Specificaties 15,6" (1920x1080), 750GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N53SV-SZ404V Review

Jackxl 28 juli 2011, laatste update op 28 juli 2011, 5.514 views

Asus N53SV-SZ404V

Pluspunten

• Look
  • Bouw
  • Accuduur
  • CPU

Minpunten

• Megaveel bloatware

Een prachtige laptop. Zeer gaaf ontworpen.

Ik geef echter een slechte beoordeling op de prestaties omdat Asus de laptop van zo verschrikkelijk veel bloatware had voorzien en het ding dus behoorlijk traag was voor de aanwezige hardware dit was een behoorlijke teleurstelling na zo'n dure aankoop.
een clean install heeft dit opgelost.

De beoordeling vanwege warmte en geluidsproductie is matig omdat wanneer er weinig tot geen load is de fan toch zachtjes draait. de laptop blijft enorm koel maar maakt dus wel altijd geluid. ( waar mijn oude laptop de fan volledig uitschakelde als er nauwelijks load was)

Ik heb de accu slechts 1 keer gebruikt en was verrast van en accuduur van ruim 4 uur
ook heb ik niet veel ervaring met het touchpad omdat ik een muis gebruik.
maar het touchpad gebruikt geen synaptics drivers en de multitouch mogelijkheden werkte nauwelijks ( dit kan uiteraard ook aan mij liggen)

de keyboard flex waar mensen over klagen valt naar mijn beleving mee.

Ik heb de eerste paar dagen de laptop gebruikt met de stock hardeschijf. Dit is een Seagate Momentus 7200 RPM 750 GB HDD.
Maar heb er later een Kingston V+100 96GB SSD in gezet. Het is te merken dat de laptop hier stiller van wordt maar vooral vele malen sneller. Het laden van games enzovoort gaat stukken sneller.
Om hier een beeld van te krijgen ben ik eens gaan meten hoe snel windows op start vanaf de HDD en de SSD

Het gaat om Windows 7 Ultimate x64. Ik heb gebruik gemaakt van een stopwatch en starte deze bij het indrukken van de power knop, en stopte deze bij het horen van het inlog geluid van Trillian (Messenger).
Op dat moment is de laptop klaar met opstarten enzovoorts.

De eerste 8 keer waren met de hardeschijf:
1.15
1.10
1.06
1.05
1.02

en daarna 8 keer met SSD

Bij alle tijden zit de laadtijd van BIOS die voglensmij niet beinvloed wordt door de snelheid van een hardeschijf. dit was ongeveer 5 tot 6 seconden.

Heb jij ook een Asus N53SV-SZ404V?

ik ben het zeker eens over het aantal bloatware het is echt te veel , alhoewel er wel handige dingen tussen staan.
Naast de grote hoeveelheid bloatware had ik ook nog eens last van zeer slecht presteren zoals ik in mijn reactie op Dylan93 uitleg.
Inderdaad, ik heb de laptop 1x gebruikt met factory configuratie omdat ik toen myn Windows nog aan het downloaden was (Via technet) en het was net alsof je met een Pentium 4'tje zat te werken.
En precies dat vindt ik echt teleurstellend.
Leuk dat je een review schrijft (goed ook) maar hij is wel erg karig. Daarom maar 2 sterren.

tips:
kijk hier eens ;)
productreview: Asus N53SV-SZ016V review door Sokkiejjj

En voor jou geldt dan nog dat je een leuk stukje over je SDD kan schrijven :)
De review van Sokkiejjj is idd een stuk groter.
Ik was niet echt van plan om zo ver te gaan.

Echter vond ik het achterlaten van een korte review met alleen waarderingen niet voldoende om beeld te geven over mijn slechte waarderingen betreft de prestaties en geluid.

vandaar een stukje tekst ^^
Ik heb helemaal geen last van het geluid...
Vind het juist de stilste en koelste laptop die ik ooit heb gehad.

Qua prestaties, tja, ik heb nooit met de standaard installatie gewerkt dus daar kan ik niet over meepraten.
Met een nieuwe schone Win 7 installatie is de laptop echt snel, de processor komt in de buurt van een desktop i7 920.
Moet dit dan ? Voor mij werkt het touchpad uitstekend, scrollen met 2 vingers e.d. ik heb dan wel functies als zoomen uitstaan.
Ik had voorheen een Dell Studio 1555 en wanneer deze weinig load had stond de fan gewoon stil.
Nou moet ik toegeven dat wanneer er veel load is, en de fan zijn werk doet. de Asus dit wel relatief stil doet.

