Specificaties 15,6" (1920x1080), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N53SV-SZ016V Review

Sokkiejjj 11 oktober 2011, laatste update op 11 oktober 2011, 19.914 views

Asus N53SV-SZ016V

Pluspunten

• Mobiele Intel quadcore CPU (2630QM)
  • Full HD (1080p) resolutie op 15,6" scherm
  • Geweldig geluid dankzij Bang & Olufsen ICEpower
  • 3:30 uur accuduur met Intel IGP i.p.v. nVidia GT 540M
  • Aluminium behuizing
  • 1x USB 3.0 poort
  • Laptop blijft koel en prettig werken zelfs als ie 70 graden word met stressen

Minpunten

• Plastic bezel rondom LCD scherm is niet heel stevig
  • 5400rpm HDD (alhoewel deze toch snel genoeg is naar mijn gevoel)
  • Touchpad werkt soms stroef
  • Stroomaansluiting aan de achterkant van de laptop

Changelog
12-03-2011: Review geschreven, later vragen en problemen sinds aanschaf toegevoegd
14-03-2011: Dirt2 benchmarks toegevoegd, benchmarks overzichtelijker gemaakt met TERW_DAN's benchbakker, dubbele foto vervangen door de juiste foto, COD black ops benchmarks toevoegd, crysis warhead benchmarks toegevoegd, foto's van verschillende hoeken van laptopscherm genomen en toegevoegd onder kopje beeldkwaliteit, TDU2 benchmarks, wPrime multicore benchmarks toegevoegd
11-10-2011: bezig met verkoop van 'superpc', dus laptop zal ook thuis gebruikt worden als PC vervanger. heb sinds vandaag een jack/SPDIF verloopje gekocht. Nu speelt de laptop geluid af via optical op de Z-5500, werkt prima! Ook is er vandaag een SSD (Corsair Force 3 180GB) en extra geheugen (2GB strip) bestelt, eerdaags zal ik ook een verslag maken hoe de HDD en geheugen te vervangen is met foto's erbij!

Ik was toe aan een andere laptop. Ik had hiervoor een HP Pavilion dv9760ed uit februari 2008 en heb die dus ruim drie jaar gebruikt. Ik wilde graag weer gamen op een draagbaar apparaat en een andere minimale eis was een full HD scherm (1080p). Ook wilde ik graag een erg goede processor erin met veel geheugen. Aan die eisen voldoen niet veel laptops. Het is erg lastig om een laptop op 15,6" te vinden die dan ook nog een 1080p scherm heeft, maar gelukkig heb ik mijn juiste laptop gevonden, de Asus N53SV.

Featureset
  • 1x 640 GB 5400rpm HDD;
  • 15,6" scherm met 1920 x 1080p resolutie;
  • Gigabit LAN;
  • 3x USB 2.0, 1x USB 3.0 (nog niet getest);
  • HDMI poort aan linkerzijkant en VGA poort aan de linkerachterkant
  • Kensingtonlock aan de linkerachterkant
  • Stroomaansluiting aan de rechterachterkant i.p.v. aan de rechterzijkant (i.v.m. HP dv9760ed);
  • Geen Express 34/54 slot (heb ik op de HP dv9760ed ook nog nooit gebruikt dus is geen misser);
  • DVD-RAM brander (jammer dat het geen blu-ray speler is aangezien het scherm 1080p is);
  • Bang & Olufsen ICEpower laptopspeakers (geeft een heel erg goed gelijk i.t.t. de meeste standaard laptops, al moet ik zeggen dat de Altec Lansing speakertjes in mijn vorige HP dv9760ed ook niet slecht waren);
  • Wifi switch aan de rechterzijkant (vind ik persoonlijk een wat rare plek, bij de HP dv9760ed zat deze aan de voorkant met een indicatielampje, deze Asus heeft geen indicatie anders dan in Windows zelf);
De CPU is erg snel. Echt heel snel. Ik verklap je alvast dat deze CPU net een desktop i7 930 op stock verslaat, wat fenomenaal is! Aangezien dit geen echte gamelaptop is, mag je geen full HD high settings verwachten en dat het dan nog vloeiend verloopt, echter is de GT 540M een prima GPU om een leuk spelletje (à la Dirt 2 of GRID) te spelen en dat gewoon op 1366x786 te spelen en wat met de AA te spelen.

Ik vind het een klein beetje jammer dat de stroomaansluiting aan de achterkant zit in plaats van aan een van de zijkanten. Bij mijn vorige laptop was dit wel het geval. Ik heb het namelijk liever aan de zijkant zodat je de laptop bijvoorbeeld ook gewoon neer kunt zetten op een kleine (korte) tafel (op school hebben ze van die achterlijke tafels met een rand omhoog aan de achterkant).

De laptop heeft dus geen Express 34 of 54 slot, maar dit ervaar ik niet als negatief. Mijn vorige laptop, de dv9760ed van HP had dit wel, maar dat had ik toen al die tijd nog nooit gebruikt. Als er iets is sluit ik het wel aan op USB. En met deze laptop zelfs op USB 3.0. Jammer is wel dat het maar 1 poort is en niet gelijk alle vier. Waarschijnlijk heeft dit ook weer te maken met een aparte controller die van de PCIe lanes afsnoept.

Dan heb je dus zo'n laptop met een 1080p scherm. Maar de optische drive is dan geen blu-ray drive, wat een misser! Om eerlijk te zijn mis ik het niet echt, want de dvd drive gebruik ik alleen voor Windows installatie en om games te installeren. Films komen bij mij wel binnen via de torrents.

