Netgear WGR614GE Open Source Wireless-G Router Review

infinitycd 14 april 2007, 1.214 views

Netgear WGR614GE Open Source Wireless-G Router

Pluspunten

• snelle en heldere installatie
  • zeer goed ontvangst
  • mooi product om te zien
  • extreem lage prijs (al was dat mogelijk een fout)

Minpunten

• grafische interface van de software (al is dit niet echt een gegronde negatieve eigenschap natuurlijk; je koopt hem immers om de functionaliteit)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
(Ik heb een Netgear WGR614FS, geen -GE)

Na nogal wat ellendige ervaringen met de Linksys WRT54G versie 7.0, en na een failure m.b.t. firmware-upgrade (het systeem bleef hangen, pc reboot noodzakelijk, gevolg: router onherstelbaar kaduuk), ben ik na lang intensief testen en reviews doorlezen gekomen op de keuze voor een wireless USRobotics MaxG of Netgear WGR614 router.

Hedenmorgen naar Mediamarkt gegaan (die doen niet moeilijk met omruilen, en hebben veelal laagste prijzen hier in Arnhem), en daar gezocht naar 1 van beide merken. Van USRobotics hadden ze alleen een starterspakket, maar mijn PCCard van Linksys werkte nog wel, en die zat/zit nog in mijn PC. Dus gekozen voor de Netgear.

Vol verwachting en spanning de boel zojuist aangesloten. De reviews klopten. Installeren is fool-proof en binnen een paar minuten geregeld. Je moet wel heel simpel zijn wil je dit niet lukken. Ik "schrok" wel even van het advies vanuit de installatie-applicatie om direct een firmware-upgrade te doen (ivm het om zeep helpen van de Linksys enkele dagen eerder), maar ook dit werkte vlekkeloos. Het bereik geeft "uitstekend" aan. Dat had ik met Linksys maar af en toe. Direct kon je configureren en een veilige modus installeren. En en al lof tot nu toe, al draait hij maar net een uurtje natuurlijk :-)

Het uiterlijk is natuurlijk niet zo interessant, maar het had een Apple-product kunnen zijn qua looks. De GUI/interface van de installatie-applicatie mag wel wat aandacht hebben; is niet echt fraai, allerlei lettertypen door elkaar etc. Dit zou NET dat beetje meer cachet geven aan het product.

Ps: Bij Mediamarkt Arnhem leken alle prijslabels "50 euro incl BTW" aan te geven voor deze Netgear. Bij deze kassa aangekomen bleek de (geregistreerde kassa)prijs 24 euro incl BTW te zijn. Ik ben natuurlijk geen dief van mijn portomonnee, en bovendien: de vorige (Linksys) router kwam ook van hen vandaan, dus ik had het gevoel het wel op deze manier te mogen compenseren :-)

Heb jij ook een Netgear WGR614GE Open Source Wireless-G Router?