbeeld:
- Makkelijk een custom ringtone instellen
- Sommige mensen hebben na het verbinden met hun Wifi netwerk thuis, moeite om ook nog andere Wifi netwerken te beheren.
Note: Bovenstaande 'nag' heb ik tot nu toe nog totaal geen last van gehad dus wellicht is dit al gefixed door een update van Microsoft. Ik heb mijn Wifi verbinding thuis ingesteld op het toestel (beveiligd netwerk), maar zodra ik op een andere lokatie kom waar netwerken aanwezig zijn, krijg ik netjes een melding van het toestel (zodra je deze aanzet / uit slaapstand haalt). Vervolgens kan je vlekkeloos verbinden. Kom ik thuis dan wordt mijn eigen Wifi netwerk weer vlekkeloos opgepakt.
- Het statisch beheren van contact personen (momenteel synced de Windows Phone met je Windows Live ID).
Note: Wat belangrijk is om op te merken, is dat Microsoft hard bezig is geweest om al deze 'nags' op te sporen en aan te pakken (MS heeft hiervoor een apart forum in het leven geroepen op http://answers.microsoft.com/en-us/winphone en men heeft naar horen zeggen op andere 'grote' fora ook feedback gezocht). In de Windows Phone mango update zal dan ook vrijwel alles zijn opgelost, zal het OS nog wat betere performance kennen en zullen er letterlijk een paar honderd nieuwe features worden toegevoegd.
Dat klinkt dus allemaal erg veelbelovend. Windows Phone Mango wordt in Q3 2011 verwacht.

Ik kan natuurlijk ellenlang doorgaan over de functionaliteiten van het OS, maar deze review gaat om de HTC 7 Pro.
Voor de volledigheid, kan je hier terecht om een beeld te krijgen van het mooie OS genaamd Windows Phone 7:

Zie eventueel ook nog deze filmpjes met betrekking tot de nieuwe update welke eraan zit te komen Windows Phone Mango:

Overige links over Windows Phone applicaties:
Hier vind je nog wat extra filmpjes met uitleg over de werking van de apps en sommige nieuwe features welke Windows Phone te bieden heeft. :)
Music/Video player: http://www.youtube.com/watch?v=S-VFIRntUgE
E-mail/Messaging: http://www.youtube.com/wa...AaKCzw&feature=relmfu
People hub (contactpersonen): http://www.youtube.com/wa...lBYqU0&feature=relmfu
Marketplace: http://www.youtube.com/watch?v=LoIxcHFo_UI&
Bing Search: http://www.youtube.com/watch?v=sgQUgZEioFw
Games (Xbox Live): http://www.youtube.com/wa...ieyJ6Y&feature=relmfu
Internet (Explorer): http://www.youtube.com/watch?v=hnywhSL342k

Microsoft Zune
Je Windows Phone toestel beheer je op je PC met behulp van de Microsoft Zune software.
In het begin was ik hier een klein beetje sceptisch over, daar ik dacht dat dit enkel een media manager was maar de applicatie heeft toch wat uitbreidingen ondergaan om aan alle behoeften te kunnen voldoen.

Een bijkomstig voordeel, is dat je nooit meer met drivers of driver cd's zal moeten slepen aangezien Windows Phone apparaten meteen correct worden herkent door de applicatie.

Vervolgens zijn er in de Zune applicatie secties te vinden waar je, je Windows Phone toestel kan personaliseren, configureren en je media kan beheren.

Synchronisatie en relatieverbanden werken eigenlijk hetzelfde als bij het WMDC (Windows mobile device center). Je kan kiezen welke onderdelen je juist wel, of niet met de telefoon wil laten synchroniseren (contact personen, e-mail, agenda etc).

Ik heb persoonlijk nogal veel muziek en in mijn optiek is de zune applicatie niet echt gemaakt om makkelijk tienduizenden files te beheren. Alles werkt (net als bij andere apps zoals iTunes) met één grote Media library waar op Artiest, Album of Genre media te beheren is (of met een custom filter op IDTag criteria).
Echter is mijn collectie nogal ingericht op het beheren/organiseren op folder niveau.
Dit zou ik erg graag ook willen kunnen doen in de Zune applicatie (afspeellijsten genereren aan de hand van folders bijvoorbeeld).

Verder werkt de applicatie wel goed en ook lekker vlot.