Ik had geen flauw benul wat dat ICEpower van Bang & Olufsen was, maar het sloeg op de speakerkwaliteit van de laptop. Op de productdoos van de laptop stond Asus er al mee te pronken, dus moest ik het sowieso proberen. Mijn eerste reactie was, "Wow, wtf, kan dat uit een laptop komen?". Het is echt heel erg goed geluid. In vergelijking met de dv9760ed van HP (waar Altec Lansing speakers in zitten, en wat an sich ook geen slecht geluid geeft) is de ICEpower de duidelijke winnaar. Er komt echt een top geluid uit. Er komt zowaar bass uit, maar verwacht er niet al te veel van. Als het volume voluit staat kan de bass soms kraken, dus dat is dan weer jammer, maar denk je dus niet aan de bass, wat eigenlijk ook niet goed kan in een laptop; is de geluidskwaliteit echt super.

Nieuw 11-10-2011
Ik heb sinds kort een jack/SPDIF verloopje gekocht. Dit verloopje doe je dan in de hoofdtelefooningang en vervolgens zorg je ervoor dat het geluid wordt afgesteld op digitale output. Het duurde even voordat de laptop ook daadwerkelijk het rode optische lichtsignaal uitstuurde, maar het is in een minuutje gelukt. Het geluid loopt nu dus via een Logitech Z-5500 en het signaal is optisch. Dat is zeker een verbetering ten opzichte van analoog, het is zeker merkbaar!

En dan zit er een minuscuul wifi-switchje aan de rechterkant van de laptop. Ik vind dat persoonlijk een rare plaats. Ook zit er geen indicatielampje bij wat de dv9760ed van HP wel had en dat vond ik erg handig. Bij de HP zat de switch gewoon voorop. Maar de wifi-switch is erg gevoelig, rommel je eraan heb je grote kans (althans, dat heb ik nu 3x ervaren) dat wifi het niet meer doet en dat je de wifi drivers op moet zoeken om het weer te laten werken.

Er is een aparte aan/uit knop voor Asus Expresgate is aanwezig. Die knop zit aan de linkerkant en als je die indrukt als de laptop uitstaat dan zal de laptop een simpele Linux omgeving laden waarop je razendsnel even je mail of wat op internet kunt checken. Echter wijst op internet uit (bron??) dat Expresgate niet zuiniger is dan Windows 7 zelf, en als je je accu dus wilt besparen, ga dan gewoon op Windows 7. Want die 3 seconden meer (als je sluimerstand gebruikt) is het ook niet waard.

Bouwkwaliteit
Ten allereerste, aluminium materiaal op de backcover van het LCD scherm en rondom het toetsenbord. Dat voelt echt een stuk solider aan dan simpel zwart plastic, en het ziet er nog een stuk beter uit ook! Ik heb (gelukkig) nog geen last gehad van stoten van de laptop of dergelijke en dat hou ik graag zo, maar mocht dat toch gebeuren dan denk ik dat je wel goed zit. Het voelt erg stevig aan.

Wat echter heel jammer is, het plastic bezel rond het LCD scherm. Als je op het plastic rondom het scherm met je vingers lichte druk uitoefent, voel je het plastic meebuigen en lijkt het alsof het niet direct vastzit aan het scherm zelf. Eigenlijk stoor ik mijzelf hier niet aan, want dan moet je specifiek met je vinger wat druk uitoefenen en een normaal persoon zou dat nooit doen. Het ziet er verder wel goed uit.

Het touchpad is erg groot. Een stuk groter dan op de dv9760ed terwijl dat een 17 inch laptop is. In mijn opzicht is dat erg prettig als je geen muis bijdehand hebt of even niet kan gebruiken (op je schoot bijvoorbeeld). Echter wil de touchpad zich zelf nog wel eens stroef laten bedienen. Misschien ligt dat aan mijn vingers (eelt door de teveel vakken vullen bij de Albert Heijn, hehe). Ik heb mijn zusje d'r mening ook gevraagd en die vind het niet stroef gaan. Op de dv9760ed maakt het echter geen bal uit of je vingers eelt hebben of niet, daar ging zelfs de lichtste beweging prima. Buiten dit vind ik het touchpad wel prettig werken, al prefereer ik natuurlijk liever een echte muis. De feedback van de touchpadknop(pen, het is een gehele knop, maar links is links klikken en rechts is natuurlijk rechts klikken) is echter helemaal top.

Als je vorige reviews van deze laptop hier op tweakers hebt gelezen zul je hebben gelezen dat het toetsenbord inzakt in het midden. Bij mij is dit ook aan de bovenkant, maar het is helemaal niet in erge mate. Toen ik dat las bij de andere reviewers dacht ik er aan om deze laptop toch maar niet te kopen, maar dit stuk zover heb ik nu op deze N53SV getikt en het typt heel erg prettig. De dv9760ed had geen ruimte tussen de toetsen (dus een "oud" laptop toetsenbord) en deze laptop heeft dat wel. Dat tikt een stuk prettiger. Je moet echter een stukje harder drukken wil je het midden van de toetsenbord in laten zakken. Als je dus gewoon normaal typt is er helemaal niets aan de hand.

De stabiliteit van de laptop (de rubberen pootjes e.d.) is subliem. Bij de dv9760ed wilde de laptop zelf nog wel eens verschuiven en bij deze laptop blijft ie stabiel staan en schuift dus niet weg.