Na een clean install is de laptop idd razend snel. Maar zoals ik al beschreef. Met de Asus install ( ook na factory restore ) begint het allemaal zeer slecht te werken als de computer eenmaal in gebruik is genomen en een aantal keren is herstart. Dit laatste is mij tot 2 keer toe enorm opgevallen.
Met name tijdens het spelen van LoL. de eerste dag gaat goed. Maar na enkele reboots kreeg ik ongeveer eens in de 5 minuten een total freeze van 2 seconden waarna mijn fps gedurende 5 seconden herstelde van 0 naar 40.
Met een nieuwe install heb ik hier nog geen last van gehad.

wat betreft het touchpad
Er zat een sticker op het touchpad met een aantal functies.
En in de configuratie software van de muis waren er ook nog wat functies te zien.
Ik heb dit geprobeerd te gebruiken maar het viel me enorm tegen.

het scrollen met 2 vingers ging nog wel maar afentoe zag die het scrollen aan voor zoomen wat vrij vervelend is. ( ook erg jammer dat ze je niet de mogelijkheid geven om nog gewoon ouderwets te scrollen )

De software shortcuts werkte bij mij niet en het oproepen van het vergrootglas is me een enkele keer gelukt.
Niet dat ik dit allemaal wil gebruiken.
Maar als je iets levert moet je er voor zorgen dat het werkt zoals beschreven/beloofd wordt.
Naar mijn mening werkt het touchpad echt ondermaats slecht met gestures.

[Reactie gewijzigd door Jackxl op 28 juli 2011 13:09]

ik ben het zeker eens met wat je hier boven noemt , ik ben dan ook zeer tevreden over deze laptop.
Ik ben het eens met de bloatware. Ik bedoel dat lijkt echt nergens op maar zo houden de bedrijven een laptop enigsinds betaalbaar. Maar het lijkt me wat ver gaan om de prestaties daarop te beoordelen.
De prestaties waren outof the box gewoon slecht.
Ik kon na een aantal reboots niet eens vatzoenlijk LoL spelen. wat mijn Studio 1555 van 2 jaar oud zonder problemen deed.

En om de hardware nou te beoordelen op zijn potentie slaat ook nergens op.
Hebben jullie een clean install met het originele OS + key gedaan? Of gewoon W7 x64 Ultimate erop gezet?
Ik heb Home Premium gedownload en de key op de onderkant gebruikt. Alleen voor de activatie moest ik Microsoft even bellen maar dat ging prima.
Hoi Jackxl,

gezien de warmte en het geluid vraag ik mij het volgende af.
Is het mogelijk om met Speedfan de fan uit te kreigen of beter te laten anticiperen op de warme van de cpu (en mogelijk indien gekoppeld de gpu)

Ik ben benieuwd of je het systeem zo stiller kan krijgen.

Dit is voor mij de must!
zo'n SSD kaart kan je die er standaard inpluggen of via de Firewire?
Ik heb hier nog geen ervaring mee. (wel duh)
Zal zo'n laptop geschikt zijn om mee naar school mee te nemen? (fietsen dus ook)
Of moet ik dan naar wat kleiners kijken
Goede laptop.
Heb alles opnieuw 'kaal' geinstalleerd ( windows7-64 enterprise )
Via de asus website alle benodige drivers vlot kunnen ophalen.
Machine loopt als een zonnetje.

Laptop is fluisterzacht, onderkant en bovenkant blijven heerlijk koel.
Alleen bij intensief OpenGL of DirectX gebruik wordt de nvidia flink warm. Wel binnen specs. Ventilator gaat dan op 'vol' en spuugt hete lucht. Zoals het hoort.

Prestaties zijn top, dus de twee sterren uit de beoordeling vind ik onterecht.
Maar ja, ik gebruik een 'kale install' zonder ballast.

En de keyboard flex: heb aan de onderkant van de kleine stickertjes geplakt zoals je die ook gebruikt om 3d-kaartjes te maken (hobbywinkel).
Geen flex meer. Oplossing van 10 cent.

En als je helemaal een ander keyboard wilt ( bij blind typen kun je nu niet goed 'voelen' waar je vingers uithangen ) kun je hier es kijken op ebay.
Aanbieder is 'keyboard-skin'. Op youtube is er ook genoeg over te vinden.

[Reactie gewijzigd door reijndert op 5 september 2011 12:25]