De Camera van de HTC 7 Pro

De camera welke zich bevind op de HTC 7 Pro heeft zoals aangegeven de volgende specs:
5 Megapixel, autofocus, Enkele LED flits en 720p video opname.
De camera levert opvallend mooie kwaliteit foto's (zeker vergeleken met mijn HTC Touch Pro...welke ten tijde van zijn release ook juist daarvoor goede kritieken kreeg ten opzichte van zijn voorgangers).
Persoonlijk vind ik een camera op een telefoon altijd een leuke toevoeging maar een echt degelijke digicam vervangt deze natuurlijk niet. :)

Foto voorbeeld:

Video voorbeeld (bron: Techradar.com) :

Kan hij ook nog bellen?
Tja, niet geheel onbelangrijk maar ik wil het maar even aantippen (daar het bij toestellen van deze klasse eigenlijk altijd wel in orde is).
Maar de geluidskwaliteit en het bereik van de antenne zijn prima in orde.
In de praktijk merk ik, dat ik thuis (waar ik vaak matig bereik heb) toch beter kan bellen met deze HTC 7 Pro dan met al mijn voorgaande toestellen.

Update 31-07-2011 18:45:
Informatie over de Microsoft Zune applicatie toegevoegd.
Update 31-07-2011 20:15:
Nog wat extra informatie toegevoegd over het toestel (I/O, Accu, Lockscreen) en wat typo's gefixed. :)
Update 03-08-2011 20:15:
Extra informatie toegevoegd op aanvraag omtrend Windows Phone 7 mutlimedia mogelijkheden.

Heb jij ook een HTC 7 Pro Zwart?

mooie uitgebreide review,

maar waarom wil je geen android?(zie review)
Thanks voor je feedback.

Ik wilde geen Android telefoon omdat:
- Ik ken iemand die programmeert voor Android (en ROMs bouwt voor tablet fabrikanten). Middels zijn ervaringen weet ik dat vrijwel iedere vanilla Android ROM wordt uitgeleverd met magere performance ten opzichte van wat er nog uit te halen valt (Meeste OS versies welke hij onder handen neemt hebben daarna letterlijk 200-250% meer performance zowel grafisch als I/O zonder overclock van het apparaat zelf). Zijn conclusie daarbij is ook dat Android nog erg in de kinderschoenen staat (er zijn namelijk ook nog erg veel kleine bugs aanwezig als ik hem moet geloven).
- Microsoft is niet nieuw met het ontwikkelen van een OS, dat geeft buiten mijn eigen intresse in hun product een extra motivatie om Windows Phone juist wel te gebruiken (alle positieve verhalen tot nu toe dragen hier enkel aan bij). Overigens zoals in mijn review aangegeven zijn de meeste reviewers nog meer verheugd op een toestel met de Mango Beta geinstalleerd wat dus nog meer belooft. Dit OS kan dus echt een grote speler gaan worden (ook al is dat voor mij niet echt een reden om een toestel met dit OS te kopen....het belooft wel veel voor de toekomst). :)

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 1 augustus 2011 21:50]

Bugs die je misschien als developper tegenkomt...
Bugs in het OS zelf, die je tegenkomt als eindgebruiker zijn er weinig, stukken minder dan voorheen en het lijkt mij niet dat iOS of Windows Phone 7 geen bugs heeft of kent.
Naar aanleiding van de argumentatie moet de conclusie ook eerder zijn dat een stock ROM tekort doet aan Android m.b.t. maximale performance. Of dit door 'bugs' komt is een tweede.
Sorry CLB, maar na 1 jaar Android heb ik het wel gehad met het OS. Sinds dag 1 heb ik nooit het idee gehad dat Android precies is zoals het had moeten zijn. Zelf heb ik WP7 mogen uitproberen en WP7 is stukken stabieler, mooier en vooral unieker. Ik heb liever een geoptimaliseerde OS dan een OS dat overal op draait maar nergens goed op draait.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 4 augustus 2011 11:14]

Uitstekende review :) Zo zie ik ze graag.

Het is leuk om eens een Windows Phonetoestel voorbij te zien komen, na al die Android- en iOS-toestellen. Het is stiekem natuurlijk ook een Zune mediaspeler. Je noemt de organisatiemogelijkheden - of gebrek daaraan - in de pc-software, maar hoe gaat het afspelen van muziek en video op het toestel zelf? En in hoeverre heb je dan profijt van de beeldkwaliteit? Films zijn vaak donker opgenomen, en zwart is eigenlijk grijzig. Met foto's komt een scherm veel beter tot zijn recht, maar blijft dat bij films ook zo?