Prestaties
De CPU, de Intel Core i7 2630QM is een hele snelle quadcore laptop processor. Om je een beeld te geven hoe snel die eigenlijk wel niet is, heb ik verschillende benchmarks gedaan op mijn laptop en op mijn computer die een Core i7 930 beschikt (die dan wel op stock is gezet om het eerlijk te houden, dus 2,8Ghz 4 cores 8 threads). Ik kan je vertellen dat de 2630QM dus minimaal net zo snel is als de i7 930 en in sommige benchmarks is de 2630QM zelfs marginaal sneller! Waarschijnlijk heeft de 2630QM dit ook vooral te danken aan de agressieve turbo. Op single core turbo gaat ie maximaal tot 2,9Ghz. Voor dual core gaat ie maximaal tot 2,7Ghz en als alle 4 de cores gebruikt worden gaat ie maximaal tot 2,5Ghz. Voor de vergelijking zie de benchmarks.

CPU - Cinebench 11.5 Single
X58 i7 930 PChttp://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 1.01 pts
N53SV laptophttp://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 1.05 pts
dv9760ed laptophttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 0.49 pts

Zoals je ziet is de 2630QM ietsjes sneller in single core applicaties. Wat echt rete bizar is als je bedenkt dat er in die PC gewoon een i7 930 zit.

CPU - Cinebench 11.5 Multi
X58 i7 930 PChttp://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 4.84 pts
N53SV laptophttp://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 4.92 pts
dv9760ed laptophttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 0.96 pts

Zoals je ziet is de 2630QM weer ietsjes sneller in multi core applicaties. Wat echt nog meer rete bizar is als je bedenkt dat er in die PC gewoon een i7 930 zit.

CPU - SuperPI mod1.5 XS [1M]
X58 i7 930 PChttp://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 13.918 sec
N53SV laptophttp://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 14.763 sec
dv9760ed laptophttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 47.673 sec

Blijkbaar is de i7 930 toch een tikje sneller dan de i7 2630QM, is de computer toch nog ergens goed voor! ;)

CPU - wPrime v2.04 (multicore)
X58 i7 930 PChttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 10.766 sec
N53SV laptophttp://tweakers.net/ext/f/W8aGAOzJNhRRLK2iVOs6AvDu/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GuOK80VnYJtzwkbif0FHZsu9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/1NLuksvz11AuXxthg9tOmlU1/full.png 11.280 sec

Ook hier in multicore PI berekenen is de 930 sneller. Echter zit de laptop er niet heel ver vanaf en dat is toch een zeer nette prestatie.

GPU - Cinebench 11.5 OpenGL
X58 i7 930 PC (HD 5550)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 23.611 fps
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 25.182 fps

Om het een beetje eerlijk te houden heb ik de HD 6950's geswapt voor een HD 5550 in de PC. Zoals je ziet is de GT 540M een tikje sneller dan een desktop HD 5550, wat een erg net resultaat is.

GPU & CPU - 3D Mark 06 score
X58 i7 930 PC (HD 5550)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 6079 pts
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 8338 pts

GPU & CPU - 3D Mark 06 CPU score
X58 i7 930 PC (HD 5550)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 4999 pts
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 4999 pts

GPU & CPU - 3D Mark 06 SM2.0 score
X58 i7 930 PC (HD 5550)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 2063 pts
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 3345 pts

GPU & CPU - 3D Mark 06 HDR/SM3.0 score
X58 i7 930 PC (HD 5550)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 2395 pts
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 2955 pts

In 3D Mark 06 presteren de CPU's nagenoeg aan elkaar maar is de GPU de winnende factor voor de laptop.

GPU & CPU - 3D Mark Vantage Performance score
X58 i7 930 PC (HD 5550)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 2946 pts
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 4473 pts

GPU & CPU - 3D Mark Vantage Performance CPU score
X58 i7 930 PC (HD 5550)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 17776 pts
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 17373 pts

GPU & CPU - 3D Mark Vantage Performance GPU score
X58 i7 930 PC (HD 5550)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 2305 pts
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 3586 pts

In 3D Mark Vantage presteert de i7 930 iets beter dan de i7 2630QM in de laptop. Het verschil is echter heel weinig en de GPU is echter weer de winnende factor voor de laptop.

HDD - HD Tune Pro

HDD - CrystalDiskMark

Dirt 2 Benchmarks
GPU - Dirt 2 @ 1920 x 1080 - medium preset - minimaal fps
X58 i7 930 PC (HD 6950)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 86.478 fps
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 29.555 fps

GPU - Dirt 2 @ 1920 x 1080 - medium preset - gemiddeld fps
X58 i7 930 PC (HD 6950)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 104.354 fps
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 40.466 fps

GPU - Dirt 2 @ 1920 x 1080 - high preset - minimaal fps
X58 i7 930 PC (HD 6950)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 66.726 fps
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 17.450 fps

GPU - Dirt 2 @ 1920 x 1080 - high preset - gemiddeld fps
X58 i7 930 PC (HD 6950)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 76.816 fps
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 23.203 fps

Call of Duty: Black Ops benchmartks
COD: Black Ops 1920x1080 - extra preset - minimaal fps
X58 i7 930 PC (HD 6950)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 66 fps
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 30 fps

COD: Black Ops 1920x1080 - extra preset - gemiddeld fps
X58 i7 930 PC (HD 6950)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 90.054 fps
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 42.357 fps

COD: Black Ops 1920x1080 - extra preset - maximaal fps
X58 i7 930 PC (HD 6950)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 94 fps
N53SV laptop (GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 61 fps

Crysis Warhead benchmarks (laptop only)
Crysis Warhead 1366 x 786 - medium preset
minimaalhttp://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/0XVDPl4j26eWVVtd9e9n2rsn/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 16 fps
gemiddeldhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 25 fps
maximaalhttp://tweakers.net/ext/f/fA8ZmpGjJyEe4OjGHQIAONJU/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/oY5TrwGto4IvvMFiTr8C2Aoz/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/gk6vTrIy7xIy1o0CCH9flLMd/full.png 32 fps

Crysis Warhead 1366 x 786 - high preset
minimaalhttp://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/0XVDPl4j26eWVVtd9e9n2rsn/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 12 fps
gemiddeldhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 18 fps
maximaalhttp://tweakers.net/ext/f/fA8ZmpGjJyEe4OjGHQIAONJU/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/oY5TrwGto4IvvMFiTr8C2Aoz/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/gk6vTrIy7xIy1o0CCH9flLMd/full.png 23 fps

Zoals je ziet zijn het geen hoge fps. 1920 x 1080 is niet speelbaar op Crysis Warhead en 1366 x 786 high is ook net niet goed. Als je dus 1366 x 786 gebruikt en medium loopt het verrassend soepel.

Test Drive Unlimited 2 benchmarks
Test Drive Unlimited 2 1920 x 1080 - medium preset - minimaal fps
X58 i7 930 PC (HD 6950)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 48 fps
N53SV laptop(GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 23 fps

Test Drive Unlimited 2 1920 x 1080 - medium preset - gemiddeld fps
X58 i7 930 PC (HD 6950)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 58.684 fps
N53SV laptop(GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 34.092 fps

Test Drive Unlimited 2 1920 x 1080 - medium preset - maximaal fps
X58 i7 930 PC (HD 6950)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 69 fps
N53SV laptop(GT 540M)http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 64 fps

TDU2 is duidelijk een console poort, en je ziet dat de HD 6950 niet veel hoger scoort dan de GT 540M. Desalniettemin presteert de GT 540M wel heel netjes op de 1080p op medium. Op high heeft zelfs de HD 6950 er moeite mee (en CFX maakt daarbij geen hol uit), maar dat komt gewoon omdat het geen goed geprogrammeerd spel is.

Voor de HDD benchmarks is het oneerlijk om het met mijn PC te vergelijken omdat mijn PC 2x de OCZ Vertex II's van 60GB in Raid0 heeft. Echter vind ik dat getoonde resultaten toch nog aardig meekomen voor een 5400rpm harde schijf. Ben er zelf erg tevreden over.

En om even terug te komen op de prestaties van de laptopspeakers, echt niet normaal. Door middel van een tooltje van Asus, dat SonicMaster heet kun je verschillende settings gebruiken wat erg handig is voor verschillende soorten muziek en zelfs spraak. De geluidskwaliteit is gewoon subliem, niets op af te keuren.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is erg goed. Het betreft een LCD scherm met LED achtergrondverlichting dat 15,6 inch groot is met een resolutie van 1920x1080p. De Full HD resolutie was een serieuze eis van mij op mijn volgende laptop, en met deze laptop heb ik dan kunnen vervullen. Als je de DPI op 100% laat staan zijn de lettertjes reteklein. Standaard stond ie van de fabriek af aan op 125%, wat an sich erg prettig is maar toch net even te groot voor het mooie. Heb het zelf handmatig op 110% gezet en dat vind het het prettigst werken tot nu toe. De feit dat CCFL verlichting (in de dv9760ed) beter is dan LED verlichtig laat de Asus laptop niet merken. De beeldkwaliteit van deze laptop is subliem en films en anime kijken op dit scherm is een waar genot.

Als ik het beeld ga vergelijken met de twee HP w2408's die op mijn PC aangesloten zijn, is de beeldkwaliteit van de laptop toch ietsjes beter.

Rechterzijaanzicht

Linkerzijaanzicht

Onderaanzicht, je ziet dat het laptopscherm t.o.v. de w2408h gewoon zijn kleuren en dergelijke behoud (afgezien van de enorme reflectie, dankjewel zon! :-( )

Bovenaanzicht

Warmte en geluid
De CPU (de i7 2630QM) blijft verassend koel als ie volledig gestresst wordt door Prime95. Zie de screenshot hieronder:

Zoals je ziet is de idle temp rond de 35 à 42 graden wat echt geweldig is. In vergelijking met de "oude" dv9760ed was dat al gauw 70 graden in idle en makkelijk 95 graden gestressed.
Je ziet hier dat de stresstemperatuur maximaal 73 graden is!

Het leukste is dat de fan in idle niet draait (althans ik hoor helemaal niks). Maar zodra de laptop gestresst word hoor je de fan ALLEEN als je jouw oor bij de warmte uitlaat houd. Er is bijna eigenlijk geen geluid! Dat is echt geweldig. In vergelijking met de dv9760ed ging die laptop echt als een malle blazen als ie werd gestressed.

Tijdens het benchmarken van de harde schijf zag ik ook de temperatuur, dat was een stready 30 graden, wat echt geweldig is! Dat is ook de temperatuur van mijn 2TB schijf in mijn X58 PC, wat echt bizar is, want die kast heeft behoorlijk wat airflow. Als ik dit vergelijk met de dv9760ed die al gauw 45 graden werd en 55 graden is niet uitgesloten, is dat een behoorlijke verbetering.

De DVD-RAM brander maakt alleen wat lawaai als de DVD wordt geladen, maar daarna is die erg stil. Bij de dv9760ed hoor je de schijf als ie gelezen wordt aan getik en bij deze laptop is het alleen even de start up van de dvd en daarna is het behoorlijk stil. Natuurlijk merk je dat er iets in de drive zit, maar dit is niet storend.