En nog een vraag: is de browser een afgeleide van een Internet Explorer? In hoeverre ondersteunt het HTML 5-websites bijvoorbeeld?

Een dikke vijf sterren!
Ik zal één dezer dagen nog wat extra informatie toevoegen omtrend de multimedia mogelijkheden van het toestel. :)
De streep tussen productreview van een smartphone toestel en een in-depth look naar Windows Phone wordt zo echter wel steeds dunner. ;)
(Wellicht wil hierna weer iemand dat ik de Bing search en Marketplace applicatie ga laten zien enzovoort. Maar over vrijwel iedere app is wel een filmpje te vinden op youtube welke de werking laat zien en wordt ondersteund door iemands commentaar).

Windows Phone:
Music/Video player: http://www.youtube.com/watch?v=S-VFIRntUgE
E-mail/Messaging: http://www.youtube.com/wa...wMj0AaKCzw&feature=relmfu
People hub (contactpersonen): http://www.youtube.com/wa...lfamlBYqU0&feature=relmfu
Marketplace: http://www.youtube.com/watch?v=LoIxcHFo_UI&
Bing Search: http://www.youtube.com/watch?v=sgQUgZEioFw
Games (Xbox Live): http://www.youtube.com/wa...Zf50ieyJ6Y&feature=relmfu
Internet (Explorer): http://www.youtube.com/watch?v=hnywhSL342k

[Edit]
Review Update 03-08-2011 20:15:

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 3 augustus 2011 20:40]

Allereerst wat een super review, Aan bijna alles is gedacht, het leest goed weg en maakte me zeker enthousiast. Ik heb je dan ook met 5 sterren beloond.

Echter resteren er voor mij persoonlijk na het lezen van je review nog 3 vraagjes.

Officieel is de HTC 7 PRO niet in Nederland te verkrijgen.
Dus je taal zal standaard Engels zijn (neem ik aan).

Wanneer de Mango update uitkomt zal het dan mogelijk zijn om dit toestel van de Nederlandse taal te kunnen veranderen?
Ik ben namelijk licht dyslectisch en heb wel Nederlandse spelling controle nodig tijdens het typen van berichten daarom de bovenstaande vraag.

Is het überhaupt bekend of dit mooie telefoontje officieel in Nederland zal verschijnen?
Want zoveel goede QWERTY telefoons zijn er niet met groot scherm. Momenteel zit ik te twijfelen tussen de HTC Desire Z en HTC 7 PRO.

Als je toestel een import versie is, heb je dan in Nederland recht op je updates?

Ik hoop dat je deze vragen wil of kunt beantwoorden

[Reactie gewijzigd door aliberto op 15 augustus 2011 12:28]

Als Mango officieel uitkomt zal de taal van het OS Engels blijven, maar de Spellingscontroler kun je dan instellen op Nederlands. Een import versie doet niets af aan je recht op updates.
De kans is vrij klein dat dit toestel in Nederland verschijnt gezien het een import toestel is, maar kijk anders eens naar de HTC HD7. Deze heb ik zelf (lees m'n review maar eens) en bevalt me uitstekend. Dit is een toestel met een 4,3" scherm, dus lekker groot.
Je kunt ook even wachten totdat Nokia en andere fabrikanten met hun WP7 Mango Toestellen komen na de officiele release in Nederland natuurlijk...
Bij de Windows Phone Mango update zou ook de gebruikersinterface in het Nederlands beschikbaar moeten komen (alsmede het T9 woordenboek).

Bron: http://www.wp7.nl/934/nederlands-windows-phone-mango-update/
Windows Phone 7 in het Nederlands, we wachten er al tijden op. Met de komst van Mango gaat het ook daadwerkelijk gebeuren. Er zitten al een hoop vreselijk mooie dingen in Mango en de Nederlandse taalondersteuning is er 1 van. Eindelijk alle menu’s in het Nederlands, Nederlandse keyboard layout, tekstvoorspelling en tekstcorrectie.
Overigens heb ik een aantal maal met de Desire Z van een vriend van me gespeeld en zit er qua performance een wereld van verschil tussen dat toestel en de HTC 7 Pro.
Browsen gaat langzamer en wanneer je in Angry Birds 2 gebouwtjes tegelijkertijd omschiet haal je 15 FPS.