En deze laptop kan ik eindelijk weer op mijn schoot gebruiken! Warmte wordt niet of nauwelijks aan de onderkant uitgestoten, maar alleen of in ieder geval veel aan de linker zijkant. Hierdoor kan je hem makkelijk op je schoot houden zonder dat je been verbrand. Dit heb ik wel meerdere keren met de dv9760ed gehad. Dat is een erg groot pluspunt van deze laptop.

Ergonomie
Ik zit nu al een tijdje te tikken op mijn laptop toetsenbord en heb nog helemaal nergens last van. Toetsenbord typt erg lekker en heeft geen harde tikaanslag nodig wat normaal bij laptops is. Ligging van mijn polsen tijdens het typen kan ik gerust laten rusten op het aluminium onder het toetsenbord en dat ervaar ik als zeer prettig.

Als de laptop aangesloten is aan het lichtnet, dus als ie opgeladen wordt, voelt het aluminium soms raar aan, alsof er een lichte stroom door het aluminium heen gaat. Beetje jammer, want dan komt er dus een beetje lekstroom vrij. Dit is echter alleen als de laptop op een niet geaard stopcontact is aangesloten. Thuis hebben wij eigenlijk geen geaarde stopcontanten in onze kamers en huiskamer, maar op school dus wel en heb ik er dan geen last van.

Zoals ik al eerder aangaf over het touchpad, is dat het touchpad soms een beetje stroef gaat. Waarschijnlijk ligt dit aan mijn vingers (eelt) maar voor de rest is het touchpad gewoon prima. Is lekker groot dus werkt zeer prettig.

Mobiliteit en accuduur
De mobiliteit van deze laptop in vergelijking tot mijn oude laptop, de dv9760ed, is een stuk beter. Het scherm is kleiner, 15,6" voor de Asus en 17" voor de HP, dus het formaat is kleiner. De dv9760ed weegt 3,4kg en deze laptop weegt 2,7kg inclusief accu. De laptop voelt merkbaar lichter aan en heb ook geen last meer van mijn schouders sinds ik deze laptop draag in mijn laptoptas.

Door het 1080p scherm past er erg veel op het scherm in vergelijking met de dv9760ed, die 1440x900 had. Ben er zeer tevreden over!

De accutijd werd geadverteerd met 2 uur. Ik ging hiervan uit dat dit op de Intel IGP was, maar dat was gelukkig niet zo. Ik kan 2 uur "gamen" (dus als de GT 540M is ingeschakeld) op een volle accu. Blijf ik echter lekker werken op de Intel IGP voor internet browsing en office werk, kan ik gerust 3:30 uur vooruit en heb al een keer dicht tegen de 4 uur voor elkaar gekregen.
Mocht er animo voor zijn om een batterijtester er op los te laten zie ik het wel in de reacties.

Voor deze laptop heb ik ¤ 999,- betaalt. Dit vind ik zelf een hele goede prijs zeker als je kijkt wat je er allemaal voor krijgt. Je krijgt een Intel quadcore CPU met 8 threads en een nette videokaart die je wel kan voorzien van wat leuk beeldmateriaal als je dat wil. Veel opslag (640 GB) en bovendien behoorlijk wat geheugen (6 GB DDR3 1333mhz). Dus om het zo te zeggen, de prijs rechtvaardigd de laptop meer dan genoeg!

Tegengekomen problemen sinds aanschaf
#1: De laptopfunctietoetsen zoals helderheid van scherm en volumeregeling deed het na 2 herstarts niet meer. In eerste instantie had ik dit opgelost door naar deze locatie te gaan:
C:\Program Files (x86)\ASUS\ATK Package\ATK Hotkey
Vervolgens HControl.exe en HControlUser.exe handmatig gestart en werkte weer.
De definitieve oplossing hiervoor is de ATK Package via programma's en onderdelen in het configuratiescherm te verwijderen en de driver dvd er bij te pakken die je van Asus erbij gekregen hebt. Vervolgens laad je de driver install en selecteer je alleen de ATK Package en laat je het installeren. Even een herstartje en probleem is voorgoed opgelost.

#2: Als ik de wifi switch omschakel (tip: NIET DOEN) en dan weer inschakel kan die geen wifi netwerk meer vinden en de enige oplossing is dan om de wifi driver via apparaatbeheer te verwijderen en via internet de nieuwste Atheros driver installeren.

Vragen
Bestaat er een mogelijkheid om een tweede harde schijf te monteren? Eventueel met behulp van een extra drive cage? Bij mijn huidige 17" HP laptop is dit mogelijk, en ben wel benieuwd.
Die mogelijkheid bestaat niet. Het is een 15,6" laptop en heeft maar één ruimte voor één HDD. Het is dus een snelle SSD of gewoon de standaard schijf van 640GB.

Wat houdt dat nVidia Optimus eigenlijk in? is dat gewoon de module die van IGP naar GPU switcht e.d.?
Ja. De nVidia Optimus engine bepaalt wanneer het nodig is of de Intel IGP of de nVidia GT 540M wordt gebruikt. Bij games dus de GT 540M en bij wat internet en officewerk de Intel IGP.

Eerdere vraag van mij was of er een tweede HDD in kan, maar is dat trouwens makkelijk te doen. Dus, is het makkelijk om bij de eerste harde schijf en evt. het geheugen te komen (om uit te breiden naar 8GB bijvoorbeeld).
Het wordt je niet heel gemakkelijk gemaakt. Wil je de laptop van 8GB geheugen voorzien of de HDD vervangen, zou je de rubbertjes moeten demonteren, en dan pas kan je de plastic kap er af schroeven om erbij te komen.
ZAL BINNENKORT UITGEBREID WORDEN WEGENS AANSCHAF SSD + EXTRA GEHEUGEN!!!

Als je de laptop langdurig (lees 1 á 2 uur) op je schoot gebruikt, blijft dit nog comfortabel, zonder dat de laptop (te) heet/warm wordt?
Dit kan prima. De laptop stoot geen warmte uit aan de onderkant, alleen aan de zijkant en dit is ook nauwelijks merkbaar.

Stuurt deze laptop ook audio over de HDMI, bijvoorbeeld voor naar een receiver? Ik las dat de GT 540M dit wel kon, maar weet dus niet of deze Asus laptop het ook doet.
Ja, deze laptop stuur audio over de HDMI. Toen ik de w2408h aansloot op de laptop, sprong het geluid direct over naar het w2408h scherm (dat ingebouwde speakers heeft). Ook op 32" Philips TV aangesloten, en daar geeft ie ook het geluid door. De Philips geeft via Coax het geluid weer door aan mijn Z-5500. Dus de hele koppeling werkt. Echter werkt het volumebeheer van de laptop niet meer, en moet je het volume via je TV en/of receiver regelen.

Foto's
Overzicht van de laptop #1

Overzicht van de laptop #2 (andere belichting)

Touchpad

Linkerkant van de laptop en de aansluitingen van links naar rechts: HDMI, Gigabit LAN, SD-flashreader, USB 2.0, USB 3.0

Achterkant van de laptop en de aansluitingen van links naar rechts: lichtnet, VGA, Kensingtonlock

Rechterkant van de laptop en de aansluitingen van links naar rechts: koptelefoonaansluiting, microfoonaansluiting, USB 2.0, USB 2.0, DVD-RAM drive, Wifi switch

Random foto

Overzicht van laptopspeakers en toetsenbord en touchpad

Ik ben vast wel wat vergeten, denk ik. Mocht je wat meer willen weten laat gewoon een reactie achter en zal mijn best doen om er aan te voldoen. Als je foutjes vind qua spelling e.d. graag een DM sturen en niet in de reacties plaatsen. :)

Alle getoonde tabellen zijn gemaakt met behulp van TERW_DAN's benchbakker.

Heb jij ook een Asus N53SV-SZ016V?

Zeer mooie review, was zelf ook al bezig om er een te maken maar dat heeft nu geen zin meer;), indien je geen zin hebt om zelf game benchmarks te doen: bij notebookcheck hebben ze die voor je gedaan en bij tweakers hebben ze recentelijk ook een laptop met vergelijkbare hardware getest.

Overigens heb ik deze laptop ook sinds enkele dagen, en ik ben het bijna helemaal met je eens, maar:
-ik vind het scherm minder geweldig want zeker de verticale kijkhoek is echt klein, zit je meer dan 30 graden verkeerd dan kloppen de kleuren al totaal niet meer en het spiegelt gewoon erg. Zolang je geen zon in de rug hebt en er goed voor zit is het inderdaad wel erg prettig werken door de hoge resolutie en kijkt het lekker weg.
- de hoeveelheid meegeleverde nutteloze software is echt gigantisch en je krijgt geen meegeleverde windows dvd, wat bij mijn vorige asus laptop wel zo was. Verder zijn ze wel zo lief om je de mogelijkheid te bieden om zelf een backup te maken, er zit een serieus goede drivers-cd bij en het geld van de software is terug te vragen, wat ik dus allemaal meteen heb gedaan.
- Verder haal ik ook al de 4+ uur met internetten en spotnet (incl. repareren enz, dus 5 uur zonder spotnet zou moeten kunnen), wat ik echt no way had verwacht met zo'n specs en zo'n lichte accu. (helemaal verse windows installatie zonder alle asus troep)
- ik vind het touchpad juist heel fijn werken, niet te smooth en multitouch:), maar dat kan ook best komen omdat ik gewoon rare voorkeuren qua touchpad heb:P.

nogmaals: top review, enige wat je qua plaatjes nog mist (naar mijn mening) zijn een paar foto's van het scherm onder verschillende hoeken.

Edit:
- ik heb 'm zelf voorzien van een verse installatie en ik heb geen problemen met mijn wifi-knop en de sneltoetsen, wellicht iets mis gegaan bij de installatie?
- Waar ik wel problemen mee heb is de HDMI aansluiting die wordt gedeeld door zowel de hd3000 als de gt540m, die ziet ie niet altijd.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 14 maart 2011 12:21]

Dit scherm zit erin:
Niet omdat ik dat toevallig denk, maar omdat ik dat heb getest

Full-hd, maar daarmee is alles wel gezegd, contrast, helderheid, en gamut zijn vrij brak allemaal, net als op vrijwel elk scherm met uitzondering van apple en wat exotische schermen.

De concurrentie, de xps 15, is iets duurder (+80 ongeveer), maar bevat een accu die 2x zo groot is en een beter scherm. Dit scherm staat de grafiekjes van anandtech.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 13 maart 2011 09:09]

Ik heb de n53sv ook sinds 4 dagen en ben ook teleurgesteld in de display. Maar heb gekozen om toch voor dat apparaat te gaan en niet de XPS vanwege het prijsverschil.
80 euro verschil is een stuk te optimistisch.
Zet je de XPS op 1080 display, 6GB geheugen en gt540M gfx dan zit je op € 1.189,00
exclusief verzendkosten.
Ruim 230 euro meer dan ik betaald heb. En dat vond ik het net niet waard. 80 euro verschil zou ik zeker geaccepteerd hebben. Maar die situatie bestaat gewoon helemaal niet.
Als ik op de grond ga zitten (als de laptop op het bureau staat) dan zie je hem inderdaad lichtelijk verkleuren. Ga ik een heel eind naar links of rechts is het bij mij wel merkbaar maar niet noemenswaardig.