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 14 augustus 2011 21:21]

Bedankt (allemaal) voor de extra informatie. Zeer zeker de informatie de Desire Z en de HTC 7 PRO vond ik wel handig.

In verband met Mango die mogelijk 1 september uit gaat komen ben ik wel bereidt om te wachten.

Ik moet wel toegeven en misschien is het inmiddels appels met peren vergelijken maar ik heb ooit Windows mobile 6.1 op de 1e Samsung Omnia (ik dacht de I900) gehad, maar mijn god wat was dat een nachtmerrie.
Heel vaak naar taakbeheer aps killen of iedere pagina die je had geopend werd niet altijd gesloten als je dacht dat je dit had gedaan. Dit zorgt allemaal weer voor extra batterij verbruik. Ik was echt complete slaaf van de telefoon in plaats dat ik er plezier van had.
Heel vaak liepen websites vast of werden deze niet eens ondersteund.
GSM had heel vaak reboots /vastlopers. Bij de 1e Samsung Omnia kon je haast niet met je vingers werken, een stylus werd aanbevolen. Daar kreeg ik na tijden gebruik kramp van.

Vandaar dat ik een grote fan ben van vaste QWERTY toetsenborden op mobiele telefoons. Ander voordeel die je zal hebben (lijkt mij) is dat je niet een deel van je scherm kwijt ben aan de virtuele toetsenbord wanneer je de QWERTY toetsenbord gebruikt.

Ik hoop dat Microsoft geleerd heeft van zijn fouten evenals Samsung.

Het gene wat me toch weer Windows Phone aantrekt is je Windows live ID. Dus direct je mail en contacten synchroniseren. Ik ben geen Gmail user. dus daarom twijfel ik enorm (tussen een Windows Phone 7 en Android).
De Desire Z is nu op moment van schrijven te koop voor en vanaf 275 euro en begint voor mij zeer interessant te worden. Aangezien een gsm gemiddeld bij mij maar 3 jaar mee gaat is de afschrijving waarde ook een punt om rekening mee te houden.
De HTC 7 PRO kost momenteel 499 euro.

Maar ik wil het geen discussie topic laten worden maar ik waardeer je tijd die je in je review heb gestoken en nogmaals iedereen bedankt voor zijn hulp.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 15 augustus 2011 14:40]

Staat volgens mij een foutje in je revieuw, onder de foto met de telefoons gestapeld, namelijk:

Beginnend van bovenaf: HTC 7 Pro, HTC Touch Pro 2, Blackberry en de HTC Torch HD7.

moet dat niet zijn:

Beginnend van bovenaf: HTC 7 Pro, HTC Touch Pro 2, Blackberry Torch en de HTC HD7?

Verder mooie review hoor!
Oops, slordigheidje. Aangepast. :)

Thanks voor de feedback.
Mooie review!
Nadeel van dit toestel is, is dat het relatief duur is in vergelijking met andere toestellen. In ieder geval voor wat de pricewatch betreft.

Als deze in een prijscategorie van ca € 350 ligt zou hij een stuk aantrekkelijker zijn.
Ik heb het toestel nu in levende lijve aan wat meer mensen kunnen laten zien, ook kenners en iedereen is aangenaam verrast en opvallend genoeg zegt bijna iedereen dat het echt een goede concurrent van de iPhone is. Het toestel is zijn prijsklasse dus zeker wel waardig (ook als je kijkt naar het apparaat zelf, de specs, de afwerking en het OS). Maar, prijs is inderdaad belangrijk.
Ik heb het toestel zelf gekocht voor 289 EUR. nieuw bij Expansys (verzendkosten vanuit Frankrijk erbij etc. en ik kwam aan de 305 EUR geloof ik).
Ik wilde de prijs nog toevoegen aan de Pricewatch, maar dit leek me met geen mogelijkheid te lukken.
Het zou mij overigens niet verbazen dat dit soort toestellen weer in prijs omhoog gaan zodra Mango officieel uit komt en het nieuwe promotie offensief begint.

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 10 augustus 2011 01:04]

Ik heb vanavond een HTC 7 Pro besteld :) Mede dankzij deze review.
Uitstekende review. Zeer compleet met lekker veel foto's en links. Dikke 5 sterren!
Geweldige review!

Wilde toch al een vervanger voor mijn TP2
en had dit toestel al voorbij zien komen, maar deze review is doorslaggevend

1 Vraag je waar heb je hem gekocht?
kan hier alleen een duits model bestellen (qwertz TB)
of een frans met (azerty TB)
Thanks voor je feedback. :)

Zie mijn eerdere reply mbt de aanschaf:
Ik heb het toestel gekocht bij Expansys (waar hij nu uitverkocht lijkt te zijn).
In de Pricewatch staat als het goed is een QWERTY (EU) model (bij Belsimpel) maar er zouden meer winkels moeten zijn lijkt me (heb verder niet gezocht om eerlijk te zijn... ik denk dat zodra Mango beschikbaar komt het toestel in Europa/Nederland ook stukken beter leverbaar wordt).

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 15 augustus 2011 15:55]

Heb er eentje uit de UK besteld via E-bay,
kosten +/- ¤315.. en binnen een week in huis!
valt al met al alles mee dus,
Ben echt super tevreden mee!
Maar een uitgebreide review als deze ga ik niet schrijven hoor, kom ik toch nooit meer overheen.... :P

maar kan iedereen deze telefoon aanraden!
mooie review!

ook een mooie telefoon, ben zelf ook erg weg van de modellen van HTC, gewoon altijd goede, degelijke, betrouwbare en practische telefoons!

Veel plezier ermee!
Windows Phone 7 heeft me tot nu toe nog nooit kunnen bekoren..
Heb genoeg screenshots en toestellen gezien, maar nog nooit een filmpje.
Toen ik je nieuwe aanschaf zag in het topic op Tweakers vond ik het wel een mooie telefoontje, deze HTC 7 Pro dus heb ook je review even doorgenomen. Ga zometeen de Windows 7 filmpjes kijken (ook die van de Mango-update) and you never know.. Ik dacht gelezen te hebben dat je 'm voor 230,00 had aangeschaft en dat had ik nog wel willen 'proberen'. 290 exclusief verzending is weer wat aan de hogere kant, ik twijfel...
Zelf gebruik ik nu dit anderhalf jaar Android als OS en dat is gewoon wel heel goed als ik mijn simpele mening uit mag spreken. Windows Mobile ken ik nog van de '03 en '05 versies en vond ik ook altijd erg lekker werken, tweaken, grappige games kunnen draaien. Ik zeg niet gelijk dat ik overstap naar deze HTC 7 Pro en deze review kunnen me misschien wel over de streep halen om het is te 'proberen' and you never know what's happening...
Jammer dat je het steeds vergelijkt met een HTC Touch Pro. Goed voor de mensen die een oude Windows Mobile hebben maar de meeste zullent toch ook wel in de tussentijd Android of iOS hebben gehad.

Ikzelf heb zowel de Desire als de 3GS gehad. Heb nu sinds een week de HTC 7 pro. Hij is wat groter en dikker. Tiles werken geweldig. Overall look en feel van de telefoon is ook geweldig. De meest belangrijke apps (behalve whatsapp) zijn beschikbaar.

Als alternatief voor Whatsapp kun je ook even kijken naar Kik Messenger. Werkt niet met telefoonummers maar heeft wel het Metro design van WP7
Ja, ondanks dat ik van goede vergelijkingen houd blijft het natuurlijk wel een productreview van een gebruiker. Ik heb helaas niet de beschikking over verschillende Android/iOS apparaten. :)
Ik hoop dat, door mijn positiviteit over Windows Phone in mijn review mensen geprikkeld worden om het straks zelf uit te gaan proberen (zodra dit soort toestellen goed beschikbaar zijn).
Daarbij geven de gelinkte filmpjes in de review (en vele anderen op Youtube) wel een goed beeld van de werking van het OS. Je kan makkelijk zien hoe de apps werken en hoe 'snappy' het OS is etc. :)

Cool dat je ook een HTC 7 Pro hebt, wederom iemand die ik positief hoor over Windows Phone. :)
De mijne bevalt nog steeds en ik heb zojuist wat met de multimedia mogelijkheden gedaan (om straks nog aan de review toe te voegen) en ik ben wederom aangenaam verrast!

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 3 augustus 2011 23:03]