Het touchpad werkt inderdaad echt wel fijn, maar naar mijn gevoel wil het soms nog wel eens stroef verlopen.

Ik zal later dan een paar plaatjes van verschillende kijkhoeken maken. Ben benieuwd hoew de iPhone 4 dat gaat vastleggen ;)
Wat bedoel je met "en het geld van de software is terug te vragen"? Windows en/of aanvullende software? Is het veel geld, en hoe doe je dat?
Dirt 2 benchmarks toegevoegd!
11:44 » Call of Duty: Black Ops benchmarks toegevoegd!

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 14 maart 2011 11:44]

Heb je overigens er wel eens een externe monitor via de hdmi-aansluiting aangesloten? ik heb daar af en toe problemen mee namelijk, lijkt een driver probleem te zijn, maar het gekke is dat ik eerst een n52sv-sx003v had die daar ook last van had, terwijl die voorzien was van de originele installatie.
Ik zal mijn 2e w2408h er eens op aan sluiiten. Ilk zal het je laten weten.

Edit: de laptop gooit allebei de resoluties naar 1680 x 1050, terijwl 1920 x 1080 goed mogelijk is. Als ik ze allebei op 1080p instel heb ik zwarte balken op de w2408h maar dat is logisch. Voor de rest is er niets aan de hand en werkt het prima.

Zet ik laptop scherm op 1080p en de 2408h als 2e scherm ernaast op gewoon 1200, werkt dat ook gewoon perfect zonder problemen.

Wat voor specifieke problemen heb je er dan mee? Misschien kan ik ze eventueel reproduceren.

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 14 maart 2011 13:08]

na een boot met de monitor aangesloten via hdmi ziet de laptop de hdmi uitgang niet meer. Dit heb ik met die n53sv-sx003v ook al gehad. Hoe het komt weet ik niet, maar het is best irritant. Oplossing is waarschijnlijk het opnieuw installeren van de drivers, maar dat is nogal een gedoe.
Hier is het volgende wat ik heb gedaan:
1. HDMI kabel in de laptop » w2408h gaat aan op 1200, dus prima.
2. Laptop uitgeschakeld en HDMI kabel lekker laten zitten.
3. 30 seconden gewacht, laptop aangezet.
4. Wat me opvalt dat is tijdens het starten dan inderdaad alleen dingen op de 2408h laat zien maar zodra ik moet inloggen is dit weer normaal op het laptop scherm.
5. Inloggen etc. w2408h resolutie is goed en schermweergave ziet er goed uit, op de laptop is ook alles gewoon prima.
Enfin, ik heb jouw probleem dus niet kunnen reproduceren.

Misschien heeft het iets te maken dat jij jouw laptop dus wel helemaal van een schone installatie hebt voorzien en ik (nog) niet. De laptop is snel zat, zelfs met alle zooi erom heen (natuurlijk heb ik de echte tering zooi wel verwijderd, maar alles van Asus zelf straat er nog gewoon op).

Probeer eens hier te kijken naar zowel de Intel IGP driver en de nieuwste nVidia driver. Misschien wil dat het e.e.a. oplossen.

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 14 maart 2011 16:02]

Het probleem is bij mij ook pas na vaker gebruik van de hdmi poort ontstaan, bij de vorige laptop (de n53sv-sx003v) was het bij aanschaf al. ik ben nu aan het proberen de drivers opnieuw te installeren, als dat het probleem niet oplost wordt het waarschijnlijk drivercleaner en de drivers van de cd opnieuw installeren en duimen dat het probleem wegblijft.
In ieder geval bedankt voor de tips.

edit: driver cleaner enz gedaan en drivers opnieuw geinstalleerd, hdmi doet het nog steeds niet. Oplossing is waarschijnlijk een verse installatie, maar daar heb ik eigenlijk geen zin in.

edit: RMA aangevraagd, krijg het probleem niet verholpen.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 16 maart 2011 13:32]

probleem is verholpen, ik snap er echt geen reet van wat het probleem nu was, verdenk mezelf toch dat ik de kabel er niet strak genoeg in gedaan heb, maar dat is onwaarschijnlijk omdat hij af en toe ook problemen had met HDMI nadat hij opnieuw opstartte. Maar goed, het werkt nu perfect, dus RMA geannuleerd. :)
Met de vorige asus n53JF had ik ook een niet werkende hdmi aansluiting.
Die is teruggegaan naar de leverancier, en bleek een defect moederbord te hebben.

Ik ben nu van plan deze Asus N53SV-SZ016V laptop aan te schaffen .

Wat ik nog weten wil is of het HDMI probleem blijvend opgelost is of dat er misschien structureel iets mis is
@ Sokkejjj,

Heb jij nog de oude versie met de foute chip-set? of is die van jou al de gemaakte versie?
Op dat kleine blauwe stickertje naast de touchpad staat New Revision ;)
ik vat dat op als een ja:)
correct ja;), sowieso was het volgens mij geen probleem bij de 1e revisie omdat de laptop alleen maar gebruik maakt van sata-600 poorten en het probleem zat bij de sata-300 poorten.
Ja dat stond hier op de site en ergens ander stond wel weer dat hij terug moest.
Ik heb de oude versie nog, maar ik had gebeld met Asus en die zijden dat hij wel vervangen moest worden. dus ik hoop dat ik binnenkort bericht krijg!
conclusie: ?
Deze eerst nog maar niet aanschaffen?
En afwachten tot nieuwe revisie er komt?
De nieuwe revisie is al uit, dus deze kun je aanschaffen. Let bij aankoop wel ff op de New Revision sticker op de doos, dan weet je zeker dat je goed zit.
Klopt zoals je op de bovenstaande foto's kan zien links naast de asus specificatie sticker.
Ik ga binnekort maar weer eens bellen naar asus aangezien ik niks te horen krijg en ik vind het niet zo fijn dat mijn laptop risico loopt:) Ik heb nog de eerste versie namelijk..
oke duidelijk, maar als ik het goed begrijp is de interne sata poort een sata 600?
(dit ivm met het kopen van een geschikte SSD).
Sorry, hier weet ik echt niks vanaf:P
Nette review, alleen graag wat game benchmarks gezien, zou willen zien hoe hij presteert in games tegenover je dekstop en niet alleen in benchmarks. En is 3:30 batterij tijd niet meer een nadeel ipv een voordeel, dat is nu niet echt bijzonder lang. De cpu en de prijs zijn duidelijk het interessantste van de notebook. Ongeloofelijk dat je voor zo'n prijs prestaties hebt van een high-end dekstop cpu van maar een jaar oud. ;)
Ik heb dirt 2, black ops, gta iv liggen zo uit me hoofd. Van welk spel wil je graag nog meer benchmarks zien? Misschien heb ik ze wel liggen.

Je had het over games tov mijn desktop, heb je dan liever dat ik weer met de HD 5550 vergelijk of een enkele HD 6950 (@ 6970 clocks e.d.)?

Over batterij, mijn oude dv9760ed doet 2 uur a 2,5 uur met alleen wat office en internet, dus vind het wel een verbetering. Het is een 6-cells 4400mA accu, en er bestaat ook een 9-cells 7200mA accu die ik misschien later ga aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 12 maart 2011 21:34]

Die drie games + eventueel ook crysis. En vergelijk maar met de 6950, dat zal me meer zeggen ipv een 5550. (heb zelf een 5770 en weet meer hoe hij tegenover een hd6950 staat dan tegenover een 5550.
Nette review! Ik had nog wel een vraagje mbt. de HDMI: stuurt deze laptop ook audio over de HDMI, bijvoorbeeld voor naar een receiver? Ik las dat de GT 540M dit wel kon, maar weet dus niet of deze Asus laptop het ook doet :)
Ja, deze laptop stuur audio over de HDMI. Toen ik de w2408h test deed voor KAdrifter, sprong het geluid direct over naar het w2408h scherm (dat ingebouwde speakers heeft).

Ook net even op mijn 32" Philips TV aangesloten, en daar geeft ie ook het geluid door. De Philips geeftr via Coax het geluid weer door aan mijn Z-5500. Dus de hele koppeling werkt.

Top! Ga hem ook maar bestellen dan.
Over de batterij:

Zou je hem een keer alleen willen gebruiken voor Office met internet aan en een beetje browsen en dan kijken hoe lang hij mee gaat. Zit te overwegen er 1 aan te schaffen voor studie waarbij het handig zou zijn als hij het 4 tot 5 uur volhoud met internet en Office.

Voor de rest: TOP REVIEW!

[Reactie gewijzigd door Gropah op 12 maart 2011 21:16]

Zal ik doen, geef me er een weekje de tijd voor en ik zal het resultaat aan je laten merken. 4 uur moet mogelijk zijn lijkt me, maar we zullen zien!
Heb hem net opgehaald maar nu keek ik op canyourunit.com en hij zegt dat die black ops niet aankan ivbm de T&L ofzo.

Verder zou ik willen weten hoe je je graphics maximaal preset. Zou je dit in stappen kunnen uitleggen aub

Bij voorbaad dank
Nou, ik kan je zeer zeker vertellen dat Black Ops zeker wel acceptabel loopt. Geen 60 fps, maar het loopt toch zeker vloeiend. Kijk bij mij bij de benchmarks.

En het maximaal zetten is gewoon naar de Options » Graphics gaan en dan alles op zijn hoogst zetten. Simpel as that. Maaaar! Ik heb geen AA gebruikt. Op een native resolutie gebruik ik liever geen AA.

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 14 maart 2011 21:36]

ik had een vraag op de foto's is de ASUS N52SV-SV016V te zien met de kenmerkende grote speaker boeven het toetsenbord. Bij bol.com hebben ze deze laptop ook maar hier staat een heel andere foto. Ik heb bol.com hier al over geïnformeerd en zij zeggen mij dat de foto die zij op de pagina hebben staan de juiste is. Nu is mijn vraag welke is het nu? ik vind het design met die grote speaker 10 keer niets en die op de foto van bol.com vind ik mooi

hoop dat iemand mij kan helpen
Beetje een domme vraag niet? ;)

Als je op mijn foto's kijkt zie je inderdaad dat er een grote soundbar onder het scherm zit. Er zitten twee speakertjes in, links en rechts en voor de rest is het ruimte opvulling.

De foto die bol.com laat zien is FOUT. De knoppen boven het toetsenbord zitten bij bol.com op de verkeerde plaats en het touchpad ziet er veel anders uit.
2 woorden: Top